Reszta jest hałasem. Słuchając XX wieku
- Kategoria:
- muzyka
- Tytuł oryginału:
- The Rest is Noise. Listening to the Twentieth Century
- Wydawnictwo:
- Państwowy Instytut Wydawniczy
- Data wydania:
- 2011-06-21
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-06-21
- Data 1. wydania:
- 2008-03-01
- Liczba stron:
- 656
- Czas czytania
- 10 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-06-03273-4
- Tłumacz:
- Aleksander Laskowski
- Tagi:
- muzyka XX w. awangarda
- Inne
W XX wieku życie muzyczne rozpadło się na niezliczone odłamy, z których każdy ma własne kanony i własny żargon. Jedne gatunki są bardziej popularne, inne mniej. Sama zaś dwudziestowieczna muzyka poważna, przedmiot książki Aleksa Rossa, krytyka muzycznego magazynu „New Yorker”, dla wielu ludzi jest po prostu hałasem. O historii powstawania tego hałasu autor potrafił napisać fascynującą książkę, nagrodzoną wieloma nagrodami i wyróżnieniami. Jest to nie tylko opowieść o utworach muzycznych i artystach, ale i o politykach, dyktatorach, milionerach, patronach sztuki i dyrektorach, którzy starali się wpływać na muzyków. A także o publiczności, która na zmianę podziwiała, odrzucała bądź ignorowała to, co czynili muzycy; o technologiach, które zmieniły sposób tworzenia i słuchania muzyki; i o rewolucjach i przemianach społecznych kształtujących świat, w którym działali i działają kompozytorzy.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 200
- 54
- 36
- 15
- 10
- 5
- 4
- 2
- 1
- 1
Cytaty
Amerykański minimalizm, pop i rock, a także duchy tradycji rosyjskiej zderzają się i łączą, dając czasem wręcz skandaliczne rezultaty, tak j...
RozwińJego muzyka w równym stopniu Mahlera fascynowała, co doprowadzała do szału. 'Dlaczego wciąż komponuję symfonię - krzyknął kiedyś - jeśli to ...
Rozwiń
OPINIE i DYSKUSJE
Wypada żałować, że ta książka nie została wydana w pierwotnej objętości 1200 stron. Chciałoby się więcej, szczególnie na temat 2 połowy ubiegłego stulecia. Tak czy inaczej, moim zdaniem, to obowiązkowa pozycja dla tych co chcą zrozumieć kulturę XX wieku, nawet jeśli przepracowali ten temat samodzielnie zapewne znajdą tu coś nowego.
Wypada żałować, że ta książka nie została wydana w pierwotnej objętości 1200 stron. Chciałoby się więcej, szczególnie na temat 2 połowy ubiegłego stulecia. Tak czy inaczej, moim zdaniem, to obowiązkowa pozycja dla tych co chcą zrozumieć kulturę XX wieku, nawet jeśli przepracowali ten temat samodzielnie zapewne znajdą tu coś nowego.
Pokaż mimo toŚwietna lektura. Książka napisana przez eksperta (krytyk "New Yorkera"),ale niekoniecznie dla ekspertów. Autor w przystępny sposób omawia wybór najważniejszych dwudziestowiecznych nurtów muzycznych, utworów i kompozytorów. Sporo anegdot. Wszystko na tle burzliwych wydarzeń - wojen światowych, narodzin, umacniania i upadku totalitaryzmów, kryzysów gospodarczych i społecznych.
Dwie bardzo użyteczne rzeczy: indeks na końcu książki i playlisty stworzone przez autora na jego stronie internetowej. Zwłaszcza playlisty pozwalają dokładnie zorientować się w niuansach opisywanych dzieł. Dla osób z moim doświadczeniem (nieosłuchani w muzyce dwudziestowiecznej i nie mający żadnego (poza lekcjami śpiewu w szkole podstawowej) muzycznego wykształcenia),czytanie "na sucho", bez odsłuchiwania odpowiednich fragmentów, to rzecz niełatwa. Dlatego też, zgodnie z sugestią autora, polecam w taki właśnie sposób zapoznać się z tą książką.
Świetna lektura. Książka napisana przez eksperta (krytyk "New Yorkera"),ale niekoniecznie dla ekspertów. Autor w przystępny sposób omawia wybór najważniejszych dwudziestowiecznych nurtów muzycznych, utworów i kompozytorów. Sporo anegdot. Wszystko na tle burzliwych wydarzeń - wojen światowych, narodzin, umacniania i upadku totalitaryzmów, kryzysów gospodarczych i...
więcej Pokaż mimo toBardzo przyjemna pozycja. Można prześledzić historię upadku popularności muzyki poważnej, czy nawet upadku samej muzyki poważnej. Autor z różnych stron pokazuje kto, kiedy i na co miał wpływ. Kto zaczął burzyć wielowiekowy system dur/mol, zobaczymy początki atonalności, wybuch kreatywności w okresie przed IIWŚ, narodziny muzyki klasycznej w Ameryce. Oglądamy realia muzyczne z punktu widzenia stalinowskiej Rosji, hitlerowskich Niemiec czy Ameryki. Dowiemy się, że po IIWŚ wiodącymi kompozytorami byli głównie eksperymentatorzy typu Cage czy Boulez, tępiący wszelkie przejawy tworzenia "po staremu". Dowiemy się kto im pomagał i dlaczego. Sporo jest o minimalizmie, trochę też wspomina o polskich kompozytorach.
Brakuje mi głównie jednej rzeczy: większego odniesienia się do muzyki popularnej i muzyki świata. Autor tym obszarem w zasadzie się nie zajął. Książka jest też bardzo nierówna, jest sporo dłużyzn, więc na raz może być nie do przełknięcia. Mimo to bardzo polecam.
Bardzo przyjemna pozycja. Można prześledzić historię upadku popularności muzyki poważnej, czy nawet upadku samej muzyki poważnej. Autor z różnych stron pokazuje kto, kiedy i na co miał wpływ. Kto zaczął burzyć wielowiekowy system dur/mol, zobaczymy początki atonalności, wybuch kreatywności w okresie przed IIWŚ, narodziny muzyki klasycznej w Ameryce. Oglądamy realia muzyczne...
więcej Pokaż mimo toCiekawy obraz muzycznego świata, widzianego oczami Amerykanina, homoseksualisty. O tyle jest to ważne, że na każdym kroku autor podkreśla (licznymi anegdotami) życie prywatne kompozytorów i jakoś co chwila okazuje się, że są gejami. Jaki to wpływ ma na samo dzieło, nie jest opisane, w końcu nie jest to książka z kręgu socjologi ani psychologii. Bardzo ciekawe przemyślenia na temat wpływu muzyki XXw na historię w ogóle. Styl bardzo lotny, jak na dziennikarza i felietonistę przystało. Zdecydowanie za dużo anegdot a za mało rzetelnych informacji. Nie spodziewajmy się po tej książce, że stanie się kompendium wiedzy o muzyce współczesnej, czy podręcznikiem akademickim. Raczej trzeba ją traktować luźno, jak opowiadania rodem z "Ciach go smykiem" Waldorffa.
Ciekawy obraz muzycznego świata, widzianego oczami Amerykanina, homoseksualisty. O tyle jest to ważne, że na każdym kroku autor podkreśla (licznymi anegdotami) życie prywatne kompozytorów i jakoś co chwila okazuje się, że są gejami. Jaki to wpływ ma na samo dzieło, nie jest opisane, w końcu nie jest to książka z kręgu socjologi ani psychologii. Bardzo ciekawe przemyślenia...
więcej Pokaż mimo to