-
ArtykułyHobbit Bilbo, kot Garfield i inni leniwi bohaterowie – czyli czas na relaksMarcin Waincetel15
-
ArtykułyCzytasz książki? To na pewno…, czyli najgorsze stereotypy o czytelnikach i czytaniuEwa Cieślik253
-
ArtykułyPodróże, sekrety i refleksje – książki idealne na relaks, czyli majówka z literaturąMarcin Waincetel11
-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński42
Cytaty z tagiem "buddyzm" [94]
[ + Dodaj cytat]Jest naturalne poczucie "ja" - sprawiające, że myślisz "jest mi zimno, jestem głodny, idę" itd. - samo w sobie neutralne. Nie prowadzi ani do szczęścia, ani do cierpienia. Potem jednak pojawia się idea, że "ja" jest czymś stałym, trwającym przez całe życie, niezależnie od wszelkich zachodzących w tobie zmian psychicznych i fizycznych. Przywiązujesz się do idei "ja", bycia "sobą", "osobą", do "mojego" ciała, "mojego" imienia, "mojego" umysłu i tak dalej. Buddyzm uznaje istnienie continuum świadomości, ale zaprzecza istnieniu stałego, trwałego, autonomicznego "ja" w obrębie tego continuum. Istotą praktyki buddyjskiej jest więc pozbycie się iluzji "ja", która zafałszowuje nasze postrzeganie świata.
Nie rozpaczajcie na próżno. Zrozumcie, że nic nie jest trwałe, i dzięki temu poznajcie pustkę ludzkiego życia. Nie pocieszajcie się nadzieją, że to, co podlega zmianie, może pozostać niezmienione.
Z drogi filozoficznej zeszliśmy, praktycznie wszędzie, w XVII i XVIII wieku. Od tej pory filozofia - prowadząc dialog ze zrodzoną w tym czasie nauką - coraz bardziej skłania się ku czystej wiedzy i interpretowaniu historii, wycofując się z kierowania życiem człowieka i poszukiwań jego sensu. (...) Nauka sprawiła, że nabraliśmy przekonania, iż istnieje coś, co możemy nazwać "obiektywnym". (...) Powiedzmy raczej, że Zachód zmienił kulturę wiary na kulturę dowodu.
Lecz wówczas wierzyłem naprawdę w miłosierdzie, dobroć, pokorę i gorliwość,w bezgraniczny spokój, mądrość i ekstazę. Wierzyłem w to, że jestem starożytnym bhikku, który we współczesnym ubraniu wędruje po świecie, ażeby zatoczyć krąg Prawdy czy Dharmy i zasłużyć na to, by zostać przyszłym buddą (przebudzonym) i przyszłym bohaterem w raju.
Za pięć "wielkich" grzechów buddyzmu (goaku) uważano: zabójstwo, złodziejstwo, cudzołóstwo, kłamstwo i opilstwo.
W Chinach, gdzie buddyzm rywalizował z konfucjanizmem, klasztory były schronieniem przed wojnami, biedą, bezdomnością i sieroctwem. Pomimo surowych praw dla mniszek klasztory żeńskie stanowiły jedyny azyl przed niechcianymi małżeństwami, zapewniając bezpieczeństwo w braku męskich opiekunów i dawały jedyną możliwość zaspokojenia ambicji intelektualnych. W społeczeństwie o przeważającej liczbie analfabetek wśród kobiet, chińskie mniszki potrafiły czytać i pisać, i często mogły realizować swoje powołanie do pracy naukowej, co było nie do pomyślenia w świecie zewnętrznym.
Ludzie przez lata marzą o miłości, ale kiedy już ją znajdują, rzadko kiedy są radzi. Jedni niepokoją się o to, że zostaną opuszczeni, inni czują, że związali się pochopnie i mogliby znaleźć kogoś odpowiedniejszego. A wszyscy znamy ludzi, którzy martwią się i o to, i o to.
Ponieważ wschodnie medytacje są ściśle związane z dążeniem do zupełnie innego celu ostatecznego niż ten, do którego prowadzi wiara katolicka, stosowanie takich technik przez katolików jest niebezpieczne, prowadzi do grzechu i może być wyrazem apostazji.
(…) Podszedł do ściany na drugim końcu pokoju. Tak, wciąż sam wisiały materialne dowody na istnienie samsin, teraz trochę zakurzone i porwane. Jak te biedne przedmioty mogły mieć wpływ na narodzenie dziecka? Wpatrując się w nie z pogardą, poczuł jak wzbiera się w nim dawna niewiara. Ludowe baśnie: chłopi i niedouczeni kapłani próbujący wyjaśnić po omacku cud życia. Pomyśleć, że jego szwagierka chciała być buddyjską mniszką! Pragnął poznać i zgłębić nowe sposoby myślenia, odnaleźć ścieżki inne od tych opisywanych przez księgi umarłych.
Buddyzm chroni prawo do wszelkiego życia, dlatego jestem wielbicielką tej filozofii. Niektórzy nazywają buddyzm religią, ale Budda nie był bogiem, ani nawet prorokiem. Był człowiekiem, który szukał sposobu na uwolnienie świata od zła i słabości.