rozwiń zwiń

Pisma filozoficzne II. O państwie. O prawach. O powinnościach.

Okładka książki Pisma filozoficzne II. O państwie. O prawach. O powinnościach.
Cyceron Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN Seria: Biblioteka Klasyków Filozofii filozofia, etyka
557 str. 9 godz. 17 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Biblioteka Klasyków Filozofii
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
1960-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1960-01-01
Liczba stron:
557
Czas czytania
9 godz. 17 min.
Język:
polski
Średnia ocen

                10,0 10,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
10,0 / 10
1 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
295
295

Na półkach: ,

W drugim tomie "Pism filozoficznych" znajdujemy dalszy ciąg przenikliwych refleksji Cycerona na najbardziej nurtujące człowieka zagadnienia - niezależnie od epoki. Myśliciel rzymski, jak już wspomniałem w opinii do pierwszego tomu, twórczo rozwija tezy greckich szkół filozoficznych, przerabia je na modłę i styl strawne dla współczesnych, podzielających jego zapatrywania lub aspirujących do bycia światłymi i poważanymi w wąskich intelektualnych kręgach. Mamy tutaj trafne wypowiedzi o cnocie, która była najwdzięczniejszym przedmiotem rozważań większości starożytnych miłośników mądrości, a która miała doczekać się jeszcze nie lada kariery po upadku Imperium Romanum, w zmienionych okolicznościach, lecz w niezmienionej proporcji teorii do praktyki: "Atoli nie dość jest mieć cnotę niby znajomość jakiejś sztuki, jeśli jej się nie stosuje w praktyce".
Także o religii i wyobrażeniach o niej przeczytamy tutaj (jak i w tomie I) sporo ciekawych spostrzeżeń: "A jeśli nawet mniemania różnych narodów są różne, to jednak te narody, które oddają cześć boską psom i kotom, wcale nie ulegają innemu zabobonowi niż pozostałe". Zdaje się, że filozof nie robi tutaj różnicy pomiędzy mitologiami politeistycznymi, a ich monoteistycznymi odpowiednikami. Zabobon pozostaje zabobonem, niezależnie od przedmiotu jego czci.
Podnosi Cyceron szalenie ciekawą, acz, raczej dla wielu, kontrowersyjną kwestię dwóch rodzajów niesprawiedliwości. Jedną z nich jest czynienie krzywdy. To wydaje się bezsporne. Drugą natomiast jest nieudzielanie pomocy krzywdzonym lub niedopełnianie powinności. Ostrze swej krytyki w tym kontekście wysuwa Rzymianin wobec wielkiej liczby filozofów. Mianowicie gani ich za to, iż, jakkolwiek nie popełniają pierwszej z wymienionych niesprawiedliwości, to nie są wolni od drugiej. Odsuwając się od współżycia z innymi ludźmi, "nie wnoszą do niego żadnych wysiłków, żadnych starań i żadnych środków". Mamy tu Cycerona jako piewcę czynu. Twierdzi on wprost, że "cała wartość cnoty polega na działaniu". Znajdą te słowa swe odzwierciedlenie w późniejszych czasach, często w warunkach i u ludzi, po których ich adwersarze nie spodziewaliby się hołdowania starożytnym cnotom.
Tom ten zawiera również wprost nieprzeliczoną ilość wskazówek, porad i błyskotliwych uwag na wszelkie tematy związane z państwem, prawem i tymi, którzy nim kierują i je tworzą. W nawiązaniu do nieśmiertelnej idei platońskiej, Cyceron stwierdza: "My wszelako zgoła nie znamy prawdziwego prawa i rzeczywistej sprawiedliwości w doskonałej i wyraźnej postaci: dostępne są nam tylko ich cienie i niejakie podobieństwa. Obyśmy się choć tych trzymali!" (jeśli ktoś lubi zabawę intelektualną, polegającą na kojarzeniu takich słów z rzeczywistością w której sam funkcjonuje, to sądzę, że akurat ten fragment z Cycerona może tutaj coś na myśl nasunąć; a jak z tym dobrze pójdzie to jeszcze proponuję te kilka wersów z "Fenicjanek": "Gdy dla tronu zdobycia zgwałacić trzeba prawo, Gwałć je; lecz w innych razach szanuj sprawiedliwość".).
Drugi tom "Pism filozoficznych" Cycerona zasługuje na nie mniejszą uwagę niż pierwszy.

W drugim tomie "Pism filozoficznych" znajdujemy dalszy ciąg przenikliwych refleksji Cycerona na najbardziej nurtujące człowieka zagadnienia - niezależnie od epoki. Myśliciel rzymski, jak już wspomniałem w opinii do pierwszego tomu, twórczo rozwija tezy greckich szkół filozoficznych, przerabia je na modłę i styl strawne dla współczesnych, podzielających jego zapatrywania lub...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Posiadam
    1
  • Przeczytane
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Pisma filozoficzne II. O państwie. O prawach. O powinnościach.


Podobne książki

Przeczytaj także