Błysk! Potęga przeczucia
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Punkty Przełomowe
- Tytuł oryginału:
- Blink. The power of thinking without thinking
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 2009-10-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2009-10-01
- Liczba stron:
- 250
- Czas czytania
- 4 godz. 10 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324007882
- Tłumacz:
- Anna Skucińska
Dlaczego Malcolm Gladwell napisał Błysk!?
Bo... zapuścił włosy. „W moim życiu natychmiast nastąpiły drobne, ale znaczące zmiany. Zacząłem dostawać mandaty za przekroczenie prędkości, co wcześniej nigdy mi się nie zdarzało. Zatrzymywano mnie do szczegółowej kontroli na lotniskach. A pewnego dnia, gdy szedłem Fourteenth Street na Manhattanie, do krawężnika podjechała policyjna furgonetka i wyskoczyło z niej trzech funkcjonariuszy. Jak się okazało, szukali gwałciciela, a według nich ów gwałciciel wyglądał zupełnie jak ja. Wyjęli portret pamięciowy i rysopis. Przyjrzałem się i najuprzejmiej, jak potrafiłem, zwróciłem im uwagę, że poszukiwany przestępca wcale nie jest do mnie podobny. Był wyższy, potężniej zbudowany i o kilkanaście lat ode mnie młodszy. [...] Jedyną naszą wspólną cechą była burza kręconych włosów” – mówi Gladwell. „Po prostu chcę, żeby ludzie poważnie traktowali proces natychmiastowego poznania (rapid cognition)” – tłumaczy.
Błysk! opowiada o potędze pierwszego wrażenia, o czymś, co wydarza się w mgnieniu oka, często bez udziału świadomości czy rozumu.
Malcolm Gladwell jest publicystą „New Yorkera” (a wcześniej „Washington Post”, gdzie pisał o nauce). Reportaże Gladwella o zachowaniu konsumentów, gwałtownych skokach przestępczości w Nowym Jorku czy testach osobowości zdradzają jego zamiłowanie do socjologii, psychologii i marketingu.
W 2005 roku w Polsce ukazała się jego pierwsza książka Punkt przełomowy (The Tipping Point). Szczegółowo pokazuje w niej cykl życia oraz istotę trendu – zarówno trendu rynkowego, jak i epidemii grypy, przestępczości czy mody na buty określonej marki.
W Błysku! natomiast twierdzi, że ludzie nazbyt często próbują podejmować decyzje, kierując się racjonalnymi przesłankami, podczas gdy takie same efekty przynosi zdanie się na natychmiastowe poznanie (rapid cognition).
Teza ta wydaje się może zbyt rewolucyjna, jednak przyniosła Gladwellowi miano guru w środowiskach marketingowych. Jego książki nie schodzą z list bestsellerów, przez brytyjski dziennik „The Times” został uznany za jednego z pięćdziesięciu najbardziej wpływowych myślicieli w dziedzinie zarządzania. Ostatnio prawa do książki kupiła nawet wytwórnia filmowa Universal.
Brawurowy, świetnie napisany i solidnie udokumentowany Błysk! czyta się z wypiekami na twarzy.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 1 521
- 670
- 161
- 47
- 35
- 22
- 14
- 10
- 10
- 8
Opinia
Istnieje teoria wg której 2-3 pierwsze sekundy są kluczowe dla naszego poznania – wtedy powstaje nasza opinia o tym, na co/kogo patrzymy. Malcolm Gladwell napisał o tym książkę. „Błysk. Potęga przeczucia” opowiada właśnie o tym natychmiastowym poznaniu (jak nazywa to autor). My, zwyczajni, przeciętni ludzie nazywamy to przeczuciem. Ale brzmi to za mało poważnie i niezbyt naukowo do publikacji Malcoma Gladwella, którego – przyznaje się – pokochałam. Autor opisuje szereg zdiagnozowanych przypadków natychmiastowego poznania. Opowiada również garść historii z życia wziętych. Czyli dostajemy połączenie naukowych eksperymentów z prozą życia, nawet jeśli nie naszego, to przecież takie uczucie jest znane każdemu z nas, czyż nie?
Czy zatem powinniśmy podejmować decyzje kierując się ściśnięciem w żołądku, jak czasami objawia się przeczucie… czy jednak powinniśmy przeprowadzać racjonalne analizy ze stadem argumentów za i przeciw i wtedy dopiero decydować?
A co z pomyłkami? A co jeśli nasz instynkt nas zawodzi? Jakie jest ryzyko błędu? Łatwo kierować się przeczuciem wybierając skarpetki, gorzej kiedy podejmujemy życiowe decyzje, które zaważą na naszej przyszłości… I jeszcze pytanie o błędną ocenę – czasami gdy kogoś poznajemy – pierwsze wrażenie okazuje się być mylnym po bliższym poznaniu… Co wtedy…? Wg Gladwella w ocenie pomaga nam mowa ciała. Sztukę czytania z twarzy zna każdy z nas, lepiej czy gorzej, ale jesteśmy w stanie odróżnić podstawowe komunikaty wysyłane przez napotykanych ludzi. Czasami zaślepiają nas emocje – taaaaak, znamy powiedzenie, że nie wolno decydować pod ich wpływem… szkody mogą być nieodwracalne…
pełna recenzja na http://babski-magiel.pl/mybookcase
Istnieje teoria wg której 2-3 pierwsze sekundy są kluczowe dla naszego poznania – wtedy powstaje nasza opinia o tym, na co/kogo patrzymy. Malcolm Gladwell napisał o tym książkę. „Błysk. Potęga przeczucia” opowiada właśnie o tym natychmiastowym poznaniu (jak nazywa to autor). My, zwyczajni, przeciętni ludzie nazywamy to przeczuciem. Ale brzmi to za mało poważnie i niezbyt...
więcej Pokaż mimo to