Przedsiębiorstwo społeczne. Kapitalizm dla ludzi
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- Building Social Business. The New Kind of Capitalism that Serves Humanity's Most Pressing Needs
- Wydawnictwo:
- ConCorda
- Data wydania:
- 2011-02-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-02-15
- Liczba stron:
- 230
- Czas czytania
- 3 godz. 50 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-931078-2-7
- Tłumacz:
- Zofia Wiankowska-Ładyka
- Tagi:
- ekonomia społeczna zapobieganie ubóstwu zapobieganie wykluczeniu mikrokredyty
Przedsiębiorstwo społeczne to nowy wymiar kapitalizmu. Nowatorska koncepcja Muhammada Yunusa ewoluowała od czasu uruchomienia działalności mikrokredytowej w Bangladeszu w 1976 roku. Noblista z sukcesem połączył siłę dążenia do osiągania zysku finansowego z realizacją potrzeb społecznych. Nowy rodzaj działalności gospodarczej wypełnia lukę na współczesnym wolnym rynku.
Przedsiębiorstwo społeczne działa na zasadach rynkowych i dąży do samofinansowania się. Przyczyniając się do rozwoju gospodarczego, jednocześnie realizuje określony cel społeczny – wytwarza dobra i usługi, które podnoszą jakość życia ludzi ubogich i wykluczonych. Przedsiębiorstwo społeczne działa, wykorzystując wartości humanitarne ważne dla każdego człowieka, a pomijane w konwencjonalnych spółkach działających dla zysku. Inwestujący w przedsiębiorstwo społeczne otrzymują zwrot wniesionego wkładu kapitałowego, ale nie osiągają zysku. Osiągany zysk pozostaje w spółce, zapewniając jej możliwości dalszego rozwoju.
Muhammad Yunus podjął współpracę na zasadach przedsiębiorstwa społecznego ze światowymi koncernami – BASF, Intel, Danone, Veolia, Adidas. Liczba wspólnych przedsięwzięć realizowanych na całym świecie stale się rozrasta. Największym przedsiębiorstwem społecznym jest obecnie Grameen Bank w Bangladeszu. Autor opisuje historię tej koncepcji oraz drogę, jaką podążały spółki z rodziny Grameen w swojej ewolucji. Pokazuje, jak przedsiębiorstwo społeczne może odmienić los ludzi, udziela praktycznych wskazówek, wyjaśnia, jak powinny zmienić się zasady publicznej pomocy społecznej oraz korporacyjne zasady działania w ramach „społecznej odpowiedzialności biznesu”.
Książka została opatrzona Przedmową do wydania polskiego, której autorem jest prof. dr hab. Jerzy Hausner.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Książka jest formą podręcznika o biznesie, zarządzaniu i kryzysie ekonomicznym. Są to dla mnie tematy mało interesujące i nie sięgnąłbym po książkę, gdybym nie dostał jej w prezencie i gdyby nie dotyczyła czynnika społecznego, jakim jest przedsiębiorstwo społeczne. Pozwoliła mi też zapoznać się z interesującą postacią jej Autora.
Muhammad Yunus – laureat Pokojowej Nagrody Nobla z 2006 r. i specjalista od tematyki ubóstwa prezentuje nam swoją koncepcję ekonomii społecznej opartej na przedsiębiorstwie społecznym, które tym różni się od klasycznego przedsiębiorstwa, że zamiast generowania zysku rozwiązuje problemy mieszkańców. Jako przykład podaje działania realizowane w rodzimym Bangladeszu, takie jak udzielanie kredytów dla biednych, produkcja jogurtów zaspokajających podstawowe zapotrzebowanie na składniki spożywcze, upowszechnienie butów w cenie do 1 Euro za parę, przeszczepy szpiku celem leczenie talasemii, dystrybucja czystej wody do mieszkańców wiosek oraz rozpowszechnienie stosowania moskitier. Nieodłącznym elementem przedsiębiorstwa społecznego jest sieć dystrybutorów, której rolę pełnią często lokalne kobiety. Większość działań realizowana jest w partnerstwie z międzynarodowymi korporacjami na zasadach joint venture, takimi jak Danone i Adidas.
Zdaniem autora ubóstwo na świecie jest etapem przejściowym (powstaną kiedyś muzea ubóstwa),a przyczyną jego istnienia nie jest człowiek jako jednostka, ale system, w tym słabość tradycyjnej kapitalistycznej teorii ekonomicznej. Biedni są jak nasiona, które tylko dlatego nie kiełkują, gdyż zostały zasadzone na niewłaściwej glebie. Człowiek jednowymiarowy skupia się na zysku, podczas gdy człowiek wielowymiarowy, który uosabia przedsiębiorstwo społeczne, jest nastawiony na udział w zwiększaniu dobrobytu, nie na posiadanie. Tort zasobów nie polega na tym, że jedni się bogacą kosztem drugich, ten tort cały czas się powiększa i możemy z niego czerpać wszyscy coraz więcej. Kluczowa jest technologia, a to jak ją wykorzystamy, zależy wyłącznie od nas. Dlatego też na fundamentach idei powstał Ośrodek Yunusa, czyli think tank zajmujący się kwestiami związanymi z biznesem społecznym, działającym w dziedzinie łagodzenia ubóstwa i zrównoważonego rozwoju.
Książka jest formą podręcznika o biznesie, zarządzaniu i kryzysie ekonomicznym. Są to dla mnie tematy mało interesujące i nie sięgnąłbym po książkę, gdybym nie dostał jej w prezencie i gdyby nie dotyczyła czynnika społecznego, jakim jest przedsiębiorstwo społeczne. Pozwoliła mi też zapoznać się z interesującą postacią jej Autora.
więcej Pokaż mimo toMuhammad Yunus – laureat Pokojowej Nagrody...