Lubimyczytać.pl Sp. z o.o
http://lubimyczytac.pl/aktualnosci/publicystyka/3660/lgbt-10-piszacych-kobiet

LGBT: 10 piszących kobiet

23 wartościowy tekst

W Dzień Kobiet fetujemy na LC piszące kobiety. Aby święto nabrało jeszcze bardziej kobiecego charakteru, proponuję dziś zestawienie pisarek, które kochały inne kobiety i są wymieniane wśród tworzących literaturę LGBT (choć nie tylko dzieła o tej tematyce). 

Na potrzeby tego zestawienia ograniczam się do pisarek XX-wiecznych i tych nam współczesnych.


Jeanette Winterson 

Brytyjska pisarka uważana powszechnie za czołową przedstawicielkę nurtu feministycznego we współczesnej prozie światowej. W dzieciństwie została adoptowana przez bardzo religijną rodzinę, która uparła się, że powinna zostać misjonarką. W wieku szesnastu lat zdeklarowała się jako lesbijka i z powodu miłości do swojej przyjaciółki uciekła z domu. Za debiutancką, autobiograficzną powieść „Nie tylko pomarańcze” otrzymała w 1985 roku Nagrodę Whitbreada. Niedługo po niej wyróżniono ją nagrodą Johna Llewellyna Rhysa przyznawaną pisarzom, którzy nie przekroczyli 35 roku życia. Na tym nie koniec: w 2006 roku otrzymała Order Imperium Brytyjskiego za zasługi dla literatury.

Nie ma sensu kochać kogoś, obok kogo można się budzić rano jedynie od przypadku do przypadku.


Ali Smith 

Urodzona w Szkocji pisarka, obecnie mieszka w Cambridge ze swoją partnerką, reżyserem Sarah Wood. Pracowała jako wykładowca najpierw na University of Strathclyde, później w Newnham College, gdzie zaczęła nigdy nieukończone studia doktoranckie. Teraz pisze dla The Guardian, The Scotsman i Times Literary Supplement. Po polsku ukazały się jej książki „Przypadkowa” i „Hotel świat”.

Być tak dobrze znaną przez kogoś to niewyobrażalny dar. Jeśli jednak ktoś tak dobrze nas sobie wyobrazi, jest to jeszcze lepsze.


Emma Donoghue 

Jest najmłodszą z ośmiorga rodzeństwa. Ukończyła katolicką szkołę w Dublinie, by później kontynuować naukę na dublińskim uniwersytecie i w Cambridge, gdzie napisała również doktorat o damsko-męskiej przyjaźni w XVIII-wiecznych angielskich powieściach. Odkąd ukończyła 23 lata, zajmuje się tylko pisaniem i nim zarabia na życie. Po latach krążenia między Anglią, Irlandią a Kanadą osiadła wreszcie w Londynie, w Ontario, gdzie mieszka ze swoją partnerką i dwójką dzieci.

Strach jest tym, co czujesz. Odwaga jest tym, co robisz.


Sarah Waters 

Brytyjska pisarka mieszkająca w Londynie. Znawczyni powieści wiktoriańskiej, z której obroniła doktorat (konkretnie w zakresie historycznej literatury LGBT). Otrzymała wiele nagród, w tym w kategorii kryminalnej opowieści historycznej od Stowarzyszenia Autorów Powieści Kryminalnej w 2002 roku i British Book Awards w 2003 roku. Prestiżowy kwartalnik Granta przyznał jej tytuł najlepszego spośród młodych brytyjskich powieściopisarzy w 2003 roku.

Zdajemy sobie sprawę, że przymus trwania przy życiu stanowi katorgę samą w sobie.


Alison Bechdel 

Amerykańska autorka komiksów, która urodziła się w katolickiej rodzinie nauczycielskiej. Jej rodzice prowadzili dom pogrzebowy. W 1981 roku przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie uczęszczała do wielu szkół artystycznych, by w końcu zrezygnować i zacząć pracę w wydawnictwie. W lutym 2004 roku zalegalizowała w San Francisco swój związek z Amy Rubin, swoją wieloletnią partnerką. W dwa lata później podjęły jednak decyzję o separacji. Popularność Alison Bechdel przyniosły stripy komiksowe „Dykes To Watch Out For” oraz opublikowana w 2006 roku powieść graficzna „Fun Home”.

Myślę, że jeśli ktoś przez całe życie ukrywa prawdę o sobie, to ten efekt wyparcia coraz bardziej się w nim nasila. Seksualny wstyd jest rodzajem śmierci.   
 

Elizabeth Bishop 

Amerykańska pisarka, uważana za jedną z najważniejszych poetek XX wieku. W latach 1929 - 1934 studiowała w Vassar College. Debiutowała w 1946 tomem „North & South”, w 1956 otrzymała za nią Nagrodę Pulitzera. W późniejszych latach otrzymała większość najważniejszych amerykańskich nagród literackich, łącznie z National Book Award. Przez całe dorosłe życie podróżowała, mieszkała m.in. w Nowym Jorku, Paryżu, San Francisco, Meksyku. Szesnaście lat spędziła w Ouro Preto w Brazylii, potem powróciła do Bostonu, gdzie mieszkała do końca życia. Zmarła w 1979 z powodu tętniaka. 

Całe życie żyłam i zachowywałam się podobnie do brodźca, opływającego w poszukiwaniu czegoś kolejne krawędzie różnych krajów i kontynentów.


Adrienne Rich 

Amerykańska poetka i pisarka, pochodząca z żydowsko-protestanckiej rodziny. Była zwolenniczką tzw. feminizmu drugiej fali. W 1976 roku, sześć lat po śmierci męża i 17 lat po urodzeniu trzeciego dziecka, ujawniła się jako lesbijka.

Muszą istnieć ludzie, przy których możemy usiąść i płakać, a którzy i tak będą nas uważać za wojowników.


Maria Dąbrowska 

Jedna z najważniejszych polskich powieściopisarek XX wieku, tłumaczka literatury duńskiej, angielskiej i rosyjskiej. Autorka tetralogii „Noce i dnie”. Studiowała w Szwajcarii i Belgii nauki przyrodnicze, ekonomię i socjologię. Wyszła za mąż za Mariana Dąbrowskiego. W 1916 roku nawiązała kilkumiesięczny romans z Henrykiem Szczyglińskim, o którym jej mąż wiedział. Po jego śmierci związała się z bibliotekarzem Stanisławem Stempowskim. Z kolei gdy on zmarł, zamieszkała z pisarką Anną Kowalską.

W życiu są noce i dnie, ale są i niedziele, te jednak zdarzają się rzadziej niż w kalendarzu.


Tove Jansson 

Fińska pisarka i malarka, znana przede wszystkim jako autorka książek o Muminkach. Jej ojciec był rzeźbiarzem, a matka – projektantką. Studiowała malarstwo w Sztokholmie, a później w Helsinkach i Paryżu. Mieszkała w Helsinkach, ale sporo czasu spędzała z dala od swojego atelier, na wyspie Kolvharu w Zatoce Fińskiej, która stała się tłem dla jej książek. Przez 40 lat, aż do śmierci, żyła ze swoją partnerką, graficzką Tuulikki Pietilä.

Wszystko jest bardzo niepewne i to właśnie mnie uspokaja.


Fannie Flagg 

Zaczęła pisać, gdy miała 19 lat. Jej pierwsza powieść „Daisy Fay i cudotwórca” utrzymywała się na liście bestsellerów przez dziesięć tygodni. Publicznie przyznała, że jest dyslektyczką. Przez pewien czas była partnerką pisarki Rity Mae Brown.

Jeżeli istnieje coś takiego jak szczęście całkowite, to jest nim świadomość, że jest się na właściwym miejscu.

Jakiej pisarki zabrakło w zestawieniu? 


Pokaż wszystkie teksty publicystyczne.
Komentarze
Autor:  Joanna |  wypowiedzi: 66  [pokaż ostatnią] Odpowiedź
książek: 6107
Róża_Bzowa
09-03-2014 20:50
Anaïs Nin Anaïs Nin
była (prawdopodobnie) biseksualna.

Piękny przykład literatury na ten temat to jej książka
Henry i June Henry i June
o jej relacjach z pisarzem Henry'm Millerze i jego żoną. Zresztą świetnie zekranizowana.

Jednak niektórzy badacze i...
Anaïs Nin Anaïs Nin
była (prawdopodobnie) biseksualna.

Piękny przykład literatury na ten temat to jej książka
Henry i June Henry i June
o jej relacjach z pisarzem Henry'm Millerze i jego żoną. Zresztą świetnie zekranizowana.

Jednak niektórzy badacze i biografowie podważają wątek jej związków z kobietami.
pokaż więcej
książek: 590
Maciej
09-03-2014 21:49
Coś w tym jest. Masz rację o tyle, że tematy poruszane powinny być opracowywane i dopracowywane. Być może Redakcja powinna też brać czynny udział w dyskusjach - ale to tylko moje zdanie.

Z II str. nawet jeśli informacje są powielone, częściowo powielone, to i tak fajnie jest, bo LC coś grupuje, systematyzuje. Jest sporo serwisów w sieci, w których (i w całym życiu) powtarza się/powiela pewne...
Coś w tym jest. Masz rację o tyle, że tematy poruszane powinny być opracowywane i dopracowywane. Być może Redakcja powinna też brać czynny udział w dyskusjach - ale to tylko moje zdanie.

Z II str. nawet jeśli informacje są powielone, częściowo powielone, to i tak fajnie jest, bo LC coś grupuje, systematyzuje. Jest sporo serwisów w sieci, w których (i w całym życiu) powtarza się/powiela pewne informacje. Tutaj możesz/możemy dyskutować, na łamach Wikipedii - nie za bardzo. :)

Kamo, pozdrowionka. :)
pokaż więcej
książek: 96
Kama
19-06-2014 11:32
Zapomniałam odpowiedzieć, przepraszam. Rzadko używam LC, bo nawet kiepsko jako "zbiór polskich książek" się sprawdza.

Ale co LC zgrupowało? "Coś" pod nieadekwatnym tytułem z głupim opisem? Po co mam być zainteresowana powtarzaną informacją, skoro mogę przeczytać ją w oryginale gdzie indziej? Fakt, że istnieją serwisy, które powielają informacje, nie znaczy, że to jest dobre, i że należy tak...
Zapomniałam odpowiedzieć, przepraszam. Rzadko używam LC, bo nawet kiepsko jako "zbiór polskich książek" się sprawdza.

Ale co LC zgrupowało? "Coś" pod nieadekwatnym tytułem z głupim opisem? Po co mam być zainteresowana powtarzaną informacją, skoro mogę przeczytać ją w oryginale gdzie indziej? Fakt, że istnieją serwisy, które powielają informacje, nie znaczy, że to jest dobre, i że należy tak robić. "Bo inni też kradną" to jest ten rodzaj argumentu.

Jeżeli LC jest robione przez oczytanych dla oczytanych, to takie listy to po prostu żenada.

Jest masa innych stron na których można skomentować lepiej zrobione listy.
pokaż więcej
Użytkownicy oznaczyli ten post jako spam
książek: 4260
Kaliber48
09-03-2014 21:54

Kama: Kaliber48: Kama: Ech.... w LGBT są biseksualiści, którzy (także panie) nie ograniczają się tylko do pań, czy też osoby T, które wcale nie muszą być zainteresowane paniami. Czemu po prostu nie napisaliście, że bierzecie na tapetę pisarki lesbijki?
Jakiej pisarki zabrakło w tym zestawieniu? Całej masy pisarek żyjących i tworzących poza Europą i Ameryką Północną. ;)
Aż się zastanawiam czemu...

Kama: Kaliber48: Kama: Ech.... w LGBT są biseksualiści, którzy (także panie) nie ograniczają się tylko do pań, czy też osoby T, które wcale nie muszą być zainteresowane paniami. Czemu po prostu nie napisaliście, że bierzecie na tapetę pisarki lesbijki?
Jakiej pisarki zabrakło w tym zestawieniu? Całej masy pisarek żyjących i tworzących poza Europą i Ameryką Północną. ;)
Aż się zastanawiam czemu spodziewałam się (znowu) czegoś lepszego... Cóż, LC, moja wina, za dużo oczekuję. :D Kama: Ech.... w LGBT są biseksualiści, którzy (także panie) nie ograniczają się tylko do pań, czy też osoby T, które wcale nie muszą być zainteresowane paniami. Czemu po prostu nie napisaliście, że bierzecie na tapetę pisarki lesbijki?
Jakiej pisarki zabrakło w tym zestawieniu? Całej masy pisarek żyjących i tworzących poza Europą i Ameryką Północną. ;)
Aż się zastanawiam czemu spodziewałam się (znowu) czegoś lepszego... Cóż, LC, moja wina, za dużo oczekuję. :D
Kamo Miła:)
Zatem za pióro (albo klawiaturę), zakasuj rękawy i przykładem Koleżanek: Ali, Lajt, Mimi a także Kolegów, np. Ambrose przedstaw listę swoich propozycji! I czemu piszesz, że "spodziewałaś się czegoś lepszego"? LC to MY - także TY. Do dzieła, Kamo!
Serdecznie pozdrawiam:)
Klaiber48Notorycznie w LC są publikowane artykuły w których autor ślizga się po temacie.
Dostęp do Google ma każdy, sprawdzić można. Czy oczekujesz, że jak np. zrecenzuję jakąś książkę jako badziew i powiem, że można było to napisać lepiej, to mam się brać za pisanie tej "lepszej książki" tylko po to, żeby udowodnić cokolwiek autorowi?
Nawet nie trzeba się specjalnie wysilać z Googlem, można po prostu skorzystać z Wikipedii.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lesbian_writers
Tylko trzeba chcieć.
Nadal nie wiem czy autorce chodziło o 10 pisarek LGBT czy jedynie o lesbijki. No jak jedynie o lesbijki, to pisarki LGBT jest wielkim nadużyciem.
Roboty za innych odwalać nie będę.

Dobry Wieczór, Kamo Szanowna:)
Nie potrafię odpowiedzieć na list, bo kompletnie się nie rozumiemy, a w każdym razie ja nie potrafię czytać Twoich tekstów ze zrozumieniem.
Przepraszam za swoja ułomność
Kaliber48
pokaż więcej
książek: 561
Irys
11-03-2014 15:30
Trochę już za późno na tę refleksję, ale cóż kiedy zajęta świętowaniem 8 marca zachowałam sobie ten tekst (interesujący, jak mniemałam) na później i dopiero teraz znalazłam czas, żeby przeczytać. Oczywiście można się nie zgadzać z takim wybiórczym zestawieniem (sama nie bardzo wiem według jakiego klucza autorka wymienia akurat te nazwiska), które ogranicza się do, wyjąwszy Dąbrowską i Jansson,... Trochę już za późno na tę refleksję, ale cóż kiedy zajęta świętowaniem 8 marca zachowałam sobie ten tekst (interesujący, jak mniemałam) na później i dopiero teraz znalazłam czas, żeby przeczytać. Oczywiście można się nie zgadzać z takim wybiórczym zestawieniem (sama nie bardzo wiem według jakiego klucza autorka wymienia akurat te nazwiska), które ogranicza się do, wyjąwszy Dąbrowską i Jansson, angielskojęzycznych pisarek. Ale mnie osobiście bardziej niepokoi fakt, że zostały one przedstawione tak pobieżnie. "W Dzień Kobiet fetujemy na LC piszące kobiety", ale celebracja najwyraźniej nie wymaga nawet podawania tytułów ich dzieł, jak w przypadku Adrienne Rich czy Emmy Donoghue. Ja lubię czytać historie o życiu osobistym twórców, a nie tylko notki biograficzne. O ileż bardziej inspirujący byłby ten artykuł, gdyby zamiast 10 opisać 3, albo nawet i 1 kobietę pokazując jak wątki biograficzne wpłynęły na jej twórczość. I nie chodzi mi tu o akademicko dogłębną analizę, tylko coś więcej niż powybieranie kilku zdań z Wikipedii.
pokaż więcej
książek: 960
bot7162
13-03-2014 18:19
Polecam artykuł o Tove Jansson http://www.bbc.com/news/magazine-26529309 . Możemy dowiedzieć się między innymi o jej partnerkach, które pojawiają się również w jej utworach oraz o tym jaki wpływ miała wojna na jej dzieła.
Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany. Logowanie

Opinie czytelników


O książce:
Woda i ogień, tom 1: Syn

Treści za dużo tu nie ma, ale za to jest niesamowity klimat spotęgowany ilustracjami Szneidera, który wyraźnie się rozwinął od czasu "D...

zgłoś błąd zgłoś błąd