Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
- Kategoria:
- technika
- Wydawnictwo:
- Księży Młyn Dom Wydawniczy
- Data wydania:
- 2015-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-01-01
- Liczba stron:
- 412
- Czas czytania
- 6 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377292808
Pierwsza monografia unikatowego i jedynego nowoczesnego kanału śródlądowego (sztucznego przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do wrót Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego) zbudowanego w dwudziestoleciu międzywojennym na terenach współczesnej Polski. Książka jest interesującym rysem historycznym oraz próbą analizy niepowtarzalnego dziedzictwa kulturowego osadzonego w dolinie Kłodnicy na przestrzeni od Gliwic po Kędzierzyn-Koźle. Lokalizacja kanału na niemiecko-polskim pograniczu Górnego Śląska, w rejonie ubogim w naturalne cieki wodne, spowodowała, że dzisiejszy Kanał Gliwicki to niemy zapis dziejów gospodarczych, propagandy, historii politycznej, ale także, a może przede wszystkim, dzieło europejskiej myśli hydrotechnicznej międzywojnia, monumentalna architektura „granitowych” śluz, liczne mosty, jazy, legendarny przewał Kłodnicy i wiele innych budowli inżynieryjnych oraz hydrotechnicznych z lat 30. XX w. Całe to bogactwo techniki współegzystuje z reliktami o wiele starszego Kanału Kłodnickiego, z Kłodnicą, z wielkimi zbiornikami w Dzierżnie i współtworzy dzieło kultury technicznej o ponadprzeciętnym wymiarze.
Pierwsza część książki zawiera rys historyczny stworzony na bazie materiałów zebranych w polskich i niemieckich archiwach. W drugiej zaprezentowano dzieła techniki osadzone na trasie „górnośląskiej” drogi wodnej, elementy kształtujące unikatowy krajobraz Kanału.
Całość wzbogacają liczne fotografie (archiwalne i współczesne) prezentujące niedoceniany dotychczas świat techniki, a także liczne inwentaryzacje techniczno-budowlane. Książka jest też jedną z niewielu w Polsce monografii śródlądowych dróg wodnych.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Książka Mirona Urbaniaka to pierwsza monografia "drogi wodnej" czytana przeze mnie.
Co do wydania nie ma do czego się przyczepić. Solidne tomisko, kredowy papier, wyraźne duże zdjęcia i schematy- pomagają w zrozumieniu tekstu.
Książka podzielona jest na kilka części. Mnie najbardziej zainteresowała pierwsza, opisująca historię powstania Kanału Gliwickiego. Najmniej przypadł mi do gustu ostatni rozdział opisujący walory zabytkowe "drogi wodnej". Język nie jest za skomplikowany, chociaż zawiera dość dużą ilość technicznych pojęć. Tutaj moim zdaniem popełniono błąd, nie zamieszczając słownika, przypisów wyjaśniających te pojęcia. Szkoda publikacja stała by się bliższa czytelnikowi niebranżowemu.
Całość mimo braku słownika jest niezwykle ciekawa i warto po nią sięgnąć.
Książka Mirona Urbaniaka to pierwsza monografia "drogi wodnej" czytana przeze mnie.
więcej Pokaż mimo toCo do wydania nie ma do czego się przyczepić. Solidne tomisko, kredowy papier, wyraźne duże zdjęcia i schematy- pomagają w zrozumieniu tekstu.
Książka podzielona jest na kilka części. Mnie najbardziej zainteresowała pierwsza, opisująca historię powstania Kanału Gliwickiego. Najmniej...
Książka ta jest bardzo obszernym opracowaniem dotyczącym zabytkowego Kanału Gliwickiego, łączącego Górny Śląsk (poprzez port w Gliwicach) z Odrą (w okolicach Kędzierzyna-Koźla). Podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza opisuje dzieje kanału: przesłanki powstania z uwzględnieniem kontekstu historycznego, budowę rok po roku i jego dalsze losy, w tym zmianę "właściciela" - po 1945 roku kanał znalazł się po stronie polskiej. Część tę zamyka opis batalii z urzędami ochrony zabytków w Katowicach i Opolu, w której uczestniczył autor, w celu niedopuszczenia do "modernizacji" śluz na kanale polegającej na usunięciu części zabytkowego (i nadal sprawnego) osprzętu i zastąpienia go nowym. Do tej sprawy można mieć różne podejścia: jedni podkreślają znaczenie dziedzictwa kulturowego, inni odrzucają sentymentalizm i promują unowocześnianie. Co najmniej dziwne jest, że wspomniane urzędy ochrony zabytków (zwłaszcza katowicki) prezentowały tę drugą postawę.
Na drugą część składa się szczegółowy opis kanału i jego infrastruktury. Autor omawia nie tylko urządzenia hydrotechniczne takie jak śluzy czy jazy, ale również obiekty towarzyszące: mosty i budynki mieszkalne. Słowo "szczegółowy" wymaga podkreślenia, ponieważ autor zagłębia się w takie niuanse jak rodzaje materiałów użytych do budowy, dokładne umiejscowienie obiektów, czy ich estetyka i funkcjonalność. Zaimponowała mi wielostronna analiza, jaką przeprowadził autor, obejmująca m.in. aspekty historyczny, techniczny i architektoniczny. Z drugiej strony dla niebranżowego czytelnika ilość szczegółów może być przytłaczająca. Minusem jest również brak wyjaśnienia terminów z zakresu hydrotechniki i architektury. Końcówkę drugiej części książki stanowi opis walorów zabytkowych kanału.
Jeśli chodzi o styl tekstu, autorowi udało się zachować balans pomiędzy rozprawą naukową a publikacją popularyzatorską. Dzięki temu książka może zainteresować czytelników niebędących pracownikami naukowymi lub z branży konserwatorskiej. Przyczepić się mogę do nadużywania słów "względnie" i "tudzież", ale to tylko moje odczucia.
Od strony technicznej publikacja prezentuje się bardzo dobrze: twarda oprawa, kredowy papier, duża ilość zdjęć i wykresów.
Czy książka jest warta polecenia? Sam przed lekturą nigdy nie słyszałem o Kanale Gliwickim, ani nie interesowałem się architekturą, bądź archeologią przemysłową, jednak ta pozycja zdołała przykuć moją uwagę; więc sądzę, że tak. Czasami człowiek w ogóle nie jest świadomy, że niedaleko znajduje się obiekt będący elementem dziedzictwa kulturowego.
Książka ta jest bardzo obszernym opracowaniem dotyczącym zabytkowego Kanału Gliwickiego, łączącego Górny Śląsk (poprzez port w Gliwicach) z Odrą (w okolicach Kędzierzyna-Koźla). Podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza opisuje dzieje kanału: przesłanki powstania z uwzględnieniem kontekstu historycznego, budowę rok po roku i jego dalsze losy, w tym zmianę...
więcej Pokaż mimo to