Jak świat prawdziwny stał się bajką. O literaturze niefikcjonalnej
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Poznańskie
- Data wydania:
- 2011-06-08
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-06-08
- Liczba stron:
- 214
- Czas czytania
- 3 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788371777653
Książka jest pionierską próbą opisu literatury niefikcjonalnej, która, zdaniem autora, funkcjonuje na rynku wydawniczym jako komercyjny produkt o ściśle określonych dyrektywach czytelniczych.
Granica między fikcją a nie-fikcją jest nieodłącznym elementem strategii marketingowej stosowanej w ramach współczesnego pola literackiego, gdzie dla coraz lepiej sprzedającej się literatury niefikcjonalnej zarezerwowano odrębne nagrody literackie, serie wydawnicze, w księgarniach wydzielono osobne miejsca sprzedaży, a jej wydawaniem zajmują się niekiedy nawet osobne oficyny. Jednocześnie niektórzy pisarze, korzystając z koniunktury na literaturę niefikcjonalną i godząc się na ustalone reguły rynkowej gry, dają się ponieść swoim powieściopisarskim ambicjom i łamią przy tym umowę zawartą uprzednio z czytelnikiem.
Paweł Zajas, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, analizuje tego typu postawy, przyjmując w swojej pracy perspektywę badawczą, którą określa jako etyczną. Nie zajmuje bynajmniej stanowiska normatywnego, lecz kieruje się przekonaniem, iż dopóki literatura niefikcjonalna będzie funkcjonować jako osobny obszar piśmiennictwa, dopóty pisarze chcący z tego gatunku czerpać profity muszą dotrzymywać zawiązanego z czytelnikiem paktu, a Klio, muza Historii, nie powinna udawać poetki.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
Opinia
Oto nietuzinkowa i przewrotowa moim zdaniem praca naukowa napisana przystępnym językiem (a więc dostępna zwykłemu zjadaczowi chleba i zrozumiała dla niego), której autor - badacz Uniwersytetu A. Mickiewicza - rozprawia się z tzn. reportażem literackim w oparciu o 'rozpracowanie' technik pisarkich Kapuścińskiego, Martina Pollacka, Franka Westermana i paru innych, mniej znanych w Polsce pisarzy parających się literaturą niefikcjonalną i święcących tryumfy w tymże gatunku (co nierzadko przekłada się na czerpanie z tego dużych profitów!). Rzecz o poszukiwaniu granic gatunki, łamaniu paktu referencyjnego, w jaki pisarz wybierający gatunek non-fiction wchodzi z czytelnikiem ("skoro to nie beletrystyka, ale reportaż/dokument, możesz zakładać, szanowny czytelniku, że sprawdziłem detale, przepytałem świadków i przytaczam fakty, a nie konfabuluję ani nie pisze, co mi ślina na język przyniesie, co mi się WYDAJE, albo to, jak bym CHCIAŁ, by ta 'prawda' wyglądała"), o podawaniu fikcji za prawdę (Kapuściński) lub wręcz odwrotnie: sprzedawaniu prawdziwych historii jako literatury, by książka mogła stanąć również na półce opatrzonej etykietką 'beletrystyka/literatura piękna (Westerman); wreszcie - o konfabulowaniu (Pollack).
Pozycja obowiązkowa dla tych, których bulwersują lub ekscytują kontrowersje wokół warsztatu Jacka Hugo Badera (w szczególności a propos ostatniej jego ksiązki o Broad Peak) i pobudek powodujących tym twórcą, który nie ma oporów, by łamać elementarne zasady etyki obowiązującej dokumentalistę; ale również książka ważna na tych, których frapuje fenomen popularności nowej 'polskiej szkoły reportażu' skupionej, mam wrażenie, wokół Dużego Fromatu GW (z Tochmanem na czele).
Oto nietuzinkowa i przewrotowa moim zdaniem praca naukowa napisana przystępnym językiem (a więc dostępna zwykłemu zjadaczowi chleba i zrozumiała dla niego), której autor - badacz Uniwersytetu A. Mickiewicza - rozprawia się z tzn. reportażem literackim w oparciu o 'rozpracowanie' technik pisarkich Kapuścińskiego, Martina Pollacka, Franka Westermana i paru innych, mniej...
więcej Pokaż mimo to