Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)

Okładka książki Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
Miron Urbaniak Wydawnictwo: Księży Młyn Dom Wydawniczy technika
412 str. 6 godz. 52 min.
Kategoria:
technika
Wydawnictwo:
Księży Młyn Dom Wydawniczy
Data wydania:
2015-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2015-01-01
Liczba stron:
412
Czas czytania
6 godz. 52 min.
Język:
polski
ISBN:
9788377292808
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen
8,0 8,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Reklama
Reklama

Książki autora

Podobne książki

Reklama

Oceny

Średnia ocen
8,0 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1028
808

Na półkach: ,

Książka Mirona Urbaniaka to pierwsza monografia "drogi wodnej" czytana przeze mnie.
Co do wydania nie ma do czego się przyczepić. Solidne tomisko, kredowy papier, wyraźne duże zdjęcia i schematy- pomagają w zrozumieniu tekstu.
Książka podzielona jest na kilka części. Mnie najbardziej zainteresowała pierwsza, opisująca historię powstania Kanału Gliwickiego. Najmniej przypadł mi do gustu ostatni rozdział opisujący walory zabytkowe "drogi wodnej". Język nie jest za skomplikowany, chociaż zawiera dość dużą ilość technicznych pojęć. Tutaj moim zdaniem popełniono błąd, nie zamieszczając słownika, przypisów wyjaśniających te pojęcia. Szkoda publikacja stała by się bliższa czytelnikowi niebranżowemu.
Całość mimo braku słownika jest niezwykle ciekawa i warto po nią sięgnąć.

Książka Mirona Urbaniaka to pierwsza monografia "drogi wodnej" czytana przeze mnie.
Co do wydania nie ma do czego się przyczepić. Solidne tomisko, kredowy papier, wyraźne duże zdjęcia i schematy- pomagają w zrozumieniu tekstu.
Książka podzielona jest na kilka części. Mnie najbardziej zainteresowała pierwsza, opisująca historię powstania Kanału Gliwickiego. Najmniej...

więcej Pokaż mimo to

avatar
48
31

Na półkach:

Książka ta jest bardzo obszernym opracowaniem dotyczącym zabytkowego Kanału Gliwickiego, łączącego Górny Śląsk (poprzez port w Gliwicach) z Odrą (w okolicach Kędzierzyna-Koźla). Podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza opisuje dzieje kanału: przesłanki powstania z uwzględnieniem kontekstu historycznego, budowę rok po roku i jego dalsze losy, w tym zmianę "właściciela" - po 1945 roku kanał znalazł się po stronie polskiej. Część tę zamyka opis batalii z urzędami ochrony zabytków w Katowicach i Opolu, w której uczestniczył autor, w celu niedopuszczenia do "modernizacji" śluz na kanale polegającej na usunięciu części zabytkowego (i nadal sprawnego) osprzętu i zastąpienia go nowym. Do tej sprawy można mieć różne podejścia: jedni podkreślają znaczenie dziedzictwa kulturowego, inni odrzucają sentymentalizm i promują unowocześnianie. Co najmniej dziwne jest, że wspomniane urzędy ochrony zabytków (zwłaszcza katowicki) prezentowały tę drugą postawę.
Na drugą część składa się szczegółowy opis kanału i jego infrastruktury. Autor omawia nie tylko urządzenia hydrotechniczne takie jak śluzy czy jazy, ale również obiekty towarzyszące: mosty i budynki mieszkalne. Słowo "szczegółowy" wymaga podkreślenia, ponieważ autor zagłębia się w takie niuanse jak rodzaje materiałów użytych do budowy, dokładne umiejscowienie obiektów, czy ich estetyka i funkcjonalność. Zaimponowała mi wielostronna analiza, jaką przeprowadził autor, obejmująca m.in. aspekty historyczny, techniczny i architektoniczny. Z drugiej strony dla niebranżowego czytelnika ilość szczegółów może być przytłaczająca. Minusem jest również brak wyjaśnienia terminów z zakresu hydrotechniki i architektury. Końcówkę drugiej części książki stanowi opis walorów zabytkowych kanału.
Jeśli chodzi o styl tekstu, autorowi udało się zachować balans pomiędzy rozprawą naukową a publikacją popularyzatorską. Dzięki temu książka może zainteresować czytelników niebędących pracownikami naukowymi lub z branży konserwatorskiej. Przyczepić się mogę do nadużywania słów "względnie" i "tudzież", ale to tylko moje odczucia.
Od strony technicznej publikacja prezentuje się bardzo dobrze: twarda oprawa, kredowy papier, duża ilość zdjęć i wykresów.
Czy książka jest warta polecenia? Sam przed lekturą nigdy nie słyszałem o Kanale Gliwickim, ani nie interesowałem się architekturą, bądź archeologią przemysłową, jednak ta pozycja zdołała przykuć moją uwagę; więc sądzę, że tak. Czasami człowiek w ogóle nie jest świadomy, że niedaleko znajduje się obiekt będący elementem dziedzictwa kulturowego.

Książka ta jest bardzo obszernym opracowaniem dotyczącym zabytkowego Kanału Gliwickiego, łączącego Górny Śląsk (poprzez port w Gliwicach) z Odrą (w okolicach Kędzierzyna-Koźla). Podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza opisuje dzieje kanału: przesłanki powstania z uwzględnieniem kontekstu historycznego, budowę rok po roku i jego dalsze losy, w tym zmianę...

więcej Pokaż mimo to

Reklama

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)


Reklama
zgłoś błąd