Krytyka praktycznego rozumu
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Biblioteka Klasyków Filozofii
- Tytuł oryginału:
- Kritik der praktichen Vernunft
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1984-01-01
- Liczba stron:
- 290
- Czas czytania
- 4 godz. 50 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301142988
- Tłumacz:
- Jerzy Gałecki
- Tagi:
- moralność etyka imperatyw kategoryczny
Krytyka praktycznego rozumu – jedna z podstawowych lektur filozoficznych – zawiera poglądy etyczne słynnego myśliciela z Królewca. Dla niektórych interpretatorów to najważniejsza część jego filozofii. Rzeczywiście, w Kantowskiej konstrukcji rozum praktyczny ma pierwszeństwo w stosunku do teoretycznego. Rozwiązuje te problemy, z którymi nie radził sobie rozum teoretyczny, posiadający dostęp jedynie do świata zjawisk i na ich podstawie wyciągający wnioski. Rozum praktyczny sięga ku rzeczom samym w sobie, lecz nie za pomocą dowodów, a odwołując się do postulatów życia. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to mało intuicyjne, kwestie metafizyczne nierozstrzygalne na gruncie rozumu teoretycznego, wyjaśniają się właśnie w obrębie Krytyki praktycznego rozumu. Poznajemy tu Kantowską koncepcję wolności, Boga i nieśmiertelnej duszy oraz szczególną funkcję tych postulatów. Zamiast przeprowadzać dowody, Kant proponuje: postępuj tak, jak gdybyś miał wolną wolę, jak gdyby Bóg istniał, jak gdyby dusza była nieśmiertelna. Człowiek jako istota obdarzona autonomią wykracza poza empiryczne uwarunkowania, a źródłem rozumnych działań moralnych winien być słynny imperatyw kategoryczny.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 332
- 166
- 67
- 19
- 15
- 6
- 4
- 3
- 3
- 2
Opinia
Nie jest według mnie dziełem bardziej odkrywczym niż KCR, możliwe że ze względu na to, iż właściwie rozwija/stoi ona na antynomii, która skupiała się na wolności. Kant postuluje, że moralność istnieje biorąc pod uwagę fakt, że właśnie wtedy zostaje umożliwiona idea wolności, ku której nasz umysł się skłania.
Momentami według mnie niebezpiecznie zbliża się do argumentu "czucia" moralnej strony będącej tworem czystego rozumu, który to argument przypominałby mi postawę Kartezjusza wobec naszej jaźni i świadomości samych siebie, a tę przecież filozof wykładający w Królewcu sam obalił traktując doświadczanie samego siebie jako zjawisko. Nie jest to teza apodyktyczna, a raczej wybiórcza i istniejąca, gdyż stoi na podwalinie całej jego filozofii, a także łączy się z implikacjami praktycznego rozumu, jak istnienie Boga, nieśmiertelność duszy i swego rodzaju życie pośmiertne. Uważam, że samo hasło wolności transcendentalnej, jak i postulaty praktycznego rozumu łamią pojęcie noumenu i zbyt pochopnie je rozszerzają. Wyniesienie przyczynowości w świat noumenów wprowadza też tam wymiar czasu, gdyż jak sam Kant wspomina, przyczynowość opiera się na czasie. Nawet w praktycznym celu umysłu wiążą się one z przedstawieniami w umyśle, więc jest to według mnie niekonsekwencja samego Kanta, która pojawiła się już w poprzedniej Krytyce.
Kant pozostawia moralność indywidualnym zagadnieniem, gdyż imperatyw dotyczy tylko formy, a nie treści, ale mimo wszystko w mojej głowie ta wrodzona moralność nie jest najbardziej przekonywującym zagadnieniem filozofii Kanta.
Najprzyjemniejszą dla mnie częścią są rozważania o różnicy między obiektywną, a subiektywnymi pobudkami moralnymi, które m.in. krytykują i odkrywają nieczystość wśród nauki moralności wśród najmłodszych, choć nawet w nich (a część tych rozważań znajduje się też przed metodologią) trochę trywializuje Kant zasadę miłości samego siebie jako obiektywną.
Nie jest według mnie dziełem bardziej odkrywczym niż KCR, możliwe że ze względu na to, iż właściwie rozwija/stoi ona na antynomii, która skupiała się na wolności. Kant postuluje, że moralność istnieje biorąc pod uwagę fakt, że właśnie wtedy zostaje umożliwiona idea wolności, ku której nasz umysł się skłania.
więcej Pokaż mimo toMomentami według mnie niebezpiecznie zbliża się do argumentu...