-
ArtykułyHobbit Bilbo, kot Garfield i inni leniwi bohaterowie – czyli czas na relaksMarcin Waincetel15
-
ArtykułyCzytasz książki? To na pewno…, czyli najgorsze stereotypy o czytelnikach i czytaniuEwa Cieślik253
-
ArtykułyPodróże, sekrety i refleksje – książki idealne na relaks, czyli majówka z literaturąMarcin Waincetel11
-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński42
Cytaty z tagiem "kontekst" [12]
[ + Dodaj cytat]Wydarzenie, które ma miejsce dzisiaj, musi zostać umieszczone w kontekście. Inaczej niczego się nie zrozumie. (…) Jeśli nie poznasz historii, nie zrozumiesz tego, co dzieje się dzisiaj. Jeśli piszesz wiadomości, to opowiadasz kłamstwa, opowiadasz to, co widzisz pod mikroskopem, podczas gdy przydałaby ci się lornetka.
A non-diegetic intrusion. A voice. Female.
‘Every story has to start somewhere.’
Fair enough. No argument with that. It’s a bloody reasonable thing to say. In fact, throughout what follows, the film’s sustained, masterful use of first-person narration obviates the need for potentially protracted scenes in which important character motivation might be revealed visually. Instead the narrator, Old Donna – or, as she’s credited, ‘Donna’ (Gwyneth Paltrow) – simply tells us what subtext, if any, is not revealed by cutaways of signs and newspapers, expository flashbacks and the cast’s often varied facial expressions. If something about a character’s motivation or a particular incident is unclear, don’t worry; Old Donna will explain what’s going on. This is brutally direct filmmaking. And I welcome it.*
* If Orson Welles had had this gift, Citizen Kane might still be remembered today. He could have clarified that weird ending with a simple line of VO, saying something like: 'And that’s when I, Citizen Kane, realised how much I loved sleds'..
... MegaNetu nie obchodził żaden kontekst. Tę wielooką, tępą bestię obchodził wyłącznie iwent. Będzie mogła się gapić, a potem zmieni się w chór żab...
Żaby porechocą pół godziny, a potem będzie inny iwent.
Często nie zwracamy zbytniej uwagi na kontekst, a jeszcze mniej na rzetelność prezentowanych alternatywnych możliwości. Zwiększa to ogromnie siłę oddziaływania „producentów kontekstu” , takich jak politycy, specjaliści od reklamy, dziennikarze i sprzedawcy.
Czasami zna się człowiek, ale w innym kontekście, więc się go nie poznaje.
Niezrozumienie oznacza samotność i pewien rodzaj dystansu, który zwykle towarzyszy nieznajomości kontekstu. To typ najbardziej podstawowej i wstydliwej introwersji, bo przecież wstydzimy się, że czegoś nie rozumiemy. Nasza kultura wychowuje nas do rozumieniai w ten sposób daje nam możliwość kontroli świata. Człowiek nierozumiejący pozbawiony jest możliwości kontroli.
Bardzo ważne, żebyś zrozumiał, że moją metodą działania jest czytanie. Czytam bardzo dużo. (…) Wydarzenie, które ma miejsce dzisiaj, musi zostać umieszczone w kontekście. Inaczej niczego się nie zrozumie. Dlatego przygotowanie się jest takie ważne. Jeżeli nie poznasz historii, nie zrozumiesz tego, co dzieje się dzisiaj.
Słowa, w przeciwieństwie do kobiet, nie mówią same – żywią się kontekstami.
Ważne pojęcia należy przyjmować wraz z ich kontekstem. Całościowo. Nie próbuj interpretować pism, czytając je z określoną intencją, by znaleźć to, co odpowiada twoim celom.
Biegłość językowa leży w zdolności do sprawnego wykorzystywania słów i wyrażeń w różnych kontekstach, od wąskich pól technicznych i specjalistycznych po najszersze fora publiczne. Każdy z kontekstów, niezależnie od zakresu, tworzy inną grę językową, w której panują określone reguły. Reguły te nie są prawidłowe czy nieprawidłowe, ale mogą znajdować lepsze bądź gorsze zastosowanie w określonych sytuacjach lub dla osiągnięcia szczególnych celów.