Najlepsze książki 2013 roku cz. 2
W zeszłym tygodniu przedstawiliśmy wam listę najlepszych książek roku 2013 sporządzoną przez dziennikarzy „The New York Times”. Dzisiaj sprawdźmy, jakie tytuły zyskały uznanie po drugiej stronie oceanu – w Wielkiej Brytanii. Swoje zestawienia przygotowała chyba każda gazeta brytyjska. Zerknijmy na tytuły proponowane przez „The Guardian”, który prowadzi znakomity dział o książkach.
„The Guardian” podzielił swoją listę na kilka kategorii. Oto ich propozycje najciekawszych powieści kończącego się roku.
1. Eleanor Catton Luminarze
Powieść nagrodzona prestiżową nagrodą Bookera, napisana przez najmłodszą laureatkę tej nagrody w historii. Sensacyjna powieść osadzona w realiach XIX-wiecznej Nowej Zelandii. 850 stron czyni ją najdłuższą książką, jaka kiedykolwiek zdobyła Bookera. W przyszłym roku ukaże się polskie wydanie.
2. Donna Tartt The Goldfinch
O tej powieści mogliście już słyszeć – znalazła się także w zestawieniu „The New York Times”. Właściwie znalazła się na wielu zestawieniach, co z pewnością zachęca do lektury.
3. Karl Ove Knausgaard "A Man in Love"
Autobiograficzna powieść szwedzkiego pisarza. Zdobywca wielu nagród, wywołujący jednak sporo kontrowersji – bez ogródek opisuje prywatne życie, nie tylko swoje, ale także swoich znajomych i krewnych.
4. Philipp Meyer "The Son"
Epicka opowieść o życiu w Teksasie w XIX wieku. Powinna spodobać się fanom twórczości Cormaca McCarthy’ego.
5. Rachel Kushner "The Flamethrowers"
Kolejna powtórka z listy „The New York Times”.
6. Thomas Pynchon Bleeding Edge
Najbardziej tajemniczy poeta amerykański napisał powieść historyczną, której akcja toczy się w Nowym Jorku w czasach, gdy Internet dopiero powstawał. Historyczne powieści zazwyczaj kojarzymy z nieco bardziej odległymi czasami, a jednak „Bleeding Edge” opowiada o świecie, który już nie istnieje.
7. Chimamanda Ngozi Adichie Americanah
Znowu książka, która pojawiła się na wcześniej wspomnianym zestawieniu dziennikarzy nowojorskich. Wyjątkowo dużo książek znalazło w tym roku uznanie po obu stronach oceanu. Powieść Adichie opowiada o emigrantach z Nigerii, o globalizacji, ojczyźnie i miłości.
8. William Boyd Solo
Wreszcie książka, która została już wydana także u nas. Najnowsze przygody Jamesa Bonda mają naprawdę dobre recenzje, warto przeczytać, nawet jeśli nie jesteście fanami najsłynniejszego szpiega.
9. Joanna Trollope "Sense and Sensibility"
Brytyjscy wydawcy postanowili przybliżyć prozę Jane Austen współczesnym nastolatkom. Założywszy, że na przeszkodzie stoi archaiczny język i kompletnie obcy kod kulturowy, zamówili uwspółcześnione wersje u popularnych pisarzy. Sam pomysł może wywoływać sporo negatywnych emocji, ale pierwszą książkę z cyklu napisała znakomita pisarka – Joanna Trollope. Na warsztat wzięła „Rozważną i romantyczną” i uwspółcześniła nieco realia. Marianna gra na gitarze i cierpi na astmę. Eleonora studiuje architekturę. Margaret jest obojętna na wszystko oprócz swojego iPoda i Facebooka.
10. Jo Baker Longbourn
Kolejna powieść zainspirowana nieśmiertelnymi dziełami słynnej pisarki. Tym razem na warsztat poszła „Duma i uprzedzenie”, a Jo Baker napisała cała historię z punktu widzenia służby pracującej w Longbourn, czyli domu państwa Bennet.
11. Helen Fielding Mad about the boy
Trzecia część cyklu o Bridget Jones – bohaterka jest już po pięćdziesiątce, gubi się nieco w świecie social mediów, a setki fanek na całym świecie zacierają ręce z uciechy. My również czekamy na polskie wydanie.
12. Stephen King Doktor Sen
Kontynuacja bestsellerowego „Lśnienia” ukazała się te i u nas. Zaczyna się dokładnie w tym momencie, w którym skończyło się „Lśnienie”.
13. Iain Banks The Quarry
Ostatnia powieść tego pisarza, ukazała się już pośmiertnie. Banks zmarł na raka, jego książka opowiada o zmaganiu ze śmiertelną chorobą.
14. Javier Marias Zakochania
Hiszpański pisarz także i u nas odnosi wielkie sukcesy, wielu uważa go za jednego z najwybitniejszych twórców współczesnych. „Zakochania” ukazały się w tym toku także w Polsce. Gęsty, precyzyjnie napisany tekst i po raz pierwszy u Mariasa kobieca narratorka.
15. Neil Gaiman Ocean na końcu drogi
Wybitny autor fantasy prezentuje jak zwykle znakomitą opowieść o dzieciństwie i wspomnieniach. Pierwsza od czasów „Chłopaków Anansiego” powieść tego autora przeznaczona dla dorosłych czytelników. I kolejna książka z listy wydana już po polsku.
16. Kate Atkinson Life after Life
Intrygująca książka popularnej autorki kryminałów była już wspomniana przez dziennikarzy „The New York Timesa” i pojawia się na wielu innych listach brytyjskich. Powieść, na którą warto mieć oko.
Więcej na tej liście tytułów dostępnych w polskich tłumaczeniach. Cieszy, że jesteśmy na bieżąco z najlepszymi nowościami angielskimi. Które tytuły z powyższej listy zainteresowały was najbardziej? Które z tych nieprzetłumaczonych chcielibyście zobaczyć po polsku?
źródło: www.theguardian.com/books
komentarze [10]
Nic jeszcze z listy nie przeczytałam, ale przeczytam na pewno. Catton obowiązkowo, bo Booker. Adichie też koniecznie, bo wszyscy chwalą. Tartt z kolei pojawia się w tak wielu zestawieniach, że chyba też trzeba przeczytać...
Tak dużo ciekawostek, a tu jeszcze tyle zaległości do przeczytania...
Ciekawie zestawiona literatura wysoka, sensacyjna i obyczajowa - czytaj Marias, King i Fielding razem na jednej stronie. Ho ho!
W powyższych przeczytałam "Zakochania" J. Mariasa. Bardzo piękna, refleksyjna, z długą mariasowską frazą... Polecam miłośnikom powolnego sączenia fraz.
Recenzja już napisana, czeka w kolejce do publikacji na LC :-)
Z tej listy to mam i przeczytałam Gaimana. Książka trzyma świetny poziom.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postHelen Fielding! Nie mogę się doczekać tłumaczenia!
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postZ tego rankingu przeczytałem tylko książkę Kinga. Moim zdaniem powieść jest godna polecenia.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postZ tego, co chętnie przeczytam to Gaiman. Kinga tylko dlatego, że to kontynuacja Lsnienia, Bonda i Bridget z ciekawosci. Zainteresowało nmie z pozostałych Bleeding edge, Life after life, Americanah i Luminarze.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postChętnie przeczytałbym "A Man in Love" Szweda i tę historyczną Pynchona.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postCzytałem jedynie "Doktor Sen" (właściwie skończyłem dopiero wczoraj) i polecam. Z reszty chcę przeczytać jeszcze "Ocean na końcu drogi". Prawdę mówiąc o większości nie słyszałem, ale raczej nie interesuje się nieprzetłumaczonymi pozycjami.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post