rozwińzwiń

Studia z klasycznej etyki greckiej

Okładka książki Studia z klasycznej etyki greckiej Włodzimierz Galewicz
Okładka książki Studia z klasycznej etyki greckiej
Włodzimierz Galewicz Wydawnictwo: Wydawnictwo Marek Derewiecki Seria: Daimonion/ Fundamenta Antyk filozofia, etyka
240 str. 4 godz. 0 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Daimonion/ Fundamenta Antyk
Tytuł oryginału:
Studia z klasycznej etyki greckiej
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Marek Derewiecki
Data wydania:
2020-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2020-01-01
Liczba stron:
240
Czas czytania
4 godz. 0 min.
Język:
polski
ISBN:
9788366315297
Średnia ocen

5,0 5,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
5,0 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
647
574

Na półkach: ,

Tytuł wprowadzający w błąd - sugeruje jakieś całościowe ujęcie historyczne starożytnej etyki. Tymczasem to zaledwie teksty referujące wybrane zagadnienia i problemy etyczne i psychologiczne z pism Platona i Arystotelesa... w nużącym analitycznym stylu współczesnego środowiska akademickiego.

Książka jest posklejana z samodzielnych tekstów dotyczących etyki Platona i Arystotelesa, i choć doceniam ogrom włożonej pracy i jej wartość, ostatecznie zdecydowanie lepiej jest sięgnąć do źródeł klasycznej filozofii starożytnej i samodzielnie zaczerpnąć mądrości przekazywanej przez Sokratesa, Platona i Arystotelesa.

Pozycja zdecydowanie nieprzystępna dla przeciętnego czytelnika.

------------------------------

„Wiedza jest czymś pięknym i jest władna rządzić człowiekiem, a gdyby ktoś poznał dobro i zło, nic go nie zmusi, aby czynił coś innego niż to, co nakazuje wiedza” – tak sam Sokrates, na razie w dość obrazowy i ogólnikowy sposób, wyraża istotną treść swojej teorii. Zdaje on sobie przy tym w pełni sprawę z tego, że tak sformułowany pogląd, daleki od popularności, wielu ludziom wyda się raczej paradoksalny. Nie jest na pewno rzeczą powszechnie uznaną, że wystarczy jedynie wiedzieć, jaki sposób postępowania jest dobry, ażeby, mając taką możliwość, faktycznie też postępować w ten sposób. Panująca opinia jest tu raczej taka, „że ci, którzy poznali to, co piękne, nie chcą tego czynić, lecz postępują przeciwnie”. Tak zatem „większość ludzi” nie przyznaje wiedzy tego „rządu dusz”, który przysługuje jej w ujęciu Sokratesa, lecz raczej uważa, „że jest ona bezsilna, niezdolna do tego, by mogła przewodzić lub rządzić. I to nie tylko tak się, ich zdaniem, sprawy mają, ale często, gdy człowiek posiada wiedzę, to nie wiedza nim rządzi, lecz już to namiętność, już to rozkosz, już to cierpienie, niekiedy zaś pożądliwość, często lęk; uważają wręcz wiedzę za niewolnika popychanego przez wszystko inne to tu, to tam”.

„A popularna teoria większości – można by ją nazwać t e o r i ą p r z e m o ż n y c h a f e k t ó w – wyjaśnia te fenomeny akrazji mniej więcej tak oto: „Akraktyk”, czyli człowiek nieopanowany, w chwilach trzeźwej refleksji zdaje sobie sprawę, że w pewnych określonych okolicznościach (np. gdy ktoś częstuje go słodyczami lub gdy musi poradzić sobie z niesfornym wychowankiem) powinien postępować tak a tak. Następnie, także znalazłszy się w jednej z tych sytuacji, ma on w dalszym ciągu świadomość, że byłoby w niej dobrze postąpić tak, a nie inaczej. Można przy tym przyjąć, że z ową świadomością tego, co w danym wypadku dobre, czyli z indywidualną oceną etyczną, wiąże się także odpowiednie racjonalne chcenie: nieopanowany c h c e zrobić to, co sam ocenia jako właściwe. Obok takiego chcenia wypływającego z rozumu, w akraktyku istnieje jednak również pewien afekt: pragnienie posiadające jakieś inne źródło. To inne pragnienie – czy będzie to chęć przeżycia przyjemności, czy uwolnienia się od przykrości, czy sprawienia bólu drugiej osobie, czy czegoś jeszcze innego – zmaga się z racjonalnym chceniem postąpienia dobrze i – jak to się można spodziewać po słabym człowieku – często je przemaga, bierze nad nim górę. Akraktyk ulega tej przemożnej chęci, zdając sobie przez cały czas sprawę, że zwodzi go ona na jakieś manowce i każe mu robić coś niewłaściwego, a mimo to nie będąc jej się w stanie oprzeć”.

Tytuł wprowadzający w błąd - sugeruje jakieś całościowe ujęcie historyczne starożytnej etyki. Tymczasem to zaledwie teksty referujące wybrane zagadnienia i problemy etyczne i psychologiczne z pism Platona i Arystotelesa... w nużącym analitycznym stylu współczesnego środowiska akademickiego.

Książka jest posklejana z samodzielnych tekstów dotyczących etyki Platona i...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    3
  • Przeczytane
    2
  • Posiadam
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Studia z klasycznej etyki greckiej


Podobne książki

Przeczytaj także