#CzytajZobaczWięcej #DoDzieła

LubimyCzytać LubimyCzytać
23.04.2016

Pisarze, aktorzy, blogerzy i dziennikarze - w sumie 26 osób - wzięli udział w drugiej edycji kampanii społecznej Czytaj! Zobacz więcej!. Tym razem hasło kampanii stworzonej przez Bibliocreatio, studio MyWorks oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie brzmi: DO DZIEŁA!!!

#CzytajZobaczWięcej #DoDzieła

Badania amerykańskiego Narodowego Funduszu na rzecz Sztuki (NEA) oraz Amerykańskiej Akademii Nauk (USNAS) udowodniły, że osoby, które regularnie czytają książki są pewniejsze siebie, mają wyższą samoocenę i większy zasób słownictwa oraz chętniej angażują się obywatelsko. Czytanie redukuje stres, poprawia pamięć i zdolność koncentracji, a także zwiększa poziom empatii i podnosi atrakcyjność seksualną. Co więcej, osoby, które chętnie sięgają po książki - dwa i pół raza rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera. A mimo to - 2 na 3 Polaków nie wzięło w ubiegłym roku książki do ręki. Najnowsza edycja corocznego raportu Biblioteki Narodowej pod tytułem "Stan czytelnictwa w Polsce" przyniosła alarmującą wiadomość. Tylko 37% Polaków przeczytało w ubiegłym roku choćby jedną książkę. Zatem aż 63% nie przeczytało ani jednej. To fatalny wynik. Musimy to zmienić. Do dzieła!

W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich chcemy wspólnie z naszymi gośćmi zachęcić Polaków do czytania książek. Działamy non-profit. Całą kampanię zrealizowaliśmy dzięki naszemu zapałowi i życzliwości zaproszonych gości. Po raz kolejny pomogła nam także Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.

Polacy są przekorni. Cztery lata temu postanowiliśmy sprowokować debatę na temat stanu czytelnictwa w Polsce spotem, w którym… zniechęcaliśmy do czytania (https://www.youtube.com/watch?v=KhrCozn5mi0). Nasz film zobaczyło w internecie ponad 300 tysięcy osób. Wzbudził emocje. Pokazały go telewizje, mówiły o nim stacje radiowe. Tym razem wpadliśmy na inny pomysł. W walce z "nieczytaniem" sięgnęliśmy po nową broń - śmiech.

Wsparli nas: Olga Bołądź, Olga Borys, Anna Cieślak, Janusz Głowacki, Magdalena Górska, Joanna Jabłczyńska, Grzegorz Kasdepke, Redbad Klijnstra, Hanna Konarowska, Emilia Komarnicka, Julita Kożuszek, Antoni Królikowski, Marcin Kwaśny, Anna Mucha, Paulina Mikuła, Andrzej Nejman, Antoni Pawlicki, Aleksandra Popławska, Alicja Resich-Modlińska, Michał Rusinek, Małgorzata Socha, Zbigniew Urbański, Agnieszka Więdłocha, Jakub Wons, Zofia Zborowska i Katarzyna Żak.

Dlaczego nas wsparli?

Anna Cieślak, aktorka: Czytając podróżujemy, a podróżując poszerzamy granice naszej wyobraźni do nieskończoności. Janusz Głowacki, pisarz: Czytanie to najlepsze lekarstwo na zidiocenie świata. Czytajmy, bo zgłupiejemy! Paulina Mikuła, polonistka, vlogerka: Wsparłam akcję, ponieważ uznałam, że jest społeczeństwu potrzebna! Książki pomagają ludziom zrozumieć świat i ludzi, otwierają umysły. Kiedy ich nie czytamy, wyrządzamy sobie dużą krzywdę. Jeśli tylko mogę zachęcić ludzi do czytania, robię to. Wiem, że to dobry uczynek

Dlaczego zrealizowaliśmy tę akcję?

Sylwia Stano, Bibliocreatio: Zdajemy sobie sprawę z tego, że być może nie wszystkim nasz spot się spodoba i wywoła przez to kontrowersje. Ale to dobrze - stan czytelnictwa w Polsce jest tak zły, że musimy go pobudzać elektrowstrząsami. Śmiech jest obok ziewania najbardziej zaraźliwą czynnością. Chcemy rozbawić, ale także zmusić do myślenia. Raport Biblioteki Narodowej pokazuje nie tylko to, że coraz mniej Polaków czyta książki, ale także obala pewien stereotyp. To nie brak czasu jest przyczyną tego, że nie czytamy. Ci, którzy mają go najwięcej - czytają najmniej. Natomiast ci, którzy prowadzą aktywne życie, dużo podróżują, odnoszą sukcesy - czytają najwięcej. To lenistwo sprzyja nieczytaniu.

Zofia Karaszewska, Bibliocreatio: Zdarza się, że jedna przeczytana książka, o ile jest właściwie dobrana, zmienia nasze życie i sposób widzenia świata. Wierzę, że ludzie z pasją mogą zmieniać świat, a książki otwierają im drogę. Organizacja akcji promujących czytelnictwo, to mój sposób na zmianę. Czasami namowy, prośby, a nawet groźby, nie  przynoszą efektów. Próbujemy więc inaczej - jeśli nieczytających trzeba rozśmieszyć albo wyśmiać, żeby sięgnęli po książki, to zróbmy to. Czemu nie! Nowa odsłona kampanii Czytaj! Zobacz więcej! znów, mamy nadzieję, pobudzi do dyskusji i czytania.

Zofia Kajczuk, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie: Angażowanie się w promocję czytelnictwa jest moją pracą i moją pasją. Z wielką przyjemnością włączyłam się więc w akcję Czytaj, zobacz więcej, która pokazuje że czytanie jest nie tylko ważne, ale i radosne. Jest już niemal tradycją, że Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie i Bibliocreatio działają razem z okazji Światowego Dnia Książki, bo w końcu gdzie jak nie w bibliotece mówić o czytaniu?

Adam Zych, Studio MyWorks: Skoro można przekonać ludzi do kupna konkretnego proszku albo wmówić komuś, że telefon z charakterystycznym znaczkiem to styl życia, dlaczego nie pokazać ludziom, że czytanie jest jednym z najbardziej fascynujących rozrywek na świecie? Jeśli po naszych akcjach choć jedna osoba, która do tej pory czytała niewiele, sięgnie po kolejną książkę - to dowód na to, że angażowanie się w takie projekty ma sens. Lubię akcje społeczne, a najbardziej te, które tworzymy sami. Daje mi to poczucie, że mogę mieć wpływ na zmiany w otaczającym mnie świecie, a dzięki temu napawa mnie ogrom energii, którą mogę wkładać w kolejne projekty, nad którymi pracuję.

Sylwia Stano – kulturoznawca i filolog, obecnie kończy na Uniwersytecie SWPS pracę nad doktoratem o rynku książki w Polsce. Założycielka Bibliocreatio. Wg magazynu „Brief” jedna z 50 najbardziej kreatywnych osób w polskim biznesie. Autorka vloga literackiego "Książniczki mają zdanie".

Adam Zych - współwłaściciel studia MyWorks. Reżyser, operator, montażysta. Z branżą filmową związany od 2006 roku. Twórca niezależnych filmów, spotów reklamowych, filmów promocyjnych. Autor scenariuszy do spotów społecznych promujących czytelnictwo.

Zofia Karaszewska – animatorka kultury i literaturoznawca, biblioterapeuta i coach literacki w Bibliocreatio. Wyróżniona przez magazyn „Brief” miejscem w pierwszej 50 najbardziej kreatywnych osób w polskim biznesie. Twórczyni vloga literackiego „Książniczki mają zdanie”. Autorka artykułów i programów radiowych poświęconych książkom, dziennikarka portalu lubimyczytac.pl.


komentarze [11]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MaciekWroc  - awatar
MaciekWroc 26.04.2016 11:26
Czytelnik

Koleżanki i Koledzy z LC,
można szukać dziury w całym i przytaczać kolejne tezy,ale i tak w końcu okazuje się,że warto przypominać o książce jako o jednej z rozrywek i źródle wiedzy wszelakiej (także popularnej). Ktoś kiedyś powiedział,że największym motorem wynalazczości i postępu jest lenistwo. O wojnie wolę nie wspominać ;) Skoro tak, to lansujmy styl życia z książką w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
opheliablossom  - awatar
opheliablossom 24.04.2016 10:19
Czytelniczka

Żeby tak jeszcze zachęcać ludzi do selekcji czytanych książek... ktoś może przeczytać w ciągu roku pięćdziesiąt powieści obyczajowych albo, co gorsza, tzw. "młodzieżowych", a ktoś inny pięć książek Kafki. Chyba nie trzeba dodawać, który z nich bardziej rozwinie się intelektualnie. Trochę niepokojący jest ten brak parcia na odpowiedni dobór lektur.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Effy  - awatar
Effy 24.04.2016 17:03
Czytelnik

Owszem, Kafka rozwija bardziej niż wyżej wymienione książki pod warunkiem, że ktoś przeczyta je ze zrozumieniem i coś z niej wyniesie. Przeczytać książki Kafki, Dostojewskiego,Nabokova, Hegla... tylko po to, aby pochwalić w grupie osób jaki z niego intelektualista...słabe.
Czy ktoś wolnym czasie biega, gdy tego nie lubi? Wątpię. Więc niech każdy czyta co chce i co sprawia...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
opheliablossom  - awatar
opheliablossom 24.04.2016 19:42
Czytelniczka

Jasne, że tak. Chodziło o to, że przekaz artykułu - "czytanie rozwija" - jest zbyt wielkim uogólnieniem i spłyceniem jednocześnie. Poszerzanie horyzontów nie następuje po przeczytaniu dowolnej książki :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
dymitrop  - awatar
dymitrop 24.04.2016 23:02
Czytelnik

stwierdzenie " pięć książek kafki " też jest pewnym uogólnieniem, bo chłopak napisał tylko trzy powieści (i to nawet nie pełne)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
opheliablossom  - awatar
opheliablossom 25.04.2016 15:25
Czytelniczka

Powieści tak, ale opowiadanie czy zbiór listów też książka :) Zresztą nie sądzę, żeby to miało w tym wypadku większe znaczenie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
awatar
konto usunięte
24.04.2016 02:57
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Varant  - awatar
Varant 24.04.2016 01:29
Czytelnik

A dajcie spokój! Książki to tylko pewien nośnik informacji czemu niby inny nośnik (np. obraz ruchomy) jest gorszy? Bo nie wymaga tyle uwagi bo jest żywszy i bardziej sugestywny? Zmartwię wszystkich, żyjemy w świecie gdzie przekaz upraszcza się do maksimum, a emocje mają być żywe i sugestywne książka wymaga pewnego wyrobienia odbiorcy, wrażliwości etc. zaś taki np. obraz...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
recenzentka  - awatar
recenzentka 24.04.2016 01:56
Czytelnik

a czemu niechęć do homoseksualistów podajesz jako przykład zidiocenia przez książki? To przykład mądrzenia :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Varant  - awatar
Varant 24.04.2016 02:14
Czytelnik

Nie podałem tego jako przykład zidiocenia/bądź nie, a jako przykład tego mitycznego wpływu książek na "otwartość" względem innych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
LubimyCzytać  - awatar
LubimyCzytać 22.04.2016 15:44
Administrator

Zapraszamy do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post