Powrót Melpomeny. Tragedia włoska od średniowiecznego odrodzenia po renesansowy rozkwit

Średnia ocen

                7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Classica Cracoviensia. Volume XVIII (2015) Krystyna Bartol, Bartłomiej Bednarek, Bogdan Burliga, Michał Bzinkowski, Kamil Choda, Zbigniew Danek, Jerzy Danielewicz, Konrad Dominas, Agnieszka Heszen, Joanna Janik, Aleksandra Klęczar, Joanna Komorowska (filologia klasyczna), Józef Korpanty, Justyna Łukaszewska-Haberkowa, Maria Maślanka-Soro, Anna Mleczek, Tomasz Mojsik, Jakub Pigoń, Manuel Serrano-Espinosa, Olga Śmiechowicz, Stanisław Śnieżewski, Stanisław Stabryła, Magdalena Stuligrosz, Jerzy Styka, Magdalena Wdowiak, Elżbieta Wesołowska, Aleksandra Wojtasik
Ocena 0,0
Classica Craco... Krystyna Bartol, Ba...
Okładka książki Classica Cracoviensia. Volume XIV. Studies of Greek and Roman Literature and Culture. Essays in Honour of Józef Korpanty (2011) Antoni Bobrowski, Dariusz Brodka, Bogdan Burliga, Michał Czerenkiewicz, Agnieszka Fulińska, Joanna Janik, Damian Kalitan, Joanna Komorowska (filologia klasyczna), Józef Korpanty, Kazimierz Korus, Maria Maślanka-Soro, Justyna Migdał, Janusz A. Ostrowski, Jakub Pigoń, Tomasz Polański, Joachim Śliwa, Stanisław Śnieżewski, Sławomir Sprawski, Stanisław Stabryła, Jerzy Styka, Marian Szarmach, Anna Maria Wasyl, Elżbieta Wesołowska, Hubert Wolanin, Anna Wołek
Ocena 0,0
Classica Craco... Antoni Bobrowski, D...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
1 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
1273
1372

Na półkach: , , , , , , , , , , , , , ,

Gdyby ktoś myślał, że w starożytności, późnym antyku i średniowieczu wzorem były tragedie Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa, to ta książka pokaże, jak bardzo by się pomylił. Autorka pokazuje, jakim przemianom uległ teatr w epoce rzymskiej i późnoantycznej, jak bardzo odszedł od tych wzorców, potem zaś niemal w ogóle zamarł, a w każdym razie nie skupiał się wcale na tragedii. Dopiero odkrycie tragedii Seneki na przełomie XIII i XIV przynieść miało odrodzenie tego gatunku, a pierwszą "prawdziwą" średniowieczną tragedią była "Ecerinis" Albertina Mussata (1314-1315). Późniejsze dwa wieki przyniosą w dramacie włoskim wiele nowych sztuk, w których model senecjański będzie się od początku XVI w. zmagał z arystotelejską tradycją postrzegania tragedii. Różne dzieła powstałe w tym czasie w Italii, zarówno po łacinie, jak w języku volgare, będą się sytuować pomiędzy tymi dwoma nurtami. Najwybitniejszym dziełem będzie późnorenesansowa sztuka "Il Re Torrismondo" Torquata Tassa, potem dramat włoski pójdzie już w inną stronę.

Bardzo udana książka. Dla mnie ciekawa przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze pokazuje recepcję antyku i twórcze wykorzystanie tradycji grecko-rzymskiej w Italii i to jeszcze przedrenesansowej. Po drugie zaś z "Powrotu Melpomeny" można dowiedzieć się bardzo wielu rzeczy o tej sferze literatury włoskiej, która w Polsce jest mało znana i nie są dostępne jej przekłady. Tymczasem niektóre z tych dzieł na pewno zasługują na to, by się z nimi zapoznać w całości. Dobrze, że Autorka zawarła w książce wiele fragmentów i podała je w tłumaczeniu. Moim zdaniem pozycja warta lektury, szczególnie godna polecenia dla filologów klasycznych i italianistów.

Tomasz Babnis

Gdyby ktoś myślał, że w starożytności, późnym antyku i średniowieczu wzorem były tragedie Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa, to ta książka pokaże, jak bardzo by się pomylił. Autorka pokazuje, jakim przemianom uległ teatr w epoce rzymskiej i późnoantycznej, jak bardzo odszedł od tych wzorców, potem zaś niemal w ogóle zamarł, a w każdym razie nie skupiał się wcale na...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    2
  • Chcę przeczytać
    2
  • Posiadam
    1
  • Późny antyk
    1
  • Teatr i dramat
    1
  • XVI wiek
    1
  • Recepcja antyku
    1
  • Średniowiecze
    1
  • Nowożytność
    1
  • XIV wiek
    1

Cytaty

Podobne książki

Przeczytaj także