Bestsellery 2019 roku z 11 krajów

LubimyCzytać
25.05.2020

Tokarczuk czy Lee Child? Poradniki czy ksiązki kulinarne? Sprawdźmy, jakie książki najlepiej sprzedawały się w ubiegłym roku w Polsce oraz Wielkiej Brytanii, Irlandii, Indiach czy Meksyku. Co czytają Hiszpanie, a co Brazylijczycy? I czy literackie gusta różnią się w zależności od narodowości?

Bestsellery 2019 roku z 11 krajów
Reklama

Czy możemy porównywać do siebie czytelników? Czy nasze literackie gusta różnią się zależnie od naszej narodowości? Odpowiedzi na te pytania można szukać miedzy innymi w danych sprzedażowych. Nielsen, firma zajmująca się informacją, danymi i pomiarami, podała podczas niedawnego webinaru o stanie branży książki wyniki sprzedaży z różnych krajów. W prezentacji zawarto dane zbierane w przedziale czasowym od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku. Panel BookScan działa w 11 państwach (w tym w Polsce) i zbiera informacje o sprzedaży paragonowej ze sklepów detalicznych. Na podstawie wyników sprzedaży można określić najpopularniejsze książki ubiegłego roku. Jakie więc książki czytelnicy kupowali najchętniej? Okazuje się, że są kraje, w których najpopularniesze są poradniki i literatura dziecięca. Czy możemy porównywać do siebie czytelników? Czy nasze literackie gusta różnią się zależnie od naszej narodowości?

Polska: Olga Tokarczuk i „Bieguni”

Według Nielsena w Polsce w ubiegłym roku na pierwszym miejscu znalazła się Olga Tokarczuk z książką „Bieguni”. Wpływ na jej sukces sprzedażowy miała oczywiście  Nagroda Nobla w dziedzinie literatury. Jak ogłosiło Wydawnictwo Literackie, którego nakładem ukazują się w naszym kraju książki noblistki, do 10 października książki Tokarczuk znalazły w Polsce około miliona czytelników. Po ogłoszeniu, że została ona laureatką Nobla, do księgarń trafił kolejny milion powieści z jej nazwiskiem na okładce. 10 grudnia 2019 roku Empik poinformował, że tylko w tej sieci księgarń od momentu werdyktu sprzedano 200 tys. egzemplarzy książek Tokarczuk.

Wielka Brytania: „Pinch of Nom”, czyli przepis na wyszczuplanie

Na Wyspach hitem sprzedażowym była z kolei książka kucharska „Pinch of Nom”. Kay i Kate założyły w 2016 roku bloga, na którym zaczęły dzielić się z czytelnikami przepisami na potrawy, które pozwolą schudnąć. Po dwóch miesiącach miały już 8 tys. followersów. Wykorzystały popularność i założyły prężnie działającą firmę, która współpracuje między innymi z BBC One. Napisały także książkę, w której zawarły sprawdzone przez siebie receptury na zdrowe i niskokaloryczne dania. Niedawno ukazała się ich druga książka, „Pinch of Nom: Everyday Light”).

Włochy: „I leoni di Sicilia”

„I leoni di Sicilia” („Sycylijskie lwy”) to powieść, która w 2019 roku była najpopularniejsza we Włoszech – opowieść o rodzinie Florio, zdeterminowanej by odnieść sukces, jakiego do tej pory nie odniósł nikt w Palermo. Rodzinna saga Stefanii Auci została wydana także w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii i Holandii, gdzie stała się bestsellerem. Na włoskim rynku ukazała się w maju 2019 roku i okazała się sukcesem tak dużym, że RAI Fiction już planuje adaptację telewizyjną.

Hiszpania: „Sidi”, czyli nowość Artura Pérez-Reverte

Arturo Pérez-Reverte zawojował w 2019 roku rynek w Hiszpanii swoją nową książką. Powieść zatułowana „Sidi” to opowieść o przeszłości. Bohaterami są tam wojacy, których czyny stają się podwalinami dla legend i mitów.

Irlandia: „Tatuażysta z Auschwitz”

Bestseller Heather Morris, pomimo kontrowersji związanych z nieścisłością z faktami historycznymi, w 2019 roku świetnie poradził sobie w Irlandii. Historia Lalego Sokołowa podbiła serca wielu czytelników Zielonej Wyspy i w rankingu Nielsena „Tatuażysta z Auschwitz” zajął pierwsze miejsce.

Brazylia i RPA „Subtelnie mówię F**k!”

Jak być szczęśliwym, spełnionym i wysportowanym? Mark Manson radzi: olej to, co nieistotne. Jego książka „The Subtle Art of Not Giving a F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life” (brazylijskie wydanie: „A sutil arte de ligar o f*da-se”, polskie wydanie: „Subtelnie mówię F**k! Sprzeczna z logiką metoda na szczęśliwe życie”) to poradnik, który kładzie kres tyranii idealnego życia. Autor uważa, że w pewnych dziedzinach warto sobie po prostu odpuścić, a jego rady spotkały się z przychylnym przyjęciem czytelników nie tylko w Brazylii, lecz także w RPA. W obu tych krajach znalazły się na pierwszym miejscu zestawienia Nielsena.

Meksyk: „La gansa y los huevos de oro”

Interesujące dane na temat sprzedaży książek płyną z Meksyku. Tam na pierwszym miejscu znalazła się literatura dziecięca! „Gęś i złote jajka” – taki tytuł ma książka, która w ubiegłym roku sprzedawałą się tam najlepiej. To opowieść o żyjącej na wsi parze, która tak bardzo nalegała, by gęś znosiła więcej jajek, że ptak musiał salwować się ucieczką.

Australia: „The Barefoot Investor”

Australijczycy z kolei pilnie czytają o finansach i zarzadzaniu domowym budżetem. „The Barefoot Investor”, poradnik dotyczący finansów, znalazł się wśród najchętniej kupowanych książek w Australii. Pisarz i komentator radiowy Scott Pape obiecuje, że dzięki jego książce każdy może stworzyć plan finansowy, który zmieści się na restauracyjnej serwetce i pozwoli żyć dostatniej. „Bosonogi inwestor” to nazwa jego programu, realizowanego za pośrednictwem strony internetowej. Autor podkreśla, że z jego rad dotyczących planowania wydatków korzysta wiele australijskich rodzin, singli i emerytów, którym udało się zmienić na lepsze całe życie.

Indie: „Raavan”

Epicka historia pełna namiętności, miłości, nienawiści i przemocy. To trzecia już część przygód bohatera (a raczej anty-bohatera) imieniem Raavan, króla Lanki, ty razem zatytułowana „Raavan: Enemy of Aryavarta”. Autor, Amish Tripathi, jest w Indiach niezwykle popularny – dość powiedzieć, ze w 2012, 2013, 2014, 2015, 2017 i 2018 roku znajdował się w czołówce zestawień 100 najpopularniejszych celebrytów w tym kraju przez „Forbes India”.

Nowa Zelandia: „Jack Reacher. Blue Moon”

Mieszkańcy Nowej Zelandii z kolei najwyżej cenią sobie dobrą literaturę sensacyjną. Jack Reacher wciąż jest popularny na tyle, by znaleźć się tam na szczycie list sprzedaży. „Blue Moon” to już dwudziesta czwarta część przygód majora armii Stanów Zjednoczonych pióra Lee Childa. Tym razem Reacher musi uporać się z walką z ukraińskimi i albańskimi gangami.

Czy uważacie, że książki, które są bestsellerami zagranicą, w Polsce również zdobyłyby popularność? Chcielibyście poczytać o przygodach indyjskiego Raavana lub sprawdzić rady australijskiego specjalisty od oszczedzania? A może nie wszystkie książki mają szanse na powodzenie i klucz do ich sukcesu tkwi w tym, że trafiły na odpowiednich czytelników?

Źródło: webinar „Między Dżumą a pandemią”, Nielsen Polska.

[ec]

Reklama

komentarze [9]

Sortuj:
245
49
29.05.2020 10:05

Czy włoską i hiszpańską pozycje można zakupić w polskim przekładzie?


4039
3799
27.05.2020 16:16

Ja bym chciał ,by Lipińska napisała.Jeszcze jakoś inną książkę.A Mroza zamierzam kupić ,koło 15 czerwca.


534
99
26.05.2020 11:22

Hiszpania i Włochy. Chociaż przyznam, że ten fenomen z Indii mnie też zaciekawił, pewnie bardziej na zasadzie ciekawostki właśnie.


211
2
26.05.2020 10:36

Przyznam, że raczej nie czytam poradników, ale pozycja z Brazylii i RPA nawet brzmi ciekawie. Do tego może książki z Hiszpanii i Indii.


336
79
25.05.2020 20:47

Jestem ciekawa, co byłoby na pierwszym miejscu w Polsce, gdyby nie Nobel dla Tokarczuk.


2723
22
26.05.2020 11:24

Obawiam się, że "365 dni"


4819
359
26.05.2020 13:50

365 dni albo coś p. Mroza.


336
79
26.05.2020 15:54

Nie no, mam nadzieję, że polski naród jednak stać na coś więcej, niż 365 dni, chociaż przyznaję, że też o tym pomyślałam w pierwszej kolejności :p Za to z Mrozem bym się nie zdziwiła.


2783
4
25.05.2020 13:08

Zapraszamy do dyskusji.


zgłoś błąd