Mowa i myślenie dziecka

227 str. 3 godz. 47 min.
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Biblioteka Klasyków Psychologii
- Tytuł oryginału:
- Langage et la pensée chez l'enfant
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1992-01-01
- Liczba stron:
- 227
- Czas czytania
- 3 godz. 47 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301144784
- Tłumacz:
- Janina Kołudzka
- Tagi:
- Psychologia rozwojowa dzieciństwo dzieci nauka mówienia język
Książka Piageta, należąca do kanonu psychologii, to podstawowa lektura dotycząca rozwoju mowy i myślenia dziecka. Wybitny francuski autor krok po kroku przedstawia zmiany zachodzące w mowie dziecka, wyróżniając określone typy i stadia rozwoju mowy w powiązaniu ze zmianami w obrębie myślenia. Przedstawione w tej książce propozycje badawcze nad rozwojem mowy i funkcji poznawczych, znane jako "teoria Piageta", pozostają ciągle w kręgu zainteresowań psychologów zajmujących się rozwojem człowieka i psychologią poznawczą, a także psycholingwistów i pedagogów.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
OPINIE i DYSKUSJE
Pierwsza połowa dość nudna, ponieważ na surowo opisuje przebieg eksperymentu przeprowadzonego nad mową dzieci. Poza tym te badania po prostu w naukowy sposób udowadniają to, co większość szczęśliwych rodziców odkrywa sama.
W skrócie, w rozwoju dziecka można zauważyć pewne etapy:
ok 1 roku dziecko zaczyna czuć odrębność
ok 3 lat w pełni czuje indywidualność i bytuje egocentrycznie
ok 7 lat egocentryzm powinien zanikać na rzecz życia społecznego i wtedy też zaczyna się rozwijać właściwa logika, o czym właśnie jest ta książka.
Nie ma tu porad i ostrzeżeń, a tylko mechaniczne "wmyślenie się" w rozum dziecka na przełomie 6-8 lat. Oczywiście można z tej pozycji wynieść garść użytecznych informacji, ale tylko wtedy, gdy już ma się jakieś pojęcie o psychologii i wychowywaniu.
Rodzicom szukającym "wiedzy okołodziecięcej" odradzam. Pasjonatom i akademikom może się przydać.
"W ogóle pytania dotyczące realności potwierdzają to, czego nas nauczyły pytania odnoszące się do wyjaśnień przyczynowych. Dziecko daje bezustannie dowody realizmu intelektualnego, to znaczy, że jest ono zbyt realistą, ażeby być logikiem, a zbyt intelektualistą, żeby być czystym obserwatorem. Świat fizyczny i świat myśli stanowią jeszcze dla niego tylko niezróżnicowany splot, przyczynowość i motywacja są jeszcze ze sobą pomieszane. Niewątpliwie u dorosłego, z wyjątkiem metafizyka albo naiwnego realisty, związek faktów i pojęć stanowi również jedność w tym sensie, że logika i rzeczywistość stanowią dwa szeregi nierozdzielnie ze sobą związane. Człowiek dorosły jednak dostatecznie się już wyodrębnił od swojego Ja i od swoich idei, ażeby być obiektywnym obserwatorem, i dostatecznie się oderwał od rzeczy, ażeby umieć rozumować na podstawie supozycji albo hipotez, traktowanych jako takie. Dlatego też myśl jego, będąc podwójnie wyzwolona, jest zarazem podwójnie przystosowana. U dziecka natomiast myśli przeszkadzają obserwacjom, zaś obserwacje myślom, a stąd wynika jednakowa i współzależna nieznajomość rzeczywistości i logiki".
Pierwsza połowa dość nudna, ponieważ na surowo opisuje przebieg eksperymentu przeprowadzonego nad mową dzieci. Poza tym te badania po prostu w naukowy sposób udowadniają to, co większość szczęśliwych rodziców odkrywa sama.
więcej Pokaż mimo toW skrócie, w rozwoju dziecka można zauważyć pewne etapy:
ok 1 roku dziecko zaczyna czuć odrębność
ok 3 lat w pełni czuje indywidualność i bytuje...
Obserwacje o reakcjach okrężnych u człowieka -- że są instynktowne, wrodzone, przynależą z rozwojem motorycznym i kognitywnym -- pozostaną istotne, a Piaget był prekursorem.
Obserwacje o reakcjach okrężnych u człowieka -- że są instynktowne, wrodzone, przynależą z rozwojem motorycznym i kognitywnym -- pozostaną istotne, a Piaget był prekursorem.
Pokaż mimo to