-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać140
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz1
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
-
ArtykułyOficjalnie: „Władca Pierścieni” powraca. I to z Peterem JacksonemKonrad Wrzesiński9
Cytaty z tagiem "biblia" [175]
[ + Dodaj cytat]Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauczania, do upominania, do prostowania, do karcenia zgodnie z prawymi normami.
Podczas okolicznościowego wykładu profesora [Jeana-Louisa Ska SJ] ... jeden ze studentów zadał mu pytanie: „Czy nie istnieje
ryzyko utraty wiary, kiedy ktoś studiując Biblię, napotyka teorie o jej powstawaniu i o historyczności opowiadań biblijnych? Co wtedy?”. Odpowiedź profesora Ska była błyskawiczna: „Należy studiować więcej!”.
Chodzi o moralność i religię. Kościoły i lekarze ściśle z nimi związani walczą tymi samymi metodami. A działo, z którego strzelają, jest ogromne. Jego najcięższa amunicja to słowo Biblii, konkretnie Księga Rodzaju 3,16 - "i w bólu rodzić będziesz..." Rozumie pan. To ma znaczyć, że Bóg zakazał bezbolesnych porodów, a tym samym i chloroformu.
- Nie obchodzą mnie jego powody - bronił się Yossi. - Zresztą, czy Biblia nie mówi "oko za oko"?
- TO prymitywna interpretacja i ty o tym wiesz - odparła Eva. - To tylko metafora, nie można jej brać dosłownie.
Jezus nie gani Tomasza, nie wzywa też nikogo do zbytniej łatwowierności. Mamy prawo, a nawet nieraz obowiązek upewnić się, czy możemy zaufać. Tomaszowi została dana łaska zobaczenia, ale wszyscy jesteśmy zachęcani do wnikania w przekładane nam prawdy, bylebyśmy tylko nie upierali się, że na pewno sami ,,wiemy najlepiej'', i nie odrzucali, nie przyjrzawszy się najpierw bliżej temu, co odrzucamy.
(...) ...a jego twarz... och, jego twarz wcale nie przypomina oblicza anioła Rafaela, ale raczej diabła Goi, bo z mrocznych oczodołów wyzierają pyski jadowitych węży.
Berg westchnął (...) i wyjaśnił : W Edenie rosły dwa drzewa. Drzewo życia, z którego ludzie mogli jeść owoce. I drzewo poznania dobra i zła, które było zakazane. Człowiek sam zdecydował się na tę trudną drogę, łamiąc zakaz. Rozpoczął wojnę dobra ze złem. Skoro to człowiek ją zaczął, dlaczego Bóg miałby ją za nas skończyć?
Takie wypaczenie opowieści z Księgi Rodzaju znane było już w starożytności i nadal można je spotkać w poglądach różnych gnostyków, którzy nie wahają się nawet twierdzić, że Jahwe uzgodnił wszystko z Wężem, aby człowiek, łamiąc zakaz, osiągnął wreszcie dojrzałość. Tymczasem źródłem nieporozumienia jest tu słowo jada tłumaczone z hebrajskiego na polski literalnie jako „poznanie”. Hebrajskie pojmowanie „poznania” jest wszakże odmienne. W myśli hebrajskiej oznacza nie tyle samą wiedzę uzyskaną przez zmysły i wpisaną na czystą tablicę umysłu, ile wiedzę doświadczalną i władzę nad przedmiotem poznania. Czasownik jada określa poznawanie w sensie czynnym. Poznać to przeniknąć daną rzecz i ją opanować. Dobrą ilustracją jest tu hebrajskie wyrażenie „poznać kobietę”, które dzięki dosłownym przekładom biblijnym przeszło do języka polskiego, a w oryginale też brzmi jada. Oznacza ono współżycie płciowe i zazwyczaj także zdominowanie kobiety przez mężczyznę. Zatem „poznanie dobra i zła” to faktycznie raczej podporządkowanie sobie, decydowanie o czymś.
Podobnie jak wcielenie Słowa Bożego nastąpiło w konkretnym czasie i w konkretnych realiach kulturowych, tak też spisane przez konkretnych ludzi w konkretnym czasie i środowisku słowa Boże i sposób ich przekazu uwarunkowane są kontekstem historyczno-kulturowym oraz indywidualnymi cechami poszczególnych autorów.
Za najstarsze utwory Biblii hebrajskiej uważa się Pieśń Mojżesza (Wj 15, 1–18) i Pieśń Debory (Sdz 5), a sięgają one prawdopodobnie XII wieku przed Chrystusem. Najpóźniejsze księgi Starego Testamentu spisane w języku hebrajskim (Daniela i Estery) powstały w II wieku przed Chrystusem. Natomiast ostatnie księgi Starego Testamentu powstałe w języku greckim (Druga Księga Machabejska i Księga Mądrości) datowane są na I wiek przed Chrystusem.