Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji

Tłumaczenie: Joanna Holzman
Wydawnictwo: Universitas
7,31 (13 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
2
8
1
7
7
6
0
5
2
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Color and Culture: Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction
data wydania
ISBN
97883-242-0734-3
liczba stron
336
słowa kluczowe
sztuka, kolor
kategoria
sztuka
język
polski
dodała
kirikot

"KOLOR to podstawowy element sztuki i życia, jednak tak różnorodny, że broni się na ogół przed całościowym ujęciem. Czy jest to przede wszystkim bodziec wizualny, pozbawiona namacalności funkcja światła, czy też materialna substancja, którą można kształtować i układać? Co nam komunikuje język koloru? Gdzie zaczyna się jeden kolor, a kończy drugi? Wszystkie możliwe aspekty tego tematu rozważa...

"KOLOR to podstawowy element sztuki i życia, jednak tak różnorodny, że broni się na ogół przed całościowym ujęciem. Czy jest to przede wszystkim bodziec wizualny, pozbawiona namacalności funkcja światła, czy też materialna substancja, którą można kształtować i układać? Co nam komunikuje język koloru? Gdzie zaczyna się jeden kolor, a kończy drugi?

Wszystkie możliwe aspekty tego tematu rozważa John Gage w swojej nowatorskiej analizie koloru w kulturze Zachodu od czasów starożytnej Grecji do końca XX wieku. Opisuje pierwsze teorie koloru sformułowane przez filozofów od Demokryta do Arystotelesa, kontynuowane potem przez starożytnych Rzymian oraz ich renesansowych następców i kolejne próby systematycznej organizacji koloru lub obdarzania go mocą symboliczną. Odsłania przed nami znaczenie religijne koloru i jego rolę w heraldyce. Przygląda się Newtonowskiej analizie spektralnej, którą w XIX wieku podjęli artyści, na przykład Seurat; śledzi oddziaływanie teorii koloru Goethego, rozważa też niezwykłe teorie i praktyki prowadzące do zespolenia koloru i muzyki czy przekształcenia koloru w autonomiczny język abstrakcyjny." (cyt. http://www.universitas.com.pl/ )

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 498
Gra_ce | 2012-03-25
Przeczytana: 2008 rok

Świat stał się stosunkowo bardziej kolorowy dopiero w XIXw, kiedy wynaleziono sztuczne barwniki. Wcześniej naturalne były stosunkowo rzadkie i przez to używane z rozwagą i z przypisanym znaczeniem - jest o czymi pisać. Książka to swoiste "opus magnum" Johna Gage'a, przez to uwzględnia ogromny wachlarz perspektyw: oczywiście sztuka, heraldyka, teoria światła, alchemia, technologia wytwarzania pigmentów, XVII i XIXwieczni teoretycy koloru; książka z gatunku tych, które można czytać wyrywkowo i kontemplować pojedyńcze wątki.
Dużo pięknych ilustracji.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Prokurator

Szczerze mówiąc nigdy nie przemawiali do mnie polscy autorzy. Każdą taką książkę albo kończyłam w połowie, albo zmuszałam się do jej przeczytania. Nat...

zgłoś błąd zgłoś błąd