Religijność starożytnych Greków

- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 1994-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1994-01-01
- Liczba stron:
- 216
- Czas czytania
- 3 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 83-01-11290-5
- Tagi:
- starożytność religia kultura antyczna Grecja wierzenia
Jak Grecy odnosili się do swoich Bogów? Czy udział w praktykach religijnych był dla przeciętnego człowieka tamtych czasów źródłem przeżyć i radości? Czy Grecy pragnęli zdobyć wiedzę o świecie Bogów? Na te pytania usiłuje odpowiedzieć ta książka. Autor próbuje zrozumieć odległy świat kultury antycznej i przybliżyć go współczesnemu czytelnikowi.
(Od Wydawcy)
Od razu trzeba powiedzieć, że jest to książka piękna i w swej treści i w swej formie. O treści będzie mowa dalej, tu warto podkreślić klarowny sposób wykładu i bardzo dobrą polszczyznę bez kolokwializmów i niepotrzebnego wprowadzania obcych terminów zamiast polskich.
Jest to też książka interesująca, widać że powstała z pasji badawczej i tworzona była z autentycznej potrzeby sformułowania własnych poglądów, a więc pisana była z przyjemnością.
Wstęp (ss. 5-10) można by określić jako autorecenzję autora. Znajdujemy w nim wytłumaczenie terminu religijność, więc zarazem istoty treści książki. Autor nie zajmuje się bowiem historią religii greckiej, opisem kultów i charakteru poszczególnych bogów, lecz przeżyciem religijnym Greków okresu klasycznego (V-IV w. p.n.e.). Podejmuje zatem niezmiernie trudne wobec stanu źródeł zadanie – dotarcie do tego, czym dla przeciętnego Greka była religia, w co wierzył i jakie jego wiara miała dla niego znaczenie. I tu jest istotne novum omawianej pracy – próba całościowego ujęcia stosunku Greka V-IV w. p.n.e. do wierzeń religijnych, charakterystyki jego przeżycia religijnego. Autor jest świadomy trudności tego zadania. Szary człowiek antycznej Grecji nie zostawił archiwaliów, z których moglibyśmy bezpośrednio odtworzyć jego myśli i przeżycia (np. listów czy pamiętników),a te materiały, które może zostawił (np. testamenty) do naszych czasów się nie zachowały. Trzeba więc dotrzeć do jego postaw pośrednio i w rozwinięciu swoich tez w kolejnych rozdziałach autor skrzętnie charakteryzuje swoją bazę źródłową i mimo ograniczonych przypisów także rozległą literaturę (…)
Iza Bieżuńska-Małowist
www.arsregia.pl
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 44
- 32
- 7
- 7
- 6
- 4
- 3
- 2
- 2
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Czym jest książka prof. Lengauera? Jest to chyba jedna z tych rodzajów książki, którą nazwiemy po prostu „książką”. Sam autor zaznacza, że jego książka nie pretenduje do miana książki historycznej, nie jest to też typowa praca naukowa. Sam nie nazwałbym tego też pracą popularnonaukową(mimo nadziei autora, że będzie ona przystępna nawet dla czytelnika nieobeznanego w temacie). Jest to po prostu książka. I to całkiem dobra książka. Aby czerpać z niej pełną przyjemność należy mieć jakieś obeznanie w greckiej kulturze i mitologii, gdyż Lengauer tłumaczy jedynie mniej znane terminy i przytacza mniej znane mity.
Co do oceny książki, to czyta się ją przyjemnie, niezobowiązująco. Każdy z rozdziałów ma swój temat przewodni, i w każdym z nich Lengauer prowadzi dość swobodną narrację. Wszystkie rozdziały tworzą spójną całość, a po skończonej lekturze można zyskać szersze spojrzenie na religijność Greków. Dla czytelnika, który zna prace Vernanta czy Vidal-Naqueta(do których odwołuje się sam autor) nie będzie to nic nowego, jednak dla osoby z nimi niezaznajomionej, a chcącej poszerzyć swą wiedzę z zakresu antyku, jest to książka jak najbardziej godna polecenia.
Czym jest książka prof. Lengauera? Jest to chyba jedna z tych rodzajów książki, którą nazwiemy po prostu „książką”. Sam autor zaznacza, że jego książka nie pretenduje do miana książki historycznej, nie jest to też typowa praca naukowa. Sam nie nazwałbym tego też pracą popularnonaukową(mimo nadziei autora, że będzie ona przystępna nawet dla czytelnika nieobeznanego w...
więcej Pokaż mimo toCiekawe i interesujące. Na pewno nie dla laika, ale... też nie dla eksperta. Ekspertem anie fanem starożytności nie jestem, ale po kursie z historii starożytnej na studiach byłem zaznajomiony z większością wniosków Lengauera i niewiele nowych faktów poznałem...
Ciekawe i interesujące. Na pewno nie dla laika, ale... też nie dla eksperta. Ekspertem anie fanem starożytności nie jestem, ale po kursie z historii starożytnej na studiach byłem zaznajomiony z większością wniosków Lengauera i niewiele nowych faktów poznałem...
Pokaż mimo toKsiążka ta szkicuje pewien zarys religijności greckiej w epoce klasycznej. Autor odwołuje się do wielu źródeł literackich i ikonograficznych, a zagadnienia opisuje z antropologicznej perspektywy (sam przyznaje, że pod względem metody nie jest to książka historyczna). Mi osobiście czegoś w tej książce brakowało. Odbieram ją jako bardzo niepełną. Czytało się dobrze - to na pewno należy stwierdzić, ale po lekturze nie czuję się jakoś znacząco bogatszy w wiedzę na temat religijności greckiej.
Tomasz Babnis
Książka ta szkicuje pewien zarys religijności greckiej w epoce klasycznej. Autor odwołuje się do wielu źródeł literackich i ikonograficznych, a zagadnienia opisuje z antropologicznej perspektywy (sam przyznaje, że pod względem metody nie jest to książka historyczna). Mi osobiście czegoś w tej książce brakowało. Odbieram ją jako bardzo niepełną. Czytało się dobrze - to na...
więcej Pokaż mimo to