Stres a wolność

- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- Stress und Freiheit
- Wydawnictwo:
- Aletheia
- Data wydania:
- 2018-05-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-05-10
- Liczba stron:
- 76
- Czas czytania
- 1 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365680303
- Tłumacz:
- Bogdan Baran
- Tagi:
- Bogdan Baran filozofia
Najbardziej chyba oryginalny, twórczy, a zarazem kontrowersyjny niemiecki filozof naszych czasów Peter Sloterdijk (ur. 1947) w tym krótkim eseju podejmuje sprawy fundamentalne: rozważania o "nieprawdopodobieństwie" ludzkiego społeczeństwa w świetle dzisiejszego rozumienia wolności. Sloterdijk od dawna należał do licznego grona krytyków projektu oświeceniowego. W ponowoczesnym duchu demaskował humanizm jako inną formę "hodowli" człowieka. W niniejszej książce definiuje wolność indywidualną i identyfikuje jej historyczne losy. Jeśli dawna wolność opierała się na przymierzu gniewu, a więc miała źródło w stresie (bunty, rewolucje, walka o wyzwolenie społeczne),to w chwili, gdy "samotny wędrowiec" Rousseau, medytując w łódce na jeziorze, odkrył czystą radość z własnego istnienia wolnego od stresu, społeczeństwu wyrosło we własnych szeregach największe zagrożenie ? anarchiczna jednostka. Cała późniejsza filozofia i teoria społeczna jest próbą zneutralizowania tego napięcia. Szczególną rolę odegrała myśl idealistyczna, usiłując zawłaszczyć w tym celu odkrycie subiektywizmu przez Rousseau. Niemożliwość, niemal cud istnienia społeczeństwa rodzi między innymi pytanie o naturę przyszłej myśli wolnościowej, o kształt liberalizmu. W fascynujących jak zwykle wywodach Sloterdijk rysuje pewną odpowiedź dla naszych czasów, która ma pogodzić indywidualistycznie wolny podmiot z kolektywem stresu.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 43
- 29
- 6
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Początkowo chciałem dać trochę niższą ocenę, ale choć skończyłem tę pozycję już tydzień temu, to praktycznie codziennie o niej myślę. Mimo, iż tezy Sloterdijka wydają się proste i logiczne, to nigdy na kwestię realnej wolności, stresu jako swoistego spoiwa społecznego, roli mediów, sprzeczności z indywidualizmem, nie patrzyłem w ten sposób. Autor ciekawie opisuje też współczesny liberalizm. Dla takiego laika jak ja, rzadko sięgającego po eseje filozoficzne, czytało się dobrze, choć miejscami język był wymagający, ale bez wpływu na kontekst i zrozumienie całości. To chyba moje nie ostatnie spotkanie ze Sloterdijkiem.
Początkowo chciałem dać trochę niższą ocenę, ale choć skończyłem tę pozycję już tydzień temu, to praktycznie codziennie o niej myślę. Mimo, iż tezy Sloterdijka wydają się proste i logiczne, to nigdy na kwestię realnej wolności, stresu jako swoistego spoiwa społecznego, roli mediów, sprzeczności z indywidualizmem, nie patrzyłem w ten sposób. Autor ciekawie opisuje też...
więcej Pokaż mimo toBiorąc do ręki "Stres a wolność" spodziewałem się, że zapoznam się z historią zmian postrzegania tych pojęć na przestrzeni dziejów. Było co nieco o tym, jednakże książeczka jest bardziej wykładem zawierającym - tu zacytuję fragment opisu z okładki: rozważania o "nieprawdopodobieństwie" ludzkiego społeczeństwa w świetle dzisiejszego rozumienia wolności.
Jak dla mnie trochę zbyt pokrętna logika i styl. A może moja percepcja współczesnej filozofii dopiero raczkuje. Nie można było prościej, jak na przykład Harari? Wyjdę na ignoranta, ale co mi tam. Zdecydowanie za najlepsze uważam rozważania autora na temat... rozważań Rousseau dryfującego samotnie w łodzi po jeziorze Bienne. :)
Biorąc do ręki "Stres a wolność" spodziewałem się, że zapoznam się z historią zmian postrzegania tych pojęć na przestrzeni dziejów. Było co nieco o tym, jednakże książeczka jest bardziej wykładem zawierającym - tu zacytuję fragment opisu z okładki: rozważania o "nieprawdopodobieństwie" ludzkiego społeczeństwa w świetle dzisiejszego rozumienia wolności.
więcej Pokaż mimo toJak dla mnie trochę...
"Wolny człowiek w sensie Rousseau odkrywa, że jest najmniej użytecznym człowiekiem świata - i uważa to za stan zupełnie normalny."
W tej pracy znajdziemy porównanie dawnej definicji wolności ze współczesną. Spory fragment poświęcony został J.J. Rousseau, moim zdaniem całkiem ciekawy. Pozostałość to pytania o kształt i cel współczesnego liberalizmu. Liczyłem na rozpatrzenie kwestii stresu a wolności w odniesieniu do pojedynczej jednostki, a nie całego społeczeństwa, co nieco mnie zwiodło. Z tej krótkiej książeczki wynotowałem trzy myśli, które mnie zaciekawiły. Można przeczytać, ale nie trzeba.
"Wolny człowiek w sensie Rousseau odkrywa, że jest najmniej użytecznym człowiekiem świata - i uważa to za stan zupełnie normalny."
więcej Pokaż mimo toW tej pracy znajdziemy porównanie dawnej definicji wolności ze współczesną. Spory fragment poświęcony został J.J. Rousseau, moim zdaniem całkiem ciekawy. Pozostałość to pytania o kształt i cel współczesnego liberalizmu. Liczyłem na rozpatrzenie...
To w zasadzie przeniesiony na papier wykład, którego konkluzją jest bardzo ciekawe ujęcie liberalizmu i tego, w czym powinien się wyrażać. Bo wyraża się w czymś innym.
To w zasadzie przeniesiony na papier wykład, którego konkluzją jest bardzo ciekawe ujęcie liberalizmu i tego, w czym powinien się wyrażać. Bo wyraża się w czymś innym.
Pokaż mimo toMoże w replice do poprzedniej oceny Pana Mateusza - Sloterdijk nie jest takim utopistą, żeby konflikt między "wolnością aspołeczną" Rousseau, a stresem rzeczywistości rozwiązać prostym altruizmem.
Wydaje mi się, że wykorzystuje on fakt, że wolność z piątej przechadzki Rousseau jest zupełnie bezpredykatowa, jest zupełnie niczym (co znajduje zwieńczenie w Eleutherii Becketta).
Odpowiedź jaką stara sie sugerować Sloterdijk - wolność zaangażowana oparta na greckim "Thymos" (Ale co ciekawe, a czego autor explicite nie przywołuje, też chociażby tego jak "libertas" definiował św. Izydor z Sewilli i wczesnośredniowiecze chrześcijaństwo) odwołuje się do altruizmu oraz szczordobliwości, ale też do niepospolitości, do buntu wobec tego co najbardziej i proste i niewymagające, oraz odrzucenie tyranii "najbardziej prawdopodobnego". To jest znacząca różnica w stosunku do jakiejś mżonki o wyczarowaniu altuizmu, szczególnie jeśli czytać tę pracę całościowo z jego projektami Antropotechnicznymi, wtedy dopiero ten esej jawi się jako część większego projektu.
Ciekawy (jak zwykle) głos Sloterdijka.
Może w replice do poprzedniej oceny Pana Mateusza - Sloterdijk nie jest takim utopistą, żeby konflikt między "wolnością aspołeczną" Rousseau, a stresem rzeczywistości rozwiązać prostym altruizmem.
więcej Pokaż mimo toWydaje mi się, że wykorzystuje on fakt, że wolność z piątej przechadzki Rousseau jest zupełnie bezpredykatowa, jest zupełnie niczym (co znajduje zwieńczenie w Eleutherii...
Esej dobrze opisuje rozdźwięk pomiędzy obiektywną rzeczywistością stresu, która spaja społeczeństwa, a subiektywnym odczuciem wolności związanym z doświadczeniem oderwania i nieużyteczności, które jednostkę poza obręb społeczeństwa wyłącza. Natomiast próba zjednoczenia tych dwóch sfer poprzez zaangażowanie i altruizm idące rzekomo za odkryciem w sobie wolnego podmiotu wydaje się nieco naciągana.
Esej dobrze opisuje rozdźwięk pomiędzy obiektywną rzeczywistością stresu, która spaja społeczeństwa, a subiektywnym odczuciem wolności związanym z doświadczeniem oderwania i nieużyteczności, które jednostkę poza obręb społeczeństwa wyłącza. Natomiast próba zjednoczenia tych dwóch sfer poprzez zaangażowanie i altruizm idące rzekomo za odkryciem w sobie wolnego podmiotu...
więcej Pokaż mimo to