Cukier, sól, tłuszcz. Jak uzależniają nas koncerny spożywcze

Okładka książki Cukier, sól, tłuszcz. Jak uzależniają nas koncerny spożywcze
Michael Moss Wydawnictwo: Galaktyka zdrowie, medycyna
456 str. 7 godz. 36 min.
Kategoria:
zdrowie, medycyna
Tytuł oryginału:
Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us
Wydawnictwo:
Galaktyka
Data wydania:
2014-03-19
Data 1. wyd. pol.:
2014-03-19
Liczba stron:
456
Czas czytania
7 godz. 36 min.
Język:
polski
ISBN:
9788375793000
Tagi:
dieta odżywianie zdrowie jedzenie
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Poczekaj, szukamy dla Ciebie najlepszych ofert

Pozostałe księgarnie

Informacja

Reklama
Reklama

Książki autora

Podobne książki

Reklama

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
179 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
211
150

Na półkach: ,

Bardzo ciekawa i pouczająca, Uważam, że warto przeczytać. Niestety przyklady i historie z rynku amerykanskiego a nie naszego bezposrednio ale mimo wszystko bardzo interesujaca pozycja mowiaca o tym jak rynek spozywczy walczy o klientow.

Bardzo ciekawa i pouczająca, Uważam, że warto przeczytać. Niestety przyklady i historie z rynku amerykanskiego a nie naszego bezposrednio ale mimo wszystko bardzo interesujaca pozycja mowiaca o tym jak rynek spozywczy walczy o klientow.

Pokaż mimo to

0
avatar
266
217

Na półkach:

Ciekawa książka, na pewno warto przeczytać. Oparta na dogłębnym researchu, wielokrotnych rozmowach z ludźmi zaangażowanymi w biznes spożywczy, w różnych jego miejscach (produkcja, zbyt, badania, innowacje), pokazująca mechanizmy działania korporacji.

Minusy, które jednak w przypadku tak dużego projektu są chyba nie do uniknięcia:
- ograniczenie materiału do USA (napomknięcie o Nestle, które ma siedzibę w Szwajcarii i wspomnienie o konsumentach w Wielkiej Brytanii nie zmienia tego specjalnie),
- "obcięte" tematów pobocznych, jak np. szkodliwość słodzików stosowanych w produktach typu light, szkodliwość hodowania ziwerząt na mięso, etyka rzezi setek tysięcy zwierząt w ramach programu zmiejszenia pogłowia krów mlecznych,
- kulejący przekład, głównie chodzi o kwestie badań (szukanie polskiej nazwy na conjoint analysis, podczas gdy chyba wszyscy w biznesie mówią "conjoint"; podejrzewam też, że w jednym miejscu tłumacz stworzył jakąś hybrydę nazwy na "cluster analysis").

Podawanie przykładowych amerykańskich hitów sprzedażowych i rozpływanie się nad ich "legendarnym smakiem" brzmiało dla mnie mocno dziwnie, gdyż miałam okazję mieszkać w USA i żywić się lokalnym jedzeniem. Większość z tego była dla mnie okropna - chleb jak plastelina, napoje jak chemia, z pomidorowa z puszki Campbell (ta od Warhola) - nadawała się tylko do wyplucia i wylania. Dopiero produkty z ciut wyższej półki były smaczne - ale może zbyt jestem przyzwyczajona do gotowania w domu, teraz nazywanego "slow food"?

Czy to koncerny nas uzależniają, czy też sami sięgamy po śmieciowe jedzenie zwiedzeni sprytnie konstruowanymi chwytami marketingowymi i podstępną reklamą? Nie wiem. Nie lubię McDo, colę pijam dwa razy do roku, nie znoszę tłuszczu. Nadużywam za to cukru i soli - świadomie i celowo, bo lubię.

Polecam, jeśli jesteś pasjonatem rynku żywności, USA, chemii spożywczej lub nie wiesz, jak wygląda dobrze oparty na faktach reportaż.

Edit: dwa lata po tej recenzji zmieniam ocenę z 6 na 8/10, bo ta książka została głęboko w mojej pamięci i to w pozytywny sposób. Mam nadzieję trafić na więcej tak dobrze przeprowadzonych badań.

Ciekawa książka, na pewno warto przeczytać. Oparta na dogłębnym researchu, wielokrotnych rozmowach z ludźmi zaangażowanymi w biznes spożywczy, w różnych jego miejscach (produkcja, zbyt, badania, innowacje), pokazująca mechanizmy działania korporacji.

Minusy, które jednak w przypadku tak dużego projektu są chyba nie do uniknięcia:
- ograniczenie materiału do USA...

więcej Pokaż mimo to

4
avatar
413
309

Na półkach:

Apetycznie wyglądające jedzenie - hamburgery, lody śmietankowe, pizze, ciastka, oblane pyszną, tłustą polewą słodkie batony, słone wędliny, mięsa. Ilu nie potrafi powstrzymać się przed takim jedzeniem, dla których takowe składniki stanowią pokaźne źródło diety. W zamian postępujące choroby cywilizacyjne (choroby układu krążenia, cukrzyce), czy poważniejsze schorzenia, pchające ludzi nawet na skraj grobu. Niniejsze efekty takiej diety są poważnym zagrożeniem dla porządku społecznego w dobie postępującej na skalę światową otyłości. Oby podobne, wartościowe prace trafiły pod strzechy jak największej grupy ludzi, zmieniły ich nastawienie do żywności jako naszego swoistego paliwa, które pomaga organizmowi w rozwoju oraz walce z zewnętrznymi i wewnętrznymi przeciwnikami. Wszak zdrowe jedzenie też może być dobre, doprawdy!

Apetycznie wyglądające jedzenie - hamburgery, lody śmietankowe, pizze, ciastka, oblane pyszną, tłustą polewą słodkie batony, słone wędliny, mięsa. Ilu nie potrafi powstrzymać się przed takim jedzeniem, dla których takowe składniki stanowią pokaźne źródło diety. W zamian postępujące choroby cywilizacyjne (choroby układu krążenia, cukrzyce), czy poważniejsze schorzenia,...

więcej Pokaż mimo to

4
Reklama
avatar
98
23

Na półkach:

Autor obnaża strategie działania wielkich koncernów spożywczych. Wykorzystują oni tytułowe cukier, sól i tłuszcz (znacznie przekraczając normy) żeby uzależnić nas od swoich produktów. Książka otwiera oczy i uświadamia co stoi za wygodnymi gotowcami do spożycia. Po jej lekturze znacznie rozważniej dokonuję zakupów.

Autor obnaża strategie działania wielkich koncernów spożywczych. Wykorzystują oni tytułowe cukier, sól i tłuszcz (znacznie przekraczając normy) żeby uzależnić nas od swoich produktów. Książka otwiera oczy i uświadamia co stoi za wygodnymi gotowcami do spożycia. Po jej lekturze znacznie rozważniej dokonuję zakupów.

Pokaż mimo to

5
avatar
80
27

Na półkach:

Na wstępnie zaznaczę, że wiele stron pominąłem.
Książka ma naprawdę obiecujący początek. Jednak wraz z kolejnymi rozdziałami, autor serwuje nam historię poszczególnych koncernów, które w połączeniu z opisem skomplikowanych badań skutecznie zniechęcają do czytania. Niemniej opis naukowy i to jak historycznie koncerny wpływają na to, by cukier, soł i tłuszcz zawładnęły nasze żołądki oceniam na ok.
Książka dla tych, którzy zainteresują się również historią koncernów, tym jak powstałay dodatki do żywności oraz funkcjonowania samych koncernów ze strony marketingowej. Gdyby kogoś to nie interesowało, to spokojnie może poszukać jakiejś publikacji naukowej, w której znajdzie taką samą garść informacji.

Na wstępnie zaznaczę, że wiele stron pominąłem.
Książka ma naprawdę obiecujący początek. Jednak wraz z kolejnymi rozdziałami, autor serwuje nam historię poszczególnych koncernów, które w połączeniu z opisem skomplikowanych badań skutecznie zniechęcają do czytania. Niemniej opis naukowy i to jak historycznie koncerny wpływają na to, by cukier, soł i tłuszcz zawładnęły nasze...

więcej Pokaż mimo to

2
avatar
74
21

Na półkach:

Jeszcze do niej wrócę, bo warto

Jeszcze do niej wrócę, bo warto

Pokaż mimo to

0
avatar
193
88

Na półkach:

Świetna lektura pokazująca jak działają koncerny spożywcze.
Jeśli ktoś się jeszcze łudził to nie zależy im na zdrowiu konsumentów. Jedyne co je interesje to zysk.
Nierówna walka toczy się między firmami, które mają budżety większe niż niektóre kraje z armią naukowców, technologów, marketingowców, prawników i handlowców a niedofinansowanymi, skorumpowanymi instytucjami rządowymi.
Na końcu łancucha pokarmowego są konsumenci, którzy pochłaniają nadmierne ilości przetworzonego jedzenia. Produktów napaowanych cukrem, tłuszczem i solą bo taie najbardziej nam smakują.
Ludzie podatni na triki marketingowe, niemogący opanować apetytu i brak aktywności fizycznej. Skutkiem tego jest epidemia otyłości i innych chorób cywilizacyjnych.

Czy uważam, że Państwo powinno reguować kwestie dodatku takich składników jak cukier, tłuszcz czy sól.
Oczywiście, że NIE.
Jesteśmy wolnymi ludzmi i na końcu to my decydujemy o naszych zakupach i czy zjemy dany produkt czy nie.
Każdy może się edukować na temat odżywiania.
Bądźmy świadomymi konsumentami, cztajmy etykiety. Chodzi o nasze zdrowie!

Jedyną kwestią która według mnie powinna być regulowana to reklamy dla dzieci i handel wysoko przetworzoną żywością w szkołach.
Dzieci są o wiele bardziej podatne na reklamy i nie są świadome pułapek jakie stusują producenci.

Jedynie to czego mi zabrakło w książce to brak poruszonej kwestii tłuszczów trans, które uważa się za równie groźne lub nawet bardziej niż tłuszcze nasycone.

Świetna lektura pokazująca jak działają koncerny spożywcze.
Jeśli ktoś się jeszcze łudził to nie zależy im na zdrowiu konsumentów. Jedyne co je interesje to zysk.
Nierówna walka toczy się między firmami, które mają budżety większe niż niektóre kraje z armią naukowców, technologów, marketingowców, prawników i handlowców a niedofinansowanymi, skorumpowanymi instytucjami...

więcej Pokaż mimo to

12
avatar
265
222

Na półkach: ,

Niestety jestem rozczarowana tą książką. Dlaczego? dlatego, że na dłuższą metę jest męcząca. Spodziewałam się czegoś co ja jako konsument mogę przeczytać i dowiedzieć się czegoś na temat cukru, soli i tłuszczu. A tymczasem poznaję strategię wielkich amerykańskich firm spożywczych. Niestety z punktu widzenia konsumenta nic nie wnoszących do tematu tytułowych składników.
Książka raczej powinna nazywać się strategie biznesowe/ produkcyjne wielkich amerykańskich firm spożywczych.
Wg mnie niestety tytuł i opis książki jest nieadekwatny do jej zawartości.

Niestety jestem rozczarowana tą książką. Dlaczego? dlatego, że na dłuższą metę jest męcząca. Spodziewałam się czegoś co ja jako konsument mogę przeczytać i dowiedzieć się czegoś na temat cukru, soli i tłuszczu. A tymczasem poznaję strategię wielkich amerykańskich firm spożywczych. Niestety z punktu widzenia konsumenta nic nie wnoszących do tematu tytułowych...

więcej Pokaż mimo to

5
avatar
383
91

Na półkach:

Od momentu rozpoczęcia tej książki ciężko jest tak samo patrzeć na żywność wysoko przetworzoną. Rzetelnie napisana.

Od momentu rozpoczęcia tej książki ciężko jest tak samo patrzeć na żywność wysoko przetworzoną. Rzetelnie napisana.

Pokaż mimo to

5
avatar
148
47

Na półkach:

Jeśli szukasz poradnika jak schudnąć, to nie jest właściwa książka. Jednak otworzy Ci ona oczy, będzie silny bodźcem i dzięki niej dowiesz się jak bezwzględny jest przemysł spożywczy w pozyskiwaniu klientów. Nie cofnie się przed niczym, a zdrowie dzieci w tym wyścigu się nie liczy. Warto przeczytać, ot tak żeby być świadomym konsumentem.

Jeśli szukasz poradnika jak schudnąć, to nie jest właściwa książka. Jednak otworzy Ci ona oczy, będzie silny bodźcem i dzięki niej dowiesz się jak bezwzględny jest przemysł spożywczy w pozyskiwaniu klientów. Nie cofnie się przed niczym, a zdrowie dzieci w tym wyścigu się nie liczy. Warto przeczytać, ot tak żeby być świadomym konsumentem.

Pokaż mimo to

1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Cukier, sól, tłuszcz. Jak uzależniają nas koncerny spożywcze


Reklama
zgłoś błąd