rozwiń zwiń

Gnoza i gnostycyzm

Okładka książki Gnoza i gnostycyzm
Jerzy Prokopiuk Wydawnictwo: Vis-á-Vis/Etiuda Seria: Meandry Kultury filozofia, etyka
48 str. 48 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Meandry Kultury
Wydawnictwo:
Vis-á-Vis/Etiuda
Data wydania:
2019-09-13
Data 1. wyd. pol.:
2019-09-13
Liczba stron:
48
Czas czytania
48 min.
Język:
polski
ISBN:
9788379982301
Tagi:
literatura polska
Średnia ocen

                6,1 6,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga Ilona Błocian, Tomasz J. Jasiński, Henryk Machoń, Czesław S. Nosal, Tomasz Olchanowski, Kazimierz Pajor, Andrzej Pankalla, Mirosław Piróg, Jerzy Prokopiuk, Jacek Sieradzan, Izabela Trzcińska
Ocena 7,1
Przewodnik po ... Ilona Błocian, Toma...
Okładka książki Hortus (In)Conclusus. Polska i Ukraina: rozmowy o filozofii i literaturze, pod red. Antona Marczyńskiego Marek Bieńczyk, Józef Bremer SJ, Anna Dziedzic, Mateusz Falkowski, Tadeusz Gadacz, Michał Głowiński, Dorota Hall, Zbigniew Kloch, Andrzej Kołakowski, Julia Marczyńska, Anton Marczyński, Zbigniew Mikołejko, Monika Milewska, Adam Pomorski, Jerzy Prokopiuk, Barbara Skarga, Władysław Stróżewski, Tomas Venclova, Jan Woleński, Arkadiusz Żychliński
Ocena 0,0
Hortus (In)Con... Marek Bieńczyk, Józ...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,1 / 10
45 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
663
586

Na półkach: ,

Kto o gnozie i gnostycyzmie nic nie słyszał, to dowie się tutaj samych podstaw.
Kto już coś wie, niczego odkrywczego się nie dowie.

Najsolidniejszym fragmentem tej książeczki jest definicja:

Istnieje (między nami) powszechna zgoda co do tego, żeby terminem „gnostycyzm” nazywać określoną grupę systemów z II wieku po Chr. Natomiast w przeciwieństwie do niego przez „gnozę” rozumiałoby się „wiedzę o boskich tajemnicach, zastrzeżoną dla pewnej elity (...)”.
„Typ gnozy, o który chodzi w gnostycyzmie, podlega następującym warunkom ontologicznym, teologicznym i antropologicznym: Nie każda gnoza jest gnostycyzmem, lecz jedynie ta, która w tym kontekście zawiera wyobrażenie identyczności natury boskości z (boską) iskrą (w duszy ludzkiej), która ma zostać ponownie ożywiona i przywrócona do dawnego stanu (...)”.
Termin „gnoza” (gr. gnosis) oznacza poznanie (wiedzę). W tym przypadku jednak chodzi o poznanie transracjonalne – wychodzące więc poza ratio i intelekt – choć nie irracjonalne, gdyż nie rezygnuje z formułowania swych wyników w języku idei i pojęć abstrakcyjnych. Poznanie gnostyczne jest bezpośrednim wewnętrznym doświadczeniem – niedostępnej poznaniu empiryczno-racjonalnemu – duchowej rzeczywistości, duchowego aspektu człowieka, kosmosu i Bóstwa; jako takie jest ono – w pierwszej kolejności – poznaniem epoptycznym, czyli oglądowym (epoptia = ogląd). Ogląd ten umożliwiają gnostykowi -ożywione w toku wspomnianych treningów ćwiczeniowo-medytacyjnych – organy zmysłów wewnętrznych, składających się na znany z indyjskiej jogi system tzw. czakramów. W formułowaniu wyników swego wysiłku poznawczego gnostyk sięga także do języka mitów swej religii i kultury, często nadając im specyficzne znaczenie.
Poznanie-doświadczenie gnostyczne otrzymuje człowiek w formie objawienia (spontanicznie, kiedy inicjatywa zdaje się wychodzić od Bóstwa lub jakiejś innej istoty duchowej) – wtedy jest to poznanie apokaliptyczne (apokalypsis = objawienie) – lub oświecenia czy wtajemniczenia, kiedy to człowiek zdaje się sam inicjować proces samoprzemiany już to na poziomie swej „jaźni” (wyższego „ja”), już to na mocy decyzji swego ego. Ten proces samoprzemiany – w toku owych „treningów” psychomoralnych ćwiczeń i medytacji – ma uczynić zeń właściwy „instrument poznawczy” i umożliwić mu uzyskanie objawienia.
Tak pojęta gnoza obejmowałaby także mistykę i magię jako „gnozy niezamierzone”. Intencją mistyka bowiem nie jest poznanie Boga, lecz utożsamienie się z nim lub upodobnienie się do niego, a z kolei mag wprawdzie opiera się na gnozie, ale traktuje ją jedynie instrumentalnie, gdyż jego celem jest podporządkowanie siebie Bogu (magia biała) albo podporządkowanie Boga czy innych istot duchowych – sobie (magia czarna).
Gnoza więc – by sprecyzować „definicję messyńską” - jest poznaniem „boskich tajemnic” (tzn. tych obszarów bytu, które nie są dostępne poznaniu empiryczno-racjonalnemu), „zastrzeżony dla pewnej elity” tylko w tym znaczeniu, że – z natury rzeczy – posiadać je mogą wyłącznie ludzie odpowiednio doń przygotowani (jest więc kryterium „zdolności i wysiłku”, a nie arbitralnego czy elitystycznego monopolu).
Ostatecznie więc – radykalnie trawestując definicję gnozy, daną przez wybitnego jej badacza, Gillesa Quispela „Gnoza jest mitycznym wyrazem doświadczenia samego siebie”) - gnozą będziemy nazywali transracjonalne poznawcze doświadczenie przez człowieka siebie (czyli swej jaźni), a poprzez nią świata materialnego, świata duszy i świata ducha.

Kto o gnozie i gnostycyzmie nic nie słyszał, to dowie się tutaj samych podstaw.
Kto już coś wie, niczego odkrywczego się nie dowie.

Najsolidniejszym fragmentem tej książeczki jest definicja:

Istnieje (między nami) powszechna zgoda co do tego, żeby terminem „gnostycyzm” nazywać określoną grupę systemów z II wieku po Chr. Natomiast w przeciwieństwie do niego przez „gnozę”...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    71
  • Chcę przeczytać
    62
  • Posiadam
    21
  • Filozofia
    3
  • 2022
    3
  • //2020
    1
  • Filozofia-religia-etyka
    1
  • Filozoficzne
    1
  • Teraz czytam
    1
  • Xyz
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Gnoza i gnostycyzm


Podobne książki

Przeczytaj także