50 twarzy popkultury
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Seria:
- Perspektywy Ponowoczesności
- Wydawnictwo:
- Ośrodek Badawczy Facta Ficta
- Data wydania:
- 2017-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 677
- Czas czytania
- 11 godz. 17 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788394292362
- Tagi:
- Popkultura sztuki wizualne literatura komiks
"Książka 50 twarzy popkultury pod redakcją Kseni Olkusz jest czwartym tomem serii „Perspektywy Ponowoczesności” – i zarazem pierwszą tak obszerną polską pracą zbiorową proponującą namysł nad kulturą popularną rozumianą nie jako zjawisko osobne, rozpatrywane z zaangażowanej perspektywy fana, lecz jako „wszechkulturę”, dekonstruującą paradygmatyczny podział na wysoki i niski rejestr artystyczny
Idzie nowe! “50 twarzy popkultury” to tom znaczący – dosłownie i w przenośni. Dosłownie, bo chociaż 50 rozdziałów w nim nie ma (a szkoda!),to niemal 700 stron imponuje i oszałamia rozpiętością tematyki. Od Markiza de Sade, Larsa von Triera i Sylvii Plath, przez kryminał retro, japońskie legendy i parateksty, aż do sieciowych zinów, Snapchata i gier wideo, 50 twarzy jawi się jako silva rerum współczesnej kultury. Nie ma tu krajobrazu, bo popkultura to bardziej światy równoległe niż jedna zmapowana kraina, ale anarchistyczny pluralizm głosów, perspektyw i tematów jest tu po prostu oszałamiający. W przenośni, bo widzę to przynajmniej sporą garść tekstów, które będą cytowane przez lata i drugą, nie mniejszą, takich, które może nie będą cytowane, ale jedynie ze względu na hermetyzm ich tematów […]. Kategoria pokoleń akademickich nie jest tu specjalnie wartościowa, ale z całą pewnością 50 twarzy popkultury dobitnie demonstruje, że mamy w Polsce cały szereg obiecujących naukowców o oryginalnych zainteresowaniach i świetnym warsztacie teoretycznym. Prym wiedzie wśród nich redaktorka wydawnictwa, Ksenia Olkusz, której długi wstęp do tomu może służyć jako lektura obowiązkowa na zajęcia z wprowadzenia do kultury, kiedyś nazywanej popularną. I to wszystko mistrzowsko złożone i w otwartym dostępie! Idzie nowe!" — z recenzji prof. nadzw. dr hab. Pawła Frelika
(Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 18
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Zbiór esejów o różnych aspektach kultury masowej, od filmu i literatury po sztukę i filozofię. Autorzy analizują zarówno znane i popularne zjawiska, jak i te mniej oczywiste i marginalne. Każdy rozdział to ciekawa i inspirująca lektura, która pokazuje, jak popkultura wpływa na nasze postrzeganie świata, tożsamości i wartości.
Zwróćcie uwagę na eseje:
- “Posthumanizm jako projekt antropologii kultury wizualnej. Kilka obrazów ciała” - różne wizje ciała ludzkiego w popkulturze, od cyborgów i androidów po mutanty i zombie. Pokazano, jak te obrazy odzwierciedlają nasze lęki, marzenia i pragnienia transcendencji.
- “Jak śmierć nawiedza popkulturę? Od i do popartu, od litery do litery” - autor bada, jak motyw śmierci pojawia się w różnych formach artystycznych, od malarstwa i rzeźby po literaturę i komiks. Zwraca uwagę na ironię, humor i groteskę jako sposoby radzenia sobie ze śmiercią w kulturze masowej.
- “Włamywanie się do rzeczywistości” - autor opisuje, jak niektóre dzieła popkultury eksperymentują z formą i treścią, łamiąc konwencje narracyjne i estetyczne. Przytacza przykłady takie jak Matrix, czy Incepcja, które zaburzają granice między rzeczywistością a fikcją.
- “Świat jako dzieło sztuki w doświadczeniu psychedelicznym i estetycznym Waltera Benjamina” - autor omawia koncepcję sztuki jako sposobu poznania świata w filozofii Benjamina. Pokazuje, jak jego myśl wpłynęła na twórczość artystów związanych z ruchem psychedelicznym, takich jak Beatles czy Pink Floyd.
- “Artyści i ciemne moce. Motyw twórcy i dzieła sztuki w horrorze literackim” - autor analizuje, jak motyw artysty i jego dzieła pojawia się w literaturze grozy. Przedstawia różne typy twórców, od geniuszy i szaleńców po opętanych i przeklętych. Omawia także rolę dzieła sztuki jako źródła strachu, fascynacji lub zagłady.
- “Życie po życiu. Film noir – czarny kryminał a kategoria multiperiodyczności” - autor bada, jak film noir łączy elementy różnych gatunków filmowych, takich jak kryminał, melodramat czy science fiction. Zwraca uwagę na motyw multiperiodyczności, czyli przeplatanie się różnych czasów narracyjnych w filmie noir.
Zbiór esejów o różnych aspektach kultury masowej, od filmu i literatury po sztukę i filozofię. Autorzy analizują zarówno znane i popularne zjawiska, jak i te mniej oczywiste i marginalne. Każdy rozdział to ciekawa i inspirująca lektura, która pokazuje, jak popkultura wpływa na nasze postrzeganie świata, tożsamości i wartości.
więcej Pokaż mimo toZwróćcie uwagę na eseje:
- “Posthumanizm jako...