Chrześcijaństwo wobec ustrojów życia społecznego
Wydawnictwo: filozofia, etyka
49 str. 49 min.
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Wydawnictwo:
- Data wydania:
- 2003-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2003-01-01
- Liczba stron:
- 49
- Czas czytania
- 49 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8388020498
- Tagi:
- Polityka kultura filozofia cywilizacja etyka historiozofia chrześcijaństwo
Porównując chrześcijaństwo z innymi wielkimi religiami świata prof. Koneczny wykazuje, że jest ono religią oddziałującą na ustrój życia zbiorowego. Prezentuje na przykładach, w jaki sposób staje się podstawą prawa, oraz jak wpływa na ekonomię i gospodarkę.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 40
- 11
- 6
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Co chrześcijaństwo wniosło w różne cywilizacje (zgodnie z podziałem Feliksa Konecznego),a co zaczerpnęła, albo toleruje?
Ciekawe przemyślenia, zwłaszcza w kontekście Kościół katolicki - cerkiew prawosławna - denominacje protestanckie.
Co chrześcijaństwo wniosło w różne cywilizacje (zgodnie z podziałem Feliksa Konecznego),a co zaczerpnęła, albo toleruje?
Pokaż mimo toCiekawe przemyślenia, zwłaszcza w kontekście Kościół katolicki - cerkiew prawosławna - denominacje protestanckie.
Polska jako w miarę jednolity etnicznie i religijnie kraj katolicki(przynajmniej w teorii) nie odczuwa na własnej skórze skutków multikulturalizmu i wojny wyznaniowej(poza klasycznymi sporami z ateistami i antyteistami). Tym bardziej warto zadać sobie pytanie, co jest tego przyczyną i jak najszybciej zrozumieć, że nie jest to przypadek - w jaki sposób chrześcijaństwo kształtuje modele życia społecznego, stosunki między obywatelem a państwem oraz rolę państwowości w życiu zbiorowości, możemy się dowiedzieć z tego bardzo krótkiego dzieła Konecznego. Okazuje się, że wyznanie wyznaniu nie jest równe i choć mają wspólne filary, to rozwijając się odrębnie wykształciły własne modele zarządzania strukturami państwowymi i obywatelami, skutkując tym samym tworzeniem odrębnych systemów nie tylko filozoficznych, ale i politycznych. Obowiązkowa lektura dla osób, które w oderwaniu od religijności, w sposób rozumowy i naukowy, chcą pojąć skutki oddziaływania chrześcijaństwa na zbiorowości. Jest to doskonałe uzupełnienie wiedzy w zakresie różnic kulturowych pomiędzy mentalnością łacińską a bizantyjską. Czytając Konecznego wreszcie zrozumiałam, dlaczego między Polakiem a Rosjaninem jest aż taka mentalna przepaść i dlaczego protestantyzm wspiera naturalnie dla siebie etatyzm, a katolicyzm intuicyjnie zwraca się w kierunku swobód gospodarczych.
Polska jako w miarę jednolity etnicznie i religijnie kraj katolicki(przynajmniej w teorii) nie odczuwa na własnej skórze skutków multikulturalizmu i wojny wyznaniowej(poza klasycznymi sporami z ateistami i antyteistami). Tym bardziej warto zadać sobie pytanie, co jest tego przyczyną i jak najszybciej zrozumieć, że nie jest to przypadek - w jaki sposób chrześcijaństwo...
więcej Pokaż mimo toChrześcijaństwo na tle ustroju życia społecznego
Problematyka oddziaływania rozmaitych wierzeń, religii na życie indywidualne i społeczne jest jednym z istotnych punktów rozważań filozofii historii. Rozważania tej tematyki często wiążą się z kontrowersją i mnogością sporów. Krótka praca prof. Konecznego w dosyć ciekawy sposób opisuje pokrótce właśnie te zagadnienia.
Najbardziej istotnym punktem odniesienia analiz będzie chrześcijaństwo. Autor rozważa, w jakim stopniu chrześcijaństwo wpływało i nadal wpływa na różne cywilizacje – kształtując ich oblicze. Koneczny na samym początku jasno stwierdził, iż mówienie o cywilizacji chrześcijańskiej jest czymś nieuprawnionym. Swój pogląd na tą kwestię poparł stwierdzeniem, iż w ramach chrześcijaństwa znajduje się katolicyzm, prawosławie, protestantyzm, nestorianizm a nawet monofizytyzm abisyński. Każda z tychże odmian religii cechuje się występowaniem w kompletnie innych, skrajnie różniących się ustrojach życia zbiorowego, posiadających jedynie wspólny mianownik zwany chrześcijaństwem.
Chrześcijaństwo jako religia nie utworzyła zatem spójnej i zwartej cywilizacji. Do tego dojść nie mogło ze względu na to, iż religia ta nie sakralizuje całego życia człowieka (w przeciwieństwie do braminizmu i ortodoksyjnego chasydyzmu) i nie ustawia nakazów dotyczących czynności zwyczajnych. W miejsce ustawiania tychże ścisłych nakazów znajdują się oczywiście przykazania, odnoszące się do życia prywatnego jak i pewne „ramy cywilizacyjne”. Koneczny wymienił ich kilka: pierwsza z nich to zniesienie prawa zemsty i przeniesienie kwestii sądowniczych na grunt instytucjonalny, druga – monogamiczne małżeństwo kobiety i mężczyzny jako podstawa rodziny, trzecia – w dłuższej perspektywie zniesienia niewolnictwa, czwarta – dualizm prawny wyrażający się w istnieniu prawa publicznego i prywatnego.
W dalszej części broszury Koneczny rozważa odmienną specyfikę towarzyszącą poszczególnym odmianom. Autor w sposób przychylny odnosi się do katolicyzmu, który uznaje za podstawę cywilizacji łacińskiej. To właśnie w tej cywilizacji nastąpił najwyższy rozwój życia zbiorowego – od zróżnicowania wewnętrznego zbiorowości, powstanie narodów i rozwój kulturalny, W przypadku prawosławia Koneczny zauważa zorientalizowanie chrześcijaństwa i wpływy cywilizacji bizantyńskiej i turańskiej, czego emanacją było i jest podporządkowanie duchownych władzom świeckim (np. cezaropapizm w Bizancjum, współczesny patriarchat moskiewski). Tutaj autor zauważa pewną analogię pomiędzy protestantyzmem a prawosławiem. W protestantyzmie bowiem także wyraźny jest rys dominacji władzy publicznej nad duchowną oraz przymus aparatu państwowego w sprawach wiary (zasada: cuius regio, eius religio). Tutaj następuje dopatrzenie się pewnej konwergencji prawosławia z protestantyzmem; pomimo spory różnych występujących w obrębie kwestii teologicznych. Ciekawym aspektem pracy jest także omówienie dwóch odosobnionych przypadków niezupełnego wejścia chrześcijaństwa w główny nurt cywilizacyjny – mowa tutaj o monofizytyzmie abisyńskim i nestorianizmie. Koneczny twierdzi, iż w obu tych przypadkach chrześcijaństwo – na skutek oddziaływania lokalnych uwarunkowań kulturowych skarlało i nie wpłynęło zasadniczo na zmianę charakteru utroju życia zbiorowego.
Podsumowując, praca Feliksa Konecznego przedstawia pewien zarys tematyki, w jakim stopniu chrześcijaństwo wpłynęło na płaszczyznę cywilizacyjną w poszczególnych regionach świata. Jest to ciekawa broszura, napisana przystępnym językiem. Warto ją przeczytać, zwłaszcza przed zapoznaniem się z większymi objętościowo pracami krakowskiego historiozofa.
Chrześcijaństwo na tle ustroju życia społecznego
więcej Pokaż mimo toProblematyka oddziaływania rozmaitych wierzeń, religii na życie indywidualne i społeczne jest jednym z istotnych punktów rozważań filozofii historii. Rozważania tej tematyki często wiążą się z kontrowersją i mnogością sporów. Krótka praca prof. Konecznego w dosyć ciekawy sposób opisuje pokrótce właśnie te...
Mowa w książce jest o wpływie chrześcijaństwa na zbiorowość społeczną, a także jej późniejsze oddziaływanie na kształt cywilizacji łacińskiej. Chrześcijaństwo, a zwłaszcza koncepcja katolicka została zestawiona z innymi wielkimi religiami i ich wkładem odnośnie rozwoju cywilizacyjnego. Głównym czynnikiem oddziaływającym jest etyka, która to bowiem tworzy podstawę pierwotnego prawa o charakterze majątkowym, spadkowym i familijnym. Chrześcijaństwo, a dokładnie jej etyczna strona według Konecznego bazuje na czterech podstawowych zasadach uniwersalnych, które są właśnie źródłem jej wielkości, a także siły pchającej zbiorowość człowieczą do postępu.
Owa książka można powiedzieć, że jest wstępem do głównego dzieła Feliksa Konecznego, którego tytuł nosi ”O wielości cywilizacji”. Jest to suma zagadnień cywilizacyjnych opartych o koncepcje autora, w której czynnik religijny tworzy jeden z najważniejszych elementów jej konstrukcji. Jest to wybitne dzieło rodzimego badacza zagadnień cywilizacyjnych, do której gorąco zachęcam.
Mowa w książce jest o wpływie chrześcijaństwa na zbiorowość społeczną, a także jej późniejsze oddziaływanie na kształt cywilizacji łacińskiej. Chrześcijaństwo, a zwłaszcza koncepcja katolicka została zestawiona z innymi wielkimi religiami i ich wkładem odnośnie rozwoju cywilizacyjnego. Głównym czynnikiem oddziaływającym jest etyka, która to bowiem tworzy podstawę...
więcej Pokaż mimo to