Ziemia niczyja, ziemia obiecana. Obraz granicy w literaturze amerykańskiej

0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
ISBN
9788323338765
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Historia Stanów Zjednoczonych do końca XIX wieku to w dużej mierze dzieje przesuwania się granicy cywilizacji euroamerykańskiej ze wschodu (znad wybrzeży Atlantyku) na zachód (ku brzegom Pacyfiku). Proces ten miał nie tylko charakter historyczny i geograficzny, lecz również kulturowy, osiągając wkrótce status narodowego mitu. Jako taki objawiał się on...


Historia Stanów Zjednoczonych do końca XIX wieku to w dużej mierze
dzieje przesuwania się granicy cywilizacji euroamerykańskiej ze wschodu
(znad wybrzeży Atlantyku) na zachód (ku brzegom Pacyfiku). Proces ten
miał nie tylko charakter historyczny i geograficzny, lecz również
kulturowy, osiągając wkrótce status narodowego mitu. Jako taki objawiał
się on w różnorodnych artefaktach, przede wszystkim piśmienniczych,
reprezentujących zarówno literaturę wysoką, jak i popularną,
beletrystykę (fiction) i tzw. literaturę faktu (non-fiction).





Ziemia niczyja, ziemia obiecana jest pierwszą polskojęzyczną pracą
prezentującą kompleksowo mit granicy (w różnej zresztą formie, od pełnej
akceptacji czy wręcz kreacji do jego całkowitej dekonstrukcji) obecny w
literaturze amerykańskiej. Horyzont czasowy książki jest bardzo szeroki.
Pierwsze omawiane w niej dzieła (zapiski kapitana Johna Smitha i
niektóre z tzw. Indian captivity narratives) pochodzą z XVII wieku, a
więc formalnie należą jeszcze do literatury brytyjskiej, ostatnie
natomiast powstały pod koniec ubiegłego stulecia.





Książka zachowuje układ chronologiczny, co umożliwia czytelnikowi
śledzenie i poznawanie kolejnych etapów przesuwania się granicy
cywilizacji euroamerykańskiej na zachód. Każdy rozdział rozpoczyna się
od nakreślenia tła historycznego, czasem biografii głównych bohaterów, a
następnie przedstawia dzieła, które o nich opowiadają. Dopiero potem
autor przechodzi do obszernej analizy kilku wybranych utworów. Jako
kryterium wyboru przyjmuje wagę poszczególnych pozycji mierzoną ich
wpływem na amerykańską opinię publiczną i świadomość zbiorową
Amerykanów. Pozwala to zachować swego rodzaju obiektywizm i
zminimalizować ewentualne kontrowersje dotyczące selekcji omawianych
tekstów.





Oprócz walorów literaturoznawczych i kulturoznawczych książka Łukasza
Plesnara ma także inną niebagatelną wartość: dzięki umiejętnie podanym
informacjom faktograficznym stanowi znakomite wprowadzenie do historii
Stanów Zjednoczonych (z uwzględnieniem okresu poprzedzającego powstanie
tego kraju).





Łukasz A. Plesnar – profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych
Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Historii Filmu
Powszechnego. Zajmuje się historią i teorią filmu oraz kulturą
amerykańską. Miłośnik i badacz westernów, autor monumentalnych Twarzy
westernu (2009). W dorobku ma siedem książek i blisko sto szkiców
zamieszczonych w tomach zbiorowych oraz czasopismach polskich i
zagranicznych.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd