Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991-2013
Trzecia część monograficznej publikacji jest kontynuacją historii rozwoju konstrukcji wagonów silnikowych w Polsce. Opis zaczyna się w roku 1991, gdy po przemianach politycznych kończących okres PRL nastąpiło załamanie gospodarcze i drastyczny spadek przewozów kolejowych w Polsce. Zamknięto wiele funkcjonujących dotąd linii i zredukowano ilość połączeń na pozostałych. Pierwszy regionalny przewoźnik - Lubuska Kolej Regionalna (LKR), powstała w 1992 r. zakończyła swoją działalność po niespełna dwóch latach. Opracowany jeszcze w 1989 r. projekt wprowadzenia na polskie szlaki 220 autobusów szynowych produkcji ZNTK Poznań również nie doczekał się realizacji. W latach 1991-1996 wyprodukowano zaledwie 6 sztuk - po 3 w serii SA101 i SA102.
Jeszcze gorzej zakończyły się próby wprowadzenia w Polsce kolei dużych prędkości. Przeprowadzone w 1994 r. testy zespołu ETR460, podczas których osiągnięto rekord prędkości wynoszący 250,1 km/h zwiastował szybkie wprowadzenie do eksploatacji składów Pendolino w Polsce. Niestety stało się inaczej. Pierwszy z 20 zakupionych składów ETR610, oznaczony u nas jako ED250 trafił do Polski dopiero w sierpniu 2013 r. Regularna komunikacja tymi zespołami przewidywana jest na przełom 2014 i 2015 r.
Sytuację kolei zmieniło dopiero ubieganie się przez Polskę o przyjęcie w skład państw Unii Europejskiej (UE). Samorządy lokalne zobowiązane do inwestowania w tabor kolejowy zakupiły pierwsze po wielu latach autobusy szynowe. W ZNTK Poznań wyprodukowano 17 szynobusów serii Regio Tramp. Z raciborskiego Kolzamu wyjechało na polskie szlaki 12 autobusów szynowych serii Regio VAN. Prototyp autobusu szynowego o symbolu 214M (SA106) i nazwie Partner skonstruowała też nowo powstała bydgoska Pesa.
Jako pierwsze wyruszyły na lokalne szlaki nowe pojazdy serii Partner: jednoczłonowe SA103, SA106 i SA135 oraz dwuczłonowe 218M: SA131, SA132, SA133 i SA134. Zaczęły powstawać pierwsze od dziesięcioleci nowe jednostki elektryczne. Pierwsza była Mazovia 13WE (EN95) dla warszawskiej WKD. Następny projekt - Acatus 15WE (ED59) otworzył nową erę w produkcji polskiego taboru na napięcie 3kV DC, ukoronowaną powstaniem dwóch rodzin zespołów trakcyjnych: Elf i Impuls - ten ostatni jest dziełem drugiego polskiego producenta taboru, powstałej w 2005 r. firmy Newag z Nowego Sącza. Przyszedł też czas na sukcesy eksportowe: seria szynobusów ATR220 Atribo bydgoskiej Pesy po podboju Włoch trafiła też na polskie szlaki jako SA136. Kolejnym hitem z Bydgoszczy jest Link - dwuczłonowy szynobus znany z torów czeskich, niemieckich i polskich (SA139).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 4
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991-2013
Dodaj cytat
Opinia
Monografie taboru kolejowego to u nas nowość. Jak to zwykle z nowościami bywa, jedne są udane inne mniej. Monografia przeczytana przeze mnie należy do tych pierwszych. Jest to trzeci tom historii normalnotorowych wagonów silnikowych kolei polskich. Przedstawia historię najnowszą - lata 91-2013. Mimo, iż nie jestem zwolennikiem "tej kolei", a szynobus wedle mojej definicji to plastikowa obudowa wiecznie psującego się silnika - autorzy przykuli moją uwagę. Książkę czyta się bardzo dobrze, nie ma w niej zbędnych powtórzeń (poza jednym przy historii Pendolino za co obciąłem jedną gwiazdkę). Troszeczkę mogą drażnić dość częste zwroty - o tym w następnym rozdziale. Jest ich trochę.
Publikacja zawiera charakterystyki wszystkich wyprodukowanych i przebywających w Polsce w tych latach wagonów silnikowych. Nawet tych, które pojawiły się u nas tylko sporadycznie. Nie jest to publikacja dla laików w temacie. Czytający musi mieć minimalne obycie i wiedzieć co to jest silnik asynchroniczny, falownik itp...
Książka jest starannie wydana. Kredowy papier, dość duża ilość kolorowych zdjęć oraz rysunki ilustrują prawie każdy rozdział. Twarda lakierowana oprawa zamyka całość. Coś pięknego.
Jeśli jesteś choć trochę zainteresowany wagonami silnikowymi ta publikacja będzie spełnieniem twoich oczekiwań. Wraz z pozostałymi dwoma tomami stanowi najlepsze opracowanie w tym temacie.
Monografie taboru kolejowego to u nas nowość. Jak to zwykle z nowościami bywa, jedne są udane inne mniej. Monografia przeczytana przeze mnie należy do tych pierwszych. Jest to trzeci tom historii normalnotorowych wagonów silnikowych kolei polskich. Przedstawia historię najnowszą - lata 91-2013. Mimo, iż nie jestem zwolennikiem "tej kolei", a szynobus wedle mojej definicji...
więcej Pokaż mimo to