Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Impuls
- Data wydania:
- 2019-12-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-12-01
- Liczba stron:
- 324
- Czas czytania
- 5 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380957701
Książkę "Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI – w poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia" autorzy napisali powodowani chęcią podzielenia się z Czytelnikami refleksją nad analizą wyników badań sondażowych przeprowadzonych w szkołach województwa świętokrzyskiego w latach 2017–2018. Problematyka poruszana w niej jest nam szczególnie bliska od dwóch dekad.
Książka składa się z trzech części: wprowadzenia teoretycznego, metodologii i wyników badań.
W części I zawarto rozważania ogólnoteoretyczne, które naszym zdaniem pomogą zrozumieć dylematy wspierania i wspomagania rozwoju dzieci z różnorodnymi potrzebami w szkole ogólnodostępnej. To między innymi kontekst edukacji dla wszystkich, w tym włączającej, nowe strategie organizacji przestrzeni edukacyjnej, konieczność uwspółcześnienia i rewaloryzacji tradycyjnych kategorii edukacji.
Część II opisuje założenia badań sondażowych i szczegóły przebiegu procesu badawczego, którym objęto 39 szkół województwa świętokrzyskiego.
Część III, najobszerniejsza, składająca się z 6 rozdziałów, prezentuje analizy i interpretacje wraz z próbą odpowiedzi na 5 grup problemów badawczych.
Są to:
1. Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innych form wsparcia oraz wspomagania edukacyjnego uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej.
2. Sposoby dostosowywania wymagań edukacyjnych dla uczniów w trakcie zajęć dydaktycznych.
3. Szkolni wykonawcy działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – ich kwalifikacje i kompetencje, doświadczane trudności oraz wsparcie.
4. Uwarunkowania środowiskowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów.
5. Uwarunkowania osobowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów.
Część tę kończy rozdział zawierający podsumowanie wyników badań oraz postulaty dla praktyki. Są one skoncentrowane na trzech ważnych dla współczesnej szkoły kwestiach: potrzebie wzmocnienia zasobów osobowych, materialnych i środowiskowego wsparcia w skuteczniejszym realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, (re)konstrukcji modeli pomocy i wsparcia oraz optymalizacji rozwiązań systemowych prowadzących do wspierania, a także wspomagania uczniów klas IV–VI w realizacji indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Temat włączenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeń edukacyjną szkoły masowej jest coraz częściej podejmowany w dyskusjach. Zwykle dyskusja koncentruje się na orzeczeniach, choć tak naprawdę to temat jej powinien być znacznie szerszy. Mówiąc o specjalnych potrzebach mówimy bowiem nie tylko o niepełnosprawności czy przewlekłej chorobie, ale również o szczególnych zdolnościach dzieci.
Istnieje również coraz więcej publikacji na ten temat, ale największą wartość mają te, które dotykają praktycznego aspektu tej kwestii lub pozwalają na głęboką analizę tematu w oparciu o wyniki przeprowadzonych badań. Analizę badań sondażowych przeprowadzonych w szkołach województwa świętokrzyskiego w latach 2017-2018 prezentuje książka pt. „Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI. W poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia”. Autorzy: Karol Bidziński, Anna Ozga i Mirosław Rutkowski prezentują interdyscyplinarne ujęcie tematu, a w oparciu o badania i ich wielopłaszczyznową analizę możliwe jest doszukanie się pewnych prawidłowości, a nawet, wzajemne inspirowanie się. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS książka może stanowić impuls do zmian organizacji polskiego systemu edukacji, a jednocześnie wskazywać kierunek tych zmian, który wylania się w oparciu o przeprowadzone badania. Tym samym po publikację sięgnąć mogą zarówno nauczyciele, różnorodnych specjalności, jak i dyrektorzy szkół oraz decydenci, by w jak najszerszym stopniu proponowane rozwiązania odpowiadały istniejącym potrzebom.
Publikacja składa się z trzech części, stanowiących spójną całość: wprowadzenia teoretycznego, metodologii oraz wyników badań. Część I przybliża nam teoretyczne zagadnienia związane z tematem, pomagające lepiej zrozumieć źródła i przejawy istniejącego problemu. Znajdziemy tu m.in. rozwinięcie idei edukacji dla wszystkich, kształcenia integracyjnego, a także wizję szkoły włączającej. Część II książki stanowi opis badań sondażowych oraz szczegóły procesu badawczego, którym objęto blisko czterdzieści szkół województwa świętokrzyskiego.
Najbardziej obszerna cześć trzecia prezentuje analizy i interpretacje wyników badań. Obejmująca aż sześć rozdziałów część zawiera omówienie takich kwestii, jak: organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych form wsparcia i wspomagania edukacyjnego uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, sposoby dostosowywania wymagań edukacyjnych dla uczniów w trakcie zajęć dydaktycznych, szkolni wykonawcy działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwarunkowania środowiskowe wspierania i wspomagania rozwoju uczniów, a także uwarunkowania osobowe tego wspierania. Ostatni z rozdziałów tej części stanowi jednocześnie podsumowanie wyników badań, jak i postulaty na przyszłość, wyłaniające się z tych badań. Te postulaty koncentrują się głównie na trzech istotnych kwestiach: potrzebie wzmocnienia zasobów osobowych, materialnych oraz środowiskowego wsparcia w skutecznym realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przebudowie modeli pomocy oraz optymalizacji pomocowych rozwiązań systemowych.
Lektura książki nie tylko zwraca uwagę na istniejące problemy, ale przede wszystkim podpowiada działania prowadzące do usprawnienia całego systemu. Czytelna forma pozwala wynieść z publikacji jak najwięcej, wskazując możliwe kierunki działań i aktywności, które sami możemy wdrożyć, dzięki inicjatywie oddolnej.
Temat włączenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeń edukacyjną szkoły masowej jest coraz częściej podejmowany w dyskusjach. Zwykle dyskusja koncentruje się na orzeczeniach, choć tak naprawdę to temat jej powinien być znacznie szerszy. Mówiąc o specjalnych potrzebach mówimy bowiem nie tylko o niepełnosprawności czy przewlekłej chorobie, ale również o...
więcej Pokaż mimo to