Wiedźmin coraz bliżej

LubimyCzytać LubimyCzytać
22.07.2019

Dotąd mogliśmy tylko opierać się na zdjęciach robionych z ukrycia i szczątkowych informacjach od samych twórców, aż wreszcie w weekend podczas Comic-Conu w San Diego pojawił się pierwszy zwiastun „Wiedźmina”. Co już wiemy o nadchodzącym serialu?

Wiedźmin coraz bliżej

Zaskoczeniem dla tych, którzy nie śledzą na bieżąco postępów na planie filmowym, może być fakt, że fabuła nie będzie osnuta tylko wokół postaci Geralta. Sama showrunnerka serialu Lauren S. Hissrich zwracała uwagę, że będzie to serial o… rodzinie.

Dlatego też w trailerze mogliśmy zobaczyć dwie najważniejsze damy w życiu wiedźmina – Yennefer i Ciri. W grudniu, kiedy planowana jest premiera serialu, powinniśmy więc ujrzeć ledwie wspomnianą w książkach przemianę Yennefer w piękną czarodziejkę, która odbyła się podczas szkolenia w magicznej akademii w Aretuzie. Ciri wydaje się trochę starsza niż wynika to z książek – w zbiorze opowiadań „Miecz przeznaczenia” przyszła wojowniczka jest opisana jako „nie więcej niż 10-letnia mysiopopielatowłosa” dziewczynka. Sam Henry Cavill został świetnie ucharakteryzowany na wiedźmina, co widać zwłaszcza w ostatniej scenie walki z potworem, gdy widzimy go po zażyciu eliksirów. Drobnym zgrzytem dla niektórych fanów wydaje się tylko scena z Geraltem bez koszulki, gdzie imponujących rozmiarów muskulatura niepokojąco zaczyna przypominać tę posiadaną przez Hulka Hogana i innych tuzów amerykańskich walk zapaśniczych spod znaku World Wrestling Federation. Gdy przypomnimy sobie opisywane przez Andrzeja Sapkowskiego walki, to wiedźmin był w nich raczej szermierzem, który nad imponującą siłę fizyczną przedkładał gibkość i umiejętność fechtunku. Czy tak umięśniony wiedźmin mógłby z taneczną gracją poruszać się między przeciwnikami? 

Oprócz najważniejszej trójki, wokół której osnuta będzie fabuła serialu, przez trailer przemykają również Istredd, Tissaia de Vries, Jeż z Erlenwaldu, druid Myszowór, królowa Calanthe oraz czarodziejka Triss Merigold. A także driady z brokilońskiego lasu, co sugeruje, że w pierwszym sezonie powinniśmy zobaczyć również zaczerpnięte z drugiego tomu opowiadań sceny z halucynacjami po wypiciu Wody Brokilonu. Czy magiczne drzewo na pustyni, przy którym stoi Ciri, to właśnie jedna z wizji dziewczynki?

Wymieniając postaci pokazane w zwiastunie, należy wspomnieć o wielkim nieobecnym. Ani przez sekundę nie widzieliśmy na ekranie sympatycznego barda Jaskra. Trzeba mieć nadzieję, że postać prowadzącego hulaszczy tryb życia nieodłącznego druha wiedźmina nie zostanie potraktowana po macoszemu. W prozie Sapkowskiego dzierżący lutnię Jaskier był przecież jednym z głównych bohaterów, dodającym kolorytu i nieco prostolinijnego poczucia humoru. 

Tego słowiańskiego kolorytu znanego z książek (i z gier wydawanych przez CD Projekt) może niektórym czytelnikom w zwiastunie brakować. Także fani, którzy w wiedźmińskich opowiadaniach doszukiwali się naszego kraju, mogą być zawiedzeni. Choć wiemy, że część scen kręcono w Polsce, to przyciemniona kolorystyka, zamki i fantastyczne plenery Brokilonu czy wyspy Thanedd w żadnej mierze nie wskazują na konkretne położenie geograficzne. „Wiedźmin” w wydaniu netflixowym jest produkcją światową i ma odnieść sukces porównywalny z serialem „Gra o tron”. Stąd – oprócz samej postaci Andrzeja Sapkowskiego i cenionego filmowca Tomasza Bagińskiego pełniącego rolę współproducenta serialu – jedynym widocznym w zwiastunie polskim akcentem pozostaje aktor Maciej Musiał, wcielający się w rolę sir Lazlo. Tym, którym to nie wystarcza, pozostaje przeglądanie przepastnych archiwów internetowych w poszukiwaniu polskich produkcji długo- i krótkometrażowych z 2002 roku, z Michałem Żebrowskim, Grażyną Wolszczak, Zbigniewem Zamachowskim i słynnym już złotym smokiem.


komentarze [53]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
generał  - awatar
generał 21.08.2023 22:36
Czytelnik

Pamiętacie jak pisałam, że serial musiałby okazać się bardzo słaby, żeby nie chcieć przeżyć tych przygód jeszcze raz? Najwyraźniej ktoś przyjął wyzwanie i wygrał. Jebaniutki. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Mariusz  - awatar
Mariusz 23.07.2019 19:20
Czytelnik

A ja nie przebrnąłem przez początek Wiedźmina, tak zachwalonego z każdej strony.
Oczekiwałem ciągu historii a dostałem zlepek opowiadań.
Stylistycznie i fabularnie bez szału, że tak powiem.
Miałem odczucie jakbym... sięgnął po tego autora za późno, mimo, że taki stary wcale nie jestem.
Czuję się nieco odosobniony. :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
23.07.2019 19:58
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Mikołaj Nowak - awatar
Mikołaj Nowak 23.07.2019 20:33
Czytelnik

Początek sagi zaczyna się od "Krwi Elfów", od tego momentu historia jest przedstawiona jednym ciągiem, dosyć logicznie i spójnie, od początku do końca (ostatniego tomu). Te dwa pierwsze tomy opowiadań są dobrą bazą i genezą bohaterów, ale skoro Panu nie przypadła do gustu taka forma krótkich opowiadań to polecam zacząć właśnie od książki Krew Elfów i ewntualnie później...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Skellen  - awatar
Skellen 24.07.2019 12:05
Czytelnik

@Viper7 Nie zgadzam się z Tobą. Uważam, że opowiadania powinno się, a nawet trzeba przeczytać przed sagą. Prócz tego, że wprowadzają w świat Wiedźmina, są tam opowiadania niezwykle ważne dla powieści. Innymi słowy dwa tomy opowiadań stanowią integralną całość sagi i należy czytać te książki chronologicznie. Że Pana Mariusza odrzuciło? Cóż, nie każdy musi fascynować się tym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
ryszpak  - awatar
ryszpak 24.07.2019 15:06
Bibliotekarz

Na samym początku był jeszcze tomik "Wiedźmin" wydawnictwa "Reporter", ale w zasadzie te same opowiadania spotkamy w dwóch pozostałych tomach. No, z wyjątkiem "Drogi, z której się nie wraca". Ale czy to faktycznie opowiadanie o rodzicach wiedźmina, jak to zaznaczono w komiksie... Kto to wie...
Popieram Skellena, proszę dać jeszcze raz szansę opowiadaniom. Od nich Sapkowski...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zoltar  - awatar
Zoltar 24.07.2019 16:34
Bibliotekarz

Popieram, jako fan Sapkowskiego, oczywiście wypowiedzi Skellena i ryszpaka. Obydwa zbiory opowiadań są niezbędne i nie do ominięcia, jeśli chce się naprawdę "ogarnąć" świat wiedźmina.

Jednakże, podobnie jak przedmówcy, nie zakładam, że tego typu proza musi spodobać się każdemu. Zdanie czytelników, którym Sapkowski nie odpowiada, trzeba uszanować.

Powracając do właściwego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Legeriusz  - awatar
Legeriusz 25.07.2019 02:15
Czytelnik

Zgadzam się z częścią wypowiedzi, ale Marco Polo? Dla mnie to gniot. Podbiłeś moje obawy Sakharovem. A poświęcenie odmienności dla wygładzenia produktu nie zawsze jest konieczne. W niektórych serialach przyciąga właśnie odmienność kulturowa.
Swoją drogą dawna Fantastyka... to były czasy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Zoltar  - awatar
Zoltar 25.07.2019 06:16
Bibliotekarz

Z "Marco Polo" to jest tak: Zależy od gustu i od tego, czego po takim serialu oczekiwałeś. Mnie ten serial "podszedł", bo pokazał to, co mnie w historii weneckiego podróżnika kręciło. W sumie nawet sam Marco Polo był mi niepotrzebny, bo bardziej interesowali mnie jego azjatyccy "gospodarze". Kreację Benedicta Wonga w roli Kublaj Chana oraz Joan Chen (cesarzowa Chabi) uważam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Skellen  - awatar
Skellen 25.07.2019 11:08
Czytelnik

Chodzi tu zapewne o gwarę. Na przykład gdy gadają krasnoludy. Tu są nasze, czasem siermiężne-ale wciąż nasze, słowiańskie-polskie klimaty. Maszkary i potwory z którymi walczy Geralt, wywodzą się jeszcze z pogańskich wierzeń i zabobonów na ziemiach przez nas zamieszkiwanych. Przynajmniej spora ich część.
I wreszcie specyficzny humor, który raczej różni się od anglosaskiego,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zoltar  - awatar
Zoltar 26.07.2019 16:15
Bibliotekarz

Gwary istnieją (zapewne) w większości języków świata. Takie rzeczy można przenieść i na angielski. Z humorem to już trudniej. Ale na razie nic konkretnego nie można powiedzieć, bo to nie jest zadaniem teasera, aby wyjaśniać cały świat serii.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
FannyBrawne  - awatar
FannyBrawne 23.07.2019 16:02
Bibliotekarka

Tomy opowiadań czytałam jeszcze zanim zaczęto w ogóle myśleć o serialu, sagę kiedy już był w planach, ale informacji brak. Ukształtowałam sobie pewne wyobrażenia o postaciach i klimacie i serialu na pewno nie będę oglądać z myślą ,,o co chodzi w Wiedźminie", tylko sprawdzę na ile wizja scenarzystów mi odpowiada, czy jest ciekawa, przekonująca.
Nadal nie odpowiada mi ta...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Ghostwriter  - awatar
Ghostwriter 23.07.2019 10:54
Bibliotekarz

Dawno już minęły czasy, gdy z wypiekami na twarzy czytałem książki Sapkowskiego oraz komiksy na ich podstawie. W gry nie grałem. Może dlatego podchodzę do całej sprawy z dystansem. Polska ekranizacja mnie rozczarowała. Po seansie lata temu jasnym dla mnie było, że jeżeli ktoś chce wziąć się za "Wiedźmina" musi dysponować konkretnym budżetem. Osobiście, cieszę się, że za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
awatar
konto usunięte
24.07.2019 18:51
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Ghostwriter  - awatar
Ghostwriter 25.07.2019 09:48
Bibliotekarz

Zacytuję klasyka: "Nie słyszałem piosenki, więc chciałem powiedzieć parę słów na jej temat". Mam wrażenie, że o czymś nie wiem i setki internautów przerobiło już co najmniej kilka odcinków, a nie tylko - tak jak ja - te kilka sekund trailera. No halo... Ja staram się powiedzieć: Spokojnie. Pożyjemy, zobaczymy. Być może mój dystans wynika z tego, że dawno temu przestałem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zoltar  - awatar
Zoltar 26.07.2019 13:47
Bibliotekarz

A właśnie wczoraj obejrzałem reakcje na teaser i niektórzy fanowie anglosascy narzekają, że Netflix usiłuje zrobić z Caville'a nowego Lamberta! :)

Czyli nihil novi sub sole... ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Ghostwriter  - awatar
Ghostwriter 26.07.2019 22:24
Bibliotekarz

Christopher Lambert w "Beowulfie" to taki wypisz wymaluj wiedźmin. Nawet włosy miał białe (aczkolwiek krótkie). ;) A teraz na różnych forach od kilku lat było hasło: Mads Mikkelsen. Też lubię tego aktora (tak samo jak Lamberta) i nawet by pasował do Gerlata (tak jak kiedyś Lambert), ale cóż... włosów rwać nie będę. Cavill to na pierwszy rzut oka nie jest wypisz wymaluj...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Zoltar  - awatar
Zoltar 27.07.2019 05:54
Bibliotekarz

Po pierwsze facet aż się rwie do tej roli. Obejrzałem kilka wywiadów z nim i zaimponował mi wytrwałością w dążeniu do bycia Geraltem oraz jego zafascynowaniem zarówno grami jak i książkami o wiedźminie. Pobił 206 innych kandydatów. Więc albo Netflix jest ślepy (byłoby źle), albo Cavill jest w rzeczy samej tym właściwym człowiekiem do tej fuchy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Ghostwriter  - awatar
Ghostwriter 27.07.2019 19:07
Bibliotekarz

Nie za bardzo zrozumiałem: kto rwał się do roli Geralta?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Zoltar  - awatar
Zoltar 27.07.2019 19:55
Bibliotekarz

Henry Cavill.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Ghostwriter  - awatar
Ghostwriter 28.07.2019 20:45
Bibliotekarz

Zoltar: a to pierwsze słyszę. To miłe tak czy siak. Tym bardziej kibicuję temu aktorowi.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Booklore  - awatar
Booklore 23.07.2019 08:40
Czytelniczka

Musimy pamiętać, że to co zostało zaprezentowane na CC to TEASER, nie oficjalny TRAILER! A to jest duża różnica. Ponad to Bagiński mówił, że serial jest jeszcze w fazie postproduckji i wiele rzeczy będą jeszcze dopracowywać. Teraz zmontowali materiał na szybko, żeby móc już coś pokazać. Dalej, Wiedźmin nie jest serialem dla Polaków, tylko dla całego świata, więc nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
peregusna  - awatar
peregusna 23.07.2019 07:39
Czytelniczka

Mam spory problem z tą wersją Wiedźmina - brak języka polskiego. Geniusz postaci wykreowanych przez pana Sapkowskiego polegał w ogromnej mierze na języku jakim się posługiwali, charakterystycznych zwrotach itd. Akcja akcją, ale ten brak języka polskiego mocno mnie boli.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Yardash  - awatar
Yardash 23.07.2019 17:11
Czytelnik

Myślę, że to już będzie polem do popisu dla sprawnego tłumacza - o ile szarpną się finansowo na takiego ;) Nie każda kwestia, nie każdy dialog musi być przełożony dosłownie, więc wprawny translator mógłby wpleść tu i ówdzie teksty pasujące klimatem i językiem do tych z książek.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
peregusna  - awatar
peregusna 23.07.2019 21:02
Czytelniczka

Zgadzam się, dobre tłumaczenie może przynieść wiele korzyści. Fakt jednak pozostaje faktem, przynajmniej moim zdaniem, że bez względu na to jak dobre jest tłumaczenie, taki tekst jest zawsze ubogi i zubożały względem oryginału.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Vespera  - awatar
Vespera 29.07.2019 10:38
Czytelniczka

Tak to zawsze jest z tłumaczeniami, coś się w nich traci. A szkoda, bo Sapkowski jest przecież mistrzem słowa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Legeriusz  - awatar
Legeriusz 23.07.2019 01:36
Czytelnik

A tam, że nie ma Jaskra. Jest za to Musiał :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
generał  - awatar
generał 22.07.2019 22:27
Czytelnik

Książki świetne, gra...po Dzikim gonie, póki co, próżno szukać takiej przyjemności w innych grach. Muszę przyznać, że trzecia część odpowiedziała niemalże doskonale na moje wyobrażenia o postaciach i miejscach. Przed serialem duże wyzwanie, fani nie śpią, a każdy ma swoje własne oczekiwania. Wyobrażam sobie jednak, że sentyment zwycięży. Serial musiałby okazać się bardzo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
kaki15  - awatar
kaki15 22.07.2019 20:43
Czytelniczka

Jestem ciekawa tego serialu, ale jestem też w o tyle komfortowej sytuacji, że nie mam co do niego większych wymagań czy oczekiwań. Niestety, ale książki były dla mnie bardzo słabe (styl pisania + fatalna kreacja świata), ale pomysł jako taki był ok, więc liczę, że serial będzie dla mnie bardziej strawny, ale też wiem, że jakoś znacząco się nie zawiodę, nawet jeśli mi się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
McRap1972  - awatar
McRap1972 22.07.2019 21:12
Bibliotekarz

"książki były dla mnie bardzo słabe" ... cóż w takim razie współczuję ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
kaki15  - awatar
kaki15 23.07.2019 14:24
Czytelniczka

Nie ma czego. Na szczęście przeczytanie słabej książki to nie życiowa tragedia, a posiadanie o książkach własnego zdania bardzo sobie chwalę ;D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
asymon  - awatar
asymon 23.07.2019 15:22
Bibliotekarz

No ja się że tak powiem wychowałem na Sapkowskim, książki czytałem w liceum, na świeżo, gdy ukazywały się kolejne tomy sagi. Niedawno przypomniałem sobie dwa tomy opowiadań i kurczę, czyta się to świetnie.

Może jest w tym trochę nostalgii, ale niewiele, książki są ładnie napisane i nie miałem problemu z wejściem w świat, bo w przypadku fantasy coraz gorzej mi to idzie,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
kaki15  - awatar
kaki15 24.07.2019 19:37
Czytelniczka

@asymon, ja zkolei w świat wiedźmina wejść nie mogłam zupełnie, i to chyba jedyna książka jakkolwiek fantazy w której miałam z tym problem.
Nie wiem co czytają obecni 20 latkowie, nastolatkowie chyba mają powieści Riordana (Percy Jackson i inne) ja mając teraz między 20 a 30 dorastałam z Potterem do którego z tego względu mam sentyment i plan wrócić po latach, ale już np....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
WiTdonWiTo  - awatar
WiTdonWiTo 24.07.2019 21:48
Bibliotekarz

kaki15 ja przez lata złościłem się dlaczego nasz Wiedźmin jest tak niedoceniany a na świecie wszyscy zachwycają się Harry Potterem. Tylko, że to było zanim przeczytałem Harrego Pottera. A gdy go wreszcie - z niechęcią - przeczytałem tylko po to aby wyrobić sobie własne zdanie z przykrością stwierdziłem, że A. Sapkowskiemu daleko do J.K. Rowling. To nie ta klasa pisarza....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
kaki15  - awatar
kaki15 24.07.2019 22:28
Czytelniczka

WiTdinWiTo nie pamiętam przekleństw w Wiedźminie, ale generalnie nie podobał mi się styl w jakim to było napisane, pamiętam, że nie przypadł mi do gustu język, humor ale czytałam dość dawno. Co do Pottera, nie mogę się zgodzić, ze zdaniem " Autorka „Harrego Pottera” miała wszystko od początku do końca zaplanowane i poukładane." wiem, że to oficjalna wersja, jednak znając...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Annonimowa  - awatar
Annonimowa 22.07.2019 19:51
Czytelnik

Po obejrzeniu zwiastuna mam mieszane uczucia, ale cały czas czekam na serial, może jednak będzie pozytywnym zaskoczeniem :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post