Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie.
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- Mainstream. Enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde
- Wydawnictwo:
- Czarna Owca
- Data wydania:
- 2011-10-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-10-01
- Liczba stron:
- 488
- Czas czytania
- 8 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375543391
- Tłumacz:
- Karolina Sikorska
- Tagi:
- popkultura kultura masowa kultura współczesna
Fascynująca podróż po świecie popkultury.
Mainstream to pierwsza w Polsce książka w tak wyczerpujący sposób zgłębiająca zjawisko kultury masowej. Autor pokazuje ścieżki światowego przepływu informacji i ciekawe zjawiska, takie jak przeniesienie centrów kulturotwórczych na Daleki Wschód, czy do Indii. Stara się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Europa przegrywa walkę w tej dziedzinie z resztą świata.
Opisuje centra informacyjne i rozrywkowe kształtujące mentalność współczesnego człowieka. Wyjaśnia działania ekonomiczne, mające wpływ na masowy sukces produktu i tłumaczy, jak powstaje bestseller, hit czy przebój filmowy.
Mainstream nie jest ani krytyką, ani obroną kultury popularnej, lecz rzetelną, a zarazem przystępną analizą kultury pojmowanej jako przemysł. Frédéric Martel stawia pytania niezwykle istotne z punktu widzenia każdego europejskiego kraju: W jaki sposób produkty amerykańskiej kultury masowej zdołały rozprzestrzenić się na tak szeroką skalę? Czego może nas nauczyć przemysł filmowy i muzyczny Ameryki Południowej, Indii, Chin, Korei czy krajów arabskich? Co możemy wynieść z obserwacji prób zdominowania tych rynków kulturalnych przez amerykańskie korporacje i centra rozrywkowe? A co najważniejsze: Jakie są możliwe drogi przywrócenia głosu Europie w tym światowym dialogu kultur?
Publikacja jest rezultatem obszernych badań dotyczących kultury głównego nurtu, które autor prowadził przez pięć lat w trzydziestu krajach. Rozmawiał z ponad 1200 osobami we wszystkich stolicach sztuki rozrywkowej.
Frédéric Martel jest socjologiem, dziennikarzem i pisarzem. Jego poprzednia książka Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych została przetłumaczona na wiele języków, w tym również na polski, i była przedmiotem szerokiej dyskusji na świecie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 175
- 57
- 32
- 7
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Bardzo ciekawa analiza wpływu amerykańskiej kultury na gusta odbiorców na całym świecie. Oraz charakterystyka przemysłów kultury w wielu krajach na świecie i tych nielicznych miejsc, gdzie amerykańska nie przyjęła się tak, jakby tego chcieli jej producenci (np. amerykańskie filmy i multipleksy w Chinach). W jakimś sensie wszyscy wiemy, że kino i muzyka z USA królują niemalże wszędzie, ale Martel dokonał solidnej analizy jej korzeni, a także biznesowych zależności, nie ograniczając się przy tym do kontaktów między USA a Europą, lecz przyglądając się różnym instytucjom na całym świecie (np. mediom muzułmańskim). To jest naprawdę ciekawe, co w różnych częściach świata oznacza mainstream. Książka Martela opiera się na prowadzonych przez niego przez lata solidnych badaniach, spotkaniach z właścicielami studiów filmowych i wytwórni, producentami itp. W dodatku napisana jest sprawnie i ciekawie, szczerze polecam.
Bardzo ciekawa analiza wpływu amerykańskiej kultury na gusta odbiorców na całym świecie. Oraz charakterystyka przemysłów kultury w wielu krajach na świecie i tych nielicznych miejsc, gdzie amerykańska nie przyjęła się tak, jakby tego chcieli jej producenci (np. amerykańskie filmy i multipleksy w Chinach). W jakimś sensie wszyscy wiemy, że kino i muzyka z USA królują...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBardzo ciekawe spostrzeżenia autora, fakty i dużo wiedzy, którą autor naprawdę ciekawie wyselekcjonował. Warto przeczytać, chociaż pewne momenty były dla mnie nużące. Warto jednak wiedzieć "co się podoba wszędzie na świecie" a podoba się bardzo różnie ;) POLECAM!!!
Bardzo ciekawe spostrzeżenia autora, fakty i dużo wiedzy, którą autor naprawdę ciekawie wyselekcjonował. Warto przeczytać, chociaż pewne momenty były dla mnie nużące. Warto jednak wiedzieć "co się podoba wszędzie na świecie" a podoba się bardzo różnie ;) POLECAM!!!
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toNie było to złe. Pójdę dalej i powiem nawet więcej: było boleśnie dobre! Trochę jak jedzenie lodów i odczuwanie bólu spalonej słońcem skóry jednocześnie. Niby piecze, ale wiesz, że za trzy dni twoja skóra zbrązowieje i nie będziesz wyglądać już jak świeżo wyjęty z wybielacza, no i przecież masz lody.
Tak właśnie było z tą książką. Bo Frédéric Martel postanowił zbadać zjawisko mainstreamu i w tym celu wybrał się na wycieczkę do największych stolic popkultury, pragnąc dowiedzieć się (i przedstawić później głodnym wiedzy czytelnikom),co, jak i dlaczego. No wiecie, na przykład: dlaczego w takim kraju jak Polska premiery blockbusterów następują często dopiero kilka tygodni po oficjalnej premierze w Stanach, dlaczego Bollywood chciałby być Hollywood, w jaki sposób Disney wyciąga od nas forsę, albo jak to się stało, że Al Jazeera została praktycznie jedyną mainstreamowi stacją telewizyjną na Bliskim Wschodzie. Martel zjeździł więc sobie świat, będąc przyjmowanym przez wielkich i większych krainy popkultury i tak oto powstała jego książka. I dobrze, bo jest ona naprawdę ciekawą lekturą, ukazującą (trochę od podszewki i trochę nie wprost) mechanizm wyciągania pieniędzy z kieszeni klientów. I w tym właśnie miejscu boli.
Ostatnią rzeczą, której powinniście się obawiać przed rozpoczęciem czytania tej książki jest drętwy, akademicki języka autora, tryliard niezrozumiałych pojęć i nuda rosnąca z każdą kolejną stroną – tutaj tego nie ma. Jest za to interesująca lektura, przedstawiająca ciekawe zjawisko (bez cienia subiektywizmu!) w naprawdę dobry i przystępny sposób. Jestem na tak i czuję się odrobinę bardziej świadoma.
Nie było to złe. Pójdę dalej i powiem nawet więcej: było boleśnie dobre! Trochę jak jedzenie lodów i odczuwanie bólu spalonej słońcem skóry jednocześnie. Niby piecze, ale wiesz, że za trzy dni twoja skóra zbrązowieje i nie będziesz wyglądać już jak świeżo wyjęty z wybielacza, no i przecież masz lody.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toTak właśnie było z tą książką. Bo Frédéric Martel postanowił zbadać...
Tysiące przebytych kilometrów i setki rozmów nie przełożyły się niestety na unikalność wniosków. Nie lękajcie się jednak - jest tu trochę uczonych i chwytliwych ciekawostek, którymi można szpanować przed znajomymi z pracy.
Tysiące przebytych kilometrów i setki rozmów nie przełożyły się niestety na unikalność wniosków. Nie lękajcie się jednak - jest tu trochę uczonych i chwytliwych ciekawostek, którymi można szpanować przed znajomymi z pracy.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toTrudno o bardziej niestrawny bełkot.
Trudno o bardziej niestrawny bełkot.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toznakomita i ważna książka. Europa powinna myśleć o europopkulturze by być bardziej zauważalna w świecie.
znakomita i ważna książka. Europa powinna myśleć o europopkulturze by być bardziej zauważalna w świecie.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to