Twórcy fantastyki piszą o cenzurze i „zamykaniu ust pisarzowi”. Krytykują też „Nową Fantastykę”

LubimyCzytać
05.08.2020

Na początku lipca „Nowa Fantastyka” opublikowała opowiadanie Jacka Komudy, za co następnie przepraszała swoich czytelników. Teraz zabrać głos zdecydowali się sami pisarze – list otwarty w tej sprawie podpisało dwudziestu z nich, między innymi Jacek Dukaj, Jarosław Grzędowicz, Jacek Piekara i Rafał Ziemkiewicz. Są zaniepokojeni cenzurą, piszą też o potrzebie zachowania wolności słowa.

Twórcy fantastyki piszą o cenzurze i „zamykaniu ust pisarzowi”. Krytykują też „Nową Fantastykę”
Reklama

Po tym, gdy w lipcowym wydaniu „Nowej Fantastyki” ukazało się opowiadanie „Daljan, będziesz poćwiartowany” Jacka Komudy, w internecie rozgorzała dyskusja. Przez wielu czytelników tekst został odebrany jako homofobiczny i przedstawiający w złym świetle społeczność LGBT. O sprawie pisaliśmy w osobnej aktualności.

Przypomnijmy, że opowiadanie dotyczyło ucieczki tytułowego bohatera z krainy zwanej Lendią do Taurydyki, gdyż tylko tam mógłby żyć, zachowując wolność jako homoseksualista. Daljana ścigają jednak agresywni wojowie. Choć zabijają jego kochanka, nie udaje im się schwytać samego głównego bohatera. Ten ucieka, a wojownicy ratują uwięzione na statku dzieci, które miały służyć kapłanom-pedofilom z Taurydyki.

Przeprosiny „Nowej Fantastyki”

Opowiadanie zostało uznane za obraźliwe i powielające krzywdzące stereotypy, a jego publikację skrytykowali czytelnicy oraz tacy polscy twórcy, jak m.in. Jacek Dehnel czy Piotr Tarczyński. Sam Jacek Komuda utrzymywał, że jego tekst został źle zrozumiany – opowiadanie miało być bowiem w zamierzeniu autora pastiszem. W odpowiedzi na krytyczne komentarze czytelników redakcja „Nowej Fantastyki” zdecydowała się opublikować przeprosiny.

Zdaniem redakcji „Nowej Fantastyki” tekst Jacka Komudy został opublikowany w niefortunnym czasie wyborów prezydenckich, które wykorzystywały w debacie publicznej temat społeczności LGBT. Redakcja zaznaczyła również, że powstanie tęczowy numer pisma, stworzony wspólnie z twórcami ze środowisk queerowych. Mają znaleźć się w nim teksty literackie i publicystyczne pisane przez autorów LGBT+ lub poświęcone tej tematyce. W oświadczeniu zaznaczono również, że łamy „Nowej Fantastyki” są otwarte na każdego i nie ma na nich miejsca na jakąkolwiek dyskryminację:

(…) jesteśmy stale otwarci, aby stać się głosem słabszych, wykluczonych i dyskryminowanych. Oni przecież też są częścią fandomu, bez względu na orientację seksualną, płeć, rasę, wyznanie, sprawność fizyczną, etc. Pora podkreślić, że fantastyka ‒ i „Nowa Fantastyka” ‒ powinna być przestrzenią, która łączy ludzi i prowadzi świat ku lepszemu. Szczególnie w sytuacji, kiedy zbiorowo jako polskie społeczeństwo i na skalę globalną coraz szybciej zmierzamy ku najczarniejszym dystopijnym wizjom. Tylko wspólnie możemy to powstrzymać.

Reklama

Pisarze fantastyki mówią o cenzurze

Niespełna miesiąc po opublikowaniu oświadczenia „Nowej Fantastyki” swój głos zabrali również pisarze, tworzący literaturę fantastyczną, publikując list otwarty. Ukazał się on między innymi na Facebooku Konrada Lewandowskiego. Wśród dwudziestu sygnatariuszy znajdują się również takie nazwiska, jak Jacek Dukaj, Jarosław Grzędowicz, Maja Lidia Kossakowska, Jacek Piekara, Andrzej Pilipiuk czy Rafał Ziemkiewicz. Twórcy skrytykowali reakcję „Nowej Fantastyki”, uznając ją za odcinanie się od twórczości Komudy.

„Redaktorzy nie tylko publicznie potępili utwór, który sami wcześniej zaakceptowali, ale złożyli również upokarzającą samokrytykę i zobowiązali się stosować w przyszłości do zasad poprawności politycznej", czytamy w liście.

Pisarze protestują przeciwko cenzurze, którą sami pamiętają sprzed lat; powołują się również na Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako dokument gwarantujący wolność słowa i wypowiedzi. Bronią również praw do własnych przekonań pisząc, że „nikt nie ma prawa zamknąć pisarzowi ust”. Stwierdzają też, że:

„literatura fantastyczna zawsze była literaturą wolności", a mimo to „ani w latach schyłkowego PRL, ani III RP nie spotkali się z tak zajadłym atakiem na pisarza, jak teraz w przypadku Jacka Komudy".

[ec]

Reklama

komentarze [236]

Sortuj:
328
49
12.08.2020 10:42

Powiedziałam o Dalianie wszystko co chciałam powiedzieć, nie chce mi się wałkować tego od początku. Jeśli zaś chodzi o wolność słowa...

No fajnie, że ktoś przypomina o obronie wolności słowa i tym, że gwarantuje je Konstytucja RP. Próby ograniczania wolności słowa wyjątkowo źle kojarzą się w naszych kręgach kulturowych. Cóż, lata socjalizmu zrobiły swoje. Przykładowo w...

więcej

6413
550
12.08.2020 15:17

Wszystko pięknie ale są rzeczy których nie możesz mówić. Np. nie możesz bez żadnych dowodów publicznie mówić, że Kowalski to złodziej, namawiać do przestępstwa czy siać nienawiści. Tego typu sprawy nie mieszczą się w kategorii wolności słowa.


328
49
12.08.2020 20:43

Mogę powiedzieć, że Kowalski to złodziej, namówić kogoś do przestępstwa i siać nienawiść, z tymże muszę liczyć z prawnymi konsekwencjami wypowiedzianych przeze mnie słów.

Wychodzę z założenia, że inteligentni, otwarci i skłoni do wymiany poglądów ludzie wiedzą co jest, a co nie jest akceptowalne w dyskusji. Inną kwestią jest to co rozumiemy pod pojęciem "mowy...

więcej

6413
550
12.08.2020 21:24

Bawisz się w semantyczne zagrywki. Rozmawiamy na poziomie etyki i fakt czy coś fizycznie możesz zrobić czy nie i czy poniesiesz konsekwencje czy nie jest bez znaczenia. Twoja powyższa uwaga ma dla dyskusji wartość zerową.

Co do drugiej części wypowiedzi. Rzecz jest płynna, taka jej natura. Na doatek zależy od różnych czynników, kontekstów społecznych, politycznych, itp....

więcej

328
49
13.08.2020 10:30

Pomówienie, podżeganie do morderstwa i sianie nienawiści odbierane jest w naszej cywilizacji jako nietyczne, sprzeczne z ludzką przyzwoitością i moralnością, więc nie wiem jakie dyskusje na poziomie etycznym chcesz tu prowadzić. A może chcesz przedyskutować jakieś konkretne przykłady np. to czy twoje wyzywanie niektórych użytkowników od głupków jest etyczne czy nie? To że...

więcej

6413
550
13.08.2020 14:13

Masz jakąś tendencję do gadania po opłotkach, o nieistotnych rzeczach i aspektach, omijając sedno problemu. Albo stwierdzasz oczywistości i rozwijasz się na ten temat nie wiadomo po co. Nie bardzo wiem po co są twoje wypowiedzi. Żeby stwierdzić, że są ludzie mili i kulturalni? No są, i co z tego? Oni nie są problemem, więc po co ich wciągać do dyskusji? Problemami są ci...

więcej

328
49
13.08.2020 14:32

Tak, teraz widzę, że moje argumenty praktycznie do ciebie nie docierają. Sama zastanawiam się po co produkuję się i marnuję czas na próbę rozmowy z kimś, kto nie chce albo nie umie podjąć normalnej rzeczowej dyskusji. Cóż, płakać nad tym nie będę. Życzę miłego dnia.


6413
550
13.08.2020 14:40

Ale ja nie mam pojęcia o czym ty mówisz, nie wiem jakie masz stanowisko. Mówisz i mówisz i nic z tego nie wynika.


328
49
13.08.2020 18:46

Czuję, że nie powinnam tego robić, ale...

Swoje stanowisko o wolności słowa wyraziłam w pierwszym poście. To co się pod nim pojawiło odnosi się do ściśle mojego stanowiska tylko twojej odpowiedzi "Wszystko pięknie ale są rzeczy których nie możesz mówić." Nie jest to jakieś odkrywcze stwierdzenie i ja się z nim zgadzam. Mówienie ludziom, że nie mogą czegoś powiedzieć albo...

więcej

6413
550
13.08.2020 21:15

Wybacz, ale nawet tego nie przeczytałem. Po pierwszym akapicie dałem spokój. Myślę, że wystarczy.


328
49
13.08.2020 22:18

Tak, wystarczy - przynajmniej w tej jednej rzeczy się zgadzamy.


257
0
11.08.2020 14:47

A to co Komuda napisał to jest powielanie stereotypów? Ktoś kto tak mówi nie czytał w ogóle. A sprawa autokrytyki Fantastyki... Tu chodzi o inna sprawę, jest cała literatura splatterpunk/gore, zabawa flakami, są opowiadania erotyczne i raczej mocniejsze niż 40 twarzy Greya, są różne nisze, political fiction do których mogą należeć różne przeciwstawne książki jak np....

więcej

1060
83
11.08.2020 15:00

"Głosy środowisk LGBT+ są przesadzone i jałowe, za to hałaśliwe i realizujące program."

Czyj program, że z ciekawości zapytam? Żydo-komuno-masońsko-islamsko-deprawatorskiego lobby czy po prostu Reptilian?

I tak, zwracanie uwagi na to, że bycie nieheteronormatywnym w naszym kraju oznacza posądzenie o pedofilię, możliwość pobicia na ulicy, przemoc rówieśniczą prowadzącą do...

więcej

257
0
11.08.2020 23:10

Widocznie brak Ci wyobraźni. Na ulicy w tzw. "ryj" można dostać bo ma się krzywy albo się człowiek nie tam gdzie trzeba uśmiechnie, i to nie ma nic wspólnego z tym, że ktoś jest homo, hetero czy reptilianin. To że pewne lobby realizuje swój program - też dla Ciebie odkrycie, w końcu po to się "walczy o prawa" aby nic się nie zmieniło tak? - nie, walczy się by osiągnąć cele...

więcej

1060
83
12.08.2020 19:40

I to, że na ulicy mogę dostać w ryj za cokolwiek, to ma być coś, co mam akceptować?

Nie, nie rozumiem "rzeczywistości". Albo nie żyję w tej samej, co ty. Ale nie ma we mnie zgody na przemoc, nawet jeśli ktoś mi wmawia, że jest ona naturalna. A co do "lobby" - daruj sobie. Już wszystko wiem.

Nie rozumiem cudzysłowu przy słowie europejski. Jestem obywatelem Europy. Zawsze...

więcej

257
0
12.08.2020 21:42

Chodzi o to, że problemy ludzi, czy wiążą się z akceptacją czy z czymkolwiek innym wynikają głównie z ich czynów, a nie deklaracji, w tym seksualnej, skoro to takie nieważne to dlaczego ta grupa osób tak się o to "piłuje"??
Zgody na przemoc nigdy nie ma, jednak tu i w tym wątku już niejeden ją usprawiedliwiał, kiedy jest "nasza" - to jest zawsze usprawiedliwiona. Na...

więcej

410
90
10.08.2020 16:40

Wczoraj byli naziści i sowieci, a dziś mamy PiS i LGBT.


10051
115
10.08.2020 08:50

Mój szacunek dla pisarzy biorących udział w tej inicjatywie zdecydowanie wzrósł - ciekawie zbiega się ona z wielkim listem otwartym intelektualistów amerykańskich (i to głównie lewicowych) z Chomsky'm na czele, piętnującym zamordystyczne zapędy lewicy; cenzurę, represje i swoisty mobbing, które spotykają kogokolwiek, kto porusza niewygodne tematy, nie popiera i nie głosi...

więcej

6413
550
10.08.2020 09:17

Niestety ci pisarze walczą przeciw wolności. Są na tyle głupi, że tego nie rozumieją. Podręcznikowi pożyteczni idioci. Włączają się w państwowy mechanizm systemowego niszczenia mniejszości, co jest faszyzmem a nie wolnością. Dopuszczają się podłości próbując zdobyć popularność (czytaj kasę) na fali ruchów antywolnościowych.

Problem polega też na tym, że gnębieni i...

więcej

402
0
10.08.2020 10:17

@Fidel-F2 To samo tłumaczenie dla bandytyzmu ma skrajna prawica. Wycieranie sobie gęby sloganami o wolności, dobrze ogółu i innych pięknych słowach, które mają być maską dla fanatyzmu i usprawiedliwiania przemocy. Historia jest pełna takich osób jak Ty, nie raz pokazała, że to tacy ludzie pierwsi chwytają za kije i kamienie, niezależnie od koloru skóry, strony konfliktu,...

więcej

380
17
10.08.2020 11:28

Nie wiem, co jest większym nadużyciem: porównanie sytuacji w Polsce do sytuacji w USA, czy porównanie polskich fantastów do intelektualistów.

Pisanie o "zamordystycznych zapędach lewicy" (ty) czy "brutalnej nagonce" (fantastyczny autor zbiorowy) w obecnych okolicznościach to w najlepszym razie niesmaczny i ponury żart, w najgorszym przejaw cynicznego draństwa.

Ten...

więcej

6413
550
10.08.2020 12:45

Bete noire, ale im chodzi tylko o to żeby się od nich odpieprzyli. Żeby bandyci z tych furgonetek nie szerzyli kłamstw, nie namawiali do linczów. Każdy ma prawo żyć po swojemu i korzystać ze swobód obywatelskich . Bez względu na wyznanie, kolor skóry, przekonania polityczne czy orientacje seksualną. To samo co teraz mówisz, mówili o kobietach walczących o swoje prawa czy o...

więcej

10051
115
20.08.2020 23:00

Fidel-F2 - To, co piszesz, to niestety stek kłamstw opartych na fałszywych uproszczeniach - równie dobrze mógłbyś mówić "wszyscy mają prawo być traktowani z szacunkiem, więc Żydów, którzy często pogardliwie nazywają innych gojami, trzeba posłać do gazu"...

Przykładowo - sądy (które w Polsce są raczej lewicowe) potwierdziły, że na "tych furgonetkach" np. organizacji Ordo...

więcej

10051
115
20.08.2020 23:09

Gary Joiner - trudno dyskutować z tym, co mówisz, ale nie z uwagi na powalającą siłę argumentów, tylko przez to, że zamiast konkretów raczej stygmatyzujesz i atakujesz personalnie. - Nazwanie kogoś fantastą, albo jego listu żałosnym, to żaden argument... Piszesz, że porównanie sytuacji w USA i Polsce to nadużycie? To już nie opinia, a odczucie - może i tak jest, a może ktoś...

więcej

6413
550
20.08.2020 23:20

Ale wiesz, że niemal każde zdanie z Twojej wypowiedzi to bzdura? Nawet mi się nie chce odkręcać tych wszystkich głupot które powypisywałeś bo zajęło by to mnóstwo mojego czasu i oczywiście nie przyniosło żadnego efektu. Żyj sobie w tym swoim świecie kłamstw, urojeń i nienawiści. Jeszcze potrzebujemy pokolenia, może dwóch by przeminęło tego typu barbarzyństwo w tym kraju.


380
17
21.08.2020 15:21

Dyskusję, drogi Miceliusie, według internetowych zasad przegrałeś zanim ją rozpoczęliśmy, wspominając o Hitlerze.

Wiesz Miceliusie, szczerze niecierpię takich ludzi jak ty czy sygnatariusze listu. Chciałbym, żebyście czuli się stygamtyzowani i atakowani personalnie jak najczęściej, bo wasze łzy to balsam na moją duszę. Taka już moja wolność słowa.

Sebę, co to chciałby...

więcej

10051
115
04.09.2020 17:32

Cóż, skoro otwarcie przyznajesz, że chcesz zaszczuwać i atakować, to dalszą dyskusję uważam za zbędną - byłaby tylko Twoją prowokacją. Chamstwu mówię stanowcze nie, ot i wszystko. Nawet, jeśli używa długich wyrazów, bo wtedy wydaje się sobie takie wyrafinowane...
PS zgodnie z logiką wyłożoną tutaj (co prawda nie przez Ciebie, ale pokrewnego Ci w poglądach F2) miałbym teraz...

więcej

380
17
07.09.2020 13:00

Oczywiście, Miceliusie. Zasugeruj, że jestem chamem. Nie odpowiedz na zadane przeze mnie pytanie. Uznaj dalszą dyskusję za zbędną, po czym się i tak się wypowiedz, ale nawiązując do nie mojej wypowiedzi. Kultura dyskusji pełną gębą. Wiesz czemu ja mówię stanowcze nie? Internetowemu mędrkowaniu ludzi do mędrkowania nieprzygotowanych.


10051
115
07.09.2020 14:31

Wszystko, co mówisz do mnie, odnieś najpierw do siebie... Nie chce mi się bić piany; powiedzieliśmy już chyba dosyć, żeby bezstronny czytelnik mógł sobie wyrobić zdanie.


380
17
07.09.2020 15:16

Zdecydowanie powiedzieliśmy dość, ba, niektórym nawet udało się w trakcie mówienia wyrazić jakąś treść. Miłego dnia!


10051
115
09.09.2020 16:08

Pierwszy raz zgadzam się w 100% ;-) Miłego... i ogólnie pogody ducha :-)


210
0
09.08.2020 23:08

Uderz w stół, to Ziemkiewicz się odezwie ;-)


4004
3764
09.08.2020 13:30

A Rude podłe i wredne.


4004
3764
08.08.2020 22:27

Pewna śliczna przyjaciółka z Lubimy Czytać, powiedziała mi.Bym nie brał więcej udział.W tej dyskusji.I się jej posłucham ..


6413
550
08.08.2020 22:34

Obiecanki cacanki


4004
3764
08.08.2020 21:38

Mamy dwóch wrogów publicznych.Gajos i Komuda.A tęcza to zjawisko atmosferyczne.Lgbt zawłaszcza sobie .


2495
310
11.08.2020 09:50

Czy jest jakiś szczególny powód, dla którego nieustannie raczysz wszystkich poronionymi płodami swojego mózgu? Takie zaangażowanie sugeruje obsesję albo kompleksy seksualne.


4004
3764
08.08.2020 17:53

Jest coś takiego,jak nie pamiętam.Dokładnie,nazwy.Coś Historia Alternatywna.Można sobie zobaczyć,bardzo dobry panel dyskusyjny.
Gdzie się wymienia poglądy,także te nie wygodne./
Każdy może tam przyjść,także gej.

Kolejna sprawa,ludziom.Nie chodzi,że ktoś jest gejem.W naszym powiecie,mieszka.Chłopak po 30.Na wsi,ja go nie znam.Wiem,że jest gejem.Ale ,on się zachowuje...

więcej

6413
550
08.08.2020 19:17

A zobacz jak biskupi chodzą głupio poubierani, dziwnie się zachowują - gusła jakieś odprawiają, krzyczą na ludzi, ciągle się do wszystkiego wtracaja, i na dodatek zatykają te swoje krzyżyki wszędzie gdzie popadnie. To mówisz, że trzeba ich wszystkich do paki? Aż znormalnieją? Ostre poglądy chłopie.


4004
3764
08.08.2020 20:07

Taka praca biskupa.Możesz być sobie kim,chcesz mi to nie przeszkadza.


6413
550
08.08.2020 20:27

Nie przeszkadza ci? To czemu ciągle się przypieprzasz?


4004
3764
08.08.2020 20:53

Sami prowokujecie swoim zachowaniem.
Choćby ostatnio w Warszawie.Policja nie zatrzymuję,za bycie homo.Tylko za agresywne zachowanie .I proszę mi nie tłumaczyć.Że to krzyk rozpaczy.I to nie tylko Kaczyński z Rydzykiem podzieli kraj,na dwa wrogie obozy.Wy LGBT też to robicie.Takim zachowaniem,nigdy nie znajdziecie zrozumienia w społeczeństwie.


6413
550
08.08.2020 21:04

Ty też prowokujesz. To znaczy, że mam prawo cię pobić?


4004
3764
08.08.2020 21:36

Nie mamy o czym gadać.To bez sensu.Poprosze innego rozmówcę.


6413
550
08.08.2020 22:25

Fakt, bez sensu. Daj znać jak zaczniesz gadać z sensem.


4004
3764
08.08.2020 22:25

Zabawny jesteś.


6413
550
08.08.2020 22:30

I bystry i zgrabny. Potrafię też uprawiać marchew.


4004
3764
09.08.2020 13:30

Chłopak ci nie dał buzi,zes taki markotny


1060
83
10.08.2020 19:38

@Fidel-F2, w tym wypadku ignorowanie jest chyba lepszą taktyką niż słowne przepychanki. Tak tylko sugeruję.


6413
550
10.08.2020 19:51

Masz rację, to żaden partner do rozmowy.


6413
550
08.08.2020 15:11

"Kiedy przyszli po gejów , nie protestowałem. Nie byłem przecież gejem"


zgłoś błąd