-
ArtykułyCzytamy w weekend. 26 kwietnia 2024LubimyCzytać206
-
ArtykułySzpiegowskie intrygi najwyższej próby – wywiad z Robertem Michniewiczem, autorem „Doliny szpiegów”Marcin Waincetel6
-
ArtykułyWyślij recenzję i wygraj egzemplarz „Ciekawscy. Jurajska draka” Michała ŁuczyńskiegoLubimyCzytać2
-
Artykuły„Spy x Family Code: White“ – adaptacja mangi w kinach już od 26 kwietnia!LubimyCzytać2
Jeden świat
Cytaty
W tańcu rytualnym, którego raison d'etre stanowi intencja wpływania na uczestnika, środki dzięki którym fizyczny akt wywołuje specyficzny psychiczny stan są bardziej wyrafinowane i rozwinięte,wykraczając poza widoczny mechanizm,który tak dosadnie odróżnia rumbę od walca. W rzeczywistości byłabym zdziwiona,gdyby techniki służące projekcji planu fizycznego na psychiczny, działające w tanecznych ruchach wudu,były mniej skomplikowane i rozwinięte od bębnienia,którego struktura pozostaje tak wyrafinowana,że przekracza nasz system muzycznej analizy.
W tańcu rytualnym, którego raison d'etre stanowi intencja wpływania na uczestnika, środki dzięki którym fizyczny akt wywołuje specyficzny ps...
Rozwiń ZwińHistoria hiszpańskiego podboju Ameryk w każdym z odizolowanych regionów rozpoczyna się nie od oporu tubylców,ale od powitania zgotowanego przybyszom.Witali oni lepsze „rzeczy",które jak przypuszczali,tak samo jak i inne techniki przyczynią się do powiększenia dobrobytu ich społeczności. Dlatego z otwartością przyjmowali przynoszących je ludzi jako istoty wybrane przez bogów do przekazywania takich wyjątkowych zdolności i mocy.Zanim miejscowi kapłani pojęli moralne funkcjonowanie ekwipunku swoich gości było zbyt późno,żeby efektywnie opanować ich zdumiewające i demoralizujące moce.
Historia hiszpańskiego podboju Ameryk w każdym z odizolowanych regionów rozpoczyna się nie od oporu tubylców,ale od powitania zgotowanego pr...
Rozwiń ZwińWprowadzająca dyscyplinę funkcja rytuału jest przeciwna teoriom reprezentowanym przez pozornie sprzeczne szkoły myśli: prymitywistów,którzy traktują rytuał i taniec jako spontaniczną ekspresję niczym nieskrępowanego ducha oraz psychoanalityków,którzy uznają je za zawór bezpieczeństwa,pozwalający na społecznie akceptowaną formę spełnienia wypartych żądz i rozwiązanie prywatnej traumy. Prymitywiści ignorują fakt, że prymitywna wspólnota musi wymagać konformizmu od swoich jednostek,kiedy funkcjonują one w kolektywnym kontekście,a jeśli społeczne rytuały miałyby służyć jako arena dla publicznego odgrywania indywidualnych impulsów,dokładnie zaprzeczałoby to celowi tych rytuałów,którym jest potwierdzenie jedności wspólnoty.Natomiast psychoanalitycy całkowicie opierają się na społeczeństwie,w którym całość — polityczna,społeczna czy ekonomiczna — jest traktowana jako suma,wielość jednostkowych składników,tak że nie istnieje żadne zróżnicowanie pomiędzy człowiekiem jako publiczna jednostką a człowiekiem jako prywatnym indywiduum.
Wprowadzająca dyscyplinę funkcja rytuału jest przeciwna teoriom reprezentowanym przez pozornie sprzeczne szkoły myśli: prymitywistów,którzy ...
Rozwiń Zwiń