rozwińzwiń

Życie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w.

Okładka książki Życie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w. René Nelli
Okładka książki Życie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w.
René Nelli Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy Seria: Życie codzienne historia
Kategoria:
historia
Seria:
Życie codzienne
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
1979-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1979-01-01
Język:
polski
ISBN:
8306003616
Średnia ocen

6,5 6,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,5 / 10
13 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1047
999

Na półkach: , , , , ,

Kolejna francuska pozycja mediewistyczna. Trzeba przyznać, że tym razem napisana najciekawszym językiem, w sposób wyraźnie uporządkowany oraz wciągający dla czytelnika.
Autor podzielił swój wywód na trzy części. Pierwsza to okres rozwoju kataryzmu w warunkach wolności, czyli do roku 1209 – początku francuskiej krucjaty przeciwko hrabstwom Langwedocji. Część druga to okres walki – aż do upadku Montségur w 1244 roku, wreszcie ostatnia część to historia postkataryzmu, gdzieniegdzie trwającemu jakiś czas w ukryciu, aż do egzekucji ostatniego „Doskonałego”, tudzież „Dobrego człowieka” – Wilhelma Belibaste (opisanego także m.in. w „Montaillou, wiosce heretyków” czy „Katarach” z serii „Rodowody Cywilizacji”).
Ma to znaczenie chociażby dla tak prozaicznej rzeczy jak stroje, które po 1209 roku musiały się maksymalnie upodobnić do „katolickich” czy warunki odbywania consolamentum, a także do opisu grup, w których religia katarów utrzymywała się w poszczególnych okresach.
Źródłami są przede wszystkim protokoły inkwizycji i inne dokumenty sądowe oraz … pieśni prowansalskich trubadurów, pisane w języku oc, z którego cytowanych jest wiele kwestii.
Wbrew tytułowi jest to raczej historia walki o wolność w Langwedocji w XIII i na początku XIV wieku. Jak trafnie wskazuje autor, trudno bowiem stwierdzić na pewno, kto był katarem – poza Doskonałymi. Z nową, chrześcijańsko-manichejską (czy też paulicjańską) religią, o nigdy do końca nie ustalonych dogmatach, w różnych okresach sympatyzowała bowiem znaczna część ludności tego regionu, z władcami, duchownymi i dostojnikami kościelnymi włącznie. Wielu, jak zauważył autor, w niedzielę rano chodziło na mszę katolicką, a wieczorem na kazanie „Dobrych ludzi”. A źródłem niewątpliwego autorytetu moralnego katarów był przykład ich życia, szczególnie Doskonałych. I pomagali im nawet ci, których religia owych nonkonformistów nie pociągała.
Autor opisuje zatem sytuacje katarów i ich sympatyków w poszczególnych stanach średniowiecznego społeczeństwa, w ramach opisanych trzech okresów. Wskazuje, że owa „herezja” byłą tylko pretekstem dla króla Francji do przyłączenia i zhołdowania hrabstw langwedockich, zdobycia ziem na lenna do swoich wasali oraz usuwania niewygodnych feudałów. Opisuje metody i rodzaje prześladowania prawdziwych i rzekomych katarów (donosiciele często tak naprawdę załatwiali w ten sposób swoje porachunki). Co ciekawe, schwytanemu katarowi różne rzeczy mogły pomóc, ale jedna szkodziła zawsze – odmowa płacenia dziesięciny dla kościoła katolickiego. Ilość spalonych żywcem Doskonałych była ogromna – po zdobyciu samego Montségur – 200 osób (w tym trzy damy z rodu miejscowych możnowładców – babka, matka i córka). Przeraża proceder wywlekania zwłok z grobów i palenie ich kości. Natomiast budzą szacunek postawy Doskonałych, idących na śmierć bez strachu, przemyślność mieszczan pomagającym prześladowanym oraz wytrwałość w wierze chłopów z regiony Sabarthe. Niejako przy okazji czytelnik otrzymuje szereg informacji m.in. o langwedockich trubadurach, kulcie miłości dworskiej, ówczesnym handlu i związanym z nimi obyczajami.
Bardzo dobra pozycja popularnonaukowa, chyba najłatwiejsza spośród francuskich mediewistycznych. Mimo to nie dorównuje książce Bronisława Geremka, wydanej w tej samej serii.

Kolejna francuska pozycja mediewistyczna. Trzeba przyznać, że tym razem napisana najciekawszym językiem, w sposób wyraźnie uporządkowany oraz wciągający dla czytelnika.
Autor podzielił swój wywód na trzy części. Pierwsza to okres rozwoju kataryzmu w warunkach wolności, czyli do roku 1209 – początku francuskiej krucjaty przeciwko hrabstwom Langwedocji. Część druga to okres...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    37
  • Przeczytane
    21
  • Posiadam
    10
  • Historia
    6
  • Średniowiecze
    4
  • Życie codzienne
    2
  • Religie i mitologie
    1
  • W mojej biblioteczce
    1
  • POPULARNO-NAUKOWE
    1
  • Życie codzienne [PIW]
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Życie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w.


Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne