Człowiek, który zniszczył kapitalizm
- Kategoria:
- biznes, finanse
- Tytuł oryginału:
- The Man Who Broke Capitalism: How Jack Welch Gutted the Heartland and Crushed the Soul of Corporate America―and How to Undo His Legacy
- Wydawnictwo:
- Prześwity
- Data wydania:
- 2023-10-06
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-10-06
- Liczba stron:
- 320
- Czas czytania
- 5 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381755139
- Tłumacz:
- Jacek Środa, Marek Zawiślak
- Tagi:
- kapitalizm biznes korporacje gospodarka ekonomia
Legendarny prezes GE Jack Welch jest źródłem wszelkiego zła w kapitalizmie naszych czasów.
Jak naprawić wyrządzone przez niego szkody?
W 1981 roku Jack Welch zaczął zarządzać koncernem General Electric. Sprawił, że GE stała się firmą o największej wartości rynkowej na świecie. Osiągnięcia Welcha były jednak konsekwencją nieustannych wysiłków, mających na celu podniesienie ceny akcji GE, często kosztem pracowników, konsumentów i innowacji. Welch zapoczątkował nową, bezwzględną erę amerykańskiego kapitalizmu, która trwa do dziś.
W swoich czasach Welch był wielkim orędownikiem fuzji i przejęć w USA – dosłownie połykał konkurentów. W ten sposób zapoczątkował model gospodarczy, który cechuje się większą koncentracją i gorszą dynamiką. Welch był też pionierem mrocznej sztuki finansyzacji: przekształcił GE z podziwianego producenta przemysłowego w udzielny bank. Działalność finansowa szybko przyniosła ogromne zyski i pomogła Welchowi utrzymać rosnącą cenę akcji. Ostatecznie jednak finansyzacja osłabiła zarówno GE, jak i dziesiątki innych firm z listy Fortune 500.
Gelles pokazuje, jak słynne taktyki Welcha, w tym zwolnienia, outsourcing, offshoring, przejęcia czy odkup akcji własnych, stały się normą w amerykańskim biznesie. Opisuje, jak takie podejście doprowadziło do największych nierówności społeczno-ekonomicznych od czasów Wielkiego Kryzysu i zaszkodziło wielu firmom, które je wdrożyły – bo akolici Welcha zmienili nie do poznania takie firmy, jak Boeing, Home Depot, Kraft Heinz oraz wiele innych. David Gelles jest kronikarzem zmian zachodzących obecnie w korporacyjnej Ameryce. Wskazuje na konkretne organizacje i liderów, którzy porzucili welczyzm i udowadniają, że nadal można wyróżniać się w świecie biznesu bez odbierania ludziom środków do życia, bez niszczenia społeczności i omijania przepisów.
„Jack Welch jest jednym z najważniejszych liderów politycznych i biznesowych we współczesnej historii Ameryki. Jego strategie zniszczyły niegdyś wielką firmę i przyczyniły się do wykończenia amerykańskiej klasy średniej, jak również przyśpieszyły erozję amerykańskiej demokracji. Przez lata prasa biznesowa wychwalała Welcha wizjonera, ale niewielu reporterów kiedykolwiek zastanawiało się nad konsekwencjami jego działań. W swojej książce David Gelles wyjaśnia, czego możemy nauczyć się od człowieka takiego jak Welch i jak odbudować zniszczone społeczeństwo, które po sobie zostawił” ̶ Matt Stoller, autor książki Goliath: The 100-Year War Between Monopoly Power and Democracy
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 107
- 32
- 5
- 4
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
Opinia
Książka jest znakomicie napisana, zawsze podziwiam amerykańskich autorów z dobrych gazet, takich jak NYT czy WSJ, za warsztat dziennikarski z najwyższej półki. Kilka wątków zwróciło moją uwagę.
Zacznijmy od znaczenia mody w zarządzaniu, a jest ona ogromna. W tym przypadku mamy do czynienia z modą na "genialnego menedżera wartego każdych pieniędzy". Oczywiście rola szefa firmy ma wielkie znaczenie, nie bez powodu nieśmiertelnym tematem w literaturze biznesowej jest leadership (przywództwo), ale bez przesady... za każdym takim menedżerem stoi zespół utalentowanych ludzi.
Duże znaczenie ma także dominujące w danym czasie myślenie (moda) o gospodarce i modelach rozwoju. Rządy J. Welcha w GE przypadły na czasy popularności consensusu waszyngtońskiego, czyli szalejącego (a właściwie oszalałego) myślenia neoliberalnego. Kres tej modzie wyznaczył kryzys finansowy z 2008 roku i jego tragiczne skutki.
Polscy wydawcy wydają wiele amerykańskich książek o strategii w biznesie, podczas gdy amerykański biznes jest wyjątkowo krótkowzroczny. GE jest dzisiaj cieniem dawnego wielkiego GE, Intel dał się ograć TSMC z Tajwanu, chińskie firmy przodują w fotowoltaice, a chińskie samochody elektryczne podbijają świat. J. Welch był dobry w wyciskaniu krótkookresowych wyników finansowych i marny w zapewnieniu GE silnej (strategicznej) pozycji w przyszłości.
Inne ciekawe wątki dotyczą tego, jak traktować pracowników. J. Welch był bezwzględny wobec pracowników, jemu to się finansowo opłaciło, ale GE zapłacił za to wysoką cenę. Było warto?! Z naszej polskiej perspektywy za mało uwagi, sądzę, poświęcamy np. skandynawskim doświadczeniom w tym względzie. Mam w tej sprawie wyrobiony pogląd: chcieliśmy mieć w Polsce Amerykę, a mamy Amerykę Południową.
Autor książki nie jest żadnym lewakiem, krytykuje styl zarządzania J. Welcha i jego wizję kapitalizmu z pozycji "lepszego kapitalizmu" - i to jest kolejna okazja do refleksji nad tym, jakiego kapitalizmu chcemy w Polsce: amerykańskiego? skandynawskiego? niemieckiego? południowoamerykańskiego?
Bardzo lubię takie książki: wartkie w czytaniu, napakowane faktami i zmuszające do namysłu nad tym, jak działa biznes, a jak mógłby.
Książka jest znakomicie napisana, zawsze podziwiam amerykańskich autorów z dobrych gazet, takich jak NYT czy WSJ, za warsztat dziennikarski z najwyższej półki. Kilka wątków zwróciło moją uwagę.
więcej Pokaż mimo toZacznijmy od znaczenia mody w zarządzaniu, a jest ona ogromna. W tym przypadku mamy do czynienia z modą na "genialnego menedżera wartego każdych pieniędzy". Oczywiście rola szefa...