Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Można podać wiele dowodów na utrwaloną pozycję kategorii postpamięci zarówno w naukach humanistycznych i społecznych, jak i naukach medycznych i naukach o zdrowiu. Zaproponowany przez Marianne Hirsch1 termin służy reprezentującym rożne dyscypliny badaczom: kulturoznawcom, filozofom, literaturoznawcom, socjologom, psychologom, psychiatrom, historykom, politologom, historykom sztuki,...

Można podać wiele dowodów na utrwaloną pozycję kategorii postpamięci zarówno w naukach humanistycznych i społecznych, jak i naukach medycznych i naukach o zdrowiu. Zaproponowany przez Marianne Hirsch1 termin służy reprezentującym rożne dyscypliny badaczom: kulturoznawcom, filozofom, literaturoznawcom, socjologom, psychologom, psychiatrom, historykom, politologom, historykom sztuki, filmoznawcom, teatrologom do opisania tragicznych doświadczeń, które były udziałem konkretnych jednostek i całych grup społecznych różnych czasów, niezależnie od szerokości geograficznej.

Autorka Family Frames, wychodząc od autobiograficznych doświadczeń i próby
poznania rodzinnej historii, analizowała różne sposoby narracji o przeszłości. Za ich kluczowy element uznała przeżyte przez ofiary traumy, które mają konsekwencje nie tylko dla ich indywidualnych biografii, ale także dla przedstawicieli kolejnych generacji. Postpamięć zatem można zdefiniować jako typ pamięci indywidualnej, w sposób oczywisty konstytuujący i formujący człowieka. Jego cechą charakterystyczną jest to, że czerpie treści, elementy uświadomione i podświadome z doświadczeń innych osób. Będąc empatycznym odbiorcą takiej narracji, przedstawiciel postpokolenia wykorzystuje doświadczenia innych – w szczególności członków rodziny, a także osób bliskich nie tylko z racji więzów krwi, lecz z powodów kulturowych, narodowych, religijnych, społecznych, emocjonalnych – do budowania własnej tożsamości. Opowiadania o przeszłości, powracanie do własnych przeżyć i ich werbalizacja stają się zatem dla nadawcy sposobem ich ponownego „przeżycia” – niekiedy też „przepracowania”, dla odbiorcy zaś okazją nie tylko do ich poznania, ale też przyjęcia jako tworzywo emocjonalne i intelektualne własnego ja.

 

źródło opisu: http://akademicka.pl/index.php?detale=1&a=1&id=35945

źródło okładki: http://akademicka.pl/index.php?detale=1&a=1&id=35945

pokaż więcej

Brak materiałów.

Mogą Cię również zainteresować

  • Złotko
  • Słodkie życie
  • Mężczyzna, który gonił swój cień
  • Salon sukien ślubnych
  • Ciotka Poldi i sycylijskie lwy
  • Idealne życie
  • Teatr węży. Tom 1. Dwie karty
  • Bunt na Wyspie Potępionych
  • Ostatnia chowa klucz
  • Zrób to kochanie
  • Dziedzice ziemi
  • Zła Julia
  • Hodowca świń
  • Milion odsłon Tash
  • Zbrodnia nad urwiskiem
  • Zapach diabła
Złotko
C.J. Skuse

7,5 (2 ocen i opinii)
Słodkie życie
Krystyna Mirek

7,31 (26 ocen i opinii)
Mężczyzna, który gonił swój cień
David Lagercrantz

6,63 (160 ocen i opinii)
Salon sukien ślubnych
Rachel Hauck

8 (1 ocen i opinii)
Ciotka Poldi i sycylijskie lwy
Mario Giordano

7,67 (24 ocen i opinii)
Idealne życie
Minka Kent

6,19 (21 ocen i opinii)
Teatr węży. Tom 1. Dwie karty
Agnieszka Hałas

7,13 (108 ocen i opinii)
Bunt na Wyspie Potępionych
Melissa de la Cruz

7,5 (2 ocen i opinii)
Ostatnia chowa klucz
Ałbena Grabowska

7 (2 ocen i opinii)
Zrób to kochanie
Katarzyna Miller

0 (0 ocen i opinii)
Dziedzice ziemi
Ildefonso Falcones

8 (1 ocen i opinii)
Zła Julia
Leisa Rayven

7,06 (50 ocen i opinii)
Hodowca świń
Anna Zacharzewska

7,33 (6 ocen i opinii)
Milion odsłon Tash
Kathryn Ormsbee

7,25 (121 ocen i opinii)
Zbrodnia nad urwiskiem
Marta Matyszczak

7,69 (13 ocen i opinii)
Zapach diabła
Mons Kallentoft

7,5 (2 ocen i opinii)
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd