Opowieści niesamowite
- Kategoria:
- klasyka
- Seria:
- Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej [WL]
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 1976-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1976-01-01
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Bolesław Leśmian, Stanisław Wyrzykowski
- Tagi:
- poetyckość okultyzm magnetyzm psychologia
Twórczość amerykańskiego pisarza odznacza się ogromną oryginalnością i siłą wyobraźni, której źródła można dopatrywać się w równie zadziwiającej umysłowości Poego, stanowiącej rzadką syntezę bujnej wyobraźni poety i drobiazgowej wnikliwości analityka i psychologa. Stąd zadziwiająca skala zainteresowań pisarza i różnorodność wątków niezrównanych jego opowiadań. Obok „Ligei”, będącej właściwie poematem prozą, „Eleonory”, „Berenice” i „Morelli” – przypominających senne wizje – zdumiewa nas subtelna psychologia „Williama Wilsona”, wspaniale, z wnikliwością analityka napisane: „Morderstwo przy rue Morgue” oraz „Tajemnica Marii Roget”.
Poego pociagała również wiedza okultystyczna, mesmeryzm, magnetyzm, metempsychoza, które to wątki odnajdujemy w takich opowiadaniach, jak: „Metzengerstein” czy „Prawdziwe fakty w sprawie p. Waldemara”. Motyw smierci pozornej – obsesji pisarza – występuje w kilku opowiadaniach, m.in. „Upadku domu Usherów”, jednym z najbardziej cenionych przez krytyków.