Żal, może on

Okładka książki Żal, może on Roman Honet
Okładka książki Żal, może on
Roman Honet Wydawnictwo: Biuro Literackie poezja
52 str. 52 min.
Kategoria:
poezja
Wydawnictwo:
Biuro Literackie
Data wydania:
2022-11-21
Data 1. wyd. pol.:
2022-11-21
Liczba stron:
52
Czas czytania
52 min.
Język:
polski
ISBN:
9788367249249
Średnia ocen

7,3 7,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Romantyczność 2022. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza Kacper Bartczak, Miłosz Biedrzycki, Dariusz Bugalski, Helena Burdzińska, Aleksandra Byrska, Łukasz Cabajewski, Jacek Dehnel, Michał Domagalski, Janka Harasimowicz, Anouk Herman, Roman Honet, Kamila Janiak, Aleksandra Kasprzak, Bogusław Kierc, Katarzyna Klein, Adrian Korlacki, Jakub Kornhauser, Maria Krzywda, Jakub Kurzyński, Natalia Malek, Karol Maliszewski, Piotr Matywiecki, Joanna Mueller, Katarzyna Ożgo, Zofia Pacześna, Edward Pasewicz, Anna Podczaszy, Jakub Pszoniak, Natalia Roguz, Bianka Ronaldo, Joanna Roszak, Karolina Sałdecka, Piotr Śliwiński, Katarzyna Szaulińska, Daniel Tamkun, Maciej Topolski, Antonina Tosiek, Grzegorz Wróblewski
Ocena 7,5
Romantyczność ... Kacper Bartczak, Mi...
Okładka książki 30 poetek i poetów - 30 lat Serii Poetyckiej SLKKB Dariusz Adamowski, Rafał Baron, Mariusz Baryła, Krzysztof Bieleń, Wojciech Bonowicz, Monika Brągiel, Dariusz Bugalski, Tomasz Dalasiński, Dorota Filipczak, Justyna Fruzińska, Jacek Gutorow, Roman Honet, Sławomir Hornik, Igor Jarek, Radosław Kobierski, Sylwester Seweryn Kołodziejczyk, Dorota Korwin-Piotrowska, Norbert Kulesza, Rafał Muszer, Mariusz Partyka, Adam Pluszka, Teresa Radziewicz, Krzysztof Rejmer, Tomasz Różycki, Robert Rutkowski, Joanna Ślósarska, Ewa Świąc, Marcin Zegadło
Ocena 2,0
30 poetek i po... Dariusz Adamowski, ...
Okładka książki Znowu pragnę ciemnej miłości Justyna Bargielska, Miłosz Biedrzycki, Julia Fiedorczuk, Roman Honet, Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, Joanna Lech, Jakobe Mansztajn, Joanna Oparek, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Marta Podgórnik, Jacek Podsiadło, Halina Poświatowska, Tadeusz Różewicz, Tomasz Różycki, Marcin Świetlicki, Anna Świrszczyńska, Rafał Wojaczek, Agnieszka Wolny-Hamkało
Ocena 5,6
Znowu pragnę c... Justyna Bargielska,...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
7 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
334
67

Na półkach: ,

Na 99% ocena zawyżona, ale honetyzm tu jakoś działał (pewnie dlatego, że dawno nieczytany). Tylko czemu okładki książek Honeta są zwykle tak niezachęcające?

Na 99% ocena zawyżona, ale honetyzm tu jakoś działał (pewnie dlatego, że dawno nieczytany). Tylko czemu okładki książek Honeta są zwykle tak niezachęcające?

Pokaż mimo to

avatar
1552
698

Na półkach: , ,

Oj, znowu ta wybitna, nagradzana poezja współczesna! Coraz dalej mi do niej, i wcale nie jestem z tego powodu nieszczęśliwy. Co z tego, że są w tych wierszach naprawdę ciekawe spostrzeżenia, kiedy forma przytłacza treść, a ta z kolei jest mi obrzydzona zupełnie niepotrzebnymi wulgaryzmami.

Oj, znowu ta wybitna, nagradzana poezja współczesna! Coraz dalej mi do niej, i wcale nie jestem z tego powodu nieszczęśliwy. Co z tego, że są w tych wierszach naprawdę ciekawe spostrzeżenia, kiedy forma przytłacza treść, a ta z kolei jest mi obrzydzona zupełnie niepotrzebnymi wulgaryzmami.

Pokaż mimo to

avatar
6053
1386

Na półkach: ,

Podczas lektury wierszy Romana Honeta towarzyszyło mi poczucie bezbrzeżnego smutku podmiotu. Miałam wrażenie, że mężczyzna z tomu "Żal, może on" cierpi bardziej niż się do tego przyznaje.

Bo właściwie cóż on robi? Spaceruje i opowiada. Tka ze strzępów wspomnień pewien obraz – czy prawdziwy, czy tylko przefiltrowany przez czas, pragnienia i wyobrażenia? Dokucza mu brak. Jego zwierzenia kierowane są w stronę konkretnej adresatki. Z tej relacji możemy wyłapać, że dwoje bliskich sobie ludzi coś rozłączyło. Później tych odbiorców przybywa, a więc to swoiste rozmowy ze wszystkimi, którzy z jakiegoś powodu opuścili podmiot.

Jednak u Honeta nic nie jest takie proste. Budujemy sobie jakiś obraz, np. relacji dwojga osób (intymnej, choć niekoniecznie miłosnej),których coś poróżniło, los rzucił w przeciwnych kierunkach, a może kogoś po prostu nagle zabrakło. Teraz błyski pamięci ożywiają (nieco idealizując może) dawne afekty. Zatem możemy przyjąć, że podmiot będzie tęsknił, być może „gdybał”, analizował fakty i możliwości. I wtedy autor wyjmuje, niczym iluzjonista królika z kapelusza – abstrakcyjne elementy, absurdalne czy groteskowe rekwizyty. I my już zupełnie tracimy tę pewność co do tego, o czym dotychczas czytaliśmy.

A jeśli to tylko jakaś gra z czytelnikiem? A może ten umiarkowany surrealizm służy jednak czemuś więcej? A co jeśli to tylko początek wielkiej opowieści o życiu, albo raczej o tym, do czego ono zmierza? Czy poprzez swoje osobliwe historie podmiot chce nam przypomnieć, że w świecie nie ma niczego stałego? Że każdy z nas dąży zawsze w tym samym, jedynym możliwym, kierunku?

Czuję w "Żalu…" atmosferę zwątpienia, zmęczenia, zagubienia. Sporo mówi się o sprawach ostatecznych. Jakby nasze życie było tylko brodzeniem w utratach, brakach, odjęciach, uszczerbkach, pustce. Świat poetycki w tym tomie jest w jakimś sensie wybrakowany. Ludzie nieustannie składają ofiary albo są zmuszeni dzielić się tym, co dla nich cenne.

Podmiot pogodził się już z tym, że widzi, czuje i wie więcej niż inni. Mocniej przeżywa to, co spotyka człowieka – w sensie ogólnym, a więc wszelkie smutki, nieszczęścia, choroby, cierpienia, śmierci. Honet pisze o wielu brakach, o czymś dojmującym i nieodwracalnym. A jednak nie da się jednoznacznie potwierdzić, że jego podmiot stale zwraca się do tej samej osoby. Czasem nawet wydaje się, że on w ogóle nie zwraca się do ludzkiego odbiorcy, a prowadzi monolog skierowany do bytów abstrakcyjnych, do zjawisk. Wiele tu także rozmów podmiotu z samym sobą.

Mężczyzna z "Żalu" chyba nie ma nadziei. Ale też nie poddał się całkowicie. Co go trzyma na powierzchni? Odpowiedzialność? Jakaś potrzeba wewnętrzna, może odprowadzenia czegoś do końca? A może to miłość?

Przemierza drogi, które „prowadzą donikąd”, a jednak uparcie nimi kroczy, wszak to jego „podróż / po śladach ciała”. A my przecież idziemy tuż obok. I wszyscy zmierzamy do tego samego celu. I „pobiegniemy tam, skąd się nie wraca”. A podmiot wydaje się czuć ulgę, gdyż wyznaje:

„i ja obumrę,

nie zostanę sam”

("butelka" – fragm.).

Podczas lektury wierszy Romana Honeta towarzyszyło mi poczucie bezbrzeżnego smutku podmiotu. Miałam wrażenie, że mężczyzna z tomu "Żal, może on" cierpi bardziej niż się do tego przyznaje.

Bo właściwie cóż on robi? Spaceruje i opowiada. Tka ze strzępów wspomnień pewien obraz – czy prawdziwy, czy tylko przefiltrowany przez czas, pragnienia i wyobrażenia? Dokucza mu brak....

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    9
  • Chcę przeczytać
    6
  • 2023
    2
  • Literatura polska
    1
  • Poezja
    1
  • Ulubione 2023
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Żal, może on


Podobne książki

Przeczytaj także