rozwiń zwiń

Literacka Nagroda Nobla 2024. Han Kang laureatką

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
10.10.2024

Literacka Nagroda Nobla została przyznana po raz sto siedemnasty. Decyzją Akademii Szwedzkiej laureatką najważniejszego wyróżnienia w świecie literatury została pochodząca z Korei Południowej Han Kang. Pisarkę doceniono za „jej intensywną poetycką prozę, która konfrontuje się z traumami historycznymi i odsłania kruchość ludzkiego życia”.

Literacka Nagroda Nobla 2024. Han Kang laureatką Han Kang (materiały prasowe)

Literacka Nagroda Nobla przyznawana jest od 1901 roku. W ostatnich 124 latach przyznano ją 117-krotnie. Najważniejszym i najbardziej prestiżowym literackim laurem wyróżniono w tym czasie 120 osób. Rozbieżność ta wynika z faktu, że siedmiokrotnie nie przyznano nagrody, czterokrotnie zaś – podzielono ją między dwóch twórców.

Wolą Alfreda Nobla było, by nagroda trafiała w ręce osoby, która stworzy „najbardziej wyróżniające się dzieło w kierunku idealistycznym”. W roku ubiegłym nagrodzono nią pochodzącego z Norwegii pisarza Jona Fossego. Przed dwoma laty była to francuska pisarka Annie Ernaux.

W tym roku wśród faworytów wymieniano przede wszystkim Can Xue, Geralda Murnane’a, Anne Carson i Ludmiłę Ulicką. Niemal klasycznie wspominano też goszczących w zestawieniach bukmacherów od lat: Thomasa Pynchona, Ngugiego wa Thiong’o czy Lászla Krasznahorkaiego (więcej na ten temat – wraz z analizą noblowskich wyborów z ostatnich lat – przeczytasz TUTAJ).

Literacki Nobel 2024 dla Han Kang

Nazwisko 121. laureata literackiego Nobla poznaliśmy w czwartkowe popołudnie. 10 października, tuż po godzinie 13, sekretarz Akademii Szwedzkiej Mats Malm ogłosił, że w tym roku Nobel trafił do pochodzącej z Korei Południowej Han Kang. To pierwsza nagrodzona pisarka z tego kraju.

Szwedzka Akademia zdecydowała się wyróżnić ją za „jej intensywną poetycką prozę, która konfrontuje się z traumami historycznymi i odsłania kruchość ludzkiego życia”.

Kim jest Han Kang, laureatka Nobla 2024?

W laudacji autorstwa Andersa Olssona, przewodniczącego Komitetu Noblowskiego, przekazano:

„Han Kang urodziła się w 1970 roku w południowokoreańskim mieście Gwangju, a w wieku dziewięciu lat przeprowadziła się z rodziną do Seulu. Pochodzi z literackiej rodziny; jej ojciec jest cenionym powieściopisarzem. Oprócz pisarstwa poświęcała się także sztuce i muzyce, co widoczne jest w całej jej twórczości literackiej.

Han Kang rozpoczęła karierę w 1993 roku, publikując wiersze w czasopiśmie 문학과사회 („Literatura i Społeczeństwo”). Jej debiutem prozatorskim był zbiór opowiadań 여수의 사랑 („Miłość Yeosu”, tłum. red.) z 1995 roku, po którym szybko nadeszły kolejne publikacje, w tym powieści i opowiadania. Warto wspomnieć powieść 그대의 차가운 손 („Twoje zimne dłonie”, tłum. red.), która wyraźnie odzwierciedla zainteresowanie Han Kang sztuką. Książka ta zawiera rękopis pozostawiony przez zaginionego rzeźbiarza, który obsesyjnie wykonuje odlewy gipsowe kobiecych ciał. Powieść skupia się na ludzkiej anatomii oraz grze pomiędzy osobowością a doświadczeniem, pojawia się też napięcie między tym, co ciało ujawnia, a tym, co ukrywa. „Życie jest płachtą zawieszoną nad przepaścią, a my żyjemy nad nią jak zamaskowani akrobaci” – mówi zdanie pod koniec książki.

Międzynarodowy przełom w karierze Han Kang przyniosła powieść 채식주의자 (2007; „Wegetarianka”, 2021). Książka w trzech częściach ukazuje brutalne konsekwencje decyzji głównej bohaterki, Yeong-hye, o nieprzyjmowaniu mięsa. Jej wybór spotyka się z różnymi reakcjami – jej mąż i autorytarny ojciec stanowczo go odrzucają, a jej szwagier, artysta wideo, eksploatuje ją erotycznie i estetycznie, obsesyjnie skupiając się na jej biernym ciele. Ostatecznie bohaterka trafia do kliniki psychiatrycznej, a jej siostra próbuje ją uratować i przywrócić do „normalnego” życia. Jednak Yeong-hye coraz bardziej pogrąża się w stanie podobnym do psychozy, wyrażając go przez „płonące drzewa”, symbol świata roślinnego, który jest zarówno kuszący, jak i niebezpieczny.

Bardziej fabularną powieścią jest 바람이 분다, 가라 („Wiatr wieje, idź”, 2010) – duża i złożona powieść o przyjaźni i sztuce, w której silnie obecne są żal i tęsknota za przemianą.

Empatia Han Kang wobec ekstremalnych historii życiowych zostaje wzmocniona naładowanym metaforami stylem. 희랍어 시간 („Lekcje greki”, 2023, tłum. red.) to wciągający portret niezwykłej relacji między dwojgiem wrażliwych osób. Młoda kobieta, która po serii traumatycznych doświadczeń traci zdolność mówienia, nawiązuje więź ze swoim nauczycielem greki, który traci wzrok. Z ich wad rozwija się krucha miłość. Książka jest pięknym namysłem o stracie, intymności i fundamentach komunikacji.

W powieści 소년이 온다 (2014; „Nadchodzi chłopiec”, 2020) Han Kang po raz kolejny sięga do wydarzeń politycznych, tym razem odnosząc się do masakry w Gwangju z 1980 roku, w której setki studentów i nieuzbrojonych cywilów zginęły z rąk południowokoreańskiego wojska. Książka ta, konfrontując historię z siłą realistycznego opisu, zbliża się do literatury świadectwa, jednocześnie stając na przekór naszym oczekiwaniom wobec tego gatunku. Pozwala duszom zmarłych oddzielić się od ciał, umożliwiając im oglądanie własnego unicestwienia. Kiedy nieidentyfikowalne ciała nie mogą zostać pochowane, autorka nawiązuje do „Antygony” Sofoklesa.

W 흰 (2016; „Biała Elegia”, 2022) poetycki styl Han Kang ponownie dominuje. Książka to elegia poświęcona osobie, która mogła być starszą siostrą narratorki, ale zmarła kilka godzin po narodzinach. Konstrukcyjnie książka stanowi serię krótkich notatek dotyczących białych przedmiotów, przy czym biel jest tu kolorem żałoby. Jeśli, jak rozważa narratorka, wyimaginowana siostra by żyła, jej samej mogłoby nie być dane przyjść na świat. Książka kończy się słowami adresowanymi do zmarłej: „W tej bieli, we wszystkich tych białych rzeczach, wdycham ostatni oddech, który wypuściłaś”.

Kolejnym godnym uwagi dziełem jest 작별하지 않는다 z 2021 roku („Nie mówię żegnaj”, 2024), które pod względem przedstawiania bólu jest blisko związane z „Białą elegią”. Historia rozgrywa się w cieniu masakry na wyspie Jeju w latach 40. XX wieku, gdzie dziesiątki tysięcy ludzi, w tym dzieci i starcy, zostało rozstrzelanych pod zarzutem kolaboracji. Książka przedstawia wspólny proces żałoby narratorki i jej przyjaciółki Inseon, które, długo po wydarzeniach, niosą ze sobą traumę związaną z katastrofą, która spotkała ich krewnych. Za pomocą precyzyjnych i skondensowanych obrazów nie tylko ukazuje moc, jaką przeszłość ma nad teraźniejszością, ale także niezłomne próby bohaterek wyciągnięcia na światło tego, co wpadło w zbiorową niepamięć, i przekształcenia traumy we wspólny projekt artystyczny. Książka mówi zarówno o najgłębszych formach przyjaźni, jak i o dziedziczonym bólu, w oryginalny sposób balansując między koszmarnymi obrazami snów a skłonnością literatury świadectwa do mówienia prawdy.

Twórczość Han Kang charakteryzuje się podwójnym eksponowaniem bólu – korespondencją między psychicznym a fizycznym cierpieniem, z wyraźnymi nawiązaniami do wschodniej myśli. W 회복 하는 인간 („Odzyskiwanie zdrowia”, tłum. red.) z 2013 roku pojawia się wrzód na nodze, który nie chce się zagoić, oraz bolesna relacja głównej bohaterki i jej zmarłej siostry. Nie ma tu prawdziwego powrotu do zdrowia, a ból jawi się jako fundamentalne doświadczenie egzystencjalne, którego nie można zredukować do przemijającego cierpienia. W powieści takiej jak „Wegetarianka” nie ma prostych wyjaśnień. Akt odbiegający od normy pojawia się nagle i wybuchowo w formie pustej odmowy, a protagonistka milczy. Podobnie jest w opowiadaniu 에우로파 („Europa”, tłum. red.), w którym męski narrator przebrany za kobietę przyciągany jest przez enigmatyczną kobiecą postać, która uwolniła się z niemożliwego małżeństwa. Narrator milczy, gdy jego ukochana pyta: „Gdybyś mógł żyć tak, jak pragniesz, co zrobiłbyś ze swoim życiem?”. Tutaj nie ma miejsca ani na spełnienie, ani na zadośćuczynienie.

W swojej twórczości Han Kang konfrontuje się z traumami historycznymi i zestawami niewidzialnych reguł, a w każdej ze swoich prac ujawnia kruchość ludzkiego życia. Ma wyjątkową świadomość połączeń między ciałem a duszą, żywymi i martwymi, a dzięki swojemu poetyckiemu i eksperymentalnemu stylowi stała się innowatorką we współczesnej prozie”.

Recenzje Han Kang w Lubimyczytać

„Odczytuję powieść Han Kang jako rzecz o wielowymiarowym buncie. Zaczyna się bardzo niewinnie, bo od decyzji o rezygnacji z jedzenia mięsa, ale już ta niepozorna sprawa pozwala dostrzec istnienie systemu opresji, który pęta główną bohaterkę. Akt samostanowienia, choć wydaje się zupełnie banalny, rozpoczyna reakcję łańcuchową — próba postawienia drobnego kroku w kierunku innym niż ten, który otoczenie uznaje za pożądany, prowadzi do implozji rzeczywistości” – tak w oficjalnej recenzji „Wegetarianki” pisze Bartosz Szczyżański (całość przeczytasz TUTAJ).

W oficjalnej recenzji powieści „Nie mówię żegnaj” Michał Wnuk pisze z kolei: „To powieść nie tylko o pamięci, ale i przyjaźni oraz miłości. Zarówno sny, jak i symbolizm odgrywają niezwykle istotną rolę przy interpretacji. Chociaż i tak mam wrażenie, że wiele tematów mi umknęło ze względu na różnice kulturowe. Niemniej to, co najważniejsze, czyli zachowanie świadectwa po wielu bezimiennych ofiarach, jest napisane niezwykle dosadnie i wprost. Ten kontrast pobudza do myślenia i wywołuje niepokój, ponieważ autorka przesuwa linię realności. I mówi nam, że bez domknięcia niemożliwy jest spokój”. Całość przeczytasz TUTAJ.

Konkurs noblowski

Jak co roku zorganizowaliśmy dla was konkurs, w którym za wytypowanie laureata bądź laureatki tegorocznego literackiego Nobla rozdawaliśmy komplety książek. Użytkownicy i użytkowniczki Lubimyczytać klasycznie nie zawiedli.

Spośród 160 głosów trafny okazał się tylko typ Pauliny. Gratulujemy intuicji! Za najciekawsze uzasadnienia postanowiliśmy nagrodzić z kolei iki i Wiedenkę.

Historia Literackiej Nagrody Nobla

Literacka Nagroda Nobla to jedna z pięciu nagród ustanowionych w testamencie Alfreda Nobla z 1895 roku (obok chemii, fizyki, pokoju oraz fizjologii lub medycyny). Po raz pierwszy przyznano ją sześć lat później, w 1901 roku.

Pierwszy, historyczny Nobel w dziedzinie literatury trafił do Sully’ego Prudhomme’a. Francuskiego poetę wyróżniono za „wybitne osiągnięcia poetyckie, a zwłaszcza za idealizm, doskonałość artystyczną oraz niezwykłe połączenie duchowości i intelektu”.

To właśnie Francja do dziś ma zresztą najwięcej noblistów i noblistek w tej dziedzinie. W 124-letniej historii Literackiej Nagrody Nobla francuskich twórców nagrodzono 16 razy. 13 razy nagradzano artystów ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Polacy w historii Literackiej Nagrody Nobla

Z pięcioma laureatami literackiego Nobla Polska zajmuje wysokie ósme miejsce pod względem liczby nagrodzonych w historii tego wyróżnienia. Wyprzedzamy takie kraje jak Rosja, Norwegia, Japonia czy Dania.

Literackiego Nobla otrzymało do tej pory pięcioro autorów i autorek z Polski: Henryk Sienkiewicz (1905), Władysław Stanisław Reymont (1924), Czesław Miłosz (1980), Wisława Szymborska (1996) i Olga Tokarczuk (2018). Autorkę „Ksiąg Jakubowych”, ostatnią z polskich noblistek, doceniono, jak podkreślono w laudacji, „za wyobraźnię narracyjną, która z encyklopedyczną pasją reprezentuje przekraczanie granic jako formę życia”.

Nie wszyscy wiedzą, że w 1978 roku literackim Noblem nagrodzono urodzonego w Polsce Isaaca Bashevisa Singera. Urodzony jako Icek-Hersz Zynger pisarz przyszedł na świat w Leoncinie, we wsi w pobliżu Nowego Dworu Mazowieckiego. Większą część życia spędził jednak w Stanach Zjednoczonych i uznawany jest za pisarza amerykańskiego.

Polsko-amerykańskiego twórcę wyróżniono za „pełną uczucia sztukę prozatorską, która, wyrastając z polsko-żydowskich tradycji kulturowych, porusza jednocześnie odwieczne problemy”.

Gdyby uznać go za polskiego artystę, Polska zrównałaby się w noblowskiej klasyfikacji z Włochami i Hiszpanią.


komentarze [127]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
dansty - awatar
dansty 19.10.2024 14:54
Czytelnik

Nie zaskoczyły mnie jakoś bardzo komentarze w stylu "nigdy o niej nie słyszałem", bo to raczej standard, chociaż chyba nigdy nie zrozumiem, jak ma działać ten lans na niewiedzę.
Ale komentarze "nikt jej nie zna" już mnie trochę zaskoczyły.
Pomińmy wszystkie nagrody, które dostała w Azji. W 2016 roku Wegetarianka zdobyła International Booker Prize. Było to wielkie wydarzenie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Melissa Tygrys - awatar
Melissa 15.10.2024 18:30
Bibliotekarka

Ciekawostka.
"W 1996 roku, gdy Nobla otrzymała Wisława Szymborska, Miłosz pisał w liście do Giedroycia, że „obiektywnie rzecz biorąc, na Nobla zasługiwał Zbigniew Herbert, ale chyba nie był brany pod uwagę z powodu swoich pobytów w klinikach psychiatrycznych, czego Szwedzi bardzo się boją”. Poeta, zmagający się w ostatnich latach życia z chorobą, wysłał Szymborskiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MarieAntoinette - awatar
MarieAntoinette 15.10.2024 03:10
Czytelniczka

Mimo,że interesuję się literaturą azjatycką, po zapoznaniu się z opisem książek Han Kang nie mam ochoty przeczytać żadnej z nich. Traumy, kompleksy, nieudacznicy , odszczepieńcy- to nie to czego szukam w literaturze Dalekiego Wschodu. Jest mnóstwo innych powieści z Azji, po przeczytaniu których zostaje pozytywne wrażenie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kristo - awatar
Kristo 14.10.2024 15:10
Bibliotekarz

Na rysunku nie jest do siebie podobna. Poza rysami zmienionymi jest wybielona.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 11.10.2024 15:01
Bibliotekarz

Są kontrowersje, jest wesoło: https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2024-10-10/krytyczne-glosy-na-temat-han-kang-nie-wyroznia-jej-nic-oprocz-pochodzenia/

Literacka Nagroda Nobla dla każdego!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Yahol - awatar
Yahol 12.10.2024 16:04
Czytelnik

Jakie tam znowu kontrowersje! Mam ten zaszczyt, że należę do tej "milczącej większości" która nie ma żadnego pojęcia o Szacownej Noblistce i wcale nie ma zamiaru tego stanu zmieniać! (dla równowagi, "Szacowna Noblistka" ma takie samo zdanie o mnie i "milczącej większości")

Ps: po przyznaniu Nobla pani Oldze Nawoi Tokarczuk, nic nie jest wprawić mnie w zdumienie i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 13.10.2024 00:51
Bibliotekarz

Święte słowa. Chodźmy na piwko bezalkoholowe nad Odrę  😇

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 13.10.2024 01:15
Czytelniczka

Yahol, dla mnie Nobla nie będzie, gdyż żadnej książce nie dam autoryzacji, nie mówiąc już o głupim liście. I... nie spodziewam się, aby Akademia poszła na całość przyznając nagrodę fikcyjnej autorce. Aczkolwiek... może zdarzyć się, że Uznanie zaczną kolekcjonować już tylko Sztuczne... Inteligencje.                                                                             ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
failsafedb - awatar
failsafedb 11.10.2024 13:38
Czytelnik

Nobel literacki... przepraszam, co to właściwie jest? To takie coś jak Eurowizja ale na skalę światową i że losuje się randomowe postaci w oparciu o życiorys zgodny z promowanym w danym momencie zestawieniem?

A może po prostu brakło innej, lepszej literatury?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor - awatar
Iselor 11.10.2024 16:21
Bibliotekarz

Proszę nie gadać głupot, można mieć zastrzeżenia że ostatnio jest może nieco ideologicznie, ale z drugiej strony w zeszłym roku nagrodę dostał Jon Fosse, tutaj nie można mówić kompletnie że facet dostał przez ideologię czy poglądy. Nobla literackiego dostali ludzie, którzy faktycznie stworzyli literackie arcydzieła żeby wymienić, tak z brzegu: Gabriel García Márquez, Isaac...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 11.10.2024 20:15
Czytelnik

Bywa, że są nagradzane arcydzieła. Bywa, że jest zabawa w politykę. Fosse to pewnie niezły wybór, ale akademia ma na koncie sporo bardzo przeciętnych. Moim zdaniem - subiektywnie - nie trzymają poziomu. Można się nie zgodzić.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor - awatar
Iselor 11.10.2024 23:22
Bibliotekarz

Wszyscy których wymieniłem i paru których nie wymieniłem, w tym Polacy, napisali arcydzieła.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 12.10.2024 09:34
Czytelnik

Arcydzieło to pojęcie względne, to po pierwsze. Po drugie, łatwo wymienić też takich autorów, którzy arcydzieł nie napisali, ale doceniono ich za tak zwany całokształt. Przykładem może być Ishiguro, którego bardzo lubię i bardzo chętnie czytuję, ale totalnie nie widzę czemu dostał Nobla - wręcz jest przykładem wprost idealnym pisarza, którzy na taką nagrodę nie zasługuje.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jarosław - awatar
Jarosław 12.10.2024 09:37
Czytelnik

Tak, nagradzano wybitnych pisarzy. Kiedyś. Teraz coś się zmieniło. Po Noblu dla Tokarczuk ta nagroda przestała być dla mnie wyrocznią. Pani Olga jest niezłą pisarką, ale na Boga! Nie na Nobla! Sama zresztą była bardzo zaskoczona, przyznała, że myślała, iż pisze niezłe książki, ale o Noblu dla siebie nigdy by nie pomyślała. Plus za uczciwość i realistyczną samoocenę, co jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 12.10.2024 10:25
Czytelnik

Tokarczuk dużo nie przeczytałem, ale to co przeczytałem podoba mi się i na pewno przeczytam więcej. Ale zgadzam się: to nie jest poziom, który wybija się ponad morze. To dobra, nieźle napisana literatura - pani Tokarczuk ma talent do pisania, jednak pisarzy nawet polskich, którzy mają podobny talent wymienić dałoby się tuziny. Ta nagroda jest dla mnie odpowiednikem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 13.10.2024 17:10
Bibliotekarz

Kiedyś doceniani byli naprawdę świetni autorzy, ale ostatnio to jest układanka geopolityczna i ideologiczna. Gdyby nie książka "Wegetarianka" , o tak modnym temacie nie miałaby szans. Czytałam jej jedną książkę, interesująca, ale na pewno nie na nagrodę Nobla.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor - awatar
Iselor 14.10.2024 12:52
Bibliotekarz

Nie uważam by arcydzieło to było pojęcie względne. To że coś jest arcydziełem to znaczy że jest. To że komuś się nie podoba, nic nie zmienia. Specjalnie wymieniłem pisarzy jakich wymieniłem by wątpliwości ŻADNYCH nie było. I powtarzam: gdzie w przypadku Jona Fosse mamy do czynienia z polityczną nagrodą? Tokarczuk? Czytałem tylko fragmenty, odrzuciło mnie, może musze na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 14.10.2024 13:32
Czytelnik

Też nie cierpię ani prawicy ani lewicy, ale nie zauważyłem byś w którymś miejscu stwierdził, że nagrody Nobla dostają literackie arcydzieła - natomiast upierasz się, że skoro kilka takich arcydzieł się pojawiło to świadczy o nagrodzie. Moim zdaniem nie. I moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak obiektywność arcydzieła. Kiedy coś się staje arcydziełem? Kiedy ma średnią 9.0 na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iselor - awatar
Iselor 14.10.2024 14:01
Bibliotekarz

Nie, ja uważam że nagroda Nobla faktycznie doceniła przynajmniej kilku pisarzy, którzy napisali arcydzieła. Wciąż mam większy respekt do Nobla niż polskiej Nike, gdzie jest misz masz jakościowy kompletny.
Arcydzieło. Zazwyczaj da się taką łatkę dać przynajmniej po kilku latach, jeżeli nie kilkudziesięciu. I tak: jeżeli znawcy tematu czyli krytycy i "wyrobieni" czytelnicy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 15.10.2024 09:58
Czytelnik

Wiesz, nie kłócę się jak ktoś nazwie arcydziełem fresk z Kaplicy Sykstyńskiej, ale już np. Słoneczników Van Gogha bym tak nie nazwał, choć przecież wiele osób twierdzi, że są arcydziełami. Jeśli chcesz ufać osobom z branży, to pewnie zgodzisz się, że arcydziełem jest słynny Czarny kwadrat na białym tle. No przecież arcydzieło, skoro kosztuje 60 mln zielonych. Co do gier......

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iselor - awatar
Iselor 15.10.2024 12:17
Bibliotekarz

Sztuka to jest pojęcie sztuczne jak dla mnie. Ktoś może dzisiaj nie uznawać gier za sztukę. Sęk w tym że to się zmienia. Dlaczego malarstwo i rzeźba nie miały swojej opiekunki - Muzy w starożytnej Grecji? Bo Grecy nie uznawali tych dziedzin za sztukę! Jeszcze niedawno (pewnie ze sto lat temu) film nie był uznawany za sztukę. 
Czyjeś zdanie trzeba brać pod uwagę. Bo to nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 15.10.2024 13:52
Czytelnik

Ale takie bezwzględne arcydzieła to naprawdę nieliczne pozycje. Mamy ostatnio inflację semantyczną w tym zakresie: wszędzie trzeba upatrywać arcydzieł. Gra jest rozrywką - czy trzeba dobrą grę nazwać arcydziełem? A może warto mieć z tyłu głowy, że co innego znaczy arcydzieło w przypadku gry a co innego w przypadku artefaktu z bardziej klasycznych dziedzin. Dla mnie jedną z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iselor - awatar
Iselor 15.10.2024 20:24
Bibliotekarz

Ok, moje podejście do LGBT jest wręcz konfederackie, choć Konfederacji nienawidzę z różnych powodów (choć uwielbiam Dziambora), ale polityka DEI to jest dosyć nowoczesny wymysł, Pulp Fiction nie dostało Oscara za DEI mimo wątku [usunięte przez administrację].

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 16.10.2024 14:03
Czytelnik

Wątek pedalski jak to nazywasz to jeszcze nie DEI. DEI zakłada, że jeśli jesteś białym heteroseksualnym mężczyzną to powinieneś być karany i degradowany. Punkty się dostaje za inny kolor skóry, orientację seksualną, płeć i jeszcze inne odstępstwa od bycia frajerem. Na szczęście można być białym facetem, ale np. identyfikować się jako kobieta i to pozwala ugrać jakieś punkty...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jarosław - awatar
Jarosław 27.10.2024 04:48
Czytelnik

Failasfedb, a widziałeś Słoneczniki w oryginale? Ja też miałem podobne odczucia jak Ty, do czasu, gdy obejrzałem je w Muzeum van Gogha w Amsterdamie. To jest arcydzieło!                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 28.10.2024 10:28
Czytelnik

Nie, nie widziałem... W oryginale niektóre rzeczy sprawiają lepsze wrażenie... pod warunkiem, że są otoczone legendą. Inna rzecz, że obrazy w ogóle w realu robią większe wrażenie niż na zdjęciach.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Iselor - awatar
Iselor 11.10.2024 11:41
Bibliotekarz

Uf, już się bałem że Murakami.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13 - awatar
Virgo13 11.10.2024 09:04
Czytelnik

Idealny wybór dla obecnej publiki. Główny temat "opresyjny patriarchat", bo główna bohaterka nie je mięsa.

Tu https://opoka.org.pl/News/Swiat/2024/wege-korea jest fragment wywiadu z autorką dla gazety wybiórczej.
Cytat: Decyduje się ocalić samą siebie poprzez autodestrukcję i cierpienie,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 11.10.2024 10:18
Czytelnik

znaczy literaci również zaczynają uprawiać performensy

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor - awatar
Iselor 11.10.2024 11:41
Bibliotekarz

E, zeszłoroczny noblista, Jon Fosse, wydaje się całkiem normalny, nawet przeszedł na katolicyzm.
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13 - awatar
Virgo13 11.10.2024 22:51
Czytelnik

@Iselor Zerknąłem na dokonania tego Fosse i muszę powiedzieć, że coś tam ciekawego znalazłem.
Może więc jednak czasami ta obecna noblowska komisja chybi i przypadkiem właśnie trafi.
Ale dzięki za zwrócenie uwagi na gościa. Akurat on może mieć w dorobku coś dla mnie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
onewayout - awatar
onewayout 14.10.2024 11:58
Czytelnik

A zapomniałeś o świadomym cierpieniu i autodestrukcji Chrystusa na krzyżu - przypuszczam, że akurat zachodnie chrześcijaństwo może być Ci bliskie? I jak to skomentujesz?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13 - awatar
Virgo13 14.10.2024 15:44
Czytelnik

@onewayout Że se innego kolegę musisz poszukać do takiej gadki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
onewayout - awatar
onewayout 16.10.2024 08:54
Czytelnik

Z takim podejściem nie bierz się za Fossego, dobrze Ci radzę. Oszczędzisz sobie rozczarowania.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jędrek2499 - awatar
Jędrek2499 10.10.2024 23:40
Czytelnik

"odsłania kruchość ludzkiego życia" - no niesamowite, naprawdę?  😎

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Łukasz - awatar
Łukasz 10.10.2024 23:16
Czytelnik

No, proszę. Udało mi się przewidzieć, że Nobel trafi do Korei Południowej. Stawiałem jednak na mężczyznę. Szkoda, że swoją analizę przeprowadziłem pod niewłaściwym artykułem :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
WL1960 - awatar
WL1960 10.10.2024 21:48
Czytelnik

Na kogo wypadnie, na tego bęc! Kolejna laureatka, o której nikt nie słyszał i nikt za kilka lat nie będzie pamiętał. Przez rok księgarnie będą zawalone badziewiem jej autorstwa, które po roku wyprą z tych księgarń dzieła kolejnego wybrańca tej dziwacznej szwedzkiej instytucji, jakiegoś poety z Togo, prozaika z Salwadoru czy holenderskiego scenarzysty. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 10.10.2024 21:56
Czytelniczka

Głupoty gadasz.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
WL1960 - awatar
WL1960 10.10.2024 22:03
Czytelnik

Jasne! Ty się z pewnością zaczytujesz dziełami Abdulrazaka Gurnaha, Louise Glück i Herty Müller. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 10.10.2024 22:08
Czytelniczka

Abdulrazaka Gurnaha czytałam dwie powieści (są tu moje opinie), "Ararat" Louise Gluck też czytałam. Herty Muller akurat nie, ale nie wykluczam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marian - awatar
Marian 11.10.2024 11:32
Czytelnik

Casus Dario Fo

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
saa-saa- - awatar
saa-saa- 11.10.2024 17:13
Czytelnik

@LetCentryczna 
Fajnie, że czytasz.

Jestem za Miłoszem - nie jest ważne , że się czyta tylko co się czyta. Podobnie jedna z postaci u Murakamiego - czytam tylko klasykę. Mam w ten sposób pewność, że są to pozycje sprawdzone. 

Zanosi się na to, że teraz masa ludzi przeczyta Koreankę, by wyrobić sobie zdanie. Jest ryzyko, że kiedyś będą tego żałowali. Jest teoria...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
femmeNikita26 - awatar
femmeNikita26 11.10.2024 20:36
Czytelnik

To już od jakiegoś czasu nie jest nagroda literacka, a plebiscyt popularności  określonych trendów o chrakterze  politycznym. I pomyśleć, że Mario Vargas Llosa zasłużenie czekał tak długo z olbrzymim dorobkiem, a tu teraz Komitet Noblowski przyznaje nagrodę komuś z tak  skromnym dorobkiem. I to jeszcze, żeby to było coś wybitnego, ale nie. Wygląda na to, że nagrodę dostała...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 13.10.2024 17:19
Bibliotekarz

Już przed otrzymaniem narody jej książki można było kupić przecenione w tanich księgarniach. Zapytałam się w bibliotece o "Wegetariankę". Okazało się, że mają dwie poprzednie, a ponieważ mało kto je czytał to nie zamówili następnej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Grzegorz - awatar
Grzegorz 10.10.2024 21:08
Czytelnik

Dla większości polaków laureaci nobli są nie znani. A czemu? bo promujemy Mroza, M jak miłość i Taniec z gwiazdami. Money and stupid. A o ścisłych nominacjach już nie wspomnę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 10.10.2024 21:37
Czytelnik

może nobliści nie są warci promowania                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
WL1960 - awatar
WL1960 10.10.2024 21:56
Czytelnik

Aha! Oczywiście we Francji albo Niemczech, o Szwecji nie wspominając, o twórczości pani Han Kang można z co drugim pasażerem metra podyskutować, a zjawiska w stylu Mroza tam nie występują. Nie ma tam harlequinów czy innej literatury „dla kucharek”, bo oni tam tylko klasykę czytają. Programy takie jak Taniec z gwiazdami też są poza Polską nieznane, nieprawdaż?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marian - awatar
Marian 11.10.2024 11:34
Czytelnik

Bzdura, Tokarczuk promowana jest za miliony 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor - awatar
Iselor 11.10.2024 11:39
Bibliotekarz

Proszę nie żartować, na Zachodzie większość to [usunięte przez administrację], tak jak i u nas, tam też obcują głównie ze szrotem, a nie kulturą wyższą..

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
femmeNikita26 - awatar
femmeNikita26 11.10.2024 20:40
Czytelnik

Myślisz, że jak wygrał Mario Vargas Llosa to Szwedzi wiedzieli kim on jest? Przeceniasz to jak poziom czytelnictwa i obycia kulturowego poza Polską różni się od średniej w Polsce. Polska jako kraj wcale nie wypada źle jeśli chodzi o świadomość różnorodności dokonań kulturowych różnych autorów, w tym z zakresu literatury.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
saa-saa- - awatar
saa-saa- 11.10.2024 23:52
Czytelnik

Chyba nie chodziło o to, że u nas słabo a w innych krajach super. Chodziło o nasze realia by uświadomić elitarność zainteresowania książkami. Dobrymi książkami. Tak rozumiem wtrącenie nazwiska Mróz. Jakiś rok temu sięgnąłem po jakieś jego dzieło z powodu dowiedzenia się o jego nieprawdopodobnej poczytności. Dziełu owemu (tytułu już nie pamiętam) dałem ocenę 1 czego się nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Grzegorz - awatar
Grzegorz 12.10.2024 08:55
Czytelnik

Uf wreszcie ktoś zrozumiał moje słowa. Czytanie ze zrozumieniem to coś co leży w dzisiejszych czasach. Ludzie teraz szybciej mówią/piszą niż rozumieją o co chodzi 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Agatonik - awatar
Agatonik 10.10.2024 20:57
Czytelniczka

Ciekawy wybór. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
esa - awatar
esa 10.10.2024 20:11
Czytelniczka

Lubię być zaskoczona, ale nie rozczarowana. Tegoroczny Nobel daje mi takie właśnie odczucia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jarosław - awatar
Jarosław 27.10.2024 05:18
Czytelnik

Krótko i trafnie. Mam tak samo po przeczytaniu "Nadchodzi chłopiec". Nie wiem, czy mi się chce sięgać po więcej. Raczej nie.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 10.10.2024 19:16
Czytelnik

literacki Nobel jest pierwszym poprawnościowym: będzie na zmianę baba-chłop-baba-chłop-baba-chłop...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 10.10.2024 21:34
Czytelnik

kurkawodna, jednak nie jest poprawnościowy - jeszcze                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
agata - awatar
agata 15.10.2024 13:24
Czytelniczka

Warto byłoby sprawdzić jednak dane przed napisaniem komentarza, jeszcze wiele nagród musi być przyznanych, żeby nagroda była (sic) "poprawnościowa". 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 10.10.2024 19:04
Czytelniczka

Nigdy nie słyszałam o Han Kang, ale myślę, że zapoznam się z Nadchodzi chłopiec i Nie mówię żegnaj.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Nadchodzi chłopiec  Nie mówię żegnaj
domekzkart - awatar
domekzkart 10.10.2024 18:04
Czytelniczka

Autorka dla mnie mało znana, ale chętnie zapoznam się z jej twórczością. Brzmi zachęcająco :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Maja - awatar
Maja 10.10.2024 17:40
Czytelnik

Gratulacje dla wydawnictwa Kwiaty Orientu za odkrycie autorki na długo przed międzynarodowym sukcesem. :-) Pierwsze wydawnie Wegetarianki miało miejsce w Polsce na dwa lata przed bookerem. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
saa-saa- - awatar
saa-saa- 10.10.2024 16:23
Czytelnik

Gazet wyborczy jak zwykle trafnie (gazet bo lubię maskulinatywy):
„Han Kang z literacką Nagrodą Nobla. Wśród laureatów są m.in. Olga Tokarczuk, Ernest Hemingway, Gabriel Garcia Marquez, Bob Dylan, Annie Ernaux, a w zeszłym roku wyróżnienie dostał Jon Fosse.” 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
saa-saa- - awatar
saa-saa- 10.10.2024 16:11
Czytelnik

Nie znam kobiety.

Pisałem, że typuję kobietę z Azji. Częściowo się spełniło. Myślałem o postępowej Arabce.

Korea to dla nas bardzo trudna przygoda intelektualna. Ciekawe. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Maciej - awatar
Maciej 10.10.2024 14:50
Bibliotekarz

Polskie Klimaty
https://lubimyczytac.pl/cytat/76778

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aguirre - awatar
Aguirre 10.10.2024 14:43
Bibliotekarz

W sumie jestem zadowolony z wyboru. Chociaż Wegetarianka niezbyt mi się podobała, to jednak posiadany w formie papierowej  Nadchodzi chłopiec ma lepsze opinie, szczególnie u osób o zbliżonych gustach (vide  post poniżej 😉) . 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Nadchodzi chłopiec
Łukasz Starzewski - awatar
Łukasz Starzewski 10.10.2024 13:52
Czytelnik

Zachwyt! Załączam link do swej recenzji jej książki "Nadchodzi chłopiec", która mną wstrząsnęła         https://lubimyczytac.pl/ksiazka/nadchodzi-chlopiec/opinia/66753988                                                                             

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 13:59
Czytelnik

Być może, tak jak Ty Łukaszu zachwyciłeś się polecaną przeze mnie Ludmiłą Ulicką, tak samo ja zachwycę się polecaną przez Ciebie Han Kang! 👍 W pierwszej kolejności, z jej książek sięgnąłbym chyba jednak po Nie mówię żegnaj, ale  Nadchodzi chłopiec jest następny w kolejce! 😉...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Nie mówię żegnaj  Nadchodzi chłopiec
Łukasz Starzewski - awatar
Łukasz Starzewski 10.10.2024 14:36
Czytelnik

A to dziękuję za polecenie!                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Filo - awatar
Filo 10.10.2024 13:41
Czytelnik

Damn...  szybko piszesz! PS. Murakami w naszych sercach

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 13:33
Czytelnik

Czyli jednak Azja, choć nie Chinka Can Xue, której wielu się spodziewało. Moją faworytką była niezmiennie Ludmiła Ulicka, ale wybór Akademii Szwedzkiej, choć jest dla mnie sporym zaskoczeniem, nie jest jednak rozczarowaniem. Książki Han Kang kiedyś pewnie przeczytam, a ciekawie wyglądają takie tytuły, jak:  Nie mówię żegnaj ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Nie mówię żegnaj  Nadchodzi chłopiec
Róża_Bzowa - awatar
Róża_Bzowa 10.10.2024 13:31
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Gratulacje dla Laureatki.

Spodziewalismy się kobiety z Azji :) Potwierdziło się.
Książki autorki błyskawicznie poznikały z księgarni intrnetowych.
Wypada mi tylko żałować, że nie kupiłam "Białej elegii" z dwa miesiące temu w pewnym dyskoncie. Trzymałam ją nawet w dłoni i zastanawiałam się, ale odłożyłam.
Kosztowała 9,99 zł :)

Ciekawe czy Wydawnictwo W.A.B., wydawca jej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 13:42
Czytelnik

Swego czasu miałem tak samo z Zielonym namiotem Ludmiły Ulickiej. Też trzymałem książkę w dłoni, też kosztowała 9,99 zł, i też odłożyłem ją z powrotem na półkę, żeby wybrać inny tytuł...🥴 Pozdrawiam! 😎 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Zielony namiot
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 10.10.2024 13:46
Czytelniczka

@Róża_Bzowa przypomniałaś mi, że miałam dokładnie taką samą sytuację.  😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 10.10.2024 13:49
Czytelniczka

Czy wypada mi tu napisać że nigdy nie miałam takiej sytuacji?  🤔     
Ale jak tak czytam że wszyscy mieliście to też bym chciała  😁                                                       

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 13:55
Czytelnik

Po prostu jesteś bardziej stanowcza i bardziej zdecydowana w swoich czytelniczych wyborach od Nas. Bez dużej przesady można mnie określić mianem czytelniczego melancholika, który długo i starannie wybiera swoje lektury, często się wahając i w burzy rozterek często zmieniając zdanie przed podjęciem ostatecznej decyzji. No, ale kiedy ta ostateczna decyzja zostanie w końcu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
IzzyDora - awatar
IzzyDora 10.10.2024 14:00
Czytelniczka

Ja tak mam z filmami. Wybieram dwie godziny żeby obejrzeć 5 minut i wyłączyć bo głupie,  znowu wybieram,  znowu 5 minut i już w sumie czas spać.       
A książki,  w ogóle nie wybieram na stoiskach bo źle widzę i albo  czytam na monitorze albo słucham.                                                               

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiedenka - awatar
Wiedenka 10.10.2024 14:01
Bibliotekarka

Na pewno będą dodruki i wznowienia. Jej książki to teraz żyła złota :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 14:20
Czytelnik

@Wiedenka Gratuluję zwycięstwa w Konkursie Noblowskim na Lubimyczytać! 🤗 Pozdrawiam! 😎

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiedenka - awatar
Wiedenka 10.10.2024 15:51
Bibliotekarka

@Krzysztof Gromadzki Dziękuję, Krzysiu! :) Udało mi się :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 16:02
Czytelnik

@Wiedenka Może dostaniesz w nagrodę książki Han Kang? 🤔😄 Byłoby miło. Ale ja Ci powiem, cytując byłą Panią Premier, że "te nagrody Ci się po prostu należały!"😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiedenka - awatar
Wiedenka 10.10.2024 16:48
Bibliotekarka

@Krzysztof Gromadzki Świetny pomysł! Poza "Wegetarianką", bo mam i czytałam. Mam tylko nadzieję, że nie dostanę Mroza (czy czegoś w tym stylu) ani polskich obyczajówek, bo tego zwyczajnie nie czytam i szkoda by było :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 16:55
Czytelnik

Ja bym Ci przyznał takie książki: Suknia i sztalugi. Historie dawnych malarek Ptaki bez skrzydeł Wenecja. Od Marco Polo do Casanovy. Żywię nadzieję, że by Ci się spodobały! 🤗

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Suknia i sztalugi. Historie dawnych malarek  Ptaki bez skrzydeł  Wenecja. Od Marco Polo do Casanovy
Maja - awatar
Maja 10.10.2024 17:38
Czytelnik

PO raz pierwszy Han Kang wydało wydawnictwo Kwiaty Orientu, na dwa lata przed bookerem. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiedenka - awatar
Wiedenka 10.10.2024 19:09
Bibliotekarka

@Krzysztof Gromadzki Cudne książki wybrałeś! Tak, podobałyby mi się :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 10.10.2024 19:18
Czytelnik

@Wiedenka Bardzo miło mi to słyszeć. Wszystkie te książki planuję niedługo zamówić. A poza tą trójką chciałbym Ci jeszcze polecić: Chwała Portugalii Drabina Jakowa To dla Pani ta cisza. A co Ty teraz czytasz, albo planujesz niedługo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Chwała Portugalii  Drabina Jakowa  To dla Pani ta cisza
Wiedenka - awatar
Wiedenka 11.10.2024 08:34
Bibliotekarka

@Krzysztof Gromadzki Chcę doczytać rzeczy, które pozaczynałam, czyli
Zbuntowany Nowy Jork. Wolność w czasach prohibicji Pomarli i powoli "szykuję się" na akcję Czytaj PL,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Zbuntowany Nowy Jork. Wolność w czasach prohibicji  Pomarli
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 08:37
Czytelniczka

@Wiedenka, ja tak z innej beczki. To zdaje się z Tobą rozmawiałam w wakacje o "Falach" Virginii Woolf, że robię drugie (po ok. 20 latach od pierwszego) podejście do tej książki. Niestety, znów nieudane. Odpuszczam, nie da się tego czytać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 08:57
Czytelnik

@Wiedenka Miałaś rację, jeśli chodzi o wznowienia i nowe wydania książek Han Kang. Wczoraj, po tym, jak ogłoszono werdykt Akademii Szwedzkiej, jej książki błyskawicznie zniknęły z księgarń internetowych, ale już wieczorem znowu się w nich pojawiły, we wznowieniach planowanych na koniec tego miesiąca. Pozdrawiam! 😎
@LetCentryczna Z twórczości Virginii Woolf czytałem jak...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Pani Dalloway
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 09:00
Czytelniczka

@Krzysztof Gromadzki "Panią Dalloway" i ja czytałam, właśnie w tym nowym wydaniu. Bardzo mi sie podobała i to mnie ośmieliło do kolejnego zmierzenia się z 'Falami".  😊

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 09:10
Czytelnik

@LetCentryczna W takim razie być może zaciekawi Cię książka Listy miłosne: Virginia Woolf i Vita Sackville-West? 🤔

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Listy miłosne: Virginia Woolf i Vita Sackville-West
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 09:13
Czytelniczka

Zaciekawi na pewno, mam ją w planach zakupowych. Interesuje mnie postać Virginii Woolf.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 09:17
Czytelnik

W temacie listów Virginii Woolf kojarzę jeszcze książkę  Pokrewne dusze. Wybór listów, ale zachodzi obawa, że część listów może się dublować z "Listów miłosnych". 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Pokrewne dusze. Wybór listów
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 09:33
Czytelniczka

Mam tę książkę. Faktycznie, masz rację, że część może się pokrywać. Wezmę to pod uwagę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 09:34
Czytelniczka

Ależ się rozpisaliście 😁 a ja też z innej beczki,  tylko odrobinę a propos. Widzieliście może film  "Kto się boi Virginii Woolf"? 
                                                                       

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 09:35
Czytelniczka

Ja nie widziałam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 09:36
Czytelnik

Słyszeć słyszałem, ale widzieć nie widziałem...🥴 Bo kinomaniak ze mnie co najwyżej przeciętny...😉 Pozdrawiam! 😎                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 09:40
Czytelniczka

Szkoda,  ja go uwielbiam, nie ma nic wspólnego z pisarką ale ponieważ ostatnio lepiej mi się ogląda filmy niż czyta to sporo ich  oglądam,  chętnie czarno białych. A Woolf próbowałam kiedyś czytać ale się zmęczyłam i nie dokończyłam,  nawet nie pamiętam co to było.                                                                  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 09:45
Czytelniczka

No, nie należy ona do najłatwiejszych autorek.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 09:48
Czytelnik

Moim zdaniem jest to film o przemijaniu. Może warto obejrzeć zamiast jeszcze jednej powtórki "Znachora" 1 listopada? 🤔                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 09:59
Czytelniczka

Ja polecam ale on rozkłada na łopatki emocjonalnie,  coś jak sztuki Williamsa, pokazuje kim jesteśmy i do jakiego okrucieństwa jesteśmy się w stanie posunąć.                                                                

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 10:03
Czytelnik

O tak, tylko gwoli sprawiedliwości należy zawsze pamiętać, że ci, którzy krzywdzą nas najbardziej swoją jedną ręką, w drugiej ręce zawsze trzymają kojący balsam, który potrafi te rany uleczyć. Rodzina, bliscy, przyjaciele - oni tak mają.                                                                                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 10:05
Czytelniczka

Jeśli obejrzysz ten film  to zobaczysz że  nóż z prawej ręki wyrządzi szkody których balsam z lewej już nie naprawi.                                                                                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 10:11
Czytelnik

Nie jestem do końca przekonany, ale wierzę Ci na słowo. A przekonam się ostatecznie wtedy, kiedy sam obejrzę ten film.                                                                                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 10:13
Czytelniczka

Daj koniecznie znać na pw co myślisz jeśli obejrzysz.  Troszkę podobna jest Rzeź Polańskiego ale mniej wali po głowie moim zdaniem.                                                                                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 10:43
Czytelnik

"Rzeź" akurat widziałem. Film ciekawy, nie powiem, ale żeby wiekuiście zapadał w pamięć, to raczej nie ten kaliber. Zapamiętałem scenę, kiedy jedno z gości, chyba mężczyzna, zwymiotowało 😱 na rzadki i drogi album o malarstwie, należący do gospodarzy. Tym malarzem był zdaje się Oskar Kokoschka, jeśli dobrze pamiętam...🤔                                                          

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 10:51
Czytelniczka

Hahaha Krzyśku, tak! Polański zrobił to z poczuciem humoru,  lżej podszedł do tematu. Można się w paru momentach uśmiać nawet, natomiast ten drugi film nie budzi wesołości,  jest straszliwie ponury. A brawura Taylor mnie osobiście zapiera dech. Rzadko widać coś takiego na ekranie.
                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 10:55
Czytelnik

Chyba mam dla Ciebie ciekawą polecajkę, która bardzo Ci się spodoba. Też traktuje o małżeństwach i zdradach. Zerknij na to: Jackie: publicznie, prywatnie, sekretnie. I powiedz, co o tym sądzisz? 🤔

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Jackie: publicznie, prywatnie, sekretnie
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 11:17
Czytelniczka

Może to i dobra książka ale mnie nie pociąga,  jedyna osoba która ma tu naprawdę coś do powiedzenia nie żyje a małżeństwa i zdrady to nie do końca mój obszar zainteresowań,  lubię natomiast bajki dla dzieci,  o zdradzie jest w "Braciach Lwie Serce" i to takiej najsmutniejszej,  żaden erotyczny eksces nie jest chyba w stanie tak człowiekiem wstrząsnąć jak to co zrobił...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 11:45
Czytelnik

Z bajek dla dzieci, czytanych w okresie dzieciństwa, bardzo ciepło wspominam książkę Baśnie z gór, przedstawiającą bajki z różnych krajów świata, od Norwegii po Australię, których akcja rozgrywa się w górach, albo ma związek z górami. Niedawno oddałem ją mojemu trzyletniemu siostrzeńcowi, żeby mu ją czytać wieczorami na dobranoc. Do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Baśnie z gór
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 12:08
Czytelniczka

Ja czytałam bajki Charlesa Perrault które były napisane przecudownym językiem,  czytałam książki Kornela Makuszyńskiego, Astrid Lindgren,  bardzo dobrze pamiętam "Klechdy Sezamowe" Leśmiana,  straszne i cudowne,  "Akademia Pana Kleksa",  "Pięcioro dzieci i coś", cała seria opowieści o Dorotce z krainy Oz, "Mary Poppins", z tych współczesnych z przyjemnością przeczytałam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 12:11
Czytelniczka

Dorotka była właściwie z Kansas,  ale wiecie o co mi chodzi  😁                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 12:32
Czytelnik

A jeden z moich ulubionych pisarzy to  Amos Oz Amos Oz.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Róża_Bzowa - awatar
Róża_Bzowa 11.10.2024 13:03
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

@IzzyDora "Kto się boi Virginii Wolf" to wielki film i najlepsza - moim zdaniem - rola Elizabeth Taylor i Richarda Burtona, bo autoironiczna.
Byli wtedy małżeństwem (tak jak w filmie) i można doszukać się w ich rolach osobistych wątków.

PS Miło, ze tak sobie dyskutujecie w moim wątku, ale czuję się nieco ignorowana ;) jak gospodyni, która zaprosiła innych na kawę, a oni...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Róża_Bzowa - awatar
Róża_Bzowa 11.10.2024 13:08
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Przy okazji zagadka - Elizabeth Taylor była ośmiokrotnie mężatką, ale miała tylko siedmiu mężów. Jak to możliwe?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 13:11
Czytelnik

@Róża_Bzowa I na dodatek zaczynają łyżeczkami wyjadać ze słoika konfiturę z Dzikiej Róży, Bzowej być może, a smacznej na pewno. Ktoś tam siorbie, ktoś tam mlaska, o oblizywaniu się nawet nie wspominając, a zaraz komuś wyrwie się głośne czknięcie, choć jak mawiał Shrek w kreskówce: "z dwojga złego lepiej w tę stronę"...😁 Pozdrawiam! 😎                                         ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzysztof Gromadzki - awatar
Krzysztof Gromadzki 11.10.2024 13:14
Czytelnik

@Róża_Bzowa Podejrzewam, że była zamężna dwa razy z tym samym mężczyzną. Tak podpowiada logika, jak sądzę...😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 11.10.2024 13:14
Czytelniczka

Różo piękna, wybacz proszę moje najście, ale czy nie jest to wielkim komplementem dla gospodyni gdy goście czują się pod jej opieką bezpiecznie i puszczają wodze fantazji?  I bardzo się cieszę że podoba Ci się film,  Taylor moim zdaniem kradnie więcej scen niż Burton,  ale ja ją uwielbiam,  jestem zapewne stronnicza  :)      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 11.10.2024 13:16
Czytelniczka

Ósmy był incognito?                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Róża_Bzowa - awatar
Róża_Bzowa 11.10.2024 13:33
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Zupełnie nie incognito. Wspomniany partner filmowy Richard Burton był jej mężem dwukrotnie (15 marca 1964 – 26 czerwca 1974 i 10 października 1975 – lipiec 1976) po czym i tak się drugi raz rozwiedli. 
Nie uważacie, że to ciekawe, dwa razy tak się pomylić?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Róża_Bzowa - awatar
Róża_Bzowa 11.10.2024 13:34
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

@IzzyDora Nie mam co wybaczać, raczej mam uciechę z Waszej swawoli :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 11.10.2024 13:36
Czytelniczka

Róża_Bzowa, toż to właśnie na jedno wychodzi.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiedenka - awatar
Wiedenka 11.10.2024 16:37
Bibliotekarka

@LetCentryczna Nie udało się? :) No, cóż, tak też bywa. Woolf jest trudna, a "Fale" - pisane techniką strumienia świadomości już w ogóle. Sama czytałam je chyba rok, z przerwami, to była walka z książką :) Ostatecznie było warto, ale wymagało to wysiłku. Nie przejmuj się. Są inne książki Woolf, które czyta się lepiej, łatwiej i szybciej. Jest "Flush", "Podróż w świat". "Do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 11.10.2024 18:11
Czytelniczka

@Wiedenka Rok???? Pocieszyłaś mnie. 😁
Spróbuję może jeszcze z "Orlando".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 11.10.2024 19:10
Czytelniczka

Musiało być tak, że ósmy odmówił występu przed kamerą, więc zrobiono tę ustawkę, niby ómą, chociaż nie wiem czy z rzędu, bo mi się nie chce sprawdzać, gdyż kariera potrzebowała impulsu. Drugą pomyłkę ogłoszono wtenczas, kiedy już kasa pełna była. Incognito zaś chodził w tango na boku, bo nic innego mu nie odpowiadało. Ergo, ósme oznacza to zawsze na boku.                   ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Babi - awatar
Babi 10.10.2024 13:23
Bibliotekarka

Bardzo pozytywne zaskoczenie! Chciałam Oates, ale takie ogłoszenie jest wspaniałe! ❤️ ❤️ ❤️                                                                                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
IzzyDora - awatar
IzzyDora 10.10.2024 13:18
Czytelniczka

Brawo, jakże się cieszę.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Konrad Wrzesiński - awatar
Konrad Wrzesiński 10.10.2024 13:00
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam