ABC historii muzyki
Wydawnictwo: Musica Iagellonica muzyka
693 str. 11 godz. 33 min.
- Kategoria:
- muzyka
- Wydawnictwo:
- Musica Iagellonica
- Data wydania:
- 2005-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2005-01-01
- Liczba stron:
- 693
- Czas czytania
- 11 godz. 33 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 83-7099-102-5
- Tagi:
- muzyka historia podręcznik
Kilkunastoletnia praktyka w zawodzie i związane z nią przemyślenia skłoniły mnie do podjęcia próby napisania książki pomocnej w poznawaniu historii muzyki. adresuję ją przede wszystkim do uczniów ponadpodstawowych szkół muzycznych, mając nadzieję, że pomoże im ona uporządkować wiedzę z zakresu historii muzyki powszechnej i polskiej oraz stanie się zachętą do dalszych, bardziej wnikliwych studiów. być może sięgną po nią również ci, dla których muzyka jest obszarem pozazawodowych zainteresowań. zrozumienie i przyswojenie przedstawionych treści ułatwią z pewnością objaśnienia pojęć oraz uzupełnienia zawarte w przypisach, także ilustracje i przykłady muzyczne.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 45
- 33
- 20
- 8
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Ciężko się to czyta momentami. Forma jest z jednej strony restrykcyjna i jakby podręcznikowa, a z drugiej daje wrażenie chaotycznej. Wątki biograficzne potrafią nienaturalnie mieszać się z czysto muzycznymi lub historycznymi. Tak samo porządek omawiania gatunków i kompozytorów wydaje się być chaotyczny, gdzie w pewnym momencie te bardziej ogólne rozważania o gatunkach ustają na rzecz omawiania stylów muzycznych poszczególnych kompozytorów. Generalnie za dużo tu o muzyce polskiej jak na książkę o muzyce w ogóle, a jednocześnie za mało jeśli ktoś jest zainteresowany głównie muzyką polską. Część ważnych kompozytorów jest przez to praktycznie pominięta (jak Mahler lub Szostakowicz),a część jest opisana bardzo pobieżnie (głównie romantycy).
Jeśli chodzi o plusy tej książki, to myślę, że poświęca dobrą ilość uwagi na każdą epokę. Nie czuć, żeby pod względem historycznym było tu czegoś za dużo lub za mało, wszystko jest w odpowiedniej ilości jak na rozmiary całości. Ograniczając się do muzyki zachodniej żaden ważniejszy nurt nie jest pominięty i o ile czasem opisy są trochę niepełne (nie wiem na przykład jak mówiąc o Bartóku można nie wspomnieć o axis system, albo o politonalności u Ivesa, to są chyba najbardziej rażące przykłady),to jednak o wszystkim coś jest powiedziane. Na początek jest w miarę dobra, chociaż trochę nużąca.
Ciężko się to czyta momentami. Forma jest z jednej strony restrykcyjna i jakby podręcznikowa, a z drugiej daje wrażenie chaotycznej. Wątki biograficzne potrafią nienaturalnie mieszać się z czysto muzycznymi lub historycznymi. Tak samo porządek omawiania gatunków i kompozytorów wydaje się być chaotyczny, gdzie w pewnym momencie te bardziej ogólne rozważania o gatunkach...
więcej Pokaż mimo toJestem bardzo usatysfakcjonowany, aż zaskakująco, bo ciężko mi było to dzieło w ogóle znaleźć. Rzeczowe, kompleksowe, przekrojowe opracowanie na temat historii muzyki poważnej, skrupulatnie zapoznające czytelnika ze wszystkimi ważnymi nurtami i pozwalające na zobaczenie lub ugruntowanie sobie wizji rozwoju muzyki poprzez wieki. Styl autorki jest bardzo podręcznikowy, ale style podręcznikowe też są dobre i złe i ten jest zdecydowanie tym dobrym - zaciekawić może tu tylko treść, ale forma przynajmniej nie nudzi.
Zastrzeżenia pewne oczywiście mam. Jednym, jak się spodziewałem, jest niewystarczająco wnikliwe potraktowanie muzyki XX wieku, i to (czego już spodziewałem się nieco mniej) nie tylko drugiej, ale i pierwszej połowy. Niezbyt mi to jednak przeszkadza, bo szukałem opracowania na temat przede wszystkim poprzednich wieków, jako że paradoksalnie na temat nowej muzyki łatwiej znaleźć publikacje polskojęzyczne. Druga sprawa to za dużo miejsca dla muzyki polskiej (przynajmniej dla tej sprzed XX wieku). Oczywiście miło by było pisać o wszystkim jak najwnikliwiej, ale niekoniecznie kosztem ważniejszych kwestii. Prowadzi to tutaj do dysproporcji wprost groteskowych - przeczytamy przykładowo 36 stron o polskiej muzyce klasycystycznej, w której nie działo się praktycznie nic naprawdę oryginalnego i istotnego z punktu widzenia rozwoju muzyki Zachodu jako międzynarodowej jedności, a fundamentalna twórczość klasyków wiedeńskich dostanie tylko 10 stron więcej; przez 8 stron będziemy zgłębiać życie i twórczość pociesznego Moniuszki, który chyba nikogo poza Polakami nie obchodzi, a o wiekopomnych dziełach Mahlera i Szostakowicza przeczytamy łącznie cztery akapity (!!); spotkamy się z krótką analizą i nawet fragmentem partytury "Halki", podczas gdy IX symfonia Mahlera nie doczeka się choćby wspomnienia. Wygląda to skądinąd niepoważnie.
Mimo tych wad albo raczej rozjazdu w mojej i autorki wizji przekrojowej publikacji o historii muzyki, gorąco polecam.
8.0/10
Jestem bardzo usatysfakcjonowany, aż zaskakująco, bo ciężko mi było to dzieło w ogóle znaleźć. Rzeczowe, kompleksowe, przekrojowe opracowanie na temat historii muzyki poważnej, skrupulatnie zapoznające czytelnika ze wszystkimi ważnymi nurtami i pozwalające na zobaczenie lub ugruntowanie sobie wizji rozwoju muzyki poprzez wieki. Styl autorki jest bardzo podręcznikowy, ale...
więcej Pokaż mimo to