-
ArtykułyStrefa mrokuchybarecenzent0
-
ArtykułyMiędzynarodowe Targi Książki w Warszawie już 23 maja. Włochy gościem honorowymLubimyCzytać2
-
ArtykułySpecjalnie dla pisarzy ta księgarnia otwiera się już o 5 rano. Dobry pomysł?Anna Sierant70
-
ArtykułyKeith Richards, „Życie”: wyznanie człowieka, który niczego sobie nie odmawiałLukasz Kaminski2
Cytaty z tagiem "mit" [95]
[ + Dodaj cytat]
To, Co Obudzone opowiadało śniączkom różne rzeczy. Słowami i obrazami, których uczyło się od ludzi. A ludzie kochali przecież opowieści. Cała złożoność świata, wszystkie tajemnice, które rozwiązywane są tysiącleciami... można z nimi żyć tylko dzięki opowieściom, prostemu pragnieniu ubrania doznań w słowa.
Opowieści o krainach umarłych. O odległych galaktykach.
O bogach.
Matka Stworzenia jest zarazem Matką Śmierci i odwrotnie. Ta dwoista natura, podwójna funkcja, stawia przed nami trudne zadanie zrozumienia, co wokół nas, ponad nami i w nas powinno żyć, a co powinno umrzeć. Naszym zadaniem jest zrozumieć rytm życia i śmierci i pozwolić umrzeć temu, co musi umrzeć, a żyć tym, co powinno żyć.
Granica leży między dwoma światami, na samym skraju tego, co to znaczy być człowiekiem, gdzie zostajemy odarci ze wszystkiego, gdzie opuszczamy to życie i doświadczamy tego, co leży poza nim. I kiedy tragedie są dobre, pozwalają nam poczuć, jak to jest.
Właśnie o tym są te greckie sztuki. O tym, co to znaczy być człowiekiem. Co to znaczy żyć.
Pokoje są naprawdę starcami
Co znają sekrety, znają opowieści (...),
Które ukryli w ciemnych szybach;
Które ukryli na dnie luster.
Georges Rodenbach „Le Régne du silence”.
Pieśń jest zawsze pieśnią. Jeszcze wyśpiewam prawdziwą.(...) Jedną. Moją.
Jake, gdy Orfeusz spojrzał za siebie, nie był głupi. Mity są pełne oszczerstw. To nie nagły strach, że Eurydyka zniknęła, nakazał mu odwrócić głowę, lecz groźne światło widoczne na górze. (…) To bardzo ludzki odruch, odwrócić się i spojrzeć w oczy towarzysza powrotnej wędrówki, by wspólnie przeżyć chwilę przerażenia myślą, że wszystko, co znaliśmy, zmieniło się pod naszą nieobecność.
In the nineteenth century, myth was no longer discarded as mere fable, nor was it interpreted as history in a supernatural disguise. The comparative method helped to illuminate the similarities between beliefs of disparate cultures, and established the study of mythology as a respected field of scholarly research, in that myths were no longer treated as corruptions of the sacred revelation embodied in the Bible. The emerging discipline, anthropology, allowed greater insight into the mythopoeic mind, which the Romantic poets had discovered and celebrated among the country folk. Thus, the above-mentioned theories should not be viewed separately from literary studies. While classicists and philologists attempted to arrive at theories explaining the original significance of the major figures in world mythologies, the Victorian poets found in them new sources of inspiration for their dramatic personas. Moreover, this renewed interest in ancient mythologies also helped to awaken the public’s interest in the mythologies and folklore native to the British Isles, embracing both the Celtic and Norse connections, which also provided sources for new directions in literature.
Opowieści zmieniają się z biegiem czasu, ale mity są inne. Niezależnie od tego, ile zmieni się w ich formie, ich prawdziwe znaczenie jest stałe. Czujesz je między słowami niczym bicie serca. Mój ojciec mawiał, że mity są naczyniami prawdy.