Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory
- Kategoria:
- religia
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC
- Data wydania:
- 2011-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2000-01-01
- Liczba stron:
- 331
- Czas czytania
- 5 godz. 31 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788373543256
- Tagi:
- krzyż symbolika
„Otóż żaden znak nie jest w pełni poznany, jeśli się nie wie, czego jest znakiem” – św. Augustyn. To prawda, krzyż, na którym umarł Chrystus dla jednych może być wyłącznie elementem dekoracyjnym, dla innych znakiem haniebnej śmierci, dla wielu figurą lub symbolem zbawienia, a jeszcze innych przypomnieniem rzeczywistości zbawczej, która nieustannie się realizuje w historii ludzkości. Erudycyjne opracowanie ks. Stanisława Kobielusa ma na celu wyjaśnienie symboliki krzyża. Autor porusza się zarówno w obszarze historii sztuki, etnografii, jak i teologii. Wyczerpująco ukazuje wiele aspektów krzyża jako znaku od czasów przedchrześcijańskich do późnego średniowiecza.
Każdy symbol jest znakiem, lecz nie każdy znak jest symbolem. Ryszard ze Św. Wiktora zdefiniował symbol jako zbiór widzialnych form służących do ukazania rzeczy niewidzialnych. Dla filozofów scholastycznych znak unaoczniał coś więcej niż to, czym on sam był. I na tym polegało jego przeznaczenie, a zarazem niezwykłość. Oznaczane bowiem mogło być piękniejsze od samej rzeczy lub znaku oznaczającego – significata magis significante placent, jak trafnie sformułował to benedyktyński opat z Saint Denis pod Paryżem – Sugeriusz. Powszechne stosowanie symbolu w średniowieczu było przejawem niemożności człowieka dotarcia wprost do świata transcendentnego jako innej, lecz realnej rzeczywistości, dostępnej tylko za pomocy symbolu.
Na ogół przyjmuje się, że krzyż Chrystusa zapowiadały w Starym Testamencie figury. Jako typ lub figurę w egzegezie biblijnej określa się osobę, rzecz lub wydarzenie, które poza sensem wyrazowym w Piśmie Świętym może mieć jeszcze inne znaczenie i wyrażać jakąś wyższą prawdę. Krzyż należy do figur rzeczowych. W poszukiwaniu typologicznych zapowiedzi krzyża należy ex post wziąć pod uwagę anagogiczne, tropologiczne i alegoryczne znaczenie Pisma Świętego, jakie znajdujemy u Ojców Kościoła. Prawdziwa bowiem typologia jest rzeczywistością w obrazie, przypowieści i w znaku, łączy transcendentne z immanentnym, wskazuje na granice bytu, jest tajemnicą i kerygmą. Typologia ukazuje wieczne w czasie. Należy także wziąć pod uwagę fakt, że cały Stary Testament był typem dla Nowego Testamentu i w nim się stopniowo spełniał. Tak rozumiał i interpretował na wielu miejscach tę zależność św. Paweł. Na przykład w Liście do Hebrajczyków 10,1 znajdujemy stwierdzenie, że Stare Przymierze jest tylko cieniem rzeczy przyszłych, a nie ich rzeczywistym obrazem.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 9
- 8
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Niedoceniony autor świetnych kompendiów , ten o krzyżu. Grafika , wydanie , cudne!
Niedoceniony autor świetnych kompendiów , ten o krzyżu. Grafika , wydanie , cudne!
Pokaż mimo toNiniejsza praca poświęcona jest ikonografii Krzyża Chrystusa rozumianego jako znak i jako metafora. Autor zaczyna swoją narrację od starotestamentowych prefiguracji krzyża, a dalej opierając się na tekstach Ojców Kościoła, egzegetów i kaznodziejów chrześcijańskich przechodzi przez ikonografię Ukrzyżowania oraz tzw. krzyżów zastępczych (cruces dissimulatae). Następnie omawia metaforyczne rozumienie Krzyża oraz przypisywane mu moce i właściwości. Książka ukazuje bardzo wiele różnych sensów nadawanych Krzyżowi oraz bardzo wiele stosowanych w ikonografii jego form i wariantów. Bogaty wybór ilustracji i rysunków pozwala się zapoznać z oryginalną bardzo myślą ikonograficzną starożytnego i średniowiecznego chrześcijaństwa. Bardzo wiele miejsca poświęcone zostało genezie samego znaku (nie tylko żydowskiej, ale i pogańskiej) oraz jego postępującej ewolucji. Docenić należy uwzględnienie ogromnej ilości interpretacji i typów ikonograficznych (choćby miały charakter hapax legomenon, jak koszyk Mojżesza interpretowany jako prefiguracja Krzyża tylko w jednym tekście). Praca zasługiwałaby na wyższą ocenę, gdyby miała charakter bardziej szczegółowy i więcej w niej było uwag natury syntetyzującej. Choć jest prawdą, że natura zagadnienia wymusza pewną przeglądowość i skrótowość, to jednak poziom szczegółowości (np. analiza wybranych polskich przedstawień) mógłby być wyższy. Mimo wszystko praca jest bardzo pożyteczna i może świetnie wprowadzić czytelnika w zagadnienia średniowiecznej ikonografii i ikonologii.
Tomasz Babnis
Niniejsza praca poświęcona jest ikonografii Krzyża Chrystusa rozumianego jako znak i jako metafora. Autor zaczyna swoją narrację od starotestamentowych prefiguracji krzyża, a dalej opierając się na tekstach Ojców Kościoła, egzegetów i kaznodziejów chrześcijańskich przechodzi przez ikonografię Ukrzyżowania oraz tzw. krzyżów zastępczych (cruces dissimulatae). Następnie omawia...
więcej Pokaż mimo to