Filmy z pisarzami - s01e03
Pamiętacie zaczęty przed miesiącem cykl o pisarzach w filmach - tych prawdziwych i tych fikcyjnych? Dziś jego trzecia odsłona, a w niej kolejna dziesiątka produkcji, które warto obejrzeć, by ukształtować sobie jak najpełniejszy obraz pisarskich postaci na ekranach.
Bez zbędnych przedłużeń przechodzimy do rzeczy. Dzisiejsza dziesiątka:
1. Julia (1977), reż. Fred Zinnemann
Film oparty na książce Lillian Hellman opowiadającej o jej przyjaźni z amerykańską pisarką, Julią. W rolę Lillian Hellman wcieliła się Jane Fonda. W ekranizacji porusza się też kwestię nietypowej relacji łączącej Hellmann z pisarzem Dashielem Hammettem, jej towarzyszem życia przez 30 lat. Zinnemann nie wyrażał się zbyt entuzjastycznie o współpracy z Hellmann, która również opracowała scenariusz: Jest niezwykle utalentowaną pisarką, ale jako postać filmowa wypadła nieprzekonująco. Przez to moja relacja z nią nie układała się za dobrze, pod koniec serdecznie się nienawidziliśmy. Jakie są efekty tak opisanej współpracy? Warto sprawdzić.
2. Poetic Justice (1993), reż. John Singleton
Film wyreżyserowany przez Johna Singletona. W rolach głównych zagrali Janet Jackson i Tupac Shakur. Janet Jackson wciela się w postać poetki o imieniu Justice (jej wiersze na potrzeby filmu stworzyła Maya Angelou), która po tym, jak była świadkiem zabójstwa swojego chłopaka, wyrusza w podróż do Oakland z przyjaciółką. Kierowcą samochodu jest listonosz Lucky, który wyraźnie interesuje się Justice. Film zebrał bardzo różne recenzje, ale doczekał się też swoistego kultu - w single’u “Poetic Justice” Kendrick Lamar nawiązuje do jego ścieżki dźwiękowej.
3. Casanova | Fellini’s Casanova (1976), reż. Federico Fellini
Casanova nie tylko był niestrudzonym kochankiem, ale również pamiętnikarzem. Na podstawie jego dzienników Fellini stworzył film biograficzny i obraz o seksualnych, hmm, upodobaniach. W roli Casanovy - Donald Sutherland.
4. Zakochany Szekspir | Shakespeare In Love (1998), reż. John Madden
Film o muzie Szekspira (Gwyneth Paltrow), która tak bardzo chciała grać w teatrze, że przebierała się za mężczyznę, i która zainspirowała słynnego dramaturga do stworzenia najwspanialszych dzieł. Wszystko nieprawda. A przynajmniej nie taka prawda, której można byłoby się trzymać.
5. Dzienniki motocyklowe | The Motorcycle Diaries (2004), reż. Walter Salles
Zanim Che Guevara został “Che”, był studentem medycyny podróżującym z najlepszym przyjacielem po Południowej Ameryce na motocyklu. To w czasie tej podróży ukształtowały się jego poglądy polityczne, o czym dowiadujemy się z prowadzonych przez niego dzienników.
6. O północy w Paryżu | Midnight in Paris (2011), reż. Woody Allen
Inez i Gil przyjeżdżają do Paryża, by zaplanować ślub. Czas spędzają jednak osobno – Inez widuje się z byłym chłopakiem, a Gil odbywa podróże do lat 20., spotykając się z Fitzgeraldem, Hemingwayem i Getrude Stein. Wszystko odbywa się na neurotycznych zasadach ustalonych już dawno temu przez Allena.
7. Iris (2001), reż. Richard Eyre
Z tym biograficznym filmem poświęconym Iris Murdoch jest jeden problem: opowiada o młodej i genialnej Iris (Kate Winslet) i o starszej Iris osuwającą się z demencję (Judi Dench), ale przemilcza to, jak niezwykle przenikliwą była pisarką. Pomijając to jednak, mamy tu do czynienia z pięknym portretem artystki i jej małżeństwa - oraz tego, jak zmieniało się ono z czasem.
8. Przed zachodem słońca | Before Sunset (2004), reż. Richard Linklater
Ethan Hawke jest pisarzem - nie mogło okazać się inaczej w słynnej trylogii Linklatera. W tej części Jesse wraca do Paryża - pretekstem jest spotkanie autorskie w Shakespeare and Company. Napisał powieść o swoim pierwszym spotkaniu z Celine. Teraz dawna magia wciąż działa, co prowadzi do jednej z najlepszych scen finałowych w historii kina. Kochanie, nie zdążysz na ten samolot.
9. Drzwi w podłodze | The Door in the Floor (2004), reż. Tod Williams
Film oparty na powieści Johna Irvinga Jednoroczna wdowa. Jeff Bridges to wiecznie pijany autor książek dla dzieci, który sporo romansuje; Kim Basinger to jego załamana śmiercią synów żona. Gdy Bridges zatrudnia asystenta aspirującego do bycia pisarzem, nowicjusz dostaje parę lekcji na temat życia i pisania.
10. Las Vegas Parano | Fear and Loathing in Las Vegas (1998), reż. Terry Gilliam
Narkotyczne wizje Ameryki Huntera S. Thompsona to wyzwanie dla wyobraźni i filmowców. Ale duet Gilliama i Deppa poradził sobie z tym celująco i nonszalancko, ujmując narrację Thompsona w formie wizualnego chaosu.
Poprzednie części cyklu:
PS Cieszymy się, że w komentarzach dzielicie się swoimi propozycjami filmów, w których pojawili się pisarze. Nie krępujcie się - zgłaszajcie ich jak najwięcej! Z Waszych sugestii wkrótce stworzymy oddzielne zestawienie.
komentarze [19]
Na liście powinnien znaleźć się film "Między wierszami" gdzie podrzędny pisarz kradnie czyjąś książkę.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
"Misery", "Sekretne okno"
"Baczyński" o naszym młodym, polskim poecie.
W "Śniadaniu u Tiffany'ego" Paul Varjak jest początkującym pisarzem.
Myślę, że "U niej w domu" także można tutaj dodać ;)
Proponuje "Zakochaną Jane" opowiada o miłosnym życiu Jane Austen. Ile prawdy, ile fikcji to należy zweryfikować :)
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
MIĘDZY WIERSZAMI (o skradzionym rękopisie, który zyskuje popularność w formie książki wydanej pod cudzym nazwiskiem ;-) - i tutaj jest perfekcyjnie ukazana problematyka sumienia) Polecam!
SEKRETNE OKNO (o uznanym pisarzu, którzy przeprowadza się w ustronne miejsce by w spokoju pisać... film z dreszczykiem! )
MISERY( każdy chyba zna S. Kinga? A zatem łatwo się domyślić, że...
W takim razie dodam i swoją propozycję, a zarazem mój ulubiony film - "Stand by me" na podstawie opowiadania S. Kinga pt. "The Body".
Film wart uwagi, a głównym bohaterem jest pisarz opowiadający o swojej przygodzie z dzieciństwa.
Naprawdę polecam każdemu!
Wiem, że to może nie to forum, ale czy ktoś może polecić filmy, które tak pięknie, prawdziwie i bezpretensjonalnie opowiadałyby o międzyludzkich relacjach jak trylogia "Przed wschodem słońca"? Szczególnie ostatnia, przez niektórych bardzo nielubiana część, która chyba jest moją ulubioną :)
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moją ulubioną jest również ostatnia, chociaż każda część jest magiczna i uwielbiam powracać do serii.
Hm, możesz spróbować Zapiski z Toskanii (2010), Kość i rdza (Rust and Bone) (2012), Zupełnie inny weekend (2011) + to tematyka LGBT, Do szaleństwa (2011), Między słowami (2003), 500 dni miłości (2009). Niektóre są bardziej "gorzkie" niż "słodkie", ale skoro najbardziej...
Wielbicielom mniej poważnych filmów polecam "Zabitego na śmierć" z Trumanem Capote w roli gospodarza tajemniczej imprezy, na którą zostaje zaproszonych pięć klasycznych postaci z kryminałów. 90 minut śmiechu gwarantowane. :)
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Wyspa Nim
Film na podstawie książki powstał w 2008 r. Opowiada o dziewczynce, która nawiązuje korespondencję ze swoim ulubionym "pisarzem". A ten w rzeczywistości jest kobietą, która od miesięcy nie wychodzi z domu.
Fajny i ciekawy.
Jeśli chodzi o Thompsona, to polecam "Where the Buffalo Roam" z Billem Murrayem, według mnie lepszy od "LVP".
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post