Bez Jana Pawła II, ale z Tokarczuk. Zmiany na liście lektur

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
15.02.2024

Z listy lektur znikną utwory Sienkiewicza, Żeromskiego czy Jana Pawła II. W szkołach średnich pojawi się za to Olga Tokarczuk. Oto propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej, które pracuje nad nową, okrojoną podstawą programową.

Bez Jana Pawła II, ale z Tokarczuk. Zmiany na liście lektur ©Łukasz Giza

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło konsultacje dotyczące zmian w podstawie programowej. Ta ma zostać odchudzona. Resort zachęca, by rodzice, nauczyciele i eksperci przesyłali swoje sugestie, korzystając z dostępnego na rządowych stronach formularza. MEN przedstawiło też własne propozycje zmian. Tradycyjnie najwięcej emocji budzą korekty listy lektur.

Barbara Nowacka: Brakuje współczesnej literatury

Już na początku tygodnia ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że nad uszczupleniem podstawy programowej z języka polskiego pracuje zespół ekspercki. – I przygląda się również liście lektur – powiedziała w rozmowie z „Super Expressem”.

Szefowa resortu zwróciła uwagę, że na obecnej liście nie ma żadnej książki, która powstała w XXI wieku. Wskazała między innymi na brak książek Olgi Tokarczuk. I dodała: – Warto się zastanowić nad tym, że jak chcemy mieć młodzież z wiedzą, otwartą na świat, to muszą też czytać literaturę współczesną.

W tym tygodniu poznaliśmy rekomendacje ministerstwa. Co zniknie z programu nauczania? Sprawdzamy.

Nowa lista lektur. Co wypada?

Ograniczona zostanie między innymi obecność Henryka Sienkiewicza, który od lat jest przedmiotem żarliwej debaty, zwłaszcza lektura „W pustyni i w puszczy”, która zdaniem części ekspertów wymagałaby dyskusji na temat realiów kolonializmu. Książka co prawda zostanie na liście, jednak jedynie we fragmentach. Całkowicie znikną za to „Quo vadis” i „Janko Muzykant”. Z listy lektur obowiązkowych dla klas 4–6 miałyby ponadto zostać usunięte utwory: „Powrót taty” Adama Mickiewicza (z tomu „Ballady i romanse”), „Katarynka” Bolesława Prusa czy „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego. Przypowieści ewangeliczne nadal będą omawiane, zabraknie jednak tych o siewcy i o pannach roztropnych. Znikną też niektóre pieśni i piosenki patriotyczne i wybrane mity greckie – mit o Orfeuszu i Eurydyce.

Z listy obowiązkowych lektur klas wyższych, VII–VIII, wykreślone zostaną „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego. Nie będzie poezji Norwida, Lechonia czy Rymkiewicza. Z czterech trenów Jana Kochanowskiego zostaną dwa, zniknie „Żona modna” Krasickiego, „Reduta Ordona” i „Śmierć Pułkownika” Adama Mickiewicza. Zamiast całości „Pana Tadeusza” zaproponowano zaś analizę wybranych fragmentów.

Zaproponowano, by w zamian uczniowie przeczytali m.in. „Wrońca” Jacka Dukaja czy „Złodziejkę książek” Markusa Zusaka.

Zmiana na liście lektur z języka polskiego. Będzie Tokarczuk

Zmiany nie ominą też szkół średnich. Zdaniem ekspertów MEN z listy lektur obowiązkowych dla zakresu podstawowego powinny zniknąć biblijne „Pieśni nad Pieśniami”, fragmenty „Kroniki polskiej” Galla Anonima, „Legendy o św. Aleksym” czy „Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska. Obowiązkowe nie byłyby też „Konrad Wallenrod” Mickiewicza, „Romeo i Julia” Szekspira, „Hymn do miłości ojczyzny” Ignacego Krasickiego czy „Rozdziobią nas kruki, wrony…” Stefana Żeromskiego.

Na liście lektur obowiązkowych znalazłoby się za to opowiadanie Olgi Tokarczuk „Profesor Andrews w Warszawie” z tomu „Gra na wielu bębenkach” czy „Miejsce” Andrzeja Stasiuka z tomu „Opowieści galicyjskie”.

Ze spisu lektur obowiązkowych dla zakresu rozszerzonego w liceum mają zniknąć „Chmury” Arystofanesa, fragmenty „Eneidy” Wergiliusza, fragmenty „Wyznań” św. Augustyna i „Summa teologiczna” (fragmenty) św. Tomasza z Akwinu, a także wybrane opowiadania Borgesa czy Mrożka.

Duże zmiany objęły też zestaw lektur uzupełniających. Z tej listy lektur eksperci zaproponowali usunięcie m.in. fragmentów tekstów Jana Pawła II, „Zapisków więziennych” Stefana Wyszyńskiego i książki „Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o prymasie Wyszyńskim” Pawła Zuchniewicza.

Pełna lista propozycji zmian na liście lektur dostępna jest na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Projekty rozporządzeń dopiero po analizie uwag

Proponowane przez MEN zmiany towarzyszą etapowi prekonsultacji, które potrwają do 19 lutego. Resort zapewnił, że projekty rozporządzeń zostaną przygotowane po dokładnej analizie uwag nadesłanych za pomocą wspomnianego formularza.

Konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe miałyby rozpocząć się w kwietniu. W czerwcu zaś projekty mają zostać podpisane przez ministrę edukacji.

Nauczyciele nie mają obowiązku trzymać się tego kanonu lektur i tylko tego, co jest obowiązkowe. Naprawdę mamy mądrych nauczycieli i mądre nauczycielki – mówiła na antenie TVN24 Barbara Nowacka.

– Uważam, że im (uczniom – red.) trzeba w dużej mierze zaufać, ale też dać wyraźny sygnał, że widzimy ich problemy, że ich słuchamy i wiemy, że są przemęczeni i przeuczeni – dodała. – Wiemy, że ta wiedza, którą mają, potem nie przekłada się na ich sukcesy, a chcemy, żeby tak było. To jest wielkie wyzwanie, żeby młodzież w Polsce w XXI wieku uczyła się w szkole z XXI wieku.


komentarze [449]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
prej7 - awatar
prej7 27.02.2024 16:07
Czytelnik

Kurde, naprawdę to jest taka rewolucja? skreślenie kilku pozycji? Straszna rzecz, dodanie kobiety-noblistki i skreślenie legend dawnego Egiptu czy Quo vadis(które skądinąd są fajną książką, a film był  najlepszą rzeczą do beki w liceum). Moje propozycje:
1.Ogólnie skracanie jest oznaką myślenia, bo przeładowanie treścią jest chorobą naszych czasów. Zob. Byung Chul-Han...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MarWinc - awatar
MarWinc 22.02.2024 08:21
Czytelnik

O ile gorąco popieram zarówno odchudzenie, jak i - zwłaszcza - uwspółcześnienie listy lektur szkolnych, to uważam, że akurat "W pustyni..." może być świetnym wstępem do dyskusji o kolonializmie (może nie od razu trzeba zaczynać od biografii Leopolda II).
Jakoś trudno mi też rozstać się w głowie z wierszami Norwida, Gałczyńskiego (tego, jak widzę nikt jednak nie wyrzuca), a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Duńczyk - awatar
Duńczyk 22.02.2024 00:10
Czytelnik

Bezsprzecznym faktem jest że program edukacyjny jest przeładowany niepotrzebną, niepraktyczną, często archaiczną wiedzą. Wiedzą którą każdy zainteresowany danym zagadnieniem może znaleźć w mniej  inż minutę wyciągając smartfona.  Czy faktycznie zamiana Mickiewicza na Tokarczuk wprowadzi młodzież w inny świat i otworzy im oczy na nowe horyzonty? Wątpię. Raczej po prostu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lucy Fair - awatar
Lucy 22.02.2024 00:24
Czytelniczka

Ludzie dostali smartfony, ale wydaje się, że są coraz głupsi.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Duńczyk - awatar
Duńczyk 22.02.2024 09:46
Czytelnik

Smartfon to tylko  narzędzie. Dzięki  niemu  mamy dostęp do wiedzy niemal całego świata, niestety też do całej głupoty świata. Może właśnie od nauki korzystania z tego narzędzia powinno się zaczynać edukację.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 22.02.2024 11:15
Czytelnik

Właściwie to program nauczania, aby był kompletny musi obejmować ileś książek. Tylko iż wyrzucanie pozycji ważnych dla danej epoki, jak np. Kronika Galla Anonima to fatalny pomysł. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 22.02.2024 13:29
Czytelniczka

E tam fatalny, ja bym po prostu odebrała smartfon i nie marnowała czasu na naukę obsługi Galla Anonima.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 22.02.2024 13:51
Czytelniczka

No dobrze, znormalizujmy to. Mowa jest o prototypowym, ściśle tajnym projekcie wirtualnego smartfona Pixara, o kodowej nazwie Galla Anonima, do którego wkradły się pewne nieścisłości, w związku z czym wszystkie powstałe modele testowe powinny zostać zezłomowane, gdyż stanowią poważne zagrożenie dla życia i zdrowia braci szkolnej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 21.02.2024 18:14
Czytelnik

jakby był Sapkowski i Heniek Portier to był uwierzył, że szkolniki cokolwiek przeczytają, a tak - czysta kosmetyka

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Vester - awatar
Vester 21.02.2024 13:17
Czytelnik

BTW - jak Wam się nie podobają korekty w lekturach, to poczytajcie o korektach w programie historii. Nawet hołd pruski wyleciał. :) O Pileckim czy Kolbe nie wspomnę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
dansty - awatar
dansty 26.03.2024 22:21
Czytelnik

W propozycjach usunięto z podstawy programowej konkretne wydarzenia, ale w większości wypadków zagadnienia ogólne zostały. W związku z tym te treści i tak będą się pojawiać w podręcznikach i będą o nich mówić nauczyciele. Z tą różnicą, że nauczyciele historii będą decydować, na czym się skupić. Ale żeby spełnić wymagania z podstawy, uczeń będzie musiał umieć opowiedzieć o...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Vester - awatar
Vester 27.03.2024 02:23
Czytelnik

Niby tak, ale nie mam wiary w ogół nauczycielski. Sytuacja, w której obowiązkowy program jest okrojony do szkieletu, a o reszcie decydują nauczyciele, skończyłby się marnie - wolałbym raczej, żeby ktoś z pasją rozpisał wszystkim dokładnie, co robić przez cały rok i nie kombinować. Zresztą, myślę, że nauczycielom odpowiada wariant, kiedy są prowadzeni po sznurku - tak jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Falko - awatar
Falko 20.02.2024 14:53
Czytelnik

Od czasu kiedy z kanonu wyrzucono Gombrowicza, to ta lista lektur nie ma żadnego znaczenia. Wszystkie idee, historie, perspektywy, które z książek objętych ww. listą wyziewają, są wtórne: w takim znaczeniu, że można je zastąpić filmem, inną lekturą, mądrym komiksem czy nawet rozmową z dziadkiem. Ale gombrowiczowskiej formy nigdzie indziej niż u samego Gombro się nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Franciszek Hornowski - awatar
Franciszek Hornowski 21.02.2024 07:45
Czytelnik

Ciekawy punkt widzenia. Z mojej perspektywy akurat Gobrowicz nie przedstawia żadnej ciekawej/wartościowej treści, z kolei forma jest nadęta. Być może oryginalna, ale nie niezwykła, czy szalenie odkrywcza. Nie upierałbym się przy wycinaniu go z kanonu, ale problem jest znacznie głębszy: bo co z tego, że Gombrowicza zachowamy, jeśli sposób przekazu i interpretacji jego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Moki - awatar
Moki 20.02.2024 14:28
Czytelniczka

Ludzie dajcie sobie spokój. To artykuł o lekturach szkolnych. Ich i tak prawie nikt nie czyta. Dajecie się autorowi artykułu szczuć jedno na drugie podczas kiedy on czy tam ona, nie wiem, nie będę tego czytać,  zaciera ręce z radości. Robicie dokładnie to czego się od was oczekuje. Jesteście polaryzowani tak samo jak opinia publiczna. Znajdźcie wspólny temat i się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Marcin - awatar
Marcin 20.02.2024 23:58
Czytelnik

,,i tak prawie nikt nie czyta" - ale program nauczania powinien je obejmować. Natomiast pozostaje kwestia w jaki sposób je się omawia. Z drugą częścią komentarza zdecydowanie się zgadzam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Moki - awatar
Moki 21.02.2024 02:11
Czytelniczka

Ok ale żadna z wypowiadających się tu osób nie ma na ten program realnego wpływu,  to nie referendum. Ci co podejmują takie decyzje po prostu je podejmą jak zawsze a uczniowie będą się migac od czytania jak zawsze. Zmiany wprowadzić trzeba i choć ja bardzo sobie naszych klasyków cenię to mam świadomość że nasza historia w zasadzie jest taka sama od początku istnienia...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Marcin - awatar
Marcin 21.02.2024 09:28
Czytelnik

@Moki ,,nie ma realnego wpływu" - primo: każdy ma prawo się wypowiedzieć i podzielić się swoją opinią na ten temat, secundo: co to za postęp, jeśli usuwa się ważne dzieła z danej epoki, np. Kronikę Galla Anonima, czy Pamiętniki Paska. To jest ogłupianie, cofanie rozwoju, aniżeli postęp.

@Coldy Widziałem inne artykuły p. Wrzesińskiego, widziałem jak prowadzi ,,dyskusję" z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Moki - awatar
Moki 21.02.2024 09:42
Czytelniczka

Rozumiem tę perspektywę, i tak, w ludziach leży ten problem  bo każdy chce wyrazić swoje poglądy i znaleźć takich którzy je poprą. Są ludzie dla których nie jest ważna prawda a racja i takich ludzi jest większość. I teraz powiedzmy ja wiedząc że taka już ludzka natura mogę napisać artykuł który tych ludzi od razu postawi w stan gotowości. Znając tę naturę mogę wyprodukować...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Moki - awatar
Moki 21.02.2024 09:51
Czytelniczka

@Marcin taka jest Twoja opinia i ją ją szanuję. Nie zamierzam dyskutować aby przekonać Cię do czegokolwiek. Ja myślę trochę inaczej ale jesteśmy kompletnie różnymi osobami i to jest jasne że nasze poglądy są różne. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
GrzegorzAleksander - awatar
GrzegorzAleksander 19.02.2024 22:43
Czytelnik

Lewica wypali edukację do gołej ziemi! Nowacka to karykatura, którą w cyrku powinni pokazywać, ze szkół zrobi fabrykę lewackich idiotów. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zwłaszcza - awatar
Zwłaszcza 20.02.2024 11:17
Czytelnik

Skąd w tobie tyle jadu?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
GrzegorzAleksander - awatar
GrzegorzAleksander 20.02.2024 11:45
Czytelnik

We mnie tylko miłość, ale to nie oznacza, że nie dostrzegam patologii i upadku. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
joly_fh - awatar
joly_fh 19.02.2024 14:58
Bibliotekarka

3,2,1, start komentarze wszystkich "ekspertów", którzy przecież najlepiej znają się na tym, co dzieci w szkole powinny czytać, a co nie, na pewno lepiej od nauczycieli i ministrów. Chciałam tylko zauważyć, że nawet jak co usuną, to nie ma zakazu, żeby sobie to z dzieckiem poczytać w domu. Czytajcie zatem te Katarynki i Syzyfowe prace... Druga rzecz: milion godzin w szkole -...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Marcin - awatar
Marcin 21.02.2024 09:16
Czytelnik

Jeżeli z kanonu lektur usuwa się tak ważne dzieła jak Kronika Galla Anonima, czy Pamiętniki Paska, to wnioski dla każdego powinny nasuwać się same, ,,ekspertko". ;) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Michal - awatar
Michal 19.02.2024 12:15
Czytelnik

Jak to ladnie ujal niedawno JM Rokita w jednym z wywiadow: Przed nami wieki ciemne...wiek kierowania sie irracjonalnym mysleniem...wszystko w imie lepszej przyszlosc...ile razy to juz sie dzialo? Nic tylko czytac dzieciakom wartosciowe ksiazki i uczyc tego co wazne...naprawde wazne...kto wie, moze wsrod nich juz jest jakis John Connor...;-)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Michal - awatar
Michal 19.02.2024 12:11
Czytelnik

Najwazniejsze zeby tych autorow nie zabraklo w domach. Nie mam nic do Tokarczuk, uwazam, ze trzeba ja czytac i jest swietna pisarka. Nie zgadzam sie z jej opiniami jako prywatnego czlowieka, to w ogole nie moja bajka...ale jej kunszt doceniam. Natomiast JPII czy Wyszynski, to inne pisanie, poruszanie fundamentalnych spraw...sprawdzi sie zawsze i w kazdych czasach...postep...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nedved23 - awatar
nedved23 19.02.2024 11:34
Czytelnik

Nie będzie Jana Pawła II, Prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego, Henryka Sienkiewicza, Mickiewicza, Norwida, Żeromskiego, Prusa, Lechonia, Rymkiewicza, Słowackiego itd. Ale będzie lewacka ideologia Tokarczuk. Czy o taką Polskę żeśmy walczyli...?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zwłaszcza - awatar
Zwłaszcza 20.02.2024 11:19
Czytelnik

Tak.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 21.02.2024 00:00
Czytelnik

@Zwłaszcza Szkoda wysiłku zmarnowanego na takie coś.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 21.02.2024 09:22
Czytelnik

@Coldy ,,indoktrynacja religijna" - religia promująca dane wartości jest zła, ale plucie na własny (?) kraj, naród jest w porządku?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 22.02.2024 12:11
Czytelnik

,,W tej religii, promowanie dobrych wartości nigdy nie było celem samym w sobie" - trudno mi wyobrazić sobie np. apostołów chcących tylko poszerzyć swoje ,,wpływy".

,,bezdenna hipokryzja jej głosicieli" - a co masz np. do prymasa Wyszyńskiego, czy Jana Pawła?

,,Nikt chyba nie chce kolejnego średniowiecza prawda?" - akurat średniowiecze jest mocno zdemonizowaną epoką....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Verbal - awatar
Verbal 23.04.2024 09:35
Czytelnik

Problem w tym, że od czasów apostołów upłynęło 2000 lat.
Cytowany artykuł też jakiś dziwny trochę - wymienia mity cokolwiek nieistotne.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
RTS1910 - awatar
RTS1910 19.02.2024 10:26
Czytelnik

Idziemy do przodu.
 Patrzymy w przyszłość.
Ja bym w ogóle usunął język polski z programu nauczania, komu to potrzebne. 
Jestem za wprowadzeniem przedmiotu : przygotowanie do życia w związku (nie rodzinie) lgbtq plus  w wymiarze 10 lekcji tygodniowo plus obowiązkowe praktyki w klubach dla pedałów, przepraszam, chciałem napisać gejów.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 19.02.2024 15:00
Bibliotekarka

Nie przepraszaj. Zastanów się, co ci daje homofobia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RTS1910 - awatar
RTS1910 19.02.2024 15:13
Czytelnik

Nie uważam się za żadnego homofoba. Uważam się za normalnego faceta. Homoseksualizm jest to choroba psychiczna, którą powinno się leczyć jak np. pedofilie i inne zboczenia seksualne. I nikt mi nie powie, że jest to normalna orientacja bo to po prostu nie prawda. A już promowanie tego zboczenia powinno być karalne z urzędu. To tyle w temacie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 20.02.2024 02:31
Czytelnik

Aż ciężko uwierzyć, że w takiej przestrzeni mogą paść takie stwierdzenia. Jak widać czytanie nie zawsze idzie w parze z wiedzą i kulturą. Tak, homoseksualność była karana, niemal w całej Europie. Do tej pory w 10 krajach (oczywiście w tych, w których prawo stanowi religia) karana jest ona karą śmierci. W Europie mieliśmy taki kraj, który art 175 KK wprowadził prosto do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
RTS1910 - awatar
RTS1910 20.02.2024 08:20
Czytelnik

Gdzie ja nazwałem ich zboczeńcami? To już nie można mieć swojego zdania na jakiś temat i go swobodnie wyrazić? Gdzie się podziała Twoja tolerancja? Ale ja nic do nich nie mam. Niech sobie żyją spokojnie jak żyli dotychczas i ogromna większość z nich tak właśnie robi . Ale jest 1% , który się nachalnie narzuca ze swoją orientacją i domaga się przywilejów, które są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 20.02.2024 11:58
Czytelniczka

@RTS1910 proszę bardzo, tu nazwałeś ich zboczeńcami, to cytat z twojej powyższej wypowiedzi (jakbyś zapomniał):  "Homoseksualizm jest to choroba psychiczna, którą powinno się leczyć jak np. pedofilie i inne zboczenia seksualne.". I nie pytaj innych, co z ich tolerancją, skoro sam masz z nią problem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RTS1910 - awatar
RTS1910 20.02.2024 13:45
Czytelnik

@LetCentryczna Poważnie się zastanawiam czy Ty w ogóle potrafisz czytać ze zrozumieniem? Zboczenie nie jest słowem obraźliwym, "zboczeniec, zboczeńcy" owszem. A może ja piszę tu sobie z psem? Nic mnie już w sumie nie zdziwi. 
Co do tolerancji to chyba nie Pojmujesz jej definicji? 😂 Oczywiście sama Uważasz się za osobę stricte tolerancyjną. 😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 20.02.2024 13:58
Czytelniczka

No tak, bo nie ma przecież zależności między określeniem "zboczenie" a użyciem słowa "zboczeniec" wobec kogoś, kto wg ciebie "zbacza".
Ale może ja tu sobie piszę z Clintem Eastwoodem? On jest taki męski, tak pasuje do wizerunku "normalnego faceta", za którego się uważasz. W sumie nic mnie już nie zdziwi.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RTS1910 - awatar
RTS1910 20.02.2024 14:28
Czytelnik

He he! Może i Piszesz z Clintem, kto wie? Uwielbiam Cię  😂 Zaraz zaproszę Cię do znajomych.
Znaj moją wielką tolerancję!  😘

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RTS1910 - awatar
RTS1910 20.02.2024 14:31
Czytelnik

@LetCentryczna W sumie to przepraszam Cię za tego psa. To nie było Fair z mojej strony. Sam mam dwa psy i dwa koty.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 20.02.2024 15:51
Czytelniczka

Przeprosiny przyjmuję, z zaproszenia nie skorzystam. Stronię od tzw. "normalnych facetów".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RTS1910 - awatar
RTS1910 22.02.2024 08:32
Czytelnik

@ A to ciekawe co Piszesz. Tylko nie wiem kto z nas nie ma pojęcia o tym co pisze?
"Kontakty homoseksualne" wśród zwierząt mają miejsce tylko w jednym przypadku, kiedy w stadzie nie ma wolnych , samic lub samców. (podobne przypadki są wśród ludzi, np. w więzieniach, gdzie więźniowie są przetrzymywani w ramach jednej płci) Wtedy czasem osobniki jednej płci wbrew swojej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
RTS1910 - awatar
RTS1910 22.02.2024 09:10
Czytelnik

He he. Też Ci wszystko wyjaśniłem. Proszę Cię tylko o czytanie ze zrozumieniem. Ja nic nie wymyślałem, opisałem Ci tylko jak sprawa wygląda w naturze, że kontakty homoseksualne wcale nie świadczą że osobnik jest homoseksualny. U zwierząt jest to zaburzenie, które u ludzi spełnia znamiona choroby psychicznej.  Pamiętaj Przyjacielu, że nie wszystko co przeczytasz w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Verbal - awatar
Verbal 23.04.2024 09:59
Czytelnik

To chyba jest substancjalny brak wiedzy :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 23.04.2024 10:08
Czytelnik

heh, skąd się biorą takie amorficzne gumiaki-ziemniaki jak rts? widać ta dotychczasowa doskonała szkoła kompletnie nic nie nauczyła

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 23.04.2024 10:13
Czytelniczka

Jak miło, że ktoś odświeżył wątek. 😊

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Verbal - awatar
Verbal 23.04.2024 10:27
Czytelnik

Akurat szkoła, myślę sobie, nie naucza ani sposobu pozyskania i weryfikacji danych ani czym jest błąd poznawczy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RTS1910 - awatar
RTS1910 25.04.2024 13:48
Czytelnik

@   Fidel-F2   Kiedy ja chodziłem do szkoły to ty w tym czasie przeskakiwałeś sobie z jednego jajka do drugiego.                    

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 25.04.2024 14:12
Czytelnik

ok boomer

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
kiran - awatar
kiran 19.02.2024 09:02
Czytelniczka

Jeżu xD Nowacka to większy żart niż Czarnek i Giertych razem wzięci xD
A tak na marginesie: moje dziecko to ostatnio tak to skomentowało, gdy rozmawialiśmy o matematyce: po co ja mam się uczyć matematyki, jak po tych reformach, to na maturze będzie tabliczka mnożenia do 100. 

Padłam xDDD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 19.02.2024 10:46
Czytelnik

Gdy była ta inba o Czarnka na LC (właściwie powrót do inby po x czasie w okresie wyborów '23), to po prostu wiedziałem, iż część krytyków Czarnka będzie popierać ministra edukacji przyszłej/nowowybranej władzy, niezależnie od tego, co by odwalił.

Pozazdrościć dzieciaka. Duża część jest do tego pozytywnie nastawiona. Duża część uczniów, nie tylko dzieci (wiem, bo sam się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
kiran - awatar
kiran 19.02.2024 11:52
Czytelniczka

Hm, oglądałam ostatnio "Matura to bzdura" na youtube: nie wygląda na to, by młodzież była bardzo pozytywnie nastawiona do usunięcia choćby prac domowych. Są za ograniczeniem ich ilości, ale nie za zniesieniem. 
Może z książkami będzie podobnie...
Wiesz, co do dzieci: czym skorupka nasiąknie za młodu... ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Michal - awatar
Michal 19.02.2024 12:14
Czytelnik

Jak to ladnie ujal niedawno JM Rokita w jednym z wywiadow: Przed nami wieki ciemne...wiek kierowania sie irracjonalnym mysleniem...wszystko w imie lepszej przyszlosc...ile razy to juz sie dzialo? Nic tylko czytac dzieciakom wartosciowe ksiazki i uczyc tego co wazne...naprawde wazne...kto wie, moze wsrod nich juz jest jakis John Connor...;-)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Telamon - awatar
Telamon 18.02.2024 19:40
Czytelnik

Eh... Klasyka. Ministrem Edukacji został ktoś kto nigdy nie miał z nią styczności, a jedynie chce się przypodobać "środowisku". Zatem jednie powiększa bałagan. 
Mamy kryzys czytelnictwa 'klasycznego". Ja przemieliłem w zeszłym roku 116 książek. Przeciętny Polak czyta mniej niż 1. O młodych mówić nawet nie będę... era iphona raczej czytaniu książek nie sprzyja pomimo tego iż...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nati02andi - awatar
nati02andi 18.02.2024 20:16
Czytelniczka

"Doki Doki..." znam i przyznam, że ta z pozoru niewinna gierka strasznie daje po psychice, jeśli ktoś się nie nastawi na ciężkie tematy w niej zawarte ;) ta visual nowela jest genialna, jeśli ktoś lubi przełamywać schematy, czwarte ściany.
Mam wrażenie, że osoby tworzące takie listy czasami troszkę nie nadążają za panującymi trendami/realiami/wartościami, jak i nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Telamon - awatar
Telamon 18.02.2024 20:48
Czytelnik

Ja właśnie "Doki Doki" ograłem. Gra jest reklamowana jako "horror psychologiczny" i w istocie bawi się ludzką psychiką. Jednakże przy tym ukazuje szereg problemów tak dotyczących młodzieży jak i rozwoju naszej cywilizacji bądź edukacji. Co więcej "Doki Doki" ma silny element edukacyjno-terapeutyczny, który podkreślono w akcie 3. Np. gra pokazuje nam rozmaite choroby...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nati02andi - awatar
nati02andi 18.02.2024 21:15
Czytelniczka

Bardzo ciekawy komentarz ;)

Z "Doki Doki..." byłabym bardzo ostrożna w kontekście pokazywania tej gry nastolatkom ot tak. Zdecydowanie potrzeba wtedy kogoś, kto mądrze opisze ukazywane tam problemy. Gra jest bardzo mądra o ile ktoś wie, jak ją zinterpretować; niestety nastolatkowie często nie posiadają stosownej wiedzy i skutek może być odwrotny, jak chociażby zachęcenie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Telamon - awatar
Telamon 18.02.2024 22:09
Czytelnik

Tak, to też by mnie martwiło w przypadku "Doki Doki". Należałoby tą kwestię przemyśleć. Wiem iż książki z przykładami samobójców od dawien dawna są w kanonie (choćby wspomniany powyżej "Romeo i Julia" czy "Cierpienia Młodego Wertera") i raczej nikomu w ten sposób nie zaszkodziły.

Ale "Doki Doki" raczej o wiele mocniej oddziałuje na człowieka dzięki swej audiowizualności....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nati02andi - awatar
nati02andi 18.02.2024 23:19
Czytelniczka

Z tego co pamiętam, to akurat tematyka książki może mieć wpływ na psychikę; "Cierpienia młodego Wertera" poskutkowały falą samobójstw w tamtym okresie, oczywiście spowodowanych nieszczęśliwą miłością. Tyle, że wtedy były troszkę inne wartości, sposób myślenia. Ludzie brali ten motyw poważnie, teraz ta książka wywołuje raczej pobłażanie, zaś Werter uważany jest za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Telamon - awatar
Telamon 19.02.2024 00:09
Czytelnik

Zgadzam się. "Wertera" wydano w erze romantyzmu i oddawał ducha tamtych czasów - ery gwałtownych reakcji emocjonalnych. Gdy ja miałem "Cierpienia" jako lekturę to z postaci kpiono. Choćby z tego względu iż nawet poprawnie samobójstwa nie dokonał.

Ta książka zestarzała się w paskudny sposób. Tak jak zresztą wiele innych. Zachowano ją prawdopodobnie bo a) Goethe b) ktoś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Telamon - awatar
Telamon 20.02.2024 10:07
Czytelnik

Post Scriptum. 
Jeszcze trochę o "Doki Doki".
Przedwczoraj i wczoraj otworzyłem dwie części jednej z dodatkowych historii, które zostały wniesione do gry w rozszerzeniu "Plus".

Chodzi o tą pt. "Trust". Głęboko poruszająca i piękna. 
Dwie dziewczyny okazują sobie wsparcie w trudnej chwili. Pokazuje się graczowi w jaki sposób może spróbować wyrażać swoje uczucia w celu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marcin - awatar
Marcin 18.02.2024 19:10
Czytelnik

Warto sobie przypomnieć swoją edukację i część z tych lektur, których praktycznie nikt nie przeczytał. Uważam, że przed ministrą, ale i całym systemem stoi nielada wyzwanie. Warto pochylić się nad tym co czyta młodzież i dlaczego , a także dlaczego wieksza cześć nie czyta i jak można to zmienić. Program trzeba zredukować i dać w nim więcej uwagi dzieciom i młodzieży. Dać im...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Małgorzata - awatar
Małgorzata 19.02.2024 05:13
Czytelniczka

Jak przypomnę sobie język polski w technikum to niestety, ale większość nie przeczytała praktycznie nic. I to dosłownie ani jednej lektury. Tylko streszczenia. Cokolwiek by im dać w podstawie to obawiam się, że byłoby tak samo. Bo poza lekturami też nie czytali niestety. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 19.02.2024 05:58
Czytelnik

No i tu jest prawdziwe wyzwanie, które stoi przed całym systemem. Przyznam, że nie czytałem żadnych Mickiewiczów czy Żeromskich. To jest język totalnie niezrozumiały, a do tego stanowi część pewnego historycznego kontekstu. Nie jest powiedziane, że nie uda się zachęcić do czytania późniejszych dzieł (ja wielbiłem Pozytywizm i Młodą Polskę). Trzeba chyba zacząć pytać młodych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 19.02.2024 15:03
Bibliotekarka

no co ty, wszyscy Polacy na wyrywki znają Pana Tadeusza, a obudzeni w nocy recytują Tomasza z Akwinu XD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 19.02.2024 19:14
Czytelniczka

A ja zawsze lubiłam "Pana Tadeusza". W podstawówce przeczytałam w całości i do dzisiaj lubię sobie podczytać jakiś fragment, a niedawni dokupiłam też audiobooka, na którym poemat czyta Krzysztof Globisz. :) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
degeneratka - awatar
degeneratka 19.02.2024 21:45
Czytelniczka

byłam jedną z niewielu osób w mojej klasie w LO, która przeczytała prawie wszystkie lektury (oprócz Pan Tadeusza - mimo kilka podejść wtedy oraz teraz - nie jestem w stanie ;). reszta czytała jedynie streszczenia (mega bryk, czy coś w ten deseń :D).pamiętam jednie te lektury, które mi się podobały. Co do reszty, to nawet nie potrafię powiedzieć, o czym to było - nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Gorg - awatar
Gorg 18.02.2024 16:45
Czytelnik

Uzupełnić listę, jak najbardziej (chociażby o bardziej współczesne pozycje) usuwać klasykę czy wybranych autorów źle mi się historycznie kojarzy. Ważne żeby czytać dużo i zachować różnorodność (zarówno jak chodzi o światopogląd jak i epoki literackie). Bez "Syzyfowych prac", "Reduty Ordona".????🫣 „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” J. Zamoyski. Super...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 19.02.2024 15:03
Bibliotekarka

Polska upadnie bez Syzyfowych prac XD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gorg - awatar
Gorg 19.02.2024 16:49
Czytelnik

żeby zniszczyć naród  wystarczy mu odebrać historię. W ten czy inny sposób.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gorg - awatar
Gorg 28.02.2024 13:50
Czytelnik


„Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na
szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości” Słowa powiedziane przez Marszałka Józefa Piłsudskiego 😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gorg - awatar
Gorg 28.02.2024 16:39
Czytelnik

Coldy bez względu na autora cytat i przekaz zacny, dzięki za przypomnienie

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
nati02andi - awatar
nati02andi 18.02.2024 16:27
Czytelniczka

Lektury to prawdopodobnie jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów w Polsce kiedykolwiek; niestety, ale nigdy nie zadowoli się wszystkich. Upolitycznienie, usunięcie propagandy, ogłupianie społeczeństwa, umoralnianie na siłę - wiele opinii, każda inna. Dlatego też nie będę mówić nic o pozycjach usuniętych bądź dodanych, bo tutaj każdy ma swoje preferencje.
Bardziej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Wiktoria - awatar
Wiktoria 18.02.2024 14:22
Czytelniczka

Super  😉 Złodziejka książek i Wroniec to świetne utwory, warte przeczytania, nie tylko przez młodzież. Tak samo dobrym pomysłem jest utwór Tokarczuk. Dziwne by było, żeby osoby, które uzyskują średnie wykształcenie nie znały żadnego z tekstów polskiej noblistki  😏

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 18.02.2024 22:01
Czytelniczka

Obecnie Nobel pokojowy i Nobel z literatury nic nie znaczą, bo przyznawane są według klucza polityczno-ideologicznego. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
arantxa - awatar
arantxa 18.02.2024 13:57
Czytelniczka

To współczuję uczniom.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 19.02.2024 15:05
Bibliotekarka

A czego?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
arantxa - awatar
arantxa 19.02.2024 16:16
Czytelniczka

Dobrze wiesz czego. A tak w ogóle mam pogląd, że wystarczy nauczyć dzieci interpunkcji i ortografii, bo mało kto umie pisać poprawnie po polsku (sama nie umiem) i skupić się na językach obcych, technice, matematyce, chemii itp. Większość lektur i tak nie jest dla dzieci oraz dzieci mają za małą wiedzę o świecie i życiu, żeby rozumieć o co w nich chodzi. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Magus - awatar
Magus 18.02.2024 09:58
Czytelnik

Żadna lektura nie przekona młodych do czytania jeśli sami nie będą chcieli po nią sięgnąć. Zmuszaniem zabija się czytanie, nikt nie lubi być do niczego zmuszany. U mnie szkoła miłość do książek zabiła na długie lata. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aschawi - awatar
Aschawi 18.02.2024 09:20
Czytelniczka

Znaczy i do nas jak do amerykanców wkrada się poprawność polityczna, i ogłupianie młodych.  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jędrek2499 - awatar
Jędrek2499 18.02.2024 00:36
Czytelnik

Może po prostu zamiast listy lektur, dać zadanie przeczytania choć kilku książek rocznie i samodzielnego ich przedstawienia, opisania, opracowania itp? Bo czytanie narzuconych z góry lektur obecnie to fikcja, 90% (jeśli nie więcej) uczniów korzysta ze skrótów, gotowców, bryków, opracowań i czego tam jeszcze. 
I za tzw. moich czasów (rocznik 67) wcale nie było wiele lepiej,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
saa-saa- - awatar
saa-saa- 17.02.2024 22:36
Czytelnik

Słabo jarzę. Pani ministerka mówi, że prowadzone są szerokie konsultacje społeczne a na tym samym wdechu, że nad korektą listy lektur pracuje zespół ekspertów. Z innej beczki, pani ministerka mówi a LC podaje wytłuszczonym drukiem - mamy bardzo mądrych nauczycieli i bardzo mądre nauczycielki. A przed chwilą mówiła, że do zawodu nauczycielskiego przyszli ludzie z doboru...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
kiran - awatar
kiran 19.02.2024 09:03
Czytelniczka

Ale PiSu już nie ma, to nie można obrażać nauczycieli xDDD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
saa-saa- - awatar
saa-saa- 19.02.2024 09:17
Czytelnik

@kiran 
Kurczę, zapomniałem. Alez oczywiście! Masz racje. 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
BooksHunter84 - awatar
BooksHunter84 17.02.2024 21:52
Czytelnik

Już niedługo Marksa każą czytać 🤢

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Franciszek Hornowski - awatar
Franciszek Hornowski 18.02.2024 12:55
Czytelnik

Akurat to by się przydało.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gosia - awatar
Gosia 18.02.2024 19:13
Czytelnik

Marksa warto przeczytać,  żeby się przekonać w jakie bagno mogą się zmienić wzniosłe ideały o równości,  jeśli wpadną w ręce nieuczciwych ludzi o złych intencjach 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zwłaszcza - awatar
Zwłaszcza 18.02.2024 19:56
Czytelnik

Oby, to może w końcu ludzie zrozumieją, jak funkcjonuje kapitalizm i wykształcą w sobie świadomość klasową. 😍

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 19.02.2024 15:07
Bibliotekarka

Była Biblia, najwyższy czas na Marksa

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
prej7 - awatar
prej7 27.02.2024 16:31
Czytelnik

Marksa i Engelsa! i tego, no...Hegła

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Darameron - awatar
Darameron 17.02.2024 20:05
Czytelnik

Dlaczego wiecznie musi być czyjaś propaganda? Żeby nikt nie czytał ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 17.02.2024 16:00
Bibliotekarz

Dobrze że "W pustyni i w puszczy" w końcu wyleci. "Quo Vadis" szkoda, ale to cegła, pewnie i tak niewiele osób czytało w siódmej klasie...

Szkoda mitów greckich, ale one faktycznie są mało zrozumiałe dla dwunastolatków, kosmogonia to serio jak w tym memie "to kto jest synem kogo?" Ale Orfeusza i Eurydyki szkoda po prostu. Tantala chyba na szczęście nie było w zakresie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
arantxa - awatar
arantxa 18.02.2024 14:00
Czytelniczka

Ja mity greckie przeczytałam jak byłam jeszcze mała, około 5 klasy, Quo vadis w 1 LO, Krzyżaków jakoś w 6 klasie. Wszystkie te książki mi się podobały.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ewa - awatar
Ewa 18.02.2024 23:49
Bibliotekarka

Ja czytałam „Quo vadis”, podobało mi się, ale książka wywoływała we mnie niepokój, to na pewno nie jest pozycja dla 13-14 latków. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Teresa Seler - awatar
Teresa 17.02.2024 15:46
Czytelnik

"Bogaty biznesmen kupił rezydencję, zamknął bar disco polo bo nie znosił  tej muzyki i nakazał ochronie przeganiać tych co łup łup pod jego bramą grają. Kiedyś  wsiadając do limuzyny zobaczył przed domkiem po sąsiedzku, takim tarym,nędznym , dziewczynkę, która opalała się patrząc bez okularów na słońce i z radiomagnetofonu słuchała umcy-umcy...'.
Zagadka: jaki to utwór...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Teresa Seler - awatar
Teresa 17.02.2024 15:35
Czytelnik

A po co czytać Pana Tadeusza skoro jest film? Wierny literacko, wizualny, mistrzowsko zagrany. A potem można fragment przerobić, o barszczu choćby, żeby technikę 13zgloskowca omówić. Tylko bez 'Litwo Ojczyzno moja' bo tego żaden Polak nie rozumie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ewa Kluz - awatar
Ewa Kluz 17.02.2024 19:26
Czytelnik

I tu się kłania historia. Dlaczego Mickiewicz pisał "Litwo ojczyzno moja"? Myślę, że dużo Polaków wie, i młodzież też powinna wiedzieć!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 17.02.2024 14:50
Czytelniczka

Z lekturami szkolnymi problem jest taki, że one są niedopasowane do wieku uczniów, do stanu ich wiedzy historycznej i do dzisiejszych czasów. Zmiany w kanonie lektur takie jak tu przytoczone niewiele są w stanie zmienić, bo to znów są zmiany jedynie w sferze propagandowej. Ale po kolei. Zarzut do niedopasowania do wieku wynika z bardzo prostej sprawy. Lektury, z wyłączeniem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Nonoutor - awatar
Nonoutor 17.02.2024 21:56
Czytelnik

Bardzo mądre i trafne spostrzeżenia. Też jestem zdania, że dla prawdziwego humanisty interdyscyplinarność to podstawa. Dobra znajomość historii to nie tylko znajomość dat i wydarzeń, co przede wszystkim kojarzenie związków przyczynowo skutkowych. Tak samo odnosi się to do każdej innej dziedziny wiedzy, sztuki, życia. 
Oglądamy na przykład film historyczny (kostiumowy), ale...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jędrek2499 - awatar
Jędrek2499 18.02.2024 00:45
Czytelnik

"Lektury, z wyłączeniem lektur dla dzieci ze wczesnej podstawówki, to literatura dla dorosłych. Jest pisana skomplikowanym, często archaicznym językiem, a poruszane w niej tematy nijak nie przystają do życia współczesnego dziecka. To były książki pisane dla dojrzałego czytelnika, nic dziwnego, że 13-latek męczy się czytaniem Pana Tadeusza, a 15-latek z całego serca...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Vester - awatar
Vester 19.02.2024 13:40
Czytelnik

Nie chcę psuć imprezy, ale szkoła nie jest po to, żeby było łatwo i przyjemnie, tylko żeby było trudno i fascynująco jednocześnie. Problemem jest ostatni przymiotnik, ergo nauczyciele. Szkoła to praca i systematyczność i tak naprawdę TO JEST główny jej cel. Materiał z podstawówki nie będzie mieć takiego wkładu w naszą przyszłość, jak umiejętność organizowania sobie pracy i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 27.02.2024 14:39
Czytelniczka

@Sea_Of_Darkness "klasyka polskiej literatury, warto ją znać, ale jeśli zmusimy dzieci do czytania jej (i tylko wyłącznie jej, bez żadnych przerywników) w zbyt młodym wieku, osiągniemy tylko tyle, że dzieci znienawidzą czytać na całe życie."  Niemożliwe, to tak jak niesmaczne obiady na stołówce zniechęciłyby do jedzenie obiadów na całe życie. Jeżeli ktoś nie jest ciekawy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 27.02.2024 18:10
Czytelniczka

@Aka, niestety całkowicie się z Tobą nie zgodzę. Porównujemy zupełnie dwie różne potrzeby. Potrzeba jedzenia jest potrzebą pierwotną, wynika z instynktu. Człowiek będzie jadł nawet najohydniejsze rzeczy, byleby przeżyć (na ten temat polecam chociażby nominowany Wiek czerwonych mrówek - włosy dęba stają jak poczytasz o tym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się