Żona numer dwa, rola śmiertelnie trudna. „Ta druga” Sarah Pinborough

LubimyCzytać LubimyCzytać
28.03.2022

Autorka bestselleru „Co kryją jej oczy” powraca w rewelacyjnym stylu. „Ta druga” Sarah Pinborough to książka tak samo świetna, o ile nie lepsza. Nic dziwnego, Harlan Coben, entuzjasta talentu Brytyjki, nie mógł się mylić. W środku jest wszystko to, za co uwielbiamy psychologiczny thriller – rosnące napięcie, przekonujące portrety głównych bohaterów, splot pragnień i ambicji nakręcający niebezpieczeństwo i zbrodnie. Przygotujcie się na wyprawę do Savannah!

Żona numer dwa, rola śmiertelnie trudna. „Ta druga” Sarah Pinborough

„Ta druga” na początku nieco myli tropy, przypominając obyczajową mini sagę o życiu bogatych ludzi. Widzieliśmy to wielokrotnie – wielkie rezydencje, połyskliwe karoserie najlepszych samochodów i piekielnie drogie drinki. Pośród nich lub z nimi w ręku bohaterowie poruszający się z wdziękiem skrywającym bezkresny cynizm. Dopiero później historia przybiera coraz bardziej złowrogie i mordercze barwy.

Ale po kolei.

Marcie Maddox musiała długo walczyć o względną akceptację społeczności bogaczy zamieszkujących Savannah w amerykańskiej Georgii. Jej starszy mąż, Jason, jest tutaj cenionym prawnikiem. Jako pięćdziesięciolatek jest w lokalnej elicie nadal uznawany za młodego, trzydziestoparoletnia Marcie natomiast jest traktowana jak podlotek. Wszyscy tutaj pamiętają pierwszą żonę Jasona. Marcie, jako ta druga, na zawsze pozostanie gorsza.

Prawdziwa towarzyska bomba spada, kiedy szef Jasona, William Redford wraca z Londynu z nową żoną, dwudziestoletnią Keishą. Różnica dzieląca małżonków to niemal pięćdziesiąt lat. Skalę skandalu wzmaga fakt, iż Keisha jest czarnoskóra, co w kolebce amerykańskiego niewolnictwa nadal ma znaczenie, oraz to, że William dopiero co pochował zmarłą na raka żonę. Cóż, Keisha ma niewątpliwe trudny start, ale uroda i aura skandalu czyni z niej wielką atrakcję.

Soczysta powieść o nieszczęśliwych drugich żonach przytłoczonych brzemieniem sekretów i zazdrości.

„Washington Post”

Marcie szybko staje się zazdrosna o uwagę skupioną na Keishy, zwłaszcza kiedy Jason zaczyna z nią flirtować. Wszystko jest jednak częścią większego planu mężczyzny. Marcie ma zaprzyjaźnić się z Keishą, aby ta przekonała Williama do przekazania prawniczego imperium w jego ręce. Pierwsza komplikacja jest dość niespodziewana. Kobiety nawiązują bowiem gorący romans.

Mieszanka gorącego seksu, kłamstw, sekretów, zdrad, morderstw, przyprawiona szczyptą wudu.

„Library Journal”

Od tego momentu fabuła powieści eksploduje. Pinborough startuje od napięcia erotycznego, potem wysyła czytelnika w rejony ocierające się o horror, gdy na scenę wkracza cieszący się złą sławą kult voodoo. Keishe i Marcie łączy nie tylko cielesność. Obie mają podobną, niejasną przeszłość, która wciąż powraca do nich w najmniej spodziewanych momentach. Obie też weszły świadomie w związki, które miały okazać się spełnieniem snu o przyjemnym, wygodnym życiu. Rzeczywistość, jak to zwykle bywa, mija się jednak z wyobrażeniami. Wybrani mężczyźni okazują się manipulującymi, świadomymi swojej władzy samcami alfa. Żona, zwłaszcza ta druga, to przede wszystkim piękna ozdoba.

W tym osobliwym czworokącie nagromadzenie złych emocji szybko sięga zenitu. W toku lektury zaczynamy zdawać sobie sprawę, że ktoś musi zniknąć. W tym miejscu powieść będąca dotąd doskonałym, gęstym psychologicznym thrillerem nabiera cech rasowego kryminału. Kto zabił? Konia z rzędem dla tego, kto od razu wytypuje mordercę. Strzałów jest niby niewiele, ale Pinborough jest mistrzynią w dokonywaniu fabularnych twistów, które wydaje się dziwne, nawet szalone, by na końcu okazać się częścią niezwykle precyzyjnie skonstruowanej układanki. Wszystkie pierwotnie rozpisane role rozpadają się jak domek z kart, by w kolejnym zwrocie akcji ułożyć się w nową, niespodziewaną konfigurację. To wszystko razem naprawdę się klei, co jest świadectwem doskonałego opanowania pisarskiego rzemiosła.

Soczysta powieść o nieszczęśliwych drugich żonach przytłoczonych brzemieniem sekretów i zazdrości.

„Washington Post”

Czytając można zadać pytanie, czy autorka musi lubić swoich bohaterów? Zwrotnikowe, wypełnione lepkim, wilgotnym powietrzem Savanah jest przez nią przedstawione jako prawdziwe siedlisko żmij. Za każdym gestem i uśmiechem kryje się tutaj podstęp, interes, w najlepszym przypadku brutalna ocena. Nawet namiętność, a może zwłaszcza ona, ma cechy dziwnego opętania. Pisarka po spędzeniu kilku tygodni w Savannah była pewna, że musi napisać o tym miejscu powieść. Czy jedząc obiad w którejś z drogich restauracji podsłuchała rozmowę lokalnych bogaczy? Czy będąc obsługiwaną przez piękną, pewną siebie kelnerkę myślała o przyszłej Marcie? A może pierwowzór żywiołowej Keishy szturchnął ją ramieniem w drzwiach sklepu z pamiątkami?

Sarah Pinborough (ur. 1972) – autorka scenariuszy i kilkudziesięciu powieści, m.in. głośnych thrillerów „13 minut” (2016; wyd. pol. 2018) i „Co kryją jej oczy” (2017; wyd. pol. 2017), na podstawie którego powstał serial Netflixa. Pinborough została wyróżniona w latach 2010 i 2014 nominacją do nagrody Crimeand Thriller Book of the Year przyznawanej w ramach British Book Awards; zdobyła również nagrodę British Fantasy Award w kategorii najlepsze opowiadanie. Thriller „Ta druga” podobnie jak wiele wcześniejszych powieści tej autorki ukazał się w kilkudziesięciu krajach na całym świecie.

Przeczytaj fragment książki:

Książka „Ta druga” jest już dostępna w sprzedaży.

Artykuł sponsorowany.


komentarze [3]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
iwonex  - awatar
iwonex 28.03.2022 20:05
Czytelniczka

Chyba sięgnę po książkę
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Myszka  - awatar
Myszka 28.03.2022 16:59
Czytelniczka

Właśnie zaczęłam jej słychać, zaczyna się nieźle a potem mam nadzieję, ze będzie jeszcze lepiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
LubimyCzytać  - awatar
LubimyCzytać 28.03.2022 14:01
Administrator

Zapraszamy do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post