Stres a wolność
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- Stress und Freiheit
- Wydawnictwo:
- Aletheia
- Data wydania:
- 2018-05-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-05-10
- Liczba stron:
- 76
- Czas czytania
- 1 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365680303
- Tłumacz:
- Bogdan Baran
- Tagi:
- Bogdan Baran filozofia
Najbardziej chyba oryginalny, twórczy, a zarazem kontrowersyjny niemiecki filozof naszych czasów Peter Sloterdijk (ur. 1947) w tym krótkim eseju podejmuje sprawy fundamentalne: rozważania o "nieprawdopodobieństwie" ludzkiego społeczeństwa w świetle dzisiejszego rozumienia wolności. Sloterdijk od dawna należał do licznego grona krytyków projektu oświeceniowego. W ponowoczesnym duchu demaskował humanizm jako inną formę "hodowli" człowieka. W niniejszej książce definiuje wolność indywidualną i identyfikuje jej historyczne losy. Jeśli dawna wolność opierała się na przymierzu gniewu, a więc miała źródło w stresie (bunty, rewolucje, walka o wyzwolenie społeczne), to w chwili, gdy "samotny wędrowiec" Rousseau, medytując w łódce na jeziorze, odkrył czystą radość z własnego istnienia wolnego od stresu, społeczeństwu wyrosło we własnych szeregach największe zagrożenie ? anarchiczna jednostka. Cała późniejsza filozofia i teoria społeczna jest próbą zneutralizowania tego napięcia. Szczególną rolę odegrała myśl idealistyczna, usiłując zawłaszczyć w tym celu odkrycie subiektywizmu przez Rousseau. Niemożliwość, niemal cud istnienia społeczeństwa rodzi między innymi pytanie o naturę przyszłej myśli wolnościowej, o kształt liberalizmu. W fascynujących jak zwykle wywodach Sloterdijk rysuje pewną odpowiedź dla naszych czasów, która ma pogodzić indywidualistycznie wolny podmiot z kolektywem stresu.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 43
- 29
- 6
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Może w replice do poprzedniej oceny Pana Mateusza - Sloterdijk nie jest takim utopistą, żeby konflikt między "wolnością aspołeczną" Rousseau, a stresem rzeczywistości rozwiązać prostym altruizmem.
Wydaje mi się, że wykorzystuje on fakt, że wolność z piątej przechadzki Rousseau jest zupełnie bezpredykatowa, jest zupełnie niczym (co znajduje zwieńczenie w Eleutherii Becketta).
Odpowiedź jaką stara sie sugerować Sloterdijk - wolność zaangażowana oparta na greckim "Thymos" (Ale co ciekawe, a czego autor explicite nie przywołuje, też chociażby tego jak "libertas" definiował św. Izydor z Sewilli i wczesnośredniowiecze chrześcijaństwo) odwołuje się do altruizmu oraz szczordobliwości, ale też do niepospolitości, do buntu wobec tego co najbardziej i proste i niewymagające, oraz odrzucenie tyranii "najbardziej prawdopodobnego". To jest znacząca różnica w stosunku do jakiejś mżonki o wyczarowaniu altuizmu, szczególnie jeśli czytać tę pracę całościowo z jego projektami Antropotechnicznymi, wtedy dopiero ten esej jawi się jako część większego projektu.
Ciekawy (jak zwykle) głos Sloterdijka.
Może w replice do poprzedniej oceny Pana Mateusza - Sloterdijk nie jest takim utopistą, żeby konflikt między "wolnością aspołeczną" Rousseau, a stresem rzeczywistości rozwiązać prostym altruizmem.
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toWydaje mi się, że wykorzystuje on fakt, że wolność z piątej przechadzki Rousseau jest zupełnie bezpredykatowa, jest zupełnie niczym (co znajduje zwieńczenie w Eleutherii...