-
ArtykułyTu streszczenia nie wystarczą. Sprawdź swoją znajomość lektur [QUIZ]Konrad Wrzesiński26
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać402
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz2
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
Cytaty z tagiem "średniowiecze" [69]
[ + Dodaj cytat]Kobiety to istoty z natury przewrotne, lubują się w sprowadzaniu mężczyzn na złą drogę(...) są niczym powiew wiatru, są w ciągłym ruchu, zupełnie jak powietrze(...)kobietom z natury brakuje zdrowego rozsądku i tym samym ich wrodzona przewrotność jest niepohamowana(...) Mędrcy twierdzili, że kobiety są- również z natury- oziębłe i gnuśne, a jak wiadomo, zimne przedmioty, gdy już się zajmą, płoną gwałtownie.
Lichwiarz po śmierci ukazał się swojej żonie. Polecił jej dać dowody miłości, którą go darzyła. Miała odbyć pokutę, zdolną jak najszybciej wyciągnąć męża z czyśćca. Żona przeniosła się więc na cmentarz, gdzie żyła w odosobnieniu. Po siedmiu latach lichwiarz ukazał się ponownie. Miał na sobie szatę dwubarwną: w połowie białą, w połowie czarną. Dzięki tobie, powiedział, jestem w połowie drogi do raju. Niech wytrwa więc kolejne siedem lat. Ukaże się jej w chwili, kiedy będzie przechodził do szczęśliwiej wieczności, odziany w białą szatę... I tak się stało.
W tej cielesnej, ziemskiej arytmetyce zawiera się kilka najgłębszych cech średniowiecznej cywilizacji: odwołanie się do symboliki, wypowiedzenie się przez obraz, opanowanie czasu, małżeństwo mężczyzny i kobiety, zapoczątkowane przez Adama i Ewę, i wysiłek ukierunkowany na zapewnienie zbawienia. A przede wszystkim zawiera się w niej dążenie do nadziei, jako w niebie taki na ziemi. Ponieważ Ceary z Heisterbach dodał zdanie, które wzbudzało i wciąż budzi moje zdziwienie: Czyściec to nadzieja. Miałabym ochotę powiedzieć: średniowiecze to nadzieja.
Nigdy nic się nie zmienia. Jeden system jest równie dobry, jak drugi. Średniowiecze nie jest epoką. Średniowiecze to nazwa ludzkiej natury.
Seks uznawano w średniowieczu za podstawowe źródło zła. Małżonkom zabraniano współżycia w niedzielę, święta, wigilie świąt,w środy, w piątki, w poście, w adwencie, dziewięćdziesiąt dni przed porodem i czterdzieści dni po porodzie.
Katastrofalna taktyka dyplomatyczna Bizantyjczyków oraz ich fatalna reputacja spiskujących z wrogiem [tj. Saladynem] usprawiedliwiały agresję; słabość Cesarstwa dawała ku niej okazję, a jego bogactwo zachętę.
W teologii średniowiecza bardzo wyraźnie zaznaczył się wpływ
okresu patrystycznego. W znacznej mierze dotyczyło to poglądów na temat kobiet. Dlatego też wśród teologów tego okresu spotykamy stanowiska wyraźnie antyfeministyczne. Marbod z Rennes (1035–1123), Hildebert z Lavardin (ok. 1056–1133) i wielu innych w swojej twórczości ulegali mizoginistycznym wpływom, a także sami go pogłębiali.
Francuski duchowny i poeta Marbod z Rennes, nauczyciel szkoły katedralnej w Angers, późniejszy biskup Renes, był prawdopodobnie niechętny kobietom z powodu swoich homoseksualnych skłonności. Miał zresztą na swoim koncie kilka erotyków poświęconych homoseksualnej miłości, często włączając w to odrobinę satyry czy ironii (Patrologia Latina 171). Jego postawę wobec kobiet chyba najlepiej
oddaje stwierdzenie: Desplicet amplexus utriusque quidem mihi sexus (Objęcia obu płci są dla mnie odpychające, Patrologia Latina 171: 1656). Poza takimi treściami pozostawił po sobie bardzo bogatą spuściznę literacką. Niemniej jednak trudno było liczyć w tym przypadku na jakąkolwiek promocję społeczną kobiety. Hildebert
z Lavadin, arcybiskup Tours, wyraził bardzo nieprzychylną postawę wobec niewiast w Carmina Miscellanea. „Kobieta zdradliwa, kobieta cuchnąca, godna łańcucha” (Femina perfida, femina sordida, digna catenis, Patrologia Latina 171: 1428); co chyba najlepiej obrazuje ówczesne wyobrażenia o kobiecie.
...uznajemy, że niegodziwość kobiet jest większa niźli bezecność całej reszty świata. Nie ma gniewu większego od gniewu kobiety, a zatrucie jadem żmij i smoków łatwiej wyleczyć i mniej ono groźne dla mężczyzn niźli kobiet bliskość ...
Tomasz z Akwinu głosił, iż "niewiasta ułomną jest i niewydarzoną". To czynna moc w męskim nasieniu nadaje "doskonałe podobieństwo" w postaci dziecka płci męskiej; gdy na świat przychodzi dziewczynka, dzieje się tak za sprawą "defektu owej czynnej mocy".
- Tu zawsze wszystko jest dramatyczne - mówi Vivi do Heather. - Epickie. Wszyscy się zachowują, jakby ich żywcem wyjęto ze średniowiecznej ballady.