-
Artykuły[QUIZ] Te fakty o pisarzach znają tylko literaccy eksperciKonrad Wrzesiński6
-
ArtykułyWznowienie, na które warto było czekaćInegrette0
-
ArtykułyDzień Bibliotekarza i Bibliotek – poznajcie 5 bibliotecznych ciekawostekAnna Sierant23
-
Artykuły„Kuchnia książek” to list, który wysyłam do trzydziestoletniej siebie – wywiad z Kim Jee HyeAnna Sierant2
Cytaty z tagiem "prawo" [513]
[ + Dodaj cytat]Zresztą nie tylko Indian mają pionierzy za naiwnych. Każdego dnia my sami byliśmy ofiarami ich żądzy zysku. Prawdą jest, że nie kradną. Są zbyt światli, żeby dopuszczać się niebezpiecznych wykroczeń przeciwko prawu, lecz nigdy nie widziałem w wielkim mieście oberżysty, który żądałby wygórowanej ceny z większą bezczelnością niż ci mieszkańcy pustkowia, u których wyobrażałem sobie znaleźć pierwotną gościnność i prostotę patriarchalnych obyczajów (s.35).
Man can make only the rules. He cannot make the laws, which are the laws of nature. It is understanding of these laws that enables a student to draw. His difficulty will never be lack of ability to draw, but lack of understanding.
___
Człowiek może tworzyć tylko reguły. Nie ma wpływu na prawo, jakim jest prawo natury. Zrozumienie tych praw daje studentowi możliwość sprawnego rysowania. Natomiast problemy jakie napotka (podczas nauki rysunku) nie będą skutkiem braku sprawności do rysowania, lecz jego braku zrozumienia.
Tak więc wszelkie prawo, które opiera dobroczynność publiczną na stałej podstawie i nadaje jej formę administracyjną, prowadzi do powstania klasy próżniaczej i bezczynnej, żyjącej na koszt klasy przemysłowej i pracującej. Jest to co najmniej nieunikniona konsekwencja, a może nawet bezpośredni skutek takiego prawa. Powiela ono wszystkie wady systemu zakonnego, nie wyrażając przy tym wyższych idei moralnych i religijnych, które się często z tamtym systemem łączyły.
Z dawien dawna już było tak, że Niemcy skłaniali się do zastąpienia pisanego prawa autorytetem jednego wodza.
Wszelkie założenia, w myśl których istnieją obiektywne prawa, są ludzką fantazją, ludzkim wymysłem, stanowią próbę usprawiedliwienia własnego postępowania poprzez powoływanie do istnienia wyimaginowanych praw zewnętrznych i obarczanie tych praw odpowiedzialnością. Takich praw jak prawo podaży i popytu, czy jakiekolwiek inne prawo o charakterze zewnętrznym – to prawo rządzące polityką i tamto rządzące ekonomią – o którym się twierdzi, że jest niezmienne, które w związku z tym nie tylko nie wyjaśnia, ale i usprawiedliwia biedę, nędzę i inne nieprzyjemne zjawiska społeczne.
- Nie rozumiem. Jeśli ty zapłacisz mi dwieście złotych za Dorotę, to będziesz mogła rozkazać jej czyścić twoje buty? To nielogiczne. Jakim prawem?
- Prawem silniejszego. Siła i przemoc nie są logiczne, ale kręcą całym tym światem.
Tak więc odeszli arcykapłani od prawdziwego Baranka paschalnego. Pospieszyli do kamiennej świątyni, by zabić i spożyć wyobrażenie ofiary, a spełnienie tego wyobrażenia, prawdziwego Baranka Bożego, kazali sprośnym katom wieść na ołtarz krzyża. Rozeszły się tu drogi ofiary wyobrażającej i spełnionej. Arcykapłani pozostawili nieczystym, okrutnym katom czystego, przebłagalnego Baranka Bożego, którego starali się zewnętrznie zbezcześcić i zanieczyścić ohydą swej podłości, i pospieszyli do kamiennej świątyni ofiarować baranki oczyszczone, umyte i pobłogosławione. Jak starannie przestrzegali tego, by nie zanieczyścić się zewnętrznie! A tymczasem obryzgani byli plugastwem swych serc grzesznych, kipiących złością, zawiścią i szyderstwem. "Niech krew Jego spadnie na nas i na dzieci nasze" - wołali i tymi słowami spełniali niejako ten akt ceremonii, gdy ofiarujący kładł rękę na głowę ofiary. Tu rozeszły się drogi wiodące do ołtarza prawa i do ołtarza łaski.
Każdy łup na tej wyspie zgodnie z prawem należał do niego.
Praca da chleb, a prawo wolność, bo wolność będzie prawem, a prawo wolnością. /Emigranci/