Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku
- Kategoria:
- teatr
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- Data wydania:
- 2011-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-01-01
- Liczba stron:
- 307
- Czas czytania
- 5 godz. 7 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323508519
- Tagi:
- japonia teatr japoński bunraku kultura japońska
Celem książki, powstałej w wyniku pracy nad zagadnieniami estetycznymi w kulturze japońskiej, jest wejście na drogę poznania i zrozumienia Japonii za pośrednictwem zjawiska tragizmu, a zwłaszcza jego estetycznego aspektu. Estetyka bowiem, zważywszy na jej wyjątkowe miejsce w kulturze tego kraju, stanowi dziedzinę wiedzy, która umożliwia zbliżenie się i spojrzenie od wewnątrz na zjawiska konstytuujące świadomość kulturową mieszkańców Japonii. Nie pomniejszając zatem znaczenia zjawiska tragizmu, będzie ono przede wszystkim środkiem, dzięki któremu możliwe stanie się zadawanie pytań w obszarze intencjonalnie zawężonym do powstałego na przełomie XVI i XVII w., słynnego japońskiego teatru lalkowego, w swoich początkach nazywanego joruri ayatsuri, później ningyo joruri, a obecnie znanego jako bunraku - przedstawianych w nim sztuk, ich poetyki, komponentów widowiska, estetyki. A zatem tytułowy tragizm w japońskim teatrze bunraku stanowił będzie przede wszystkim rodzaj medium, którego zadaniem stanie się wywabienie z ukrycia wiedzy o japońskiej kulturze. Obraz niewielkiej części, zaledwie fragmentu Japonii, jaki uda nam się ujrzeć poprzez to zjawisko, pomoże zrozumieć to, co postrzegamy w Japonii jako Inne, a raczej sprawi, że, w myśl Gadamerowskiej hermeneutyki, pozwolimy japońskiej kulturze przemówić do nas pełnym głosem.
[WUW 2011]
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 36
- 7
- 4
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Mam bardzo mieszane uczucia w związku z tą pracą: Beata Kubiak Ho-Chi jest doskonałą autorką doskonałych zazwyczaj opracowań, zarówno tych ogólnych, jak i traktujących o wybranym aspekcie jednej dziedziny, jak monografia o klasycyzmie u Yukio Mishimy, którą czytałam z prawdziwą przyjemnością.
Dlaczego więc "Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku" tak mnie wymęczył? Przede wszystkim sam temat, chociaż na początku wydawał mi się interesujący, przy bliższym poznaniu okazał się raczej hermetyczny i niezbyt pociągający. Pierwsze rozdziały, traktujące o teorii tragedii w teatrze zachodnim i przedstawiające rozważania japońskich teoretyków, którym pojęcie zachodniej tragedii było kompletnie obce to niezły test cierpliwości i wytrzymałości dla czytelnika. Dalej jest już nieco lepiej, chociaż kto czytał opracowanie o teatrze japońskim Estery Żeromskiej o powstaniu, historii i specyfice bunraku nie dowie się niczego nowego. Najciekawsze są rozdziały, w których autorka omawia i streszcza niektóre fragmenty sztuk, analizując je pod kątem obecności elementów tragizmu w ujęciu zachodnim. Pytanie tylko, czy dla tych ostatnich, najkrótszych części warto przedzierać się z mozołem przez pierwsze rozdziały.
Książka sprawiła na mnie wrażenie nierównej i niezbyt spójnej, wyraźnie rozpadającej się na część teoretyczną, niewątpliwie potrzebną, ale mało przystającą do dalszych części. Czy użyteczna? O japońskim teatrze są lepsze opracowania, natomiast wydaje mi się, że ze względu na hermetyczność zagadnienia może zainteresować raczej teatrologów niż japonistów.
Mam bardzo mieszane uczucia w związku z tą pracą: Beata Kubiak Ho-Chi jest doskonałą autorką doskonałych zazwyczaj opracowań, zarówno tych ogólnych, jak i traktujących o wybranym aspekcie jednej dziedziny, jak monografia o klasycyzmie u Yukio Mishimy, którą czytałam z prawdziwą przyjemnością.
więcej Pokaż mimo toDlaczego więc "Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku" tak mnie wymęczył?...