-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać140
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz1
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
-
ArtykułyOficjalnie: „Władca Pierścieni” powraca. I to z Peterem JacksonemKonrad Wrzesiński9
Cytaty z tagiem "joga" [50]
[ + Dodaj cytat]Ostatecznie trudno jest siedzieć nieruchomo przez wiele godzin, jeśli boli cię biodro i przeszkadza ci kontemplować twoją wewnętrzną boskość.
Każdego ranka obudź się. Praktykuj tyle jogi, ile chcesz. Może będziesz potem jeść, może pościć. Może będziesz spał w domu, może pod gołym niebem. Następnego ranka obudź się i praktykuj tyle jogi, ile chcesz. Może będziesz jeść, może pościć, może będziesz spał w domu, może pod gołym niebem...praktykuj jogę, a wszystko przyjdzie samo.(Pattabhi Jois).
Ponieważ wschodnie medytacje są ściśle związane z dążeniem do zupełnie innego celu ostatecznego niż ten, do którego prowadzi wiara katolicka, stosowanie takich technik przez katolików jest niebezpieczne, prowadzi do grzechu i może być wyrazem apostazji.
Filozofia jogi nie kojarzy się powszechnie z anarchizmem. Większość hinduistycznych czy buddyjskich joginów i jogiń czułaby się zaskoczona, że łączy się ich z tym polityczno-społecznym nurtem. Jednakże z anarchizmem jogi jest podobnie jak z anarchizmem gnostycyzmu. Anarchizm, lecz nie anarchizm klasyczny, ale anarchizm jako idea absolutnej wolności, wolności tak immanentnej jak i transcendentalne, stanowi integralną część obu tych intelektualnych dróg.
Słowo "joga" pochodzi od czasownika 'judź': "ujarzmiać" lub "wiązać". Celem jogi było połączenie umysłu jogina z jego Jaźnią i okiełznanie wszystkich psychicznych sił i impulsów, aby świadomość zjednoczyła się w sposób zazwyczaj dla ludzi nieosiągalny.
(...) Mędrcy i prorocy epoki osiowej uświadamiali sobie coraz bardziej, że największą przeszkodą w doświadczeniu poszukiwanej przez nich absolutnej i świętej rzeczywistości jest egoizm. Mężczyźni i kobiety chcący pojąć istotę Boga, brahmana czy nibbany musieli porzucić tak powszechną ludzką przywarę, jaką jest samolubstwo. Chińscy filozofowie nauczali, że chcąc osiągnąć oświecenie, trzeba podporządkować swoje pragnienia i zachowanie podstawowym rytmom życia.
Samsara: "Nieustanna wędrówka", cykl śmierci i odrodzenia, który popycha ludzi od jednego żywota do drugiego; ulotność i niepokój doczesnej egzystencji.
Tanha (tryszna): "Pragnienie" lub "pożądanie", które jest najpotężniejszą przyczyną cierpienia.
Ahimsa: "Niekrzywdzenie", zasada etyczna wyznawana przez wielu ascetów w północnych Indiach w celu przeciwdziałania agresji nowych państw.
Niechaj wszystkie istoty będą szczęśliwe! Słabe czy silne, wysokiego, średniego czy niskiego stanu,
małe czy wielkie, widzialne czy niewidzialne, bliskie czy odległe,
żyjące czy dopiero mające się narodzić - oby wszystkie były w pełni szczęśliwe!
Niech nikt nigdzie nie okłamuje nikogo ani nie pogardza żadną istotą.
Oby nikt z powodu złości czy nienawiści nie życzył źle ani jednemu stworzeniu!
Troszczmy się o wszystkie istoty jak matka o swoje jedyne dziecko!
Oby nasze pełne miłości myśli przenikały cały świat - w górę, w dół
i wszerz - bez granic; niezmierzona życzliwość dla całego świata,
nieograniczona, wolna od nienawiści i wrogości!.
- wiersz z kanonu palijskiego.