rozwińzwiń

Rozprawy

Okładka książki Rozprawy Piotr Abelard
Okładka książki Rozprawy
Piotr Abelard Wydawnictwo: De Agostini Seria: Arcydzieła Wielkich Myślicieli filozofia, etyka
687 str. 11 godz. 27 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Arcydzieła Wielkich Myślicieli
Tytuł oryginału:
Dialogus inter philosophum, Judaeum et Christianum. Ethica, sive scito te ipsum. Sic et non. Expositio in Hexameron. Tractatus de intellectibus
Wydawnictwo:
De Agostini
Data wydania:
2001-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1969-01-01
Liczba stron:
687
Czas czytania
11 godz. 27 min.
Język:
polski
ISBN:
8373160035
Tłumacz:
Leon Joachimowicz
Tagi:
rozprawy filozofia scholastyka Piotr Abelard apologetyka XII wiek filozofia chrześcijańska
Średnia ocen

6,6 6,6 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,6 / 10
19 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
295
295

Na półkach: ,

Piotr Abelard należy do ścisłej czołówki myślicieli średniowiecza. Filozofia tego okresu, odkąd pamiętam, zawsze kojarzyła mi się z jego niezwykłą postacią. I bynajmniej nie chodzi mi tutaj o jego słynny romans z Heloizą (odsyłam w tej sprawie do wspaniałej książki Regine Pernoud, wydanej w serii BSL),ani o burzliwe sprawy z nim związane. Zawsze frapowało mnie jego racjonalne podejście (na ile możemy tak to ocenić w tamtej epoce) do zagadnień wiary, próby logicznego wyjaśnienia kwestii teologicznych i - koniec końców - stworzenia systemu łączącego ogień z wodą. Jego pisma, będące już tylko ciekawym świadectwem zamierzchłych kontrowersji, powinny znaleźć się w rękach każdego czytelnika, który deklaruje chęć zagłębienia się w filozofię. Postaram się do tego zachęcić, przytaczając kilka fragmentów z prac zamieszczonych w tym dosyć opasłym tomiszczu.
Od razu zaznaczę, że za creme de la creme twórczości Abelarda uważam "Sic et non", aczkolwiek inne dzieła również zasługują na uwagę. Wypowiedzi filozofa niezbyt podobały się doktrynerom, których zawsze było bez liku, a w średniowieczu w szczególności. Wiele z nich jest uniwersalna, ma swoje aktualne przesłanie zarówno wtedy, jak i teraz. Powiada Piotr: "Bóg zatem mówi w takim znaczeniu: Jeżeli nie mieszkam w zabudowanych domach i w świętych duszach mam taką wspaniałą siedzibę, jeżeli w tak wielkiej pogardzie są u mnie ludzie cieleśni i ziemscy, dlaczego staracie się zbudować dla mnie dom ziemski, jakby konieczny był dla mnie na mieszkanie, a nie budujecie mi raczej duchowej świątyni w was samych? Świątynia widzialna jest bez znaczenia, jeżeli brak niewidzialnej". Czy takie słowa mogły znaleźć uznanie wśród hierarchii kościelnej, bądź stać się wytyczną postępowania chrześcijan? Rzeczywistość historyczna pokazuje, że niezbyt.
Jeśli powyższe słowa Abelarda mogły się wydawać duchownym nieprzyjemne, to już te z pewnością napełniły ich pełnym zgorszeniem: "chciwi kapłani zwodzą wielu umierających. Obiecują im bowiem próżną gwarancję bezpieczeństwa, jeżeli wszystko, co mają, oddadzą na ofiarę i zamówią msze święte, których za nic na świecie kapłani nie chcą odprawiać za darmo (...). Nie doradzają umierającym, aby oddali to, co zagrabili, lecz aby grabież złożyli na ofiarę, chociaż jest napisane przeciwnie".
W pracy znajdziemy również wiele misternie utkanych roztrząsań nad Biblią, znaczeniem jej poszczególnych fragmentów, a także komentarzy do wypowiedzi o niej ludzi kościoła, takich jak Orygenes, Tertulian, Ambroży, Augustyn, papież Grzegorz, oraz wielu innych, którzy starali się - niezmierzonymi pokładami swej mądrości - dokonać prawomocnej egzegezy tekstów, których tajemnice ponoć są niedostępne ludzkiemu poznaniu. Abelard często wchodzi w tę grę z dużym przytupem, i tam gdzie jego rozum zasypia oddając pole wybujałej fantazji, tam dopuszcza się karkołomnych sofizmatów, w stylu: "Można przyjąć za pewne, że wąż nie rozmawiał z kobietą słowami, lecz sykiem, a pierwsi rodzice mieli tak bystry umysł, że z syczeń węża i z głosu ptaków poznawali bez trudu, co to ma znaczyć. Jeżeli przyjmiemy tę hipotezę, nie musimy dosłownie rozumieć Pisma, że Adam w raju wynalazł mowę, ale w ten sposób, że prorok przez antycypację relacjonuje o tym, co stało się poza granicą raju". Można się zastanawiać, dlaczego wąż nie miałby np. przemawiać do pierwszych rodziców Alfabetem Morse'a (wtedy zachowany byłby warunek nie wynalezienia w Raju mowy ludzkiej przez Adama),ale gdy już przestaniemy się z tego śmiać, to warto przypomnieć sobie co w każdą niedzielę na mszy opowiada nam ksiądz, i czy na pewno jest temu tak daleko do szacownych tekstów ludzi średniowiecza.
Mając na uwadze wszelkie "tak i nie" twórczości myślicieli wieków średnich, akurat dzieła Abelarda warto sobie przyswoić. Są one jak promyk jasnego światła próbujący się przebić pośród najmętniejszych mroków.

Piotr Abelard należy do ścisłej czołówki myślicieli średniowiecza. Filozofia tego okresu, odkąd pamiętam, zawsze kojarzyła mi się z jego niezwykłą postacią. I bynajmniej nie chodzi mi tutaj o jego słynny romans z Heloizą (odsyłam w tej sprawie do wspaniałej książki Regine Pernoud, wydanej w serii BSL),ani o burzliwe sprawy z nim związane. Zawsze frapowało mnie jego...

więcej Pokaż mimo to

avatar
129
126

Na półkach:

***http://ratowniklektur.blogspot.com/***

W poszukiwaniu naukowych pomocy do projektu o moralności natknąłem się na "Rozprawy" Piotra Abelarda. Dotąd ani ten filozof, ani ta pozycja nie byli mi znani. W rzeczonych "Rozprawach" znalazły się rozprawki teologiczne. Mnie interesowała jedynie "Etyka, czyli Poznaj Samego Siebie". Ponadto w zbiorze były jeszcze cztery rozprawki. Sam filozof pochodził z czasów średniowiecznych, natomiast egzemplarz "Rozpraw" wydano w 2001 roku za pośrednictwem wydawnictwa De Agostini w ramach serii "Arcydzieła Wielkich Myślicieli". Seria, swoją drogą, zawierała więcej tytułów znamienitych filozofów (Nietzsche, Kant, Fromm, Hume, Platon). Seria dzisiaj dostępna jedynie w internecie i w antykwariatach. Cena poszczególnych tomów waha się w granicach od 15 do 40 złotych. Ciekawostką jest, że najtańszym tomem jest właśnie ta pozycja. Cena nie przekracza nawet 10 złotych, co na książkę ponad sześciuset stronicową jest niebywałe. Wychodzi na to, że cena musi zgadzać się z wartością merytoryczną. Nie dziwne więc, że ten tytuł ma tak niską cenę, gdyż tutaj ta wartość jest niska, słaba i odpychająca.
Nie bez powodu mówimy o jakichś rzeczach przestarzałych lub słabej jakości, że coś jest średniowieczem. Może nie każdy był wtedy tak ograniczony, jednak średniowiecze kojarzy się trochę z ciemnotą. Ok, dziś też nie jesteśmy zbyt mądrzy, ale rzadko zdarza się, żeby jeszcze ślepo zawierzać wierze chrześcijańskiej. Abelard był także teologiem i jak przystało na tamte czasy, podpierał wszystko istnieniem Boga. Często przeczył sobie lub zawiłość jego wytłumaczeń prowadziła do wniosków niezgodnych z jego stanowiskiem. Jeśli chodzi o etykę, jest ona podpierana słowem Bożym, analizuje przykłady nieetycznych zachowań w większości poruszanych lub negowanych przez Pismo Święte, by w końcu uznać wszystko za grzech, tym samym w zawiły i mało wciągający sposób wyjaśnić problematykę grzechu.
Rozprawka "Etyka, czyli Poznaj Samego Siebie" ma jeden plus - jest krótka. Niemniej w połowie można stracić wątek, skupienie i co gorsza usnąć przy lekturze. Dla bardzo wnikliwego teologa może to być przydatny materiał, lecz człowiek w dzisiejszych czasach, szukający logicznych podstaw i wyjaśnień działania naszej moralności nie znajdzie tu nic ciekawego, poza tezami lekko zakładającymi hipokryzję katolików. Trzeba zresztą pamiętać, że są to poglądy średniowieczne. Dzisiaj trudno nam się z nimi zgodzić, ale można sprawdzić na czym opierały się ówczesne rozumowania moralne.

***http://ratowniklektur.blogspot.com/***

W poszukiwaniu naukowych pomocy do projektu o moralności natknąłem się na "Rozprawy" Piotra Abelarda. Dotąd ani ten filozof, ani ta pozycja nie byli mi znani. W rzeczonych "Rozprawach" znalazły się rozprawki teologiczne. Mnie interesowała jedynie "Etyka, czyli Poznaj Samego Siebie". Ponadto w zbiorze były jeszcze cztery...

więcej Pokaż mimo to

avatar
111
107

Na półkach: ,

Dla głębokich badaczy teologii i etyki, może nawet historii filozofii, ale nie dla czytelnika, który dzisiaj szuka odpowiedzi na ważne pytania. Niestety, tutaj ich nie znajdzie.

Dla głębokich badaczy teologii i etyki, może nawet historii filozofii, ale nie dla czytelnika, który dzisiaj szuka odpowiedzi na ważne pytania. Niestety, tutaj ich nie znajdzie.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    37
  • Przeczytane
    26
  • Posiadam
    23
  • Teraz czytam
    3
  • Filozofia
    3
  • Chcę w prezencie
    2
  • ♠Filozofia
    1
  • Akademia THEOLOGIA
    1
  • Teologia
    1
  • 03. DeA - Arcydzieła Wielkich Myślicieli
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Rozprawy


Podobne książki

Przeczytaj także