Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie. O tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Nomos
- Data wydania:
- 2013-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-01-01
- Liczba stron:
- 357
- Czas czytania
- 5 godz. 57 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788376881638
- Tagi:
- Zaratusztrianizm Iran Współczesny Iran Teheran Persowie Mniejszości religijne Szyizm Antropologia Obcy Zoroastryzm Zaratustrianizm Zoroaster Zaratustra Zaratusztra Zaratusztrianie Mitologia Iranu Persja Religie irańskie
Książka Pauliny Niechciał stanowi analizę tożsamości zbiorowej małej wspólnoty religijnej, jaką są wyznawcy zoroastryzmu (zaratusztrianizmu) we współczesnym Iranie. Autorka zgromadziła obszerny materiał badawczy składający się z wywiadów przeprowadzonych w Tehereanie z liderami miejscowej społeczności zaratusztriańskiej, własnej obserwacji uczestniczącej, rozmów nieformalnych, tekstów pisanych wytworzonych przez badaną grupę, oraz z materiałów ikonograficznych, przekazujących istotne treści symboliczne.Aby opisać szczególny status badanej grupy autorka posłużyła się teorią konstruowania tożsamości zbiorowej Giesena i Eisenstadta, wyróżniającą trzy kody w których się ta tożsamość może wyrażać, określane jako: sakralny, pierwotny i cywilny.Autorka ukazuje złożony kontekst kształtowania się tożsamości zbiorowej mniejszości zaratusztriańskiej, dla której układem odniesienia jest zdominowanie przez większość szyicką i perskojęzyczną społeczeństwo Iranu oraz wyznaniowy charakter tego państwa. Analiza kładzie nacisk na dynamiczny charakter kształtowania się tożsamości, jej ewolucję w zmieniających się warunkach społeczno-politycznych i towarzyszące przemiany w obrębie samej religii, obyczajowości i kultury badanej grupy, przyjmującej różne strategie wobec grupy dominującej.Publikacja jest kierowana głównie do osób zainteresowanych socjologią religii, a także problematyką kulturową i religioznawczą, zwłaszcza z obszaru orientalistyki i iranistyki.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie. O tożsamości zbiorowej w kontekście dominacji szyickiej
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie (Paulina Niechciał)
Książka P. Niechciał jest jedynym tego typu opracowaniem na polskim rynku wydawniczym. Zaratusztrianizm jest tematem bardzo bowiem niszowym, nie tylko zresztą w Polsce. Nie każdy wie, że taka religia istnieje ani gdzie żyją jej wyznawcy. Dla Iranu jest religią rodzimą, tak jak np. hellenizm dla Grecji czy rodzimowierstwo słowiańskie dla krajów Europy południowej i wschodniej (w tym Polski). Iran liczy sobie około 80 milionów ludzi, jednak wyznawców zaratusztrianizmu jest tu około 40 000, z czego większość żyje w Teheranie. To śladowa, niemal niewidoczna mniejszość, mająca jednak relatywnie duży wpływ na życie społeczne, kulturalne czy edukacyjne całego Iranu. Autorka przedstawia nam życie wyznawców religii Zaratusztry we współczesnej stolicy Islamskiej Republiki Iranu, jak radzą sobie w państwie wyznaniowym, jak omijają zakazy propagowania swojej religii wśród muzułmanów, jak po tylu latach represji i prześladowań wciąż udaje im się zachować tożsamość i kultywować dawne zwyczaje. Praca to bardzo dobra (choć w Polsce w sumie innej nie ma),myślę jednak że dla bardzo wąskiego grona odbiorców, uważam także, że koniecznie wpierw należy przeczytać „Zaratusztrianie. Wiara i życie” Mary Boyce (co ciekawe, sami zaratusztrianie nie zawsze pozytywnie się o tej pozycji wypowiadają i mamy tu wyjaśnione dlaczego!),zaś książkę Pauliny Niechciał traktować jako pewnego rodzaju kontynuację.
Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie (Paulina Niechciał)
więcej Pokaż mimo toKsiążka P. Niechciał jest jedynym tego typu opracowaniem na polskim rynku wydawniczym. Zaratusztrianizm jest tematem bardzo bowiem niszowym, nie tylko zresztą w Polsce. Nie każdy wie, że taka religia istnieje ani gdzie żyją jej wyznawcy. Dla Iranu jest religią rodzimą, tak jak np. hellenizm dla...
Zaratusztrian we współczesnym Iranie jest naprawdę niewielu (około 30 tys.),toteż są wśród 80 mln mieszkańców kraju garstką. Niewątpliwie jednak warto się nimi zająć. Po pierwsze jako przedstawicielami dawnej religii tego kraju, po drugie jako religijną mniejszością, po trzecie zaś jako społecznością dynamicznie reagującą na zmieniającą się sytuację w Republice Islamskiej. Autorka spędziła pół roku wśród zaratusztrian teherańskich i brała udział w ważnych wydarzeniach związanych z życiem tej wspólnoty. Praca oparta jest więc nie tylko o kwerendę naukową, ale także o obserwacje i rozmowy z przedstawicielami religii mazdejskiej.
Bardzo ciekawe były różne uwagi na temat tego, jak sami zaratusztrianie rozumieją swoją wiarę i jak w pewnym stopniu ewoluuje ona w stronę tzw. religii kulturowej. Zaskoczyły mnie trochę negatywne opinie wyznawców zaratusztrianizmu na temat prac Mary Boyce, która - chociaż to głównie z jej książek ludzie wiedzą coś na temat tego wyznania - ich zdaniem wypaczyła jego sens. Ale najbardziej zaintrygowała mnie obecne w myśleniu teherańskich zaratusztrian przekonanie o tym, że dawniej w Jazdzie (prowincja w środkowym Iranie, gdzie przez wieki trwała stara religia Zaratusztry) istniała owa wyidealizowana przestrzeń, gdzie wiarę wyznawało się lepiej i prawdziwiej.
Zaratusztrian we współczesnym Iranie jest naprawdę niewielu (około 30 tys.),toteż są wśród 80 mln mieszkańców kraju garstką. Niewątpliwie jednak warto się nimi zająć. Po pierwsze jako przedstawicielami dawnej religii tego kraju, po drugie jako religijną mniejszością, po trzecie zaś jako społecznością dynamicznie reagującą na zmieniającą się sytuację w Republice Islamskiej....
więcej Pokaż mimo to